Lidköping, Läckö och Spiken den 25 juli [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 25 augusti 2007, 00:05:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Här kommer ett bildsvep från nämnda platser som jag besökte i samband med en resa denna dag.


Duo Jag Production HB, Jonsered, LKA749 i Östra Hamnen i Lidköping. Enligt SBH har bussen, som är av årsmodell 1983, ett förflutet som demo-buss hos Busab i Arvika.


Två av tre Volvo 9700 som Swebus kör på Expresslinjerna står inne på busstationen. Till vänster 5600 på 5 till Trollhättan och till höger 5599 på 1 till Skövde.


Swebus 6749 ska gå från busstationen på linje 10 till Råda.


Så dök även Swebus tredje 9700 upp på busstationen: 5601 på 5 till Trollhättan en timma efter 5600.


Så kommer Swebus 6440 som ska ta oss från busstationen till Läckö på linje 132.


Framme vid Läckö och 6440 fortsätter mot Spiken.


Mohlins Bussar i Ytterhogdal XCA418 "Björnen" vid Läckö.


Resan från Läckö till Spiken företogs med båt. Här är Swebus 5943 vid 132:ans ändhållplats i Spiken innan avgång mot Lidköping.


En inte helt lyckad bild tagen genom fönstret på 132:an vid Läckö. Den visar Gunnar Larsson Buss, Hofors, RAT481. Den ska tidigare ha tillhört Vilhelmina Taxi.


Bland arbetsuppgifterna för bussföraren på 132:an finns även brevlådetömning. Här vid hållplatsen Åsegapet.


Åter vid busstationen och några avslutande motljusbilder. Först Swebus 6748 som ger sig av på linje 11 mot Margretelund.


Swebus 4170 har en stunds paus innan den ska gå till Karlsborg på 1:an.


Tre bussar sida vid sida: Swebus 4074, 5599 och 4170.

Krille

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 25 augusti 2007, 00:05:02 AM

Bland arbetsuppgifterna för bussföraren på 132:an finns även brevlådetömning. Här vid hållplatsen Åsegapet.

Tömma brev i en plastpåse...  :-\
Dom måste ju åka förbi ett postkontor skaffa fram behövligt antal tömmningssäckar!  :D

/K

Mikael T Nilsson

Mycket trevligt! Tack för dessa Skaraborgsbilder!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Neko


Locat

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 25 augusti 2007, 00:05:02 AM

Åter vid busstationen och några avslutande motljusbilder. Först Swebus 6748 som ger sig av på linje 11 mot Margretelund.

Härliga gammla 11 mot Margretelund. *Vill åka igen*

Axel

Citat från: Krille skrivet 25 augusti 2007, 06:15:33 AM
Tömma brev i en plastpåse...  :-\
Dom måste ju åka förbi ett postkontor skaffa fram behövligt antal tömmningssäckar!  :D

/K

Det finns två sorters brevlådor.
Den med öppning under fordrar viss teknik för att få ut breven utan att de sprids över nejden.
Den med magtömning är betydligt lättare att hantera. Man öppnar bara en lucka på framsidan och plockar ut breven.

Såna tycker jag det skulle vara längs busslinjerna