"Topparna lämnar ett SL i kris"

Startat av Maven, 24 januari 2025, 11:17:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Maven

https://www.bussmagasinet.se/2025/01/ledare-topparna-lamnar-ett-sl-i-kris/

"Slående är också den brist på kreativitet som SL har visat när det gäller att vinna tillbaka resenärerna efter pandemin. Det enda som ledningen har visat upp är en förmåga att använda en kraftfull osthyvel och ta rejäla tag med denna.
Man har inte förmått att hålla kvar och vinna tillbaka resenärer genom att satsa på den trafik som uppenbarligen är mycket livskraftig och efterfrågad som exempelvis stomlinjerna. Devisen tycks i stället ha varit "sämre för alla i rättvisans namn".
Man har heller inte utvecklat nya trafikformer som t ex anropsstyrd trafik som skulle kunna fungera som stadsdelsbussar. Inte heller utvecklat nya kunderbjudanden som är anpassade till nya resmönster, något som många andra städer och regioner har gjort.
Passiviteten är slående."

Fredde

Så sant...

Jag åker numera bil de 3 dagar/vecka jag är på kontoret.

SL: 43kr x 2 = 86kr/dag (kontantköp av enkelbiljett)

Bil: 75kr (parkering) + 11kr (trängselpengen, åker till stan innan det börjar kosta och från stan när priset är som lägst) = 86kr/dag + 20kr (diesel för 2 mil t/r per dag)

Restid med SL dörr till dörr: 46 min
Körtid med bil från garage till garage: 13 minuter

Slutsats: Att lägga typ 20kr extra/dag för att spara typ 1 timmes restid gör jag mer än gärna.

BSB101

Så du har inga underhålls- eller servicekostnader för din bil som är kopplade till körsträckan?

Bältes-Assar

För den som kör hyfsat lite med sin bil så är reparationer och underhåll ganska så fasta kostnader. Ökar man körsträckan per år så ökar man förstås sannolikheten för skador, men den är fortfarande låg , det som avgör risken för en dyr reparation är nog först och främst hur länge du har kvar bilen.

Nico

Sedan ska man ju i den ekvationen även lägga till fasta kostnader såsom skatt, försäkring, ev. avbetalning/leasing samt ev. p-plats/garageplats. Dvs. de fasta kostnaderna får man ju betala även om bilen bara står och man åker kollektivt.   
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Citat från: BSB101 skrivet 27 januari 2025, 19:06:33 PMSå du har inga underhålls- eller servicekostnader för din bil som är kopplade till körsträckan?

Bilen finns ändå i hushållet och det lilla som är t/r till kontoret (max 2 mil/dag 3 dagar/vecka) är en liten del i den årliga körsträckan på i snitt 3200 mil.

Jag betalar gärna för att spara restid, så enkelt är det.

Maven

Visst kan man lägga till 2-3 kronor per mil att täcka den rörliga kostnaden för däck och service m.m, och att man kanske får en något dyrare nivå i försäkringen. Men för vanliga resor i Stockholmsregionen på ett par mil enkel väg så är det sällan något som gör att kalkylen slår över till fördel för SL:s dyra enkelbiljetter.

Med remsan, och därefter reskassan, så har SL alltid haft en ganska bra rabatt för den som åker regelbundet, men inte tillräckligt ofta för att ha periodkort. Den rabatten togs bort ungefär samtidigt som folk insåg hur mycket det ökade produktiviteten och livskvaliteten att inte behöva ta sig in till ett stökigt kontor varje dag. Det gjorde bilen till ett billigare val för många, och i ännu högre grad om man reser tillsammans med någon. Hos andra länstrafikbolag finns ju rabatter även för två vuxna som reser tillsammans.