Nyheter Nobina Sverige AB

Startat av Buzzlover, 20 juni 2021, 13:01:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzzlover

Hursomhelst så var påståendet ifall detta blir första gången Scala går i ordinarie SL-trafik.
Svaret är alltså Nej, sen kan ni gärna fortsätta argumentera om att den turen inte bör räknas pga byråkrati eller tillfälligheten som skapade utsättningen.
Men svaret är fortfarande nej, detta blir alltså inte första gången en Scala rullar med rätt utrustning (förutom färgen och saknaden av en bakdörr) i ordinarie SL-Trafik.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Bör och bör. De olika listorna över undantag blir rätt långa, om man lägger till olika grader av "förutom" inom parenteser. Jag har ett annat exempel på en SL-röd tågersättningsbuss som fordonsmässigt klarade alla ålders-, dörr- och färgkrav, men saknade PC då den kastades akut utryckning på en lokallinje under de sista veckorna av ett avtal. Rullade denna busstyp i ordinarie trafik på denna linje? Nej, definitivt inte. Även om det skedde på en ordinarie avgång, räknar jag inte det som att detta lilla inhopp räknas in som att dessa bussar kördes i ordinarie trafik, i samråd med huvudmannen.

Som sagt: Ditt påstående är din personliga tolkning, som du inte kan hävda är en regel som alla andra ska följa blint.

Bussmicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 juni 2021, 12:32:48 PM
Nej eller ett initiativ från en chaufför för att lösa ett problem med fordonsbrist.

Jag körde en dubbeltur på linje 816 mellan Tyresö o Gullmarsplan (SL området) med en Älvsborgslackad Alpus (avsedd som övningsbuss) i början på 2000 talet då vi hade ställt en mängd turer p.ga fordonsbrist och tre 816 i rad var inställda.

Alpusen fick absolut inte brukas men...
0537?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

0537 var väl en vanHool.

Kan ha varit 0437, minns du vilken det var som fanns i Tyresö i början på 2000 talet?

Jag har givetvis bilder men tror detta magasin är utlånat.

Om Christian läser detta kan han nog svara på numret.


Ersa

Roligt att det alltid brukar bli bildbevis av dessa avvikelser.  :)
Framförallt roligt att kunna motbevisa folk som 10-20 år senare bestämt hävdat att såna avvikelser aldrig skett.

Bussmicke

Jag tror jag har en garagebild på bussen i fråga, Jag undrar om inte någon Säffle i Swebusfärger har gått i trafik på morgonen. Har för mig att jag fotat vid Gullmarsplan en gång, Sörmlandsgrön Vega Har däremot rullat.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Sörmlandsgrön Vega var väl inte galet många år sen? Kan det vart 4709 innan den fick SL-lack (dvs, den var redan flyttad, men inte omlackad?)

Lars-Håkan_E

Citat från: Bussmicke skrivet 23 juni 2021, 14:41:35 PM
Jag tror jag har en garagebild på bussen i fråga, Jag undrar om inte någon Säffle i Swebusfärger har gått i trafik på morgonen. Har för mig att jag fotat vid Gullmarsplan en gång, Sörmlandsgrön Vega Har däremot rullat.

/Bussmicke
www.bussmicke.se



Jo det var en av de fd Gotlandsbussar som användes för övningskörning.

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 23 juni 2021, 12:52:53 PM
Glada och nöjda kunder är viktigast. Absolut viktigast är att en utannonserad tur körs inte vem som kör turen, folk i allmänhet bryr sig inte om vad det är för lackering etc, rätt linjenummer och att folk kommer dit de tänkt sig så är de allra flesta nöjda.

Så är det inte alltid överallt, de flesta kunder ja men ofta fick man ovett från annat håll, just när man tog egna initiativ.

Hämtade en fastkörd buss med dragstång i Tyresö C en vinter i brist på bärgare och liknande i Trintorp samma vinter i början på 2000 talet. Bägge bussarna kom hem utan kostnad förutom övertidstimmar för två man.

Jag vet mycket väl varför det inte uppskattades och efter detta så "försvann" dragstången.

Citat från: Ersa skrivet 23 juni 2021, 14:29:49 PM
Roligt att det alltid brukar bli bildbevis av dessa avvikelser.  :)
Framförallt roligt att kunna motbevisa folk som 10-20 år senare bestämt hävdat att såna avvikelser aldrig skett.

Ja sådant tog man ju alltid bilder på när man själv var "orsaken", just historien med Alpusen var extra rolig när man fick massor av beröm för en varm och bekväm buss som gick i tid (även om bussarna innan var inställda) Den hade ju dieselvärmare så det var inga problem att komma med en varm o go buss.

eliaS

äntligen lite nytt till tyresö  ;D

Buzzlover

Citat från: Ersa skrivet 23 juni 2021, 13:12:35 PM
Bör och bör. De olika listorna över undantag blir rätt långa, om man lägger till olika grader av "förutom" inom parenteser. Jag har ett annat exempel på en SL-röd tågersättningsbuss som fordonsmässigt klarade alla ålders-, dörr- och färgkrav, men saknade PC då den kastades akut utryckning på en lokallinje under de sista veckorna av ett avtal. Rullade denna busstyp i ordinarie trafik på denna linje? Nej, definitivt inte. Även om det skedde på en ordinarie avgång, räknar jag inte det som att detta lilla inhopp räknas in som att dessa bussar kördes i ordinarie trafik, i samråd med huvudmannen.

Som sagt: Ditt påstående är din personliga tolkning, som du inte kan hävda är en regel som alla andra ska följa blint.
Jag har aldrig hävdat att det jag säger är regel.
Men du kan inte komma ifrån hur mycket du än argumenterar om det att detta inte är första gången som modellen rullar i ordinarie trafik, "ordinarie trafik"= planerad avgång i tidtabell, vilket den körde.
Somsagt, man kan diskutera omständigheterna i åratal
Men du kommer aldrig ifrån faktumet att den har gått i ordinarie planerad trafik förut.
Sluta gärna säga att jag ber andra följa det jag säger när så inte är fallet.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

En buss brummar

Jag anser utan tvekan att Buzzlover har rätt.

Planerad trafik är planerad trafik. om du har en buss som kör en dag på ett omlopp så har den kört på ordinarie trafik. Däremot är inte bussen ordinarie. Den kan vara inlånad, felaktig fordonstyp, precis vad som helst. men om du så kör en elscooter på omloppet så har du kört den på ordinarie trafik. Icke ordninarie trafik är mer Förstärkningskörning, tågersättning, ersättnignstrafik osv.

Bussmicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 juni 2021, 14:23:57 PM
Kan ha varit 0437, minns du vilken det var som fanns i Tyresö i början på 2000 talet?
Jag har givetvis bilder men tror detta magasin är utlånat.

Jo 0437 var det jag fotade vid rampen 2001,  2005 stod den i Märsta.
Lägger ut i ny tråd under 15-30 år
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Angående ordinarie trafik så tycker jag (för att agera lite tråkig då) att ni alla har rätt! För allt beror nämligen på vad man lägger in i begreppet ordinarie trafik. Om man menar tidtabellslagda turer enbart så har modellen helt klart gått i ordinarie trafik! Men om man menar upplägget med både tidtabellsläggning och en specifik bussflotta som är dedikerad till trafiken så har modellen Inte gått i ordinarie trafik, eftersom den inte vart planerad för körningarna i trafikområdet. Men son sagt, det är en tolkningsfråga!

Ersa

Bra sammanfattning. Inte alls tråkigt.  :)