Nobina på linje 625...

Startat av Bussmicke, 08 juli 2020, 08:50:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Danderyds sjukhus i morse


//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Vad brukar det annars stå, någon annan text numera?
"Stockholm" har väl den linjen skyltat under många år...?

Ersa

Hade "Stockholm Ö" varit mindre föredömligt? Mer otydligt? Skulle det bli mer föredömligt om vi på andra linjer ersatte nuvarande destinationstexterna "Cityterminalen", "Stockholm C", "Centralen" och "Slussen" med ovanstående text?

Nico

Hade det inte varit för linjenumret... så hade destinationen annars lika gärna kunnat vara giltig för vilken plats som helst inom Stockholms kommun... eller till och med utanför då ställen som Arlanda och KS/KI använder Stockholm som postort. Alltså allt från då t.ex. Arlanda, Kista och Sjöstan vidare till Bredäng och Flemingsberg kan man ju då med denna 'föredömliga' inställning skylta "Stockholm" som destination på.

Har sagt det förr och säger det igen. Destinationen "Stockholm" fungerar och är föredömlig om det handlar om fjärrtrafik som går till en enda känd busstation/målpunkt. Inom lokaltrafik blir det bara totalflummigt. De som är vana bryr sig inte och de ovana kommer ändå inte att förstå något. I detta fall borde Östra station eller Stockholm östra vara det mest logiska, men sannolikt lär nog inte detta upphöra förrän Östra station rivs och bussarna får vända vid Danderyds sjukhus.

Fast till och med då är nog chansen stor att vissa traditionalister anser att det ändå ska skyltas "Stockholm" för att det är föredömligt!?  :-X
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Wennerlid

I och med att linjen har sitt huvudsakliga trafikuppdrag till/från orter som ligger 5-10 mil från Stockholm så anser jag att skyltningen är korrekt.
Men den här diskussionen har vi ju haft ett antal gånger tidigare ;-)

// Niclas

Nico

Jag vet att vi stångats om detta tidigare, men dina argument i detta håller inte. Om det är på det viset du anger så borde även bl.a. 593, 748, 749, 791, 861, 862 osv. oxå skylta "Stockholm" som destination.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Alltså Micke, som jag skrev så håller det inte direkt i dagens situation då Stockholms centrala busstation (eller ens mittpunkt) inte ligger vid Östra station/Tekniska högskolan.

Istället för att bara jamsa vidare och hålla med... vad har du själv för argument för att en otidsenlig, och därmed skev, destionationsskyltning ändå skulle vara att föredra istället för en mera uppdaterad och precis?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Citat från: Bussmicke skrivet 08 juli 2020, 11:06:17 AM
Jag tycker att linjer som slutar innanför tullarna kunde skylta så.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Oxå ett märkligt argument... då »Stockholm« är mer än bara det som finns inom tullarna. Området inom tullarna är dessutom i sig mycket stort så att inte ange var mera exakt blir som sagt bara fel.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ola Å

Innan buss-pc:n så kunde vi ju skylta lite hur vi ville, jag skyltade ju oftast Stockholm, men ibland dök ju Tekniska Högskolan eller Östra Station upp, för vaneresenärerna var det ju inte någon större grej, men för tillfälliga resande kan det ju bli lite vimsigt ibland.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 08 juli 2020, 11:00:08 AM
Jag vet att vi stångats om detta tidigare, men dina argument i detta håller inte. Om det är på det viset du anger så borde även bl.a. 593, 748, 749, 791, 861, 862 osv. oxå skylta "Stockholm" som destination.

Det är just precis så. Om texten Stockholm ska behållas intakt på 639, 670 och 676, måste givetvis alla ovan nämnda linjer, samt alla 400-linjer till Slussen, ändras till exakt samma text.
Körde inte Länstrafiken Södermanland ända till Liljeholmen förr? Även en sån linje skulle enligt samma logik behöva skyltas enbart Stockholm, utan närmare förklaring på var i stan man släpps av.

Bussmicke

SLT skyltade alltid orten man körde till, Tror man alltid skyltade Stockholm, minns ingen det stod Liljeholmen på.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Fast rubriken säger ju 625 och den går väl bara till Danderyds sjukhus?

Annars förekommer i stort sett alla varianter på röda bussar på just 639.
Ibland är det gamla Volvoboggier som på Mickes bild, men jag har snart sett alla varianter utom elbussar och dubbeldäckare som Norrtälje med satelliter kunnat uppbåda på 639:an.

Det är något som gör linjen lite intressant för oss diggare och fotografer, men jag misstänker att variationen i busstyper även har andra orsaker...


Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ersa

Fortfarande lite underhållande att de som förespråkar fortsatt användning av texten Stockholm på nordostlinjerna samtidigt inte vill förespråka enhetlighet, t.ex genom att korrigera alla linjer Nico nämnde, samt 400-linjerna till Slussen, till samma destinationstext. Ett enhetligt arbetssätt med tydlighet vore väl ändå att föredra, oavsett vilken sida om stan det berör?
Mitt förslag kvarstår: De tre nordostlinjerna bör skyltas "Stockholm Ö".