MAN-boggi i Skövde stadstrafik (Nobina) - 21 juli 2020

Startat av Mikael T Nilsson, 22 juli 2020, 09:26:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Under ett besök i Skövde dök en MAN-boggivagn upp på linje 1 i Skövde. Jag följde samtliga omlopp i Skövde stadstrafik denna eftermiddag och endaste en MAN dök upp. I övrigt var det 12-meters Mercedes, Solaris och Volvo 7700 som observerades i stadstrafiken där.



Det var första gången jag sett MAN i trafik hos Nobina i Skaraborg. Visst var det så att denna hade flyttats från Borås till Skövde? Vilka fler av denna typ har flyttats till Skaraborg? Är samtliga stationerade i Skövde eller har även andra orter i regionen fått MAN-boggivagnar?

Används dessa bussar även i landsbygdstrafiken i Skaraborg?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bernt Talbrant

Det stämmer att den och några syskon flyttades från Borås till Skövde, närmare bestämt 3705-3708. De torde enbart användas på stadslinjerna i Skövde. 3700-3704 flyttades till Vänersborg/Trollhättan. Alla dessa köptes ursprungligen in av Borås Lokaltrafik. 

homer

Ser ju ut som om de har låga vogelstolar så annat än stadstrafik är nog uteslutet

Fifty

Kul att se bilder från Skaraborg. Väl kämpat i regnet Mikael!
3705-3708 används uteslutande på linje 1 och 10, den senare lågrafikvarianten av den första. När de kom hösten -19 presenterades de i media som ett sätt att minska trängseln på linje 1.

Mikael T Nilsson

Hej,

Tack för era uppgifter och svar. Roligt att ni uppskattade bilderna.
Ja, jag var riktigt blöt och frusen efter några timmars fototur på stan. 😀
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.