Fråga om Kalix lokaltrafik

Startat av Niklas Bygdestam, 18 juni 2022, 04:42:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Är det någon som varit i Kalix senaste tiden och vet hur det aktuella läget ser ut där just nu?

Enligt uppgifter är det Enbergs Åkeri i Kalix som kör bussarna åt Kalix lokaltrafik. Vad jag kan se består samtliga bussar av Scania OmniLink.

Stämmer detta fortfarande? Alltså är det fortfarande Enbergs som kör? Har de kvar samtliga OmniLink? Har de bara OmniLink i Kalix lokaltrafik? Eller finns det något annat med?

Bussarna lär ju ha några år på nacken nu. Planeras det ersättning? Eller tänker de sig att de ska rulla i några år till? Jag skulle kunna tänka mig att de i alla fall mycket väl skulle fungera riktigt bra i ett antal år till. Slitaget där är väl inte lika högt som det är hos t ex SL, UL eller Skånetrafiken osv? Så deras OmnilInk är säkert fortfarande rätt fina kan jag tänka mig?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bernt Talbrant

Kikar man lite på nätet ser man att Enbergs kör lokaltrafiken som omfattar sju linjer, nr 1-7, där nr 1-6 trafikeras på vardagar och nr 7 alla dagar. Man har tre Omnilink Ii, två från 2008 och en från 2007 som inköptes begagnad 2021 från Piteå Citybuss. Dessutom en Scania Scala från 2008 som köptes in 2018, den tillhörde tidigare Ukna Busstrafik.

Niklas Bygdestam

Linje 7 vet jag är en rätt ny linje. Den tillkom just 2021 i samband med att järnvägen i Kalix öppnades för persontrafik. Linje 7 går främst i anslutning till tågen i Kalix.

Var det för den trafiken som de köpte den tredje OmniLinken begagnad från Piteå? De två andra OmniLink har då alltså alltid rullat i Kalix sedan de var nya?

Används Scalan i samma trafik som OmniLinkarna? Eller används den till någon speciell trafik?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Sambjo

De två OmniLinkarna från 2008 var med på bilder här på Bussnack 2011: https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=48527.0

Kollade på biluppgifter och de har båda två ägts av Enbergs sen de var nya så de verkar ha rullat där hela sina liv

Niklas Bygdestam

Men då måste väl den tredje OmniLinken ha köpts in just för att det kom en ny linje när järnvägen fick persontrafik och Kalix resecentrum öppnades?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.