Karlstad idag (många bilder)

Startat av mackanz, 01 juli 2013, 23:38:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mackanz

Bjuder här på lite bilder från Karlstad. De flesta bilder är tagna vid Stora Torget men även vid Drottninggatan och Järnvägsgatan.
Skrev lite bildtexter också. En del är kanske överflödiga. Men här kommer ett bildsvep i alla fall.


Shoppingbussen mot IKEA och Bergviks köpcentrum.


Karlstadbuss hade utställning av en ledbus idag


Vissa bussar har försetts med reklam för musikfestivalen "Putte i Parken"


Linje 13 mot Norrstrand


Stora Torget. Buss mot Orrholmen ska snart avgå


Man hade dagen till ära pyntat busskurerna vid Stora Torget.


Mot gruvlyckan. Stor tydlig text med en lite mindre undertext.


Mot Sjöstad med flaggorna i topp


Framifrån från sidan


Många bussar skyltades med Ej i trafik trots att dom var i linjetrafik.



En till i trafik på linje 1 som skyltats Ej i trafik. Såg en del chaufförer som var ute och kikade på skyltningen flera gånger.


Järnvägsgatan


En stor och ståtlig Man
Obs! Bussen finns med tidigare men gillade bilden så  bussen  fick vara med en gång till


Det var "bara" längst bak som jag kunde uppfatta inventarienummer.



Linjenätet
Bussidan: www.markuz.se/busswebben | Personlig sida: www.markuz.se

Jonas Gustafsson

Intressanta och fina bilder!
Jag tänkte just fråga om inte den nya operatören begagnar sig av inventarienummer när jag fick syn på de i o f s stora och tydliga, men ovanligt placerade siffrorna...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

Trevligt, men synd för variationen av bussar...
Ja vagnnumren gick väl inte hitta större siffror.. ;)
Synd att vagnsnumret inte sitter i fronten också.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

mackanz



Typsnitt, färger m,m gällande Karlstadsbuss följer kommunens riktlinjer enligt deras grafiska manual.
Bussidan: www.markuz.se/busswebben | Personlig sida: www.markuz.se

Jacob

Trevligt!

Saknar dock texten "Karlstadsbuss" som Nobinas bussar hade bak och längs hela sidorna. Känns väldigt kalt och tråkigt nu.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

moenia

Är det bara jag som tycker de här bussarna är gräsliga? Ful orange nyans och fälgar i samma färg. Att Karlstad-loggan är Sveriges fulaste hjälper inte heller. 70-talet är ÖVER.

mackanz

Kanske är det så att man valt att inte ha Karlstadsbuss längs sidorna bara för att man ska kunna ha reklam där?

Visst hade det varit trevligt med ett litet inventarienummer fram på bussen.

Denna färgnyans är en nyans mörkare än dom föregående bussarna.
Bussidan: www.markuz.se/busswebben | Personlig sida: www.markuz.se

1896

Citat från: moenia skrivet 02 juli 2013, 02:43:46 AM
Är det bara jag som tycker de här bussarna är gräsliga? Ful orange nyans och fälgar i samma färg. Att Karlstad-loggan är Sveriges fulaste hjälper inte heller. 70-talet är ÖVER.

Tänkte också på det, oranga hjulsidor blir för mycket, dessa borde vara vita istället.  :)

mackanz

Karlstad är väl nästan ensamma om att ha denna orangeröda färg?
Bussidan: www.markuz.se/busswebben | Personlig sida: www.markuz.se

virtual1

Tycker man gjort bort sig rejält som inte behållit Karlstadbussdekaleringen längs sidorna, samt att de oranga navkapslarna 'blir för mycket' - nej, Nobinas utstyrsel var bättre.

Carl Eric

Väldigt fina bilder på otroligt snygga bussar!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ronald M. Jannesson

Ja, orange hade väl bara SJ Buss, GDG & Kålleredsbussarna tidigare innan GLAB:s vita lackering tog över i Göteborgsregionen iaf. Om det finns orange lackering någon annanstans numera vet jag dock inte. ???

mackanz

Det orangea ska nog vara symbol för sola i Karlstad tydligen. Men varför inte Gult ??


För några år sedan så lackade man ju om samtliga bussar som skulle rulla för lokaltrafik i Kristinehamn, Säffle och Arvika till gula.
Bussidan: www.markuz.se/busswebben | Personlig sida: www.markuz.se

the0fiskis

gillar färgen  ;D
sen skyllt systemet verkar vara bra med  :P

Staffan Sävenfjord

Citat från: mackanz skrivet 02 juli 2013, 22:07:54 PM
Det orangea ska nog vara symbol för sola i Karlstad tydligen. Men varför inte Gult ??


För några år sedan så lackade man ju om samtliga bussar som skulle rulla för lokaltrafik i Kristinehamn, Säffle och Arvika till gula.

Gult är ju Värmlandstrafiks färg. Eftersom Karlstadsbuss är egen huvudman och med bland annat lite avvikande taxor är det lämpligt att särskilja bussarna. Och orange ligger väl nära till hands då.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)