Har kameror filmat bråk hos min strömlösa buss?

Startat av Frässe, 23 februari 2008, 06:32:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frässe

Till Fredrik Gelin

Det var då jag var ledig i sommar och Tx ringde till mig hemma och sa att jag ska komma direkt och köra för annan förare blev sjuk. Annars dom måste ställa hans turer och böta. Tx ringde klocka n 12 på natten. Det var då Tx hota att inte ge mig jobb på sommaren.
Seadn var turen innan instäld en lång stund och det var strul med folk som väntat länge på turen före och var arga.
Det berättade Tx inte när han ringde. Tycker  dom lurat mig då. Jag blev mycket sen och fick även köra på min rast.
Ibland jag fått tjänst i annat garage och inte hittat på deras linjer och då någon från Tx eller förare som slutat kört före i bil och visat mig vägen. Men inte alltid fått hjälp och då be passagerare visa vägen eller använt kartor.

Har bara hafft planerat tjänst (som fasta förare har) på lista på sommaren då andra har semestr.
Jag aldrig tackat nej till tjänst när jag varit uppskriven på tjänst på lista. Kan då se två dagar före vilken det är eller annat garage. dom ringer annars när dom behöver folk. Kan vara direkt eller efter mär tjänst börjat. Då ordinari förare blivit sjuk.

Ofta får jag dålig tjänst med natt linje eller för tågen står stilla. Då är det svårt att hitta mellan stationer och i terminaler och alla fråga mycket , något som jag inte vet då jag inte hitta i nya området.

Ersa

#31
Har ditt garage så dålig beredskap med förare att de riskerar att vite så fort någon saknas... ja, då kanske de förtjänar att betala vitet.

När man läser sånt här hoppas man ju på extrem förarbrist i framtiden. Då brukar arbetsgivaren vara snabba med att anställa seriöst och därefter även internutbilda seriöst. Får jag föreslå att du börjar söka heltidstjänster även på andra SL-garage? Skulle kanske inte skada om du söker även hos garage där man har gröna sköldpaddor på slipsarna?

Leif D

Citat från: Verspieder skrivet 26 februari 2008, 17:39:39 PM
Har ditt garage så dålig beredskap med förare att de riskerar att vite så fort någon saknas... ja, då kanske de förtjänar att betala vitet.

När man läser sånt här hoppas man ju på extrem förarbrist i framtiden. Då brukar arbetsgivaren vara snabba med att anställa seriöst och därefter även internutbilda seriöst. Får jag föreslå att du börjar söka heltidstjänster även på andra SL-garage? Skulle kanske inte skada om du söker även hos garage där man har gröna sköldpaddor på slipsarna?

Instämmer fullt i det Vesperider skriver. Sök jobb på annat garage eller bolag.
Man får ju gåshud av att läsa hur de behandlar dej och säkert annan personal.
;-)

Andy

Jag råkade för en tid sen hamna med bussen mitt i ett gängbråk med misshandel och skadegörelse, dock ingenting riktat mot mig som förare. Jag fick plocka upp en skadad person och tryckte sedan gasen i botten. Jag var då snabb med att trycka på IL-anrop, och fick order om vad jag skulle göra direkt. Jag skulle stanna bussen vid nästa hållplats och vänta där. TL larmade polis och ambulans och skickade ut en trafikledare med avlösningsbilen. När polisen hade pratat med mig körde trafikledaren mig tillbaka till garaget, samtidigt som en annan chaufför kom och hämtade bussen och körde den till garaget.

På garaget frågade trafikledaren om jag ville ha en kopp kaffe medan jag fyllde i en händelserapport. De frågade även om jag ville köra nästa dag som planerat. Jag fick också journumret till kamratstödjare utifall att jag behövde prata med någon.

Jag kände att jag jobbade på ett företag som faktiskt bryr sig om sina anställda. Att läsa att förarna på företagets andra garage inte respekteras på det sätt som jag blev den här kvällen, gör mig ledsen.

Fredrik Gelin

Citat från: Frässe skrivet 26 februari 2008, 16:51:45 PM
Till Fredrik Gelin

Det var då jag var ledig i sommar och Tx ringde till mig hemma och sa att jag ska komma direkt och köra för annan förare blev sjuk. Annars dom måste ställa hans turer och böta. Tx ringde klocka n 12 på natten. Det var då Tx hota att inte ge mig jobb på sommaren.
Seadn var turen innan instäld en lång stund och det var strul med folk som väntat länge på turen före och var arga.
Det berättade Tx inte när han ringde. Tycker  dom lurat mig då. Jag blev mycket sen och fick även köra på min rast.
Ibland jag fått tjänst i annat garage och inte hittat på deras linjer och då någon från Tx eller förare som slutat kört före i bil och visat mig vägen. Men inte alltid fått hjälp och då be passagerare visa vägen eller använt kartor.

Har bara hafft planerat tjänst (som fasta förare har) på lista på sommaren då andra har semestr.
Jag aldrig tackat nej till tjänst när jag varit uppskriven på tjänst på lista. Kan då se två dagar före vilken det är eller annat garage. dom ringer annars när dom behöver folk. Kan vara direkt eller efter mär tjänst börjat. Då ordinari förare blivit sjuk.

Ofta får jag dålig tjänst med natt linje eller för tågen står stilla. Då är det svårt att hitta mellan stationer och i terminaler och alla fråga mycket , något som jag inte vet då jag inte hitta i nya området.


Med tanke på vad du skriver skulle jag inte tveka att byta garage eller arbetsgivare, så här skall du absolut inte bli behandlad!
Jag blir förfärad av att läsa om dina kontakter med Tx, du borde definitivt ta ett snack med någon ansvarig på garaget och berätta vad som hänt, trafikledare som agerar som du beskriver måste definitivt styras upp...
Eftersom jag själv jobbar som trafikledare på ett stort bussbolag tycker jag det är extra tråkigt att läsa om dina upplevelser, jag har alltid förarnas bästa så långt det är rimligt som mål när jag jobbar och skulle aldrig göra eller godta det du beskriver.
Om man som trafikledare ringer en förare med så kort varsel att turen redan står och sedan hotar med att inte ge dig jobb om du säger nej skulle nog jag se som skäl för att byta garage åtminstone...
Att det förekommer kort varsel kan nog hända och då försöker man som trafikledare givetvis lösa den uppkomna situationen, men det får vara måtta på kraven tycker jag.
//Fredrik

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 26 februari 2008, 17:39:39 PM
Har ditt garage så dålig beredskap med förare att de riskerar att vite så fort någon saknas... ja, då kanske de förtjänar att betala vitet.

När man läser sånt här hoppas man ju på extrem förarbrist i framtiden. Då brukar arbetsgivaren vara snabba med att anställa seriöst och därefter även internutbilda seriöst. Får jag föreslå att du börjar söka heltidstjänster även på andra SL-garage? Skulle kanske inte skada om du söker även hos garage där man har gröna sköldpaddor på slipsarna?

Kan då meddela att ett visst "icke sköldpaddsförknippat" bussföretag inte håller med reservförare, det kostar ju pengar ju.

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 februari 2008, 20:48:37 PM
Om man som trafikledare ringer en förare med så kort varsel att turen redan står och sedan hotar med att inte ge dig jobb om du säger nej skulle nog jag se som skäl för att byta garage åtminstone...

Borde det inte vara så att man ha "beredskap" och "jourlön" om man ska vara beredd att rycka in? Eller nämner jag nu en massa krångliga ord som vi använder på min arbetsplats, men som inte finns på en del andra garage?

Visst kostar reservförare pengar, men återkommande viten för inställda turer är ju inte billigt det heller. Man kanske får välja det tidigare före det senare?  ::)