Har kameror filmat bråk hos min strömlösa buss?

Startat av Frässe, 23 februari 2008, 06:32:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frässe

Jag råkade ut för bråk i natt. Ungdoms gäng som slet loss säten.  Dom hällit öl på golvet och tryckt in nödöpnna för dörrar och sparka på bussens lysen. Några tryckte in nödöpnna till taklucka och försöke slita loss den. Jag kom till ändhållplatsen och dom stal huvudströmbrytare nyckel så jag kunde ej starta motor igen och komma iväg. Några hotade mig, slog i luften åt ansiktet och drog i min jacka och skrek. Jag tror man kan försökt råna mig kanske. och radio fungerade ej utan ström. Jag väntade in nästa tur och fick låna hans nyckel för att starta. Jag var mycket försenad sedan. Det tar även flera minuter innan radio starta då huvudström varit av, går det att ändra? Är det mågon som vet om kamerror fungerat utan batteriström från nyckeln. Det var riktigt otäckt för gänget var många, ville bråka och flera var fulla och kanske drogade. Man hade spootat fullt på säten på golvet som jag tvingades ta i och sätta fast igen.

Jag jobbar bara iblan och mest sena kvällar eller nätter och Tx är på annat garage på natten. Ingen där när jag lämna in bussen.

Vet inte om jag ska anmäla till Tx för dom då kanske hämnas på mig eller inte få mer körningar. Hur länge finns på band om kameror fungerat?

Nu är jag trött och ska sova.

Dan Henriksson

#1
Citat från: Frässe skrivet 23 februari 2008, 06:32:31 AM
Vet inte om jag ska anmäla till Tx för dom då kanske hämnas på mig eller inte få mer körningar. Hur länge finns på band om kameror fungerat?

Nu är jag trött och ska sova.

Vad tråkigt att du råkat ut för bråk, det verkar ha varit en jobbig natt. Jag beklagar verkligen. Jag tycker definitivt du ska anmäla händelserna till ditt tx, jag tror absolut inte du behöver vara orolig för det. Jag har visserligen inte jobbat för Swebus men nog borde de ha rutiner för att ta hand om sina förare i sådana här fall. Det är viktigt att anmäla alla former av trakasserier och våld mot trafikpersonalen, det kan vara till hjälp i arbetet för bättre arbetsmiljö. Ju fler fall man har att peka på, desto lättare är det att få gehör för krav på förbättringar.

Hoppas du får lugnare och skönare arbetspass i fortsättningen!

Hälsningar Danne H

Edit: Jag gissade att du jobbar för Swebus efter att ha läst ditt tidigare inlägg, men det kanske inte stämmer? Men det spelar å andra sidan ingen roll vem man jobbar för, alla förare har ju rätt till en dräglig arbetsmiljö!

Ulf Rådeström

Ja, håller med dig Danne. Sådant här borde anmälas till TX och inte här i första hand!

Yujin Zhang

Citat från: Frässe skrivet 23 februari 2008, 06:32:31 AM
Jag råkade ut för bråk i natt. Ungdoms gäng som slet loss säten.  Dom hällit öl på golvet och tryckt in nödöpnna för dörrar och sparka på bussens lysen. Några tryckte in nödöpnna till taklucka och försöke slita loss den. Jag kom till ändhållplatsen och dom stal huvudströmbrytare nyckel så jag kunde ej starta motor igen och komma iväg. Några hotade mig, slog i luften åt ansiktet och drog i min jacka och skrek. Jag tror man kan försökt råna mig kanske. och radio fungerade ej utan ström. Jag väntade in nästa tur och fick låna hans nyckel för att starta. Jag var mycket försenad sedan. Det tar även flera minuter innan radio starta då huvudström varit av, går det att ändra? Är det mågon som vet om kamerror fungerat utan batteriström från nyckeln. Det var riktigt otäckt för gänget var många, ville bråka och flera var fulla och kanske drogade. Man hade spootat fullt på säten på golvet som jag tvingades ta i och sätta fast igen.

Jag jobbar bara iblan och mest sena kvällar eller nätter och Tx är på annat garage på natten. Ingen där när jag lämna in bussen.

Vet inte om jag ska anmäla till Tx för dom då kanske hämnas på mig eller inte få mer körningar. Hur länge finns på band om kameror fungerat?

Nu är jag trött och ska sova.

Det var tråkig att höra, men det återstår några frågor, för min del iallafall (vi kan ta det via pm om du inte vill skriva dem här):

1. Jag antar att bråket började redan innan du ankom till ändhållplatsen och fortsatt efter du har ankommit? Isåfall, gjorde du anrop (IL är lagom i detta fall) till TL innan du stängde av motorn?
2. Hade du ingen mobil till hand? Att ringa direkt till TL (i Botkyrka är det väl på natten) är också bra.
3. Det måste ha gått minst 10-15min vid ändhållplatsen utan ström eftersom det är meningen att BussPC ska gå på reservbatteri när man har stängt huvudströmmen, ifall föraren har regelering på en kvart, så han slipper vänta så länge och logga in igen.

Angående kameror, frågan är väl om de är ens på? På Busslink 5360 (testbussen med övervakningskamera) lyste det en grön diod vid varje kamera för att visa den är på, men jag har märkt att de flesta övervakningskameror i Hornsbergs bussar saknar den gröna dioden.

CitatVet inte om jag ska anmäla till Tx

Såklart du borde göra det, de kommer ändå märka att nånting är snett med vagnen, sen kan de bara kolla vem som hade vagnen sist och ja, det dröjer inte så länge innan de får tag i dig, så det är lika bra att anmäla alla skador.

nimbra

Tryckte du inte på larmknappen redan när bråket startade?

Optimal

Är huvudströmmen avstängd så fungerar ej kamerorna. Men så länge radion lyser så fungerar den. Så det är bara att skicka iväg IL anrop eller trycka på överfalls alarmet. Den knappen fungerar hela tiden. Så länge inte ungdommarna slet låss alla batterier.

Frässe

Till Yujin Zhang

1.  nej jag försökte ropa när jag stängt av motor.

2.  Nej glömt mobil hemma
Har du telefon nummer till Botkyrka Tx?
Annars då man ropa på radio så verkar man komma dit automatiskt.

Var ser man grön diod? Är det i Buss PC eller display?

3 Nej den dö direkt och blev svart när dom stal huvudström nyckel.
Även senare den dö när man tog ut nyckel och skyltar gå till i Ej itrafik och radion tappa omloppet.
Annars fungera



Till nimbra

Nej jag han inte trycka och det var svart då. När man slog mot mig försökte jag trycka och efteråt.

Optimal

#7
Citat från: Frässe skrivet 24 februari 2008, 00:43:15 AM
Till Yujin Zhang

1.  nej jag försökte ropa när jag stängt av motor.

2.  Nej glömt mobil hemma
Har du telefon nummer till Botkyrka Tx?
Annars då man ropa på radio så verkar man komma dit automatiskt.

Var ser man grön diod? Är det i Buss PC eller display?

3 Nej den dö direkt och blev svart när dom stal huvudström nyckel.
Även senare den dö när man tog ut nyckel och skyltar gå till i Ej itrafik och radion tappa omloppet.
Annars fungera



Till nimbra

Nej jag han inte trycka och det var svart då. När man slog mot mig försökte jag trycka och efteråt.

Den gröna dioden lyser under kameran, för att visa att den är på, fast dom har tagit bort dom dioderna, så ny lyser inget. Man går ju kurs där man får lära sig vad man ska göra vid hot. Trycker du bara på Anrop -> IL, så kommer du fram på nolltid.


Moderators edit: Uppgift om larmknappens placering har tagits bort. Det är inte lämpligt att sådana uppgifter får en större spridning.

Marc

#8
Snälla Frässe:
Om det går så LARMA!!!!
Om inte överfallslarm så ILanrop? Radion bits inte!

Vad du upplevt ska inte förekomma, men tyvärr så lever vi inte i en sådan snäll värld idag.
Tror det är dags att någon på ditt garage tar dig i handen och berättar om rutiner och det skyddsnät som existerar. Det finns en uppsjö med Trafikledare, bilar, väktare etc omkring dig, deras uppgift är att svara på anrop och agera i natten! Vad tror du nästa förare på linjen säger, när han kommer fram till platsen och det råder ett kaos? Sånt här skall anmälas direkt, trafikhändelserapport skrivas och i värre fall pratar vi nu krishantering och kamratstödjare.

Yujin Zhang

Citat från: Frässe skrivet 24 februari 2008, 00:43:15 AM
Till Yujin Zhang
Har du telefon nummer till Botkyrka Tx? 
Numret till Botkyrka Tx kan jag fixa senare idag.

Citat3 Nej den dö direkt och blev svart när dom stal huvudström nyckel.
Även senare den dö när man tog ut nyckel och skyltar gå till i Ej itrafik och radion tappa omloppet.
Annars fungera
Okej, då är det dags att skriva felrapport på BussPC! Den ska inte dö direkt!

Mikael Ringmarck

Citat från: Frässe skrivet 24 februari 2008, 00:43:15 AM
1.  nej jag försökte ropa när jag stängt av motor.

Mycket tråkigt det du råkat ut för, så skall man ju inte behöva ha det på jobbet.

Ett tips är väl att inte stänga av motorn i en sådan situation, då händer det ju ingenting om de tar huvudströmsnyckeln. Jag hade iaf känt mig mycket lugnare då.

homer

Du säger att du blev sen sen!
DU skulle aldrig ha kört vidare utan blivit hämtad av trafikledingen direkt


Jonatan

Frässe, det spelar ingen roll så här direkt efteråt vad du gjorde eller borde ha gjort.

Självklart ska du så snart som möjligt anmäla vad som hänt till din trafikledning så de kan hjälpa dig och se till att brottet utreds.

Johan Hansson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 februari 2008, 10:07:23 AM
Ett annat är att avveckla de löstagbara brytarnycklarna
Det är väl inte lämpligt för då han vem som helst öppna frontluckan och gå in i bussen och leva rövare med mera.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Optimal

Citat från: Johan H skrivet 24 februari 2008, 11:43:13 AM
Det är väl inte lämpligt för då han vem som helst öppna frontluckan och gå in i bussen och leva rövare med mera.

Vissa vagntyper har ingen huvudströmsnykel