Har Scania CR 112 släktskap med Ikarus?

Startat av Niklas Bygdestam, 06 februari 2008, 16:35:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Det finns en typ av karosser som Ikarus byggde främst under 1970-talet och jag tror en bit in på 1980-talet. Denna typ av Ikarus tycker åtminstone jag är väldigt lika Scania CR 112. Finns det släktskap mellan bussarna?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Svoca

Om Du menar att det skulle ha varit någon typ av samarbete mellan SBK i Katrineholm och Ikarus så är det nog fel.
Snarare är CR 112:an tidstypisk. Jämför med alla tyska bussmodeller i VÖV-standard t ex Bussing, MAN m fl.

Niklas Bygdestam

Citat från: Svoca skrivet 06 februari 2008, 16:44:47 PM
Om Du menar att det skulle ha varit någon typ av samarbete mellan SBK i Katrineholm och Ikarus så är det nog fel.
Snarare är CR 112:an tidstypisk. Jämför med alla tyska bussmodeller i VÖV-standard t ex Bussing, MAN m fl.


Fast 1970-talets tyska VÖV-bussar tycker jag ändå inte är alls så lika Scania CR 112 som Ikarus bussar. Men kan det vara så att både Scania och Ikarus har byggt bussar efter VÖV-standard? Skulle tyskarna godkänna Scania CR 112 som en buss enligt VÖV-standard?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mattias

#3
Ett annat släktskap månne?
http://www.railbuss.com/noticias/121653051015a.html

//Mattias
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Svoca

Tycker nog att likheter finns. Speciellt i fronten. Kommer ihåg när jag såg CR112:an första gången i slutet på 70-talet. Uppfattade att konstruktörerna hade sneglat på dessa tyska VÖV-bussar. Även likheter med Ikarusbussar
med RABA-MAN motorer som bl a fanns hos HHA i Hamburg. F ö hänvisas till en viss person, medlem i SSS, som
pensionerats efter 49 år i tjänst. Arbetat bl a hos SS, SL men även på Scania som busskonstruktör och var med
just i arbetet med CR112:an.

S Svensson

Som jag hänviade till tidigare så fanns det prov med VÖVII kaross i Sverige tidigare. Sedan så fanns det normbussar i Sverige också senare. SLTF tog alltså intryck av VÖV II.
Därav likheter mellan van Hool,Scania,Ikarus,Kutter,några till.
SLTF sålde även sina normer.Kanske någon har dem ?

Leif D

Här är några bilder som kanske kan förtydliga lite.......   Eller inte !

Först en Mercedes (?) Ikarus från Hamburg, visad vid en SLTF-mässa i Norrköping, på senare delen av 70-talet.

VHH 7504 vid Mässhallen Norrköping. Foto Leif D.

Sedan en Scania BR111M Ikarus, en av fem som levererades till AB Kolmårdens Omnibusstrafik 1976.

NKA 311 vid Vagnhallen i Norrköping, hösten 1976. Foto Leif D.

Sist en Scania CN112, en av fem levererade till Norrköpings Lokaltrafik hösten 1985.

NL 335 vid Vagnhallen i Norrköping, hösten 1985. Foto Leif D.
;-)

Bussmicke

Det enda jag tycker är någorlunda lika är frontrutan.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Forslund

Alla kanske köpte samma modell av frontruta? Rationellt isåfall!
Att Ikarus byggde en buss liknande de tyska var nog för att kunna slå sig in på den luckrativa marknaden i väst. Scania kan ju ha tänkt på ett liknande sätt.

Leif D

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 februari 2008, 22:33:00 PM
Alla kanske köpte samma modell av frontruta? Rationellt isåfall!
Att Ikarus byggde en buss liknande de tyska var nog för att kunna slå sig in på den luckrativa marknaden i väst. Scania kan ju ha tänkt på ett liknande sätt.

Precis, mycket djupare än så tror jag ju inte samarbete var på den tiden i allafall......
;-)

Svemicke

Citat från: Leif D skrivet 07 februari 2008, 20:31:44 PM
Här är några bilder som kanske kan förtydliga lite.......   Eller inte !

Först en Mercedes (?) Ikarus från Hamburg, visad vid en SLTF-mässa i Norrköping, på senare delen av 70-talet.

VHH 7504 vid Mässhallen Norrköping. Foto Leif D.
Denna skiljer sig väl nästan bara fram om man jämför med Mercedes helbyggda modell? Den helbyggda modellen såg jag mycket av i Kaliningrad år 2000 och den var lik denna på sidan och bak.

Citat från: Leif D skrivet 07 februari 2008, 20:31:44 PMSedan en Scania BR111M Ikarus, en av fem som levererades till AB Kolmårdens Omnibusstrafik 1976.

NKA 311 vid Vagnhallen i Norrköping, hösten 1976. Foto Leif D.

Sist en Scania CN112, en av fem levererade till Norrköpings Lokaltrafik hösten 1985.

NL 335 vid Vagnhallen i Norrköping, hösten 1985. Foto Leif D.

Här spricker väl teorin eftersom BR111 är modellen före BR/CR112 och Ikarusen har CR 112:ans front redan innan CR 112:an själv byggdes.

Varför köpte de kommunala bussbolagen in både chassibyggen och helbyggen förr? ML gjorde ju likadant. De hade både CR112 och BR112/Aabenraa samt CN112 och N112/Aabenraa på 80-talet.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

S Svensson

Utgifter och kostnader. Leveranstider likaledes.

Leif D

Citat från: Svemicke skrivet 08 februari 2008, 02:07:19 AM
Varför köpte de kommunala bussbolagen in både chassibyggen och helbyggen förr? ML gjorde ju likadant. De hade både CR112 och BR112/Aabenraa samt CN112 och N112/Aabenraa på 80-talet.

Del som S Svensson skriver, utgifter o kostnader.....    Dvs man hade i många fall ganska tuff budget att följa vilket innebar att man fick köpa det billigaste alternativet.
Som ett exempel, då Spårvägen i Norrköping skulle köpa bussar för leverans 1976-77 (till dotterbolaget ABKO) så räckte pengarna till 9 bussar, vara 5 blev Scania BR111M med kaross från Ikarus och 4 blev Scania BR111M Erikkoiskori. De fyra från Erikkoiskori, levererades utan inredning och spårvägens verkstad monterade renoverade men begagnade stolar från slopade Volvo SKV-bussar.

Man kan också se ytterligare en orsak, nämligen att då, fanns inte så många helbyggda busstyper att köpa.
I princip fanns av svensktillverkade, endast Scania CR. Från Tyskland kunde man köpa Mercedes, Neoplan och MAN, något som dock förekomm ytterst sporadiskt då.
;-)

Svemicke

Citat från: Leif D skrivet 08 februari 2008, 19:42:35 PM
Del som S Svensson skriver, utgifter o kostnader.....    Dvs man hade i många fall ganska tuff budget att följa vilket innebar att man fick köpa det billigaste alternativet.
Som ett exempel, då Spårvägen i Norrköping skulle köpa bussar för leverans 1976-77 (till dotterbolaget ABKO) så räckte pengarna till 9 bussar, vara 5 blev Scania BR111M med kaross från Ikarus och 4 blev Scania BR111M Erikkoiskori. De fyra från Erikkoiskori, levererades utan inredning och spårvägens verkstad monterade renoverade men begagnade stolar från slopade Volvo SKV-bussar.

Man kan också se ytterligare en orsak, nämligen att då, fanns inte så många helbyggda busstyper att köpa.
I princip fanns av svensktillverkade, endast Scania CR. Från Tyskland kunde man köpa Mercedes, Neoplan och MAN, något som dock förekomm ytterst sporadiskt då.

Intressant. Så BR111 var billigare än CR111? Är det att jämföra med orginaldelar kontra andra fabrikat när det gäller mobiltelefoner? Ett batteri tillverkat av Nokia är ju dyrare än ett batteri av samma funktion fast av annat fabrikat.

Så Volvo har inte då haft helbyggen? Nä, det har de nog inte när jag tänker efter. Det är väl först nu när Säffle och Carrus blivit uppköpta?

Hur ser en Erikkoiskori ut? Fick kopiera och klistra in det ordet, för övrigt.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

S Svensson

Mycket liten fabrik i det som några kallar lappland.Numera nedlagd.

Priser på bussar sätts inte alltid som man tror. Inom microekonomin talar man om marginalkostnader. I princip vad kostar ett exemplar ytterligare. Om Scania tillverkar ex vis 2000 fordon så vad kostar det då att bygga ett ytterligare.
Benämningen helbyggda har olika betydelser.
En tolkning är att helbyggda är byggda complite,dvs företaget svarar för hela. Det är denna tolkning Du Svemicke nämner. Sedan finns det en mera vanlig uppfattning,nämligen att ett och samma företag,dvs fd SKV senare SBK, bygger en buss som CR 110M eller CR110L. Här byggs en skalbyggd buss helt och hållet på plats.
Bussarna ScV BF76 med SKV kaross blev helbyggda,dvs kompletta,till CF110 men det är trots detta chassie+ kaross.
Volvo använder chassie+kaross i huvudsak men man levererar komplett.Man kan då typbesiktiga bussar.

Alltså det som jag och Du kanske tycker vara mera rationellt behöver inte alltid vara rationellt. Dessutom hade vissa tider några chefer i Katrineholm tagit intryck av dåvarande Konsum-Domus blåvita produkter som var billiga. De ville leverera bussen BUSS. Den något billigare bussen med allt standard. Detta sade man högt och det är också riktigt. För avvikelser kostar nämligen. För Malmö Lokaltrafik hade en egen inredning och LB i Lund en annan. Dessa båda och SBK egen fanns samtidigt att prova på i Göteborgs lokaltrafik.