Varför hälsar inte Westin Buss förare?

Startat av Karsten, 06 februari 2008, 09:12:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Frågan ställs i rubriken. I går när jag framförde klart sunkig 3967 på Värmdö mötte jag skolbusskaravanen från Hemmestaskolan (skolbussarna på Värmdö körs av Westin buss). Av 5 Westinbussar hälsade jag på alla, 4 mötande förare tittade på mig men ingen av dem hälsade tillbaka. Varför detta? Hälsar man inte på SL-förare alls?
Som jämförelse kan exemplet Interbus tio minuter senare tas upp. Mötte två stycken på motortrafikleden, båda hälsade så trevligt. Iofs tillhör Interbus samma koncern.. :P

Någon som har en bra teori? Konspirationsteorier är också välkomna! ;)

Ante

#1
Citat från: Karsten skrivet 06 februari 2008, 09:12:32 AM
Frågan ställs i rubriken. I går när jag framförde klart sunkig 3967 på Värmdö mötte jag skolbusskaravanen från Hemmestaskolan (skolbussarna på Värmdö körs av Westin buss). Av 5 Westinbussar hälsade jag på alla, 4 mötande förare tittade på mig men ingen av dem hälsade tillbaka. Varför detta? Hälsar man inte på SL-förare alls?
Som jämförelse kan exemplet Interbus tio minuter senare tas upp. Mötte två stycken på motortrafikleden, båda hälsade så trevligt. Iofs tillhör Interbus samma koncern.. :P

Någon som har en bra teori? Konspirationsteorier är också välkomna! ;)

Fel där om ägaren till Interbus. Interbus ägs sedan slutet av november 2006 av Strömma Turism & Sjöfart (om man räknar från det datum där strömma berättade om köpet), där även Ekmanbuss ingår nu.

Jag varken kör buss eller bor i Stockholm men jag skulle tro att det där med hejandet beror lite på vilken typ av buss du kör. Stadsbussförare hejar på stadsbussförare och vice versa.
Har inga belägg för det dock, bara en teori ;)

Men maila till Westin Buss och fråga varför, ;)

Cero

Vill minnas att detta varit uppe förut och att det där framkom att det finns någon hackordning även i bussförarleden och där hamnar de som kör (sunkig) lokaltrafikbuss längst ner. Anser man sig då vara "lite finare" hälsar man väl inte på övriga. Samma ordning poppar ibland upp i andra branscher oxå, men många gånger tas sådana översittartyper omhand smidigt av organisationen numera (ingen befordran).

På den tiden en annan gjorde lumpen i Luleå, tidigt 80-tal, lär förarna varit förbjudna att hälsa på varandra i trafiken. Antar att det ansågs ta koncentration från körningen. Annars var det ju legio i SL-trafiken att förare av CR112 hälsade på varandra genom några blink med de synnerligen väl synliga och stora blinkerslyktorna som dessa fina bussar var begåvade med.

Björn Ax

Ja det måste vara rangordning.  >:(

Jag hejar på dom flesta. När jag inte svänger eller gör nåt annat som hindrar mig från att heja.
Kör stadsbuss.  :)

Men märkte när jag körde länstrafik att förarna av beställningstrafik var lite högfärdiga och hejade inte ofta.  ???

Nupski

Ibland är det svårt att hinna vinka till alla i Göteborg typ om man kör Göta Älvbron i rusningen då det är 20meter mellan fordonen och 20 meter mellan mig och bussen/vagnen framför. Tror jag fick rekord igår när jag körde över bron och totalt mötte 22 fordon.

Niclas Rosenius



   Hej!

   Även om jag kör stadsbuss i Uppsala eller när jag har varit nere i Stockholm med nån abbis i stadsbuss så har dom flesta Westin och andra turistbuss förare hälsat på mig, t.o.m utländska förare.

   //Niclas

Buss-Anders

Hälsandet i sig själv tycker jag är helt fascinerande!
Är det för att markera tillhörigheten till en grupp som man hälsar för?
Att vara chaufför är ju ett ensamarbete även om man har bussen full med folk.
Men var kommer det ifrån början?

När jag började köra buss, turistare så hälsade jag nog inte lika mycket på stadsbussar men efter att ha kört stadsbuss som timanställd i snart 2 år så hälsar jag på alla bussar så länge trafiksäkerheten inte äventyras.
Oftast blir det med en uppsträckt hand, men även blinkers eller ljusblink förekommer.

Men var kommer denna företelse ifrån kan man ju undra.
Här kommer nu en vild gissning. Kommer det ifrån när åkarna hade häst och vagn kan man ju undra.
Kuskarna hälsade på varandra, förde handen mot mössan, lyfte handen, markerade med piskan eller något annat. De ensamma kuskarna på kuskbockarna som inte hade så stora avstånd  att tillryggalägga kände väl de flesta som de mötte.
I bondesamhället hälsade man och det gör man fortfarande på landet.
När man tog steget in i motorernas värld så hängde hälsandet med. Så löper mina tankar.
Ibland är det skönt att sträcka ut hakan och komma med något helt spekulativt...
Så får man se vad man får tillbaka på hakan...

Mvh
Buss-Anders

Robert Brink

Eftersom jag själv kört för Westin, så kan jag ju svara för min del! :-\

Nåja, att det finns en slags rangordning bland förare är väl inget att tysta ner? Under fikapauserna när man kör ihop med andra turistbussförare, så blir dom lite tysta när man nämner att jag även kör SL buss! När jag sen dessutom berättar att jag trivs med att köra SL buss, så blir dom chockade!!! :o

Jag försöker vinka på alla turistbussar om jag kör turistbuss, och alla SL bussar om jag kör SL buss! Är jag dessutom ute i glesare områden, så vinkar jag även på SL bussar när jag kör turistare tex ute på Värmdölandet!
Har ibland upptäckt att vissa turistbussförare hälsar på en i SL bussen, när dom ser att det sitter en välklädd "svensk"(tyvärr) bakom ratten! Dom verkar vänta ett tag innan vinken kommer.
Sen är det ju så, att om man tex kör turistare i innerstaden, så möter man bussar hela tiden, både turist och SL bussar. Det går inte att hälsa på allt och alla hela tiden, så är det bara.
Annars tycker jag nog att Flygbussarna är absolut sämst på att hälsa, det är bara dom fd SL förarna från Råsta som hälsar på SL bussar, och dom övriga hälsar varken på turistare eller SL bussar...

//R

Carl W

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 06 februari 2008, 13:35:39 PM
Hälsandet i sig själv tycker jag är helt fascinerande!
Är det för att markera tillhörigheten till en grupp som man hälsar för?
Att vara chaufför är ju ett ensamarbete även om man har bussen full med folk.
Men var kommer det ifrån början?

När jag började köra buss, turistare så hälsade jag nog inte lika mycket på stadsbussar men efter att ha kört stadsbuss som timanställd i snart 2 år så hälsar jag på alla bussar så länge trafiksäkerheten inte äventyras.
Oftast blir det med en uppsträckt hand, men även blinkers eller ljusblink förekommer.

Men var kommer denna företelse ifrån kan man ju undra.
Här kommer nu en vild gissning. Kommer det ifrån när åkarna hade häst och vagn kan man ju undra.
Kuskarna hälsade på varandra, förde handen mot mössan, lyfte handen, markerade med piskan eller något annat. De ensamma kuskarna på kuskbockarna som inte hade så stora avstånd  att tillryggalägga kände väl de flesta som de mötte.
I bondesamhället hälsade man och det gör man fortfarande på landet.
När man tog steget in i motorernas värld så hängde hälsandet med. Så löper mina tankar.
Ibland är det skönt att sträcka ut hakan och komma med något helt spekulativt...
Så får man se vad man får tillbaka på hakan...

Mvh
Buss-Anders


Blinkande med helljus i mörker är ett ofog. Själv vinkar jag när jag ser vem den andra föraren är.

Ersa

Här ska du få fler konspirationsteorier, Karsten:

Att få en förare anställd på Flygbussarna (+ Charter) att hälsa på de som framför röda och blå bussar i Roslagen var stört omöjligt. Det spelade ingen roll om man på förmiddagen skyltat "Fridströms" på destinationsskylten, men kom man under eftermiddagen samma dag i en firmalackad silverfärgad Setra med texten "Fridströms" under vindrutan hälsade samme FAC-förare ofta glatt innan man ens själv hunnit sträcka upp handen. Var det silverfärgen som förvirrade?

När lill-Vegan TUM745 var aldeles nyrödlackad och fin hände det att man i Norrtälje mötte någon mindre positiv FAC-förare i en sliten silverfärgad Säfflevagn. Då blev det absolut ingen hälsning tillbaka, men just då kan man ju anta att det blev lite känsligt att det började dyka upp blänkande normalgolvade SL-vagnar i norr som var finare än många av de äldre FAC-vagnarna? Att "den där SL-föraren" hade vit skjorta, slips och satt bältad var nog också lite provocerande... ;)

Här uppe i norr förekommer dock dessa "revir" och statusklasser sällan. Westin- och Bybergförarna på Y-bussen hälsar glatt på alla lokalbussförare i Umeå, och ute på landet är det ju samma bussar och samma förare som kör allt från linje- och skoltrafik till beställningar, så där existerar inga statusklasser. Det ska väl vara ett av åkerierna i ett samhälle c:a 3 mil väst om Umeå som ofta är dåliga på att vara artiga.

michael k

på mig hejar alltid grabbarna på flygbussen  även charterkillarna hejar;D
men jag måste erkänna att jag är lite dålig att hälsa på slbussar
det beror ju inte på snobbighet från mig(jag har ju kört linjer själv i tio år)
men det är ju så många

när jag jobbade på linjebuss skojade vi friskt om detta"nej jag hälsar bara på tresiffrigt"
(vi körde ju både en två och tresifrigt)

Peter Erret

Citat från: Karsten skrivet 06 februari 2008, 09:12:32 AM
Frågan ställs i rubriken. I går när jag framförde klart sunkig 3967 på Värmdö mötte jag skolbusskaravanen från Hemmestaskolan (skolbussarna på Värmdö körs av Westin buss). Av 5 Westinbussar hälsade jag på alla, 4 mötande förare tittade på mig men ingen av dem hälsade tillbaka. Varför detta? Hälsar man inte på SL-förare alls?
Som jämförelse kan exemplet Interbus tio minuter senare tas upp. Mötte två stycken på motortrafikleden, båda hälsade så trevligt. Iofs tillhör Interbus samma koncern.. :P

Någon som har en bra teori? Konspirationsteorier är också välkomna! ;)
Karsten, detta får man finna sig i när man möter "de 5", en hälsar alltid, de övriga gör det inte. Tyvärr så bland dem som inte hälsar så är det en förare som tidigare körde på Mölnviksgaraget (förra året), varför blir man så efter att alltid morsat på varandra när båda bussarna var SL-blå eller SL-röd?

michael k


JDS

Det är oomtvistligt att det finns en rangordning bland bussförare, men om de som är "högre upp" försöker hävda att de är för fina för att hälsa tillbaka till dem som är "längre ner" så bidrar det bara till att bussföraryrket i allmänhet hamnar längre ner i samhällets allmänna rangordning, och det var väl inte riktigt så de hade tänkt. Däremot är det väl helt i sin ordning att den som kör SL-linje hälsar först!

Cero

Citat från: Peter Erret skrivet 06 februari 2008, 15:54:40 PM
Karsten, detta får man finna sig i när man möter "de 5", en hälsar alltid, de övriga gör det inte. Tyvärr så bland dem som inte hälsar så är det en förare som tidigare körde på Mölnviksgaraget (förra året), varför blir man så efter att alltid morsat på varandra när båda bussarna var SL-blå eller SL-röd?

"Man har väl kommit upp sig när man bytt från blå/röd till vit! Då ska man inte hälsa på patrasket som är kvar därnere." Personligen har jag inget för den typen av resonemang men det är vanligt i alla möjliga branscher och sammanhang, säkerligen så även i bussbraschen. Trist och omoget tycker jag för det är empati, glädje över vad andra lyckas med och respekt för andra som föder bra människor, oavsett arbete, position eller storlek på bankkontot.

Jag har genom åren haft förmånen att lära känna och på olika sätt arbeta eller umgås med människor ifrån i stort sett alla samhällets hörn, politiker möjligen undantagna, och har alltid lagt mig vinn om att respektera alla (möjligen förutom de som uppenbart agerar som S**t). På motsvarande sätt får man respekt och trevligt bemötande tillbaka vilket i slutänden gynnar alla. Och gudarna ska veta att mellan fyra ögon är alla bara människor, oavsett om man är dagisfröken, rörmokare, säljare eller börs-VD.