Tester i Stockholm för jobb på Swebus och Busslink?

Startat av Sallas, 25 januari 2008, 13:18:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sallas

Någon som vet vilka tester som görs i Stockholm för att få bussförar jobb?

Det är teoriprov och körprov. Hur länge kör man på provet? är det både 50 väg och motorväg körning? Är det aotomat eller manuell växellåda på bilen? Måste man backa och fickparkera? Kompis säger att man även måste köra en buss på garaget eller halk bana. Är det ledbuss? Har den växel låda automat eller manuel l? Sett buss där man kan ha automatik på växel spak. Finns på swebus express.

Hur backar man bäst ledbuss? Är det skillnad mellan märken? Är det skillnad på styrning bak som Volvo buss. Är det skillnad mellan var motor sitter? Kan man ha Volvo trängsel ledbuss med kamera så man lättare ser. Finns andra bussar med kamera för backning?

Är det fler tester? Teori. Är det svåra frågor? Är det bara trafik frågor eller andra frågor? Vilka andra frågor? Kan man läsa på innan på nätet eller köpa teori bok? Är det kryss frågor eller ska man skriva svar? Vad händer mer på teori testet? Får man göra om test om man misslyckas? Både på kör test och teori test? Måste man kunna hitta vägar och plaster mycket?

Hur många gånger kan man söka jobbet om man inte kommer in första gången?
Vet Busslink om att jag söker jobb även på Swebus?
Kan man söka Ariva nu?

Ska man ha bra referenser? Vad frågar dom referenser om? Man ska ha två referenser. Kan man få veta vad referenserna sagt? Vad betyder intyg? Om jag inte får jobbet kan jag få veta varför?

Tittar dom mycket på betyg? Vad ska man ha för resultat på skolbetyg? Är det skillnad mellan skol linje?
Måste man vara bra på engelska? Är det språk test på engelska? Finns det skolämne viktigare än anndra , vilka?
Är det fördel att kunna annat språk? Vilka är bäst?

Hur kollar dom det att man är social och gillar folk? Är det rollspel mellan olika förare som söker samtidigt?

Det är läkar prov? Vad sker på läkarprovet? är dom hårda? Vem gör läkarprov? Vad kostar det? Kan man välja egen läkare?
Är det test på muskler, att man ska kunna lyfta och orka med test på tävlings cyckel?
Vet dom om test på mönstrng till miltära?

Är det skillnad på om man har B-kort eller D-kort?
Kompis sade att man ska gå arbetsförmedlings utbildning för att få busskortet där och dom frågar då ingenting. Man anställd med automatiskt. Stämmer det?

Vad är yrkes kompents och sertifiering? Kan man behålla buss kort om man slutar? Dom vill att jag jobbar hela sommaren.
Har godkänd belastnings intyg från polisen. Vet Swebus och Busslink om att man kan ha andra böter, odrnings böter eller felparkering? Vet dom om man har bil och anmärkningar på denna? Jag har anmärkning på bilar men besiktat om och fått godkänd.

Är det skillnad mellan Swebuss och Busslink?
Om jobb på swebus kan man då köra även på swebuss express?
Vilken bolag är bäst att jobba på? Finns det bättre garage ?

Tack om ni svarar för jag är ny här.





Fredde


LinusA

Hej!

Det var många frågor på en gång här, men jag tycker de flesta är berättigade och jag hoppas att fler kan ha nytta av svaren, så jag gör ett försök. Jag började jobba på Busslink för ungefär två år sedan, och jag tror inte rutiner eller dylikt har ändrats speciellt mycket. Jag hade bara B-kort när jag började och gick alltså på Busslinkskolan för att ta D-kortet. Jag vill också passa på att tipsa om en blogg som handlar om att ta busskörtkort och hur det är att arbeta som bussförare i Sthlm innerstad: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare/.


Citat
Någon som vet vilka tester som görs i Stockholm för att få bussförar jobb?

Det är teoriprov och körprov. Hur länge kör man på provet? är det både 50 väg och motorväg körning? Är det aotomat eller manuell växellåda på bilen? Måste man backa och fickparkera? Kompis säger att man även måste köra en buss på garaget eller halk bana. Är det ledbuss? Har den växel låda automat eller manuel l? Sett buss där man kan ha automatik på växel spak. Finns på swebus express.

Jag fick köra några kilometer med en liten vanlig Ford Focus, ej automat, från Hornsbergsgaraget. Det var ganska blandad körning, och ungefär som på uppkörningen sa instruktören att "kör mot Fridhemsplan" och för mig som inte kommer från Stockholm var tvungen att titta på skyltarna för att hitta (men likväl körde jag fel...). De tittar dels på hur mycket körvana man verkar ha, dels hur mycket framförhållning man har. När man kör buss är det väldigt viktigt med framförhållning för att inte sätta sig i kniviga situationer där man inte kommer loss. Jag fick inte provköra buss, men det får man kanske göra om man har D-kort sen innan.

Citat
Hur backar man bäst ledbuss? Är det skillnad mellan märken? Är det skillnad på styrning bak som Volvo buss. Är det skillnad mellan var motor sitter? Kan man ha Volvo trängsel ledbuss med kamera så man lättare ser. Finns andra bussar med kamera för backning?

Det är _ungefär_ som att backa vanlig bil med släp, skulle jag säga, förutom att man inte ser någonting ALLS rakt bakom bussen om man inte har backkamera. Finns säkert backkameror för alla bussmärken, men det är nog extrautrustning som man inte vill  betala för :-). Vid uppkörningen för Vägverket gick instruktören och satte sig längst bak när jag gjorde en backövning...så det var inga problem. Angående styrning bak = styrande bakaxel så har jag fått uppfattningen att det är stor skillnad på att både köra och backa jämfört med fast bakaxel; men det får någon med mer erfarenhet berätta om. Var motorn är placerad tror jag inte har någon större betydelse vid backning, såvida det inte är väldigt halt.

Citat
Teori. Är det svåra frågor? Är det bara trafik frågor eller andra frågor? Vilka andra frågor? Kan man läsa på innan på nätet eller köpa teori bok? Är det kryss frågor eller ska man skriva svar? Vad händer mer på teori testet? Får man göra om test om man misslyckas? Både på kör test och teori test? Måste man kunna hitta vägar och plaster mycket?

Först gör man ett kort teoritest i samband med testkörningen för företaget, innan man blir antagen till buss-körskolan. Det är en mycket mindre variant av B-provet som vägverket har, men med liknande frågor. Om man vill kan man ju kolla igenom den gamla B-körkortsboken man har hemma i bokhyllan (om den inte är alltför gammal), men jag tyckte provet var relativt enkelt. Det är frågor där du skall kryssa i ett av fyra alternativ. Vet inte om man får göra om test om man misslyckas första gången.

Citat
Hur många gånger kan man söka jobbet om man inte kommer in första gången?

Söka kan man alltid göra, men det finns ju stor risk att de kollar hur det gick förra gången. Men det är nog värt att prova om man skulle missa första gången.

Citat
Vet Busslink om att jag söker jobb även på Swebus?

Nej, det är helt separata företag.

Citat
Kan man söka Ariva nu?

Nej. Veolia har överklagat Arrivas anbudsvinst vilket gör att rekryteringen till Arriva Ekerö/Märsta blir försenad. Se http://www.arriva.se för mer information.

Citat
Ska man ha bra referenser? Vad frågar dom referenser om? Man ska ha två referenser. Kan man få veta vad referenserna sagt? Vad betyder intyg? Om jag inte får jobbet kan jag få veta varför?

Jag vet inte hur noga de är med att kolla referenser. Standard över huvudtaget när man söker jobb är väl att de ringer och frågar om hru man skött det tidigare arbetet, om man varit till belåtenhet och dylikt. Har man misskött sig på ett tidigare arbete, skall man nog inte ange dem som referens... Standard är att om man inte får ett jobb som man sökt, så kan man ringa till rekryteraren och fråga varför man inte fick jobbet, och kanske även vad referenserna sagt. Det är dessutom ganska bra att gröa det - då får man ju veta vad man skall förbättra till nästa gång man söker jobb.

Citat
Tittar dom mycket på betyg? Vad ska man ha för resultat på skolbetyg? Är det skillnad mellan skol linje?
Måste man vara bra på engelska? Är det språk test på engelska? Finns det skolämne viktigare än anndra , vilka?
Är det fördel att kunna annat språk? Vilka är bäst?

Nej, jag tror inte de tittar speciellt mycket på betyg, förutom möjligtvis att man har godkänt i svenska. Det är säkert ett plus om man gått fordonstekniskt eller liknande gymnasium, men annars spelar det nog ingen roll. På mitt jobb finns statsvetare, ekonomer, ingenjörer, lärare, arkitekter, kriminologer...... Engelska kan nog vara bra att kunna litegrann också, speciellt om man jobbar i innerstaden, så man kan hjälpa turiserna att hitta till Skansen :-). Kan man ytterligare språk så är väl alltid det ett plus.

Citat
Hur kollar dom det att man är social och gillar folk? Är det rollspel mellan olika förare som söker samtidigt?

Rektryteraren gör väl en allmän bedömning, men inga rollspel eller tester har jag varit med om.

Citat
Det är läkar prov? Vad sker på läkarprovet? är dom hårda? Vem gör läkarprov? Vad kostar det? Kan man välja egen läkare?
Är det test på muskler, att man ska kunna lyfta och orka med test på tävlings cyckel?
Vet dom om test på mönstrng till miltära?

Läkarprovet består väl, om jag minns rätt, av syntest, drogtest och allmän hälsokontroll. Inga hårda fysprov som på mönstringen alltså! :-) Det är företagshälsovården som gör testerna och företaget betalar. Man kan inte välja egen läkare. Tror inte de vet om, eller bryr sig, om mönstringsresultaten.

Citat
Är det skillnad på om man har B-kort eller D-kort?
Kompis sade att man ska gå arbetsförmedlings utbildning för att få busskortet där och dom frågar då ingenting. Man anställd med automatiskt. Stämmer det?

Ja, det är skillnad! Har du redan ett D-kort (busskort) behöver ju inte företaget betala för din utbildning, vilket såklart innebär att man blir ännu mer attraktiv i deras ögon. Jag vet inte hur arbetsförmedlingens busskörkortsutbildning funkar, men det kanske är ett alternativ.

Citat
Vad är yrkes kompents och sertifiering? Kan man behålla buss kort om man slutar? Dom vill att jag jobbar hela sommaren.
Har godkänd belastnings intyg från polisen. Vet Swebus och Busslink om att man kan ha andra böter, odrnings böter eller felparkering? Vet dom om man har bil och anmärkningar på denna? Jag har anmärkning på bilar men besiktat om och fått godkänd.

Yrkeskompetensbevis (YKB) måste du ha om du ska köra långa busslinjer (tror det är 4,5 mil från garaget), dvs det behövs om du ska jobba i till exempel nacka/värmdö eller norrort där man har så långa linjer. Det finns två sätt att få YKB: Om du är ny bussförare och ska jobba på ett garage där det är krav på YKB, får du detta som en extra utbildning efter att du klarat busskörkortet. Det är lite extra teori och ytterligare ett prov hos vägverket (tror jag). Det är inte jättemycket extra, men dock. Det andra alternativet är att när man jobbat heltid ett eller två år (minns inte vilket) så kan arbetsgivaren intyga att man har motsvarande erfarenhet och då får man ett "YKB-intyg" från arbetsgivaren automatiskt.

Citat
Är det skillnad mellan Swebuss och Busslink?
Om jobb på swebus kan man då köra även på swebuss express?
Vilken bolag är bäst att jobba på? Finns det bättre garage ?

Ja, alltså, det är ju två olika företag och man har ju olika trafikområden. Jag har ju bara personlig erfarenhet från Busslink, men övergripande tror jag det är väldigt likvärdigt. Lönen ska inte skilja nämnvärt. Övriga förmåner vet jag inte, men som sagt tror jag det är ungefär likvärdigt. Vilket garage man skall välja/söka till beror på många saker -- om man vill köra i innerstaden eller närförot eller förort (det skiljer en del på trafiken), om man föredrar ett litet garage (där man känner igen de flesta ansikten och har en personlig relation till arbetsledningen) eller ett stort garage (där det är lätt att få extrapass) med mera. Tänk på att, om du inte har bil, att välja ett garage dit du kan ta dig även mitt i natten.


Citat
Tack om ni svarar för jag är ny här.

Summa summarum: Generellt sett är bussbranschen i stort behov av förare, speciellt under sommarmånaderna, vilket gör att det är relativt lätt att få jobb om man uppfyller grundkriterierna (bra syn etc). Sen sker ju alltid ett urval - alla får inte jobb - och då görs en avvägning på bland annat social kompetens, lokalkännedom et.c. Om du inte har D-kort sen innan bedöms också hur lätt du verkar ha för att klara utbildningen. Lycka till!

Zella


Magnus_J

Bra svarat Linus. tyckte det täckte upp det mesta även för mig som tog mitt D-kort genom Veolia.

Jag fick göra en personlig intervju, sedan köra en sväng med bil i Solna/Sundbyberg.

När jag fick gå utbildningen gick vi 2 kvällar i veckan på teorilektioner, sen skrev man på datorprogram och gjorde massa test på körkortsfrågorna. efter några veckor fick vi börja övningsköra med en äldre scania Kortvagn, vi körde väl en 2  entimmars pass i veckan.

när man var "klar" för uppkörning, startde vi på barkarby och gjorde muntligtprov och backprov, innna vi åkte ut en runda i Jakobsbergsområdet.


LinusA

Glömde skriva om certifiering och vad det är, på frågan ovan. SL och andra länshuvudmän ställer krav på att förarna skall ha vissa baskunskaper om till exempel lokaltrafiken (mer än det man kör) och taxa. Detta införs allt eftersom trafikområdena upphandlas. Certifiering kommer bestå av en en- eller tvådagarsutbildning som sedan ger certifikat. Betalas (naturligtvis) av företaget.

På Busslink var det väldigt många steg i den här anställningsprocessen, dock kan jag inte hitta mina gamla papper!

Men det var något i stil med

Informationsmöte
Lämna in ansökan
Datortest av B-kortet
Testkörning med personbil
Läkarundersökning
Personlig intervju

-> Utbildning

Teoriutbildning
Prov
Körutbildning
Prov
Taxautbildning
Linjeutbildning

KÖRNING!

/L

Fredrik Gelin

Citat från: Sallas skrivet 25 januari 2008, 13:18:43 PM
Någon som vet vilka tester som görs i Stockholm för att få bussförar jobb?

...Kompis säger att man även måste köra en buss på garaget eller halk bana. Är det ledbuss? Har den växel låda automat eller manuel l? Sett buss där man kan ha automatik på växel spak. Finns på swebus express.
I vissa fall gör man ett körtest med en buss där aspiranten får köra lite på garagets område så att man får en uppfattning om hur vederbörande hanterar fordonet, men jag antar att detta främst är aktuellt om man redan har ett busskort.
Får du ändå provköra en buss vågar jag nog sätta en slant på att den är helt automatväxlad, I Stockholmsområdet är det ganska ovanligt att bussar med möjlighet till manuell växling går i ordinarie linjetrafik. (Det förekommer bl a i Norrtäljeområdet, men är annars sällsynt).
Jag tror inte att du kommer att få köra ledbuss det första du gör när du kommer till garaget för en provkörning.

Citat från: Sallas skrivet 25 januari 2008, 13:18:43 PM
Hur backar man bäst ledbuss? Är det skillnad mellan märken? Är det skillnad på styrning bak som Volvo buss. Är det skillnad mellan var motor sitter? Kan man ha Volvo trängsel ledbuss med kamera så man lättare ser. Finns andra bussar med kamera för backning?

Som Linus sade så påminner det mycket om att backa bil med släp, det är ju egentligen det du gör, skillnaden är att släpet i detta fall inte går att koppla loss från dragfordonet. (Det är detta som gör att du inte behöver släpbehörighet för att köra ledbuss).
Det har viss betydelse var motorn sitter, en buss med motorn längst bak, sk pusher, går ofta att vika något mer och är lättare att backa eftersom den har stel bakaxel.
En buss med motorn i främre delen av bussen (oftast Volvo) beter sig iofs inte annorlunda än en pusherbuss just när du backar, men om du lyckas låsa bussen kan den vara lite knepigare att räta upp än en bakmotorbuss eftersom det finns en stor skillnad mellan de två busstyperna.
På en mittmotorbuss slår vikbromsen till bakåt, medan på en pusherbuss verkar vikbromsen oftast framåt.
Detta eftersom en pusherbuss är känsligare när du kör framåt än när du backar (tvärtom med en mittmotorbuss).
Om du tänker dig motorns placering och bussens färdriktning så tror jag att du förstår vad jag menar.

Citat från: Sallas skrivet 25 januari 2008, 13:18:43 PM
... Måste man kunna hitta vägar och plaster mycket?
Eftersom Linus och andra redan svarat på denna mening så nöjer jag mig med att konstatera att du inte behöver ha någon lokalkännedom som om du skulle söka taxijobb, men det skadar naturligtvis inte att känna till det område du vill jobba inom...

Citat från: Sallas skrivet 25 januari 2008, 13:18:43 PM
Hur kollar dom det att man är social och gillar folk? Är det rollspel mellan olika förare som söker samtidigt?
Det ger sig ganska snart till känna om du inte är social och dessutom tillämpas som regel provanställning vilket innebär att du under de sex första månaderna har ett slags prövotid då både du och arbetsgivaren kan testa om du verkligen passar för jobbet.
När provanställningen skall upphöra efter sex månader är det brukligt att arbetsgivaren gör en utvärdering där eventuella trafikantsynpunkter gås igenom samt att den lokala arbetsledningen tillfrågas om de har några postiviva eller negativa synpunkter på hur du utfört ditt arbete under de gågna månaderna.
Även din frånvarostatistik tas med i utvärderingen, men såvida det inte är något annat än sjukdom är inte den något avgörande.

Citat från: Sallas skrivet 25 januari 2008, 13:18:43 PM
Det är läkar prov? Vad sker på läkarprovet? är dom hårda? Vem gör läkarprov? Vad kostar det? Kan man välja egen läkare?
Är det test på muskler, att man ska kunna lyfta och orka med test på tävlings cyckel?
Vet dom om test på mönstrng till miltära?
Läkarundersökningen som du syftar på är menad att avgöra om du utan risk för din hälsa kan arbeta som bussförare.
I testet ingår vanligen en grundläggande undersökning av en doktor eller sköterska samt ett urinprov för att utesluta att du använder någon form av droger.
Normalt ingår inte några fysiska tester av den typ som vid mönstringen.
Dina resultat vid mönstringen till lumpen har inget med läkarundersökningen till busskortet att göra och jag tvivlar på att någon kommer att fråga efter dina resultat därifrån.[/quote]

Citat från: Sallas skrivet 25 januari 2008, 13:18:43 PM
Är det skillnad på om man har B-kort eller D-kort?
Kompis sade att man ska gå arbetsförmedlings utbildning för att få busskortet där och dom frågar då ingenting. Man anställd med automatiskt. Stämmer det?
NEJ, det stämmer inte, man blir inte anställd automatiskt bara för att man har busskort men det underlättar naturligtvis eftersom arbetsgivaren inte behöver betala för din utbildning till det.
Min erfarenhet är dock att de allra flesta om inte alla som gått en arbetsmarknadsutbildning för att ta busskort får jobb, men de får ofta lära sig att det inte är samma sak att köra buss i Stockholm som på kursen...
Ofta hålls arbetsmarknadsutbildningarna nämligen inte i Stockholm, så det blir till att lära om efter nya förhållanden när man väl sitter bakom ratten.[/quote]

Citat från: Sallas skrivet 25 januari 2008, 13:18:43 PM
Vad är yrkes kompents och sertifiering? Kan man behålla buss kort om man slutar? Dom vill att jag jobbar hela sommaren.
Har godkänd belastnings intyg från polisen. Vet Swebus och Busslink om att man kan ha andra böter, odrnings böter eller felparkering? Vet dom om man har bil och anmärkningar på denna? Jag har anmärkning på bilar men besiktat om och fått godkänd.
Yrkeskompetensbeviset och förarcertifieringen har redan avhandlats längre upp i tråden så jag går vidare till resten av din frågeställning.
Anledningen till att arbetsgivaren vill att du arbetar hela sommaren är att de dels vill att du skall kunna ersätta ordinarie personal som tar semester och dels att de vill ha igen de pengar de lagt ned på din utbildning (om du tar busskortet genom din arbetsgivare).
Ev. böter eller andra anmärkningar som inte finns i belastningsregistret har inte din arbetsgivare med att göra.
Din arbetsgivare vet troligen inte om du har bil eller inte, men kan ha önskemål om att du har det för att du skall kunna ta dig till och från ditt arbete på obekväma tider.
Därmed betyder det inte att du måste ha bil för att kunna arbeta som bussförare, men det underlättar om du tänkt arbeta en bit utanför storstäderna.

Citat från: Sallas skrivet 25 januari 2008, 13:18:43 PM
Är det skillnad mellan Swebuss och Busslink?
Om jobb på swebus kan man då köra även på swebuss express?
Vilken bolag är bäst att jobba på? Finns det bättre garage ?

Tack om ni svarar för jag är ny här.
Det finns säkert skillnader mellan de olika bolagen som kör busstrafik, men eftersom det nyligen skrivits ett gemensamt avtal som skall reglera bussförarnas arbete över hela landet skall det inte vara några större skillnader vad gäller lön, arbetstider (hur länge du får arbeta per dag) osv.
Däremot kan det säkert förekomma en del lokala skillnader som tex vilka busstyper man använder, hur stort garaget är osv.
Swebus lokaltrafiksgarage har sällan något med Swebus Express att göra, Swebus Express är ett eget bolag inom Swebuskoncernen som bemannas med egna förare och bussar.
Således blir det till att söka jobb där som till vilket annat bolag som helst om du vill köra där.
Vilket bolag och garage som är bäst att jobba på skall inte ha någon betydelse teoretiskt iom Branschavtalet som jag nämnde lite längre upp i tråden.
I praktiken kan det naturligtvis finnas vissa saker som lockar mer hos ett garage än hos ett annat, så det bästa är väl att fundera på vad du vill att din arbetsplats skall ge dig.
Är det landsvägskörning eller stadstrafik du vill köra? Har det någon betydelse hur långt du behöver åka till och från jobbet? Om man är av utländsk härkomst kan det ha betydelse hur många landsmän/landsmänninor som arbetar på olika garage.
Den största och vanligast avgörande faktorn för vilket garage man väljer att köra för är avståndet mellan bostaden och arbetet.

Lycka till i framtiden och hoppas din utbildning går bra!
//Fredrik

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 januari 2008, 08:02:52 AM
NEJ, det stämmer inte, man blir inte anställd automatiskt bara för att man har busskort men det underlättar naturligtvis eftersom arbetsgivaren inte behöver betala för din utbildning till det.
Min erfarenhet är dock att de allra flesta om inte alla som gått en arbetsmarknadsutbildning för att ta busskort får jobb, men de får ofta lära sig att det inte är samma sak att köra buss i Stockholm som på kursen...
Ofta hålls arbetsmarknadsutbildningarna nämligen inte i Stockholm, så det blir till att lära om efter nya förhållanden när man väl sitter bakom ratten.

Däremot är det viss skillnad om du bor i Långtbortistan, blir arbetslös och skaffar (eller redan har) D-behörighet. Då kan arbetsförmedligen kräva att du ska söka jobb i hela landet, och blir det akut bussförarbrist i t.ex Norrtälje kan de kräva att du ska söka och ta ett jobb där, annars blir du av med a-kassan. Däremot får du ingen hjälp med att skaffa bostad, och man får inte flyttbidrag om man är under 25 år gammal.

Sallas

Oj! Vad bra svar jag fått, svar mycket bättre än vad Busslink och Swebus svarar. Swebus svarar sällan på mailen. Tack alla och särskilt Linus A och Fredrik Gelin som skriver jätte bra och mycket . Nu är jag säkrare när jag vet vad dom kräver och hur jag ska göra. När man ringer till  rekryterade man får altid olika svar av olika rekryterare.

Men jag har hört att Swebus börjar med ett svårt prov med nästan 100-taket frågor och misslykas man då är man borta direkt. Ska vara fråga om allt inte bara buss frågor. Man ska ha många rätt och man måste göra det på godkänt tid.

Är det någon som vet mer om dessa? Är det dator testet B-körkort?

Jag är lite orolig för intervjun, om dom provosera och ställer svår frågor. Typ berätta om dina bra ocj dåliga personligheter och varför det är så. Typ vad gör du om folk inte betal a och hota andra i bussen? Ska man presentera sig själv eller hällre svara på frågor? Är intervju lång? Är det frågor där dom testa engelska?


Jag har talat med min chefer om referens och dom referenser är mycket bra och jag har även fått veta vad chefer tyckt om mig. Man är inte arg för att jag söker ny jobb.


Busssnack och Buss bloggen är jätte bra information! Bättre än Swsebus och Busslink.

Jag har kompisar som sökt Swebus och dom har inte svarat  trots att det är 12-18 månader sedan. Dom vet inte om Swebus sagt nej och varför man då inte talat om det. Dom svarar att man handläger ansökan. Man har inte heller sänt ansöks papper till baka. En del fått annadt jobb nu.

JDS

Det är tyvärr ganska vanligt att de stora trafikföretagen handskas lite slarvigt med inkomna ansökningar. Jag har ingen bra förklaring till det, mer än att det ofta är väldigt många som söker (kanske en hel del oseriösa ansökningar också) samt att personalstyrkan kanske är anpassad för en jämn rekryteringstakt, medan den verkliga rekryteringstakten är mycket mera ryckig på grund av kortsiktigt tänkande från ledningens sida m m.

Oroa dig inte för intervjun, var dig själv bara! Jag känner ingen som har kallats till en anställningsintervju men som sen inte blivit erbjuden jobbet.

Zella

Men om man redan har D-kort och körvana samt att man kommer direkt från ett annat bolag i en annan storstad... då är det väll bara texehandboken, linjekännedom och lite kunskaper om staden m.m...  :)  Eller  :-\

Ersa

#11
Citat från: Zella skrivet 26 januari 2008, 17:12:18 PM
Men om man redan har D-kort och körvana samt att man kommer direkt från ett annat bolag i en annan storstad... då är det väll bara texehandboken, linjekännedom och lite kunskaper om staden m.m...  :)  Eller  :-\

Kanske även förarcertificering för den nya huvudmannen om man flyttar över en länsgräns. Men dessa certifikat innebär nog att man bara blir behörig att köra linjetrafik i det län man gjorde provet för... eller?

Zella

Jo mitt nuvarande förarcertifikat gäller bara för körning för VT

LinusA

Citat från: Sallas skrivet 26 januari 2008, 14:20:43 PM
Jag är lite orolig för intervjun, om dom provosera och ställer svår frågor. Typ berätta om dina bra ocj dåliga personligheter och varför det är så. Typ vad gör du om folk inte betal a och hota andra i bussen? Ska man presentera sig själv eller hällre svara på frågor? Är intervju lång? Är det frågor där dom testa engelska?

Hehe, jag och min rekryterare satt mest och snackade skidåkning vad jag minns! Du behöver nog inte oroa dig. Frågar de frågor så är det bara att svara så bra du kan och ber dom dig berätta om dig själv så får du berätta din livshistoria :-). Min intervuare tittade i mina papper och bad mig berätta om de tidigare jobben...och då sa jag att jag jobbat som bartender i Österrike och därmed hade jag service-vana...(poäng till mig)...det var så vi kom in på skidåkning...

LinusA

Citat från: Zella skrivet 26 januari 2008, 17:12:18 PM
Men om man redan har D-kort och körvana samt att man kommer direkt från ett annat bolag i en annan storstad... då är det väll bara texehandboken, linjekännedom och lite kunskaper om staden m.m...  :)  Eller  :-\

Borde inte vara några problem alls, men de vill nog se hur du kör också! :-)

/L