Huvudmeny

bussmodeller mm.

Startat av Stefan P, 12 december 2007, 18:39:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

När kom de första låggolvsbussarna och lågentrebussarna nu tänker jag på bussar längre än 10m.

Vilka var först att tillverka en.

mvh gammalbuss

Knut

MAN var tidlig ute iallefall
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Cyklisten

Trodde att Neoplan var först. Men det var Tyskarna, detta är säkert. De lade rätt mycket resurser på att utveckla kollektivtrafiken.

Signvard


Janne Rickman



Den här måste nog vara den första riktiga (stora) låggolvsbuss till ett svenskt bussföretag.
Uppsalabuss 160 vid Östra Nyby 1991

/Janne

Simon A

Citat från: Janne Rickman skrivet 12 december 2007, 19:51:12 PM
Den här måste nog vara den första riktiga (stora) låggolvsbuss till ett svenskt bussföretag.
Uppsalabuss 160 vid Östra Nyby 1991

/Janne
Inte var dom särskillt bra för det(Fortfarande inte bra) ;D

//Simon

Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne Rickman skrivet 12 december 2007, 19:51:12 PM


Den här måste nog vara den första riktiga (stora) låggolvsbuss till ett svenskt bussföretag.
Uppsalabuss 160 vid Östra Nyby 1991

/Janne

Ser tyvärr inte bilden (tillfälligt fel?) men det är riktigt att den första låggolvsbussen i Sverige köptes av Uppsala. Det kan ha rullat någon form av prototyp innan dess på andra håll.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Nja, första låggolvsneoplanen i Sverige var AYH622, en N416 från 1982. Den gick som demobuss hos Svenska Neoplan och såldes 1985 till Buss-Bengt i Nybro. 1989 hamnade bussen hos Linjebuss efter att Bengt tappat sin trafik åt KLT. Linjebuss använde bussen i Stockholmsområdet i den verksamhet man övertagit från Sirius. Tror t o m att Staffan visat en bild på den från den tiden.

Mvh Greger L

S Svensson

Beror vad som är låg? V-tyskland hade i slutet av 70 talet VÖV II standard som normbuss.
En sådan provades i Stockholm,dvs Vovo B10R med van Hool kaross.
Låga B10R kanske inte uppfyller krav om låg-nivå men i alla fall !!!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 12 december 2007, 23:36:41 PM
Nja, första låggolvsneoplanen i Sverige var AYH622, en N416 från 1982. Den gick som demobuss hos Svenska Neoplan och såldes 1985 till Buss-Bengt i Nybro. 1989 hamnade bussen hos Linjebuss efter att Bengt tappat sin trafik åt KLT. Linjebuss använde bussen i Stockholmsområdet i den verksamhet man övertagit från Sirius. Tror t o m att Staffan visat en bild på den från den tiden.

Mvh Greger L

Jo, det är helt riktigt. Jag tänkte på serielevererade låggolvsbussar.
Visar bilden igen. Här körs den av Sirius på SL:s linje 810. Jag vill minnas att den dök upp här lite då och då under ungefär ett halvår. Sirius lånade bussen under en relativt kort period. Bilden är tagen 23 oktober 1984. Bussen hade nummer 45 hos Sirius.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Jodå, där var bilden! Det var alltså innan bussen hamnade i Nybro. Ingen optimal buss på 810:an kanske.. Sedan kom ju som sagt bussen tillbaka till "Sirius" med Linjebuss som ägare. Då var den försedd med någon slags ramp och användes för någon form av färdtjänstkörningar vill jag minnas.
Överhuvudtaget var ju de svenska tillverkarna sena att haka på låggolvs- och lågentréutvecklingen (om man bortser från 50-talets ASJ RL..). Scania fick ju i all hast köpa in framvagnar från Neoplan för sina första lågentrébussar och Volvo tog fram B10L:en som kanske inte direkt kom att rosa marknaden.

/GL

Staffan Sävenfjord

När jag frågade Säffle om låggolvsbussar någon gång i slutet av 1980-talet så fick jag ett svar i stil med att det nog är en fluga som snart går över. Scanias första lågentrébussar såldes 1992 till Trollhättan och de karosserades av Carrus/Wiima, eftersom Scania själva inte fixade det. Dessa bussar kom så småningom över till Linjebuss och slutade sina dagar i Råsta.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Janne Rickman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 december 2007, 23:54:33 PM
Jo, det är helt riktigt. Jag tänkte på serielevererade låggolvsbussar.
Visar bilden igen. Här körs den av Sirius på SL:s linje 810. Jag vill minnas att den dök upp här lite då och då under ungefär ett halvår. Sirius lånade bussen under en relativt kort period. Bilden är tagen 23 oktober 1984. Bussen hade nummer 45 hos Sirius.



Hade denna buss helt plant golv i bussen som Uppsalabuss 160 hade?
160 hade inga trappsteg i bussen vid någon av dörrarna.

/Janne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne Rickman skrivet 13 december 2007, 12:41:34 PM

Hade denna buss helt plant golv i bussen som Uppsalabuss 160 hade?
160 hade inga trappsteg i bussen vid någon av dörrarna.

/Janne

Jag vill minnas att golvet inte var helt plant. Och det var ett förfärligt klättrande för att komma upp på flertalet stolar. Uppsalas första låggolvsbussar nådde väl inte ända fram på det området heller men de var himmelsvitt bättre.
Om man säger så: jag blev glad första gången jag såg den på 810-an och det var då jag tog bilden. Sedan försökte jag undvika den och väntade hellre till nästa avgång om det var denna som var utsatt. Det var dock inte så där överdrivet vanligt. Det verkar som om man undvek i det längsta att köra med den.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Lågnivå och låggolv
Det fanns en gång i tiden en Neoplan likadan den på bild som gick på Interbus/Swebus linjer på Hönö-Öckero-Hälsö.