Nobina Norrtälje fråga

Startat av Buzzlover, 11 november 2017, 10:26:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzzlover

Jo, Nobina 5565 och 5567 var dem ända som inte blev skrotad/exportad när dem andra syskonen (5557 - 58, 64 och 66) blev det, är det någon som vet varför? f.ö kommer det behövas en uppdatering av fordonsflottan nästa år och året efter det enligt SLs åldersgräns
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

homer

oj, lever dessa värmlänska kvalitetsmaskiner fortfarande

Ersa

Äldst är dock 5512. Numera utan PC och går enbart som utbildnings- och avlösningsfordon. Välbyggd och välservad, så den kan mycket väl stanna kvar avtalet ut, och därefter kanske rentav få gå till nån veteranbussförening.

Buzzlover

Citat från: Ersa skrivet 11 november 2017, 12:51:43 PM
Äldst är dock 5512. Numera utan PC och går enbart som utbildnings- och avlösningsfordon. Välbyggd och välservad, så den kan mycket väl stanna kvar avtalet ut, och därefter kanske rentav få gå till nån veteranbussförening.

Detta måste ha hänt väldigt nyligen, då jag såg 5512 på 625 den 3 oktober
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 11 november 2017, 12:51:43 PM
Äldst är dock 5512. Numera utan PC och går enbart som utbildnings- och avlösningsfordon. Välbyggd och välservad, så den kan mycket väl stanna kvar avtalet ut, och därefter kanske rentav få gå till nån veteranbussförening.

Har 5512 kvar den styrbara stödaxeln?

Walter

Har man inte fått generösare ålderskrav mot att man skaffar några eldrivna bussar?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 november 2017, 15:35:37 PM
Har 5512 kvar den styrbara stödaxeln?

Jajamen, samt den minst 30 hk starkare motorn. Att den med lätthet skulle kunna överleva 5513-5548 var ingen överraskning.

Citat från: Buzzlover skrivet 11 november 2017, 14:52:19 PM
Detta måste ha hänt väldigt nyligen, då jag såg 5512 på 625 den 3 oktober

Mötte den igår, och såg i varje fall från den synvinkeln inte skymten av någon Accessläsare. Dessutom var destinationsskylten helt svart, vilket numera inte går att få fram via PC:n.

Peter Rost

Nobinas Norrtälje-avtal är förlängt till 2021. "Nöjda resenärer" Enligt SL.

//Peter

Lars_L

Citat från: Walter skrivet 11 november 2017, 15:57:15 PM
Har man inte fått generösare ålderskrav mot att man skaffar några eldrivna bussar?

Nja,  inte generösare ålderskrav i bemärkelsen maximal ålder på fordonen, men däremot tillåts högre medelålder på flottan totalt (10 istället för 8 år). Har ju diskuterats en del på detta forum och problemet med medelåldersmodellen är ju att den blir rätt kostnadsdrivande i slutet av ett avtal. Förvisso brukar ju de stora bolagen oftast kunna hitta andra områden att placera vagnarna i - men det är ju inte säkert att det ekonomiskt blir en bra lösning. Det är väl nästan bara Stockholm som har krav på medelålder. Så tappar man mark i Stockholm, är det inte säkert att man har avsättning för vagnarna (eller behöver dem för att klara andra existerande avtal).

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: Peter Rost skrivet 12 november 2017, 02:26:27 AM
Nobinas Norrtälje-avtal är förlängt till 2021. "Nöjda resenärer" Enligt SL.

Är inte det normen? Dvs att det ska till ett folkligt samt medialt omskrivet missnöje i form av Norrort/E20 för att lyckas med konstycket att inte få förlängt.

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 11 november 2017, 12:51:43 PM
Äldst är dock 5512. Numera utan PC och går enbart som utbildnings- och avlösningsfordon. Välbyggd och välservad, så den kan mycket väl stanna kvar avtalet ut, och därefter kanske rentav få gå till nån veteranbussförening.

Är den kvar?? Trodde alla dessa var borta sedan mycket länge.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Buzzlover

Citat från: Bussmicke skrivet 12 november 2017, 20:53:47 PM
Är den kvar?? Trodde alla dessa var borta sedan mycket länge.

Alla försvann, utan 5517 (nu avregistrerad dock) och 5512, dessa var de som Fridströms hade, sen när Fridströms slutade köra SL trafiken (tror jag, ev att dem kör den kallelse turen på 649 kanske) så slopades 5517 om jag minns rätt men 5512 överlevde somsagt
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Citat från: Buzzlover skrivet 13 november 2017, 07:52:55 AM
Alla försvann, utan 5517 (nu avregistrerad dock) och 5512, dessa var de som Fridströms hade, sen när Fridströms slutade köra SL trafiken (tror jag, ev att dem kör den kallelse turen på 649 kanske) så slopades 5517 om jag minns rätt men 5512 överlevde somsagt

Både 5512 och 5517 kördes vidare av Nobina efter 1 mars, men 5517 fasades ut med tiden. 5512 blev kombineras linje- och utbildningsvagn, men verkar som sagt numera enbart vara utbildningsvagn. Antagligen är den styrande tredjeaxeln en orsak, då SL-förare fortsatt verkar behöva utbildning i denna "nyhet".
Någon kallelseavgång på 649 (som är kallelsetur hela sträckans längd) finns inte kvar längre. Det var ett bra tag sedan SL drog in den avgången, som gick från Beateberg/Rö vid 10-tiden om jag minns rätt. Numera är det enbart de skolanpassade avgångarna som är kvar, samt returen tillbaka mot Rimbo, efter första eftermiddagsturen.

Peter Rost

Citat från: Ersa skrivet 12 november 2017, 10:47:28 AM
Är inte det normen? Dvs att det ska till ett folkligt samt medialt omskrivet missnöje i form av Norrort/E20 för att lyckas med konstycket att inte få förlängt.

Hur menar du nu ???

Ersa

Citat från: Peter Rost skrivet 13 november 2017, 10:48:28 AM
Hur menar du nu ???

Precis det jag skrev. Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig annorlunda. Man måste missköta sina åtaganden rätt grovt i dagens läge, om man ska lyckas med konststycket att inte få förlängt med de två optionsåren.