SL Bussar hos AB Demonteringar idag...[1 bild]

Startat av Kvarne, 07 december 2007, 19:56:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar A

Citat från: Kvarne skrivet 07 december 2007, 19:56:11 PM


Vid dagens besök hos AB Demonteringar hade följande dykt upp:

Swebus
1771 Scania CN113ALB 1996
1772 Scania CN113ALB 1996
4478 Volvo B10LA 1999
4479 Volvo B10LA 1999
446x Volvo B10LA 1999

Busslink
6548 Scania CN113ALB 1991
7736 Neoplan N4021 1996
4811 Scania CN113CLL Maxci 1998

7736 öde är fn ej 100% beslutat. Den står hos AB De pga platsbrist hos Busmarket...

Kan 446x inte vara 4480 då det inte finns nån B10LA i 446x-serien i SL-området?
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Cero

Citat från: MGA skrivet 08 december 2007, 13:43:18 PM
Varför man skrotar 1771 & 1772 är nog för att under tiden i Södertälje blev dom så nerkörda
så dom gick knappt framåt i slutet.
Fick köra dom många gånger och du visste inte om man skulle komma till tex Fornhöjden.
Synd för dom gick mycket bra när dom kom till Södertälje.
1778 blev räddad när den kom tillbaka till Botkyrka.
///
MGA

Känns för min del som helt obegriplig kapitalförstöring. Har alltid gillat dessa bussar och de hölls ganska fina hos Busslink Söderort. De som finns kvar i Busslinks regi tycker jag också är i hyfsat skick fortfarande. Även 1778 som jag hade förmånen att åka med för en tid sedan verkade förhållandevis bra funktionellt, även om utseendet hade mått bra av lite plåtarbeten och allmän uppfräschning.

Ibland får jag intrycket att Swebus medvetet låter bli att underhålla sina Scaniavagnar för att bli av med dem. Men med tanke på att Swebus fick den högsta kvalitetsbedömningen av alla entreprenörer som bjöd på Södertälje sist kanske vi ska vara glada för att de fick behålla uppdraget. Hur hade bussarna sett ut om någon av de andra, med sina lägre kvalitetsomdömen, hade fått uppdraget?

/Cero

Karsten

Citat från: Cero skrivet 09 december 2007, 16:34:39 PM
Ibland får jag intrycket att Swebus medvetet låter bli att underhålla sina Scaniavagnar för att bli av med dem.
/Cero
Ibland får jag intrycket att Swebus medvetet låter bli att underhålla sina vagnar.

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 december 2007, 20:28:56 PM
Kvalitetsomdömet har inte något med den upplevda och verkliga kvaliten utan är ett antal skrivningar i ett dokument som bedöms utifrån vissa kriterier, hur det har varit i verkligheten tidigare etc är inget som vägs in.

//Lars

Jo, jag vet det och med tanke på hur det ser ut i verkligheten är kvalitetsparametern fullständigt värdelös i den form den används av SL eftersom den inte tillför vare sig SL, anställda eller resenärer någon nytta. Och fortfarande kvarstår frågan hur entreprenören kan bedriva en så kapitalförstörande verksamhet och varför SL som huvudman tycker att den verkliga kvalitén är tillräcklig för resenärerna?

/Cero

Karsten

Citat från: Cero skrivet 09 december 2007, 20:53:10 PM
Jo, jag vet det och med tanke på hur det ser ut i verkligheten är kvalitetsparametern fullständigt värdelös i den form den används av SL eftersom den inte tillför vare sig SL, anställda eller resenärer någon nytta. Och fortfarande kvarstår frågan hur entreprenören kan bedriva en så kapitalförstörande verksamhet och varför SL som huvudman tycker att den verkliga kvalitén är tillräcklig för resenärerna?

/Cero

Som ett exempel på hur den "faktiska" verkligheten inte vägs in vid val av fordon: Idag körde jag buss för firman. Den buss jag körde före rast var en trevlig kärra som var bra i motor, växellåda och bromsar. Tyvärr regnade det in i bussen på ganska stor yta, vilket resenärerna troligtvis inte upplever som bra kvalitet. Inte de som åkte med i bussen i alla fall. Jag skrev då rapport på detta (och 12 saker till) när jag ställde in bussen vid 14-tiden.
Tre timmar senare (i regnvädret) möter jag samma buss i trafik igen, troligtvis lika blöt invändigt som tidigare under dagen. Jag har svårt att tro att den obemannade verkstaden hunnit åtgärda läckaget på de två timmar den stod inne efter jag rapporterat felen.
Kvalitet!

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 09 december 2007, 22:18:01 PM
Som ett exempel på hur den "faktiska" verkligheten inte vägs in vid val av fordon: Idag körde jag buss för firman. Den buss jag körde före rast var en trevlig kärra som var bra i motor, växellåda och bromsar. Tyvärr regnade det in i bussen på ganska stor yta, vilket resenärerna troligtvis inte upplever som bra kvalitet. Inte de som åkte med i bussen i alla fall. Jag skrev då rapport på detta (och 12 saker till) när jag ställde in bussen vid 14-tiden.
Tre timmar senare (i regnvädret) möter jag samma buss i trafik igen, troligtvis lika blöt invändigt som tidigare under dagen. Jag har svårt att tro att den obemannade verkstaden hunnit åtgärda läckaget på de två timmar den stod inne efter jag rapporterat felen.
Kvalitet!

Inte gnälla! Huvudsaken var väl att den hade väl rätt färg och årsmodell? Du vet ju att det är det absolut viktigaste inom Stockholms länsgräns?  ;)

Cero

Citat från: Karsten skrivet 09 december 2007, 22:18:01 PM
Som ett exempel på hur den "faktiska" verkligheten inte vägs in vid val av fordon: Idag körde jag buss för firman. Den buss jag körde före rast var en trevlig kärra som var bra i motor, växellåda och bromsar. Tyvärr regnade det in i bussen på ganska stor yta, vilket resenärerna troligtvis inte upplever som bra kvalitet. Inte de som åkte med i bussen i alla fall. Jag skrev då rapport på detta (och 12 saker till) när jag ställde in bussen vid 14-tiden.
Tre timmar senare (i regnvädret) möter jag samma buss i trafik igen, troligtvis lika blöt invändigt som tidigare under dagen. Jag har svårt att tro att den obemannade verkstaden hunnit åtgärda läckaget på de två timmar den stod inne efter jag rapporterat felen.
Kvalitet!

Jag tycker synd om alla som arbetar i en miljö som denna (oavsett bransch). Samtidigt kan jag baserat på erfarenheter från mitt arbete (som berör helt andra branscher, men ändå med liknande relationer som den upphandlade busstrafiken) inte förstå att ett företag som Swebus väljer att bedriva en så medioker verksamhet som man gör i SL-området. Det finns normalt inga incitament att bedriva verksamhet på ett så kapital- och personalförstörande sätt och med den risk det innebär för kundrelationerna. Jag förstår inte heller hur man med rak rygg kan gå in på kontoret i Vreten och vara en nöjd medarbetare när det räcker med att gå ut på gatan och jämföra kvalitén i den leverans det egna företaget gör jämfört med konkurrenterna. Det enda som gör att det ändå fungerar är att SL förefaller vara en mycket tolerant och överseende kund. På en s.k. fri marknad hade inte detta beteende fungerat särskilt länge.

Citat från: Verspieder skrivet 09 december 2007, 23:00:30 PM
Inte gnälla! Huvudsaken var väl att den hade väl rätt färg och årsmodell? Du vet ju att det är det absolut viktigaste inom Stockholms länsgräns?  ;)

Givetvis faller en stor del av ansvaret för kvalitetsbrister i verksamheten på den part som är ytterst ansvarig för trafiken, för leveransen mot sina kunder, dvs resenärerna, och också upphandlar eventuella entreprenader. Jag tror inte ett företag som Swebus skulle kunna lyckas så bra som man ändå gjort i SL-land och en del andra större städer om upphandlingarna bedrivits såsom de gör i privat verksamhet, dvs utan de krav på lägsta pris som upphandlingsreglerna ställer upp.

Tyvärr drabbar det den enskilde i slutänden.

/Cero

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 december 2007, 23:50:53 PM
Säffle har det ju regnat in i sedan på -70 talet..... >:(
Skämt åsido, eftersom felet inte var av trafiksäkerhetskaraktär lär nog bussen få gå, den kanske kan användas under dagar med uppehållsväder i första hand ;)
Detta är ju tyvärr verkligheten och vad det ursprungligen beror på får man gå tillbaka ett antal år i tiden för att härleda, kulturkrockar mellan skyddad och konkurrensutsatt verksamhet tillsammans med hårda nedskärningar för att klara de tuffa budgetmålen, annars rullar huvudena och ersättarna blir ännu stramare osv.

Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar idag men ett stort problem i SL området har varit att många på underhållsidan (som är väldigt duktiga på många håll) har haft svårt att gå över och jobba skift, att ha verkstäder bemannade bara dagtid är ingen ekonomi, när bussarna rullar kan inte verkstadsplatserna samtidigt vara fulla med trasiga bussar, sådana reservflottor finns inte numera, mellan 10-14 M-F och efter 19 samt L SoH kan man jobba med bussarna mer eller mindre ostört, tyvärr har man på många håll fått släppa det regelbundna och förebyggande underhållet och enbart koncentrera sig på att få ut bussarna i trafiken, allt som kan rulla ska rulla annars.... >:(
Detta blir en kräftgång o ond cirkel som leder till haverier och dålig kvalité, min erfarenhet säger mig att det blir mycket svårt att bryta detta oavsett vilken entreprenör som hamnat där, Swebus är ju inte ensamma med problemet, Spårvägen i Göteborg har ju ett likartat bekymmer.

Så länge bussen inte är trafikfarlig (förhoppningsvis) får den rulla eftersom det inte finns något fordon att byta med, eftersom akuta fel som leder till turinställelse etc måste tas i första hand kan andra fel bli liggande åratal och kanske tas ett 100 tal felrapporter senare.

//Lars



Väl sammanfattat Lars! 3867 var för övrigt en väldigt trevlig kärra, precis som för tre år sedan när jag körde den senast. :)

yngrot

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 december 2007, 23:50:53 PM
Säffle har det ju regnat in i sedan på -70 talet..... >:(
Skämt åsido, eftersom felet inte var av trafiksäkerhetskaraktär lär nog bussen få gå, den kanske kan användas under dagar med uppehållsväder i första hand ;)
Detta är ju tyvärr verkligheten och vad det ursprungligen beror på får man gå tillbaka ett antal år i tiden för att härleda, kulturkrockar mellan skyddad och konkurrensutsatt verksamhet tillsammans med hårda nedskärningar för att klara de tuffa budgetmålen, annars rullar huvudena och ersättarna blir ännu stramare osv.

Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar idag men ett stort problem i SL området har varit att många på underhållsidan (som är väldigt duktiga på många håll) har haft svårt att gå över och jobba skift, att ha verkstäder bemannade bara dagtid är ingen ekonomi, när bussarna rullar kan inte verkstadsplatserna samtidigt vara fulla med trasiga bussar, sådana reservflottor finns inte numera, mellan 10-14 M-F och efter 19 samt L SoH kan man jobba med bussarna mer eller mindre ostört, tyvärr har man på många håll fått släppa det regelbundna och förebyggande underhållet och enbart koncentrera sig på att få ut bussarna i trafiken, allt som kan rulla ska rulla annars.... >:(
Detta blir en kräftgång o ond cirkel som leder till haverier och dålig kvalité, min erfarenhet säger mig att det blir mycket svårt att bryta detta oavsett vilken entreprenör som hamnat där, Swebus är ju inte ensamma med problemet, Spårvägen i Göteborg har ju ett likartat bekymmer.

Så länge bussen inte är trafikfarlig (förhoppningsvis) får den rulla eftersom det inte finns något fordon att byta med, eftersom akuta fel som leder till turinställelse etc måste tas i första hand kan andra fel bli liggande åratal och kanske tas ett 100 tal felrapporter senare.

//Lars



Jag känner tyvärr igen mig >:( bara det mest akuta fixas och allt annat kan dröja hur länge som helst om man inte själv åker till verkstan och får tag i rätt reparatör :) då kan det bli klart fort ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Christian Ljunggren

Citat från: Karsten skrivet 10 december 2007, 00:01:06 AM
Väl sammanfattat Lars! 3867 var för övrigt en väldigt trevlig kärra, precis som för tre år sedan när jag körde den senast. :)


Hej!

3865-3872 var ju mycket bra vagnar under de år, som jag körde dem i främst Tyresö, men även i Björknäs.
Swebus får i mitt tycke många gånger oförtjänt dåligt rykte jämfört med andra bolag.
Själv fick jag ihop 21 år med SJ Buss och Swebus och även om underhållet minskade de senaste åren som jag var kvar, så är det minsann inte ett dugg bättre på andra bolag heller.
Jag har exempel på igenimmade förarfönster som har påpekats i felrapporter
i över ett halvår, men inte åtgärdas. Man kan således inte se klart i vänsterspegeln, helt trafikfarligt! Men inget görs.
Skyddsombud finns inte, i alla fall inte så att man vet vem det är.
Fackförening vadå? Lyser med sin frånvaro.
Ingen annan verkar eller törs bry sig.
Den dagen någon chaufför råkar krocka pga detta, så blir han/hon säkerligen att anse som vållande.

/Christian

Cero

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 11 december 2007, 22:09:14 PM

Hej!

3865-3872 var ju mycket bra vagnar under de år, som jag körde dem i främst Tyresö, men även i Björknäs.
Swebus får i mitt tycke många gånger oförtjänt dåligt rykte jämfört med andra bolag.
Själv fick jag ihop 21 år med SJ Buss och Swebus och även om underhållet minskade de senaste åren som jag var kvar, så är det minsann inte ett dugg bättre på andra bolag heller.

/Christian

Baserat på vad som framkommer på bl.a. detta forum, det som syns i pressen (vilket man inte alltid ska lita på) samt egen erfarenhet som besökare på olika platser i Sverige är min uppfattning att Swebus är ett företag med mycket skiftande kvalitet och policy beroende på trafikområde. De mer landsortsrelaterade trafikuppdrag man har tycker jag fortfarande uppvisar rötter av f.d. SJ-buss där man är en relativt liten grupp medarbetare som känner varandra väl, har en någorlunda stabil fordonsflotta och där tempot helt enkelt är lugnare. Många sådana uppdrag förefaller man sköta bra, ett exempel verkar vara Gotland.

Däremot verkar de ha väldigt svårt att hänga med i tempot som är i storstäderna. Jag tänker då främst på Stockholm, Göteborg och Malmö (den senare som jag dock inte själv har erfarenhet ifrån). Här levererar man anbud som är så pressade att det inte finns utrymme för vare sig fordons- eller personalvård. Att managera en storstadstrafik är något helt annat än landsortstrafik. I storstan finns vanligtvis helt andra möjligheter för personalen att byta arbetsgivare om något inte passar, ett vanskött fordon smälter in bland alla andra och många anställda är helt enkelt inte motiverade. De smälter också in i mängden. Det krävs ett helt annat ledarskap för en sådan uppgift. Dessutom slits fordonen mycket mer, tidsmarginalerna är mer pressade och minsta fel som leder till att ett fordon måste tas ur trafik leder till kedjereaktioner. Pressade marginaler gör att fel inte kan åtgärdas, medarbetarna tappar sugen när "allt ändå är trasigt", vilket leder till följdeffekter. Om vi håller oss till SL-horisonten tycker inte jag Swebus klarar detta lika bra som exempelvis Busslink som är uppvuxna i den här jungeln.

Ett annat problem Swebus verkar ha generellt är en omfattande toppstyrning och man verkar ha väldigt svårt att hantera kritik, oavsett om den är intern eller extern. Det verkar vara vad som brukar kallas väldigt "lågt till tak" i organisationen. Detta förefaller ju åtminstone några på detta forum ha fått känna av tidigare, vilket är beklagligt. Enstaka organisationer med denna typ av beteende brukar gå att finna i de flesta branscher och inte sällan är det företag med lågkostnadsprofil och många kontrolleras och/eller manageras västerifrån.

/Cero

Walter

Citat från: Oskar A skrivet 08 december 2007, 17:32:45 PM
Kan 446x inte vara 4480 då det inte finns nån B10LA i 446x-serien i SL-området?

Det finns ingen B10LA i 446x-serien överhuvudtaget
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Oskar A

Var väl visserligen det jag misstänkte men valde att skriva så eftersom Kvarne uttryckligen hade angett att det var en SL-vagn.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

michael k

att skrota bussarna är väl ett sätt att försvåra för konkurenter
sedan så dessa volvos skulle aldrig blivit byggda

Karsten

Citat från: michael k skrivet 20 december 2007, 12:23:56 PM
att skrota bussarna är väl ett sätt att försvåra för konkurenter
sedan så dessa volvos skulle aldrig blivit byggda

Va? Vad menar du? ???