Nya bussar till Transdev Gbg?

Startat av janjoh, 14 november 2016, 19:50:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussfanatikern

Citat från: Jacob med C skrivet 05 december 2016, 08:08:45 AM
Någon vet 70 är på väg till Umeå? Såg den imorse utanför OKQ8 Övik.

Vad jag minns så var det 71:an som skulle upp dit enligt rykten här på forumet men 70 kanske också behövs där.

PauPut


Bussfanatikern


Cyklisten

Men linje 16 skulle väl byggas om till spårväg innan bussarna behöver skrotas, eller har man lagt det på is?

janjoh

Buss 71 såg jag senast igår på linje 16 på Eriksberg.

Jag tror inte dubbelledbuss 4104-4110 försvinner nu för d har nylige bytt alla lampor på de både utvändigt och invändigt i leden och städat dem. Vart skulle dessa säljas när de är specialbyggda för denna linje?

Däremot verkar de första dubbelledbussarna som är tolv år nu försvinna, någon som vet om de skrotas?

Bussfanatikern

Det har aldrig sagts att 4104-4110 ska försvinna nu utan senast om ett år då maxåldern har uppnåtts. 4100-4103 kommer dock att försvinna när som helst eftersom dom faller för 10-års-gränsen. Dessa fyra levererades i slutet av 2005 som årsmodell 2006 men började inte rulla i ordinarie trafik förrän i början av 2006.
71:an kanske blir kvar ett litet tag till men den lär nog också hamna i Umeå snart.

janjoh

Ah okej, då är jag med. Tänkte inte på att 4100-4103 är ett år äldre. , men de har ju även en annan utformning med svängande framdörr och andra stolar. Samma stolsmodell som satt i exemplevis OmniCity. Gillar deras acceleration för jag tror de har rätt starka motorer men de är väl slitna nu. Riktiga slitvargar dess dyra bussar men en, 4102 har väl inte trafikerat på snart ett år tror jag. Får passa åå att åka med nån av de andra imorgon eller ihelgen.  Men försvinner även ledbussarna i serien med 3889 och 3993?

Blir spännande med de nya i alla fall, men det kommer bli trångt om inte linje 16 får dubbelledbussar för den här hösten har antalet resenärer ökat kraftigt på alla stombusslinjer i Göteborg och det byggs mycket på Lindholmen och Eriksberg så behovet av fler bussar ökar.
Blir spännande hur utfallet med linje 121 blir också som är en ny linje från måndag som ska köra Torslanda-Sannegårdshamnen -Lindholmen -Nordstan-Svingeln -Allum i Partille. Blir Gul Express på direktlinjen från Volvo Torslanda till stan och vidare Svingeln och Partille -(Jonsered)

Bussfanatikern

3874-3882 får tacka för sej eftersom dom inte klarar miljökraven för trafiken i innerstan efter årsskiftet.

PauPut

4101 och 4103 har gett upp redan.
4101 har haft väldigt mycket fel den sista tiden.
4103 drabbades av ett bakaxelhaveri för någon vecka sedan och den blir reservdelsbuss.

Bussfanatikern

Citat från: PauPut skrivet 09 december 2016, 05:59:47 AM
4101 och 4103 har gett upp redan.
4101 har haft väldigt mycket fel den sista tiden.
4103 drabbades av ett bakaxelhaveri för någon vecka sedan och den blir reservdelsbuss.

Tja då är det bara 4100 kvar av 06:orna eftersom 4102 väl redan togs ur trafik efter krocken på Göta Älv-bron i början av året.

latmasken

Citat från: Bussfanatikern skrivet 07 december 2016, 22:40:27 PM
Det har aldrig sagts att 4104-4110 ska försvinna nu utan senast om ett år då maxåldern har uppnåtts. 4100-4103 kommer dock att försvinna när som helst eftersom dom faller för 10-års-gränsen. Dessa fyra levererades i slutet av 2005 som årsmodell 2006 men började inte rulla i ordinarie trafik förrän i början av 2006.
71:an kanske blir kvar ett litet tag till men den lär nog också hamna i Umeå snart.
Betänk att Umeå har miljözon. En Euro 4:a är nog inte riktigt attraktiv där.

Bussfanatikern

Citat från: latmasken skrivet 10 december 2016, 23:31:55 PM
Betänk att Umeå har miljözon. En Euro 4:a är nog inte riktigt attraktiv där.

71:an har Euro 5 precis som 70.

Jonas Gustafsson

Jag såg 7100 på linje 58 idag. Tyvärr inifrån en annan buss så det blev inget foto.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 12 december 2016, 23:57:00 PM
Jag såg 7100 på linje 58 idag. Tyvärr inifrån en annan buss så det blev inget foto.
//Jonas
Ny nummerserie igen...

Skickat från min F8331 via Tapatalk

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Hannes L

Förlåt för ev off topic! Men vad hände med 6073 som brann i somras? Kan vi räkna med den igen eller planerar man att ersätta den också?