Nya bussar till Transdev Gbg?

Startat av janjoh, 14 november 2016, 19:50:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

janjoh

Tyckte mig läsa i någon tråd att Transdev skulle få 24 nya ledbussar till Gbg. Någon som vet mera kring när leveransen sker? :)
Pratade med en chaufför idag som hastigast och de befintliga långledbussarna på linje 16 trodde han att merparten skulle trafikera ett år till. Dvs 4104-4110. Dock var det så att dubbelled 4100-4103 kan tas ur trafik när de nya kommer. De är väl sen 2004?
Men dubbellederna i övrigt är dyra att köpa in och de har restaurerat dem. Så det någon skrev i mars  om att de var skrotig och skall tas ur trafik då stämde inte. De är lite sega nu men samtidigt är det få sträckor på linjen där bussarna kan köra i högre farter :)

PauPut

Två har anlänt till Göteborg redan.
Enligt den information jag fått skall 0070 och 0071, 3874 - 3882 samt 4100 - 4103 ersättas. Någon utav 70 och 71 skall upp till Umeå.
Den nya bussarna ska få nummer 7100-7123.

AdmirT

Citat från: PauPut skrivet 14 november 2016, 20:41:21 PM
Två har anlänt till Göteborg redan.
Enligt den information jag fått skall 0070 och 0071, 3874 - 3882 samt 4100 - 4103 ersättas. Någon utav 70 och 71 skall upp till Umeå.
Den nya bussarna ska få nummer 7100-7123.

Enligt den uppgift jag fått så ska 71 till Umeå
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

janjoh

Jaha kanske var en av dem jag såg vid vagnhallen Gårda häromdagen. Ska de nya bussarna sättas in på linje 16 och 58 då? Är roligt att Transdev får nya bussar i Göteborg. Åkte med buss 71 häromdagen och jag vet att de har B9S i Umeå så dem passar bra där. De är i bra skick. 3874-3882 är mer slitna. Dubbelled 4100-4103 är riktiga trotjänare i Göteborgs stadsbusstrafik men de börjar väl ha gjort sit för leden hänger betänkligt på dem. Även många dynor i bussen är lösa. Deras motorer är ju bytta sen länge men de börjar va seg. Men det är kanske tanken d att ersätta de dubblederna med andliga ledbussar. Norra älvstranden ska få några nya linjer från december som kanske lättar upp linje 16. Bl a linje 121 från Torslanda ska gå via Sannegårdshamnen -Lindholmen till Nordstan och komplettera linje 16 och 16X eftersom Gul express ska snabbas upp och bli direktbuss från Torslanda till Nordstan.

Bussfanatikern

4100-4103 är från 2006 och ska väl bara rulla som längst fram till tidtabellsskiftet i December, 4102 kan nog räknas bort eftersom den antagligen togs ur trafik efter en krock tidigare i år.
4104-4110 är från 2007 och lär väl få rulla åtminstone till Juni nästa år eller kanske lite längre.

Bussmicke

Citat från: PauPut skrivet 14 november 2016, 20:41:21 PM
Den nya bussarna ska få nummer 7100-7123.

Ny nummerserie igen? Man går i Linjebuss spår..

Är alla verkligen 24 m.?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AdmirT

Citat från: Bussmicke skrivet 15 november 2016, 09:57:18 AM
Ny nummerserie igen? Man går i Linjebuss spår..

Är alla verkligen 24 m.?

Det är vanliga ledbussar, 18m och således inga 24m.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Erling.L

Citat från: AdmirT skrivet 15 november 2016, 10:54:20 AM
Det är vanliga ledbussar, 18m och således inga 24m.

Kan bli intressant o se reaktionerna på att det minskar med 24m iom det redan varit gnäll på att man kör 18m i högtrafik
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

PauPut

7100,7101 och 7102 har anlänt till Kvilledepån.

janjoh

Ja hur tänker de med att ersätta dubbelleder med vanliga ledbussar? Det är en linje som får alltfler resenärer eftersom det delvis byggs mer och den är väldigt populär. Många tre den hellre än vissa spårvagnslinjer. Idag har det varit flertalet enkla ledbussar på linje 16 och de har varit fullproppade. Tycker generellt senaste veckorna har det märkts påtagligt och jag åker med den dagligen. Inte bara på delen från Chalmers och kapellplatsen utan det är fullt hela vägen till Nordstan,  Lindholmen, Sannegårdshamnen, Eriksbergstorget och välbelagt hela vägen till Eketrägatan

AO

Det är ju sannerligen intressant om man bestämmer sig för att successivt, i takt med att nya vagnar beställs, gå tillbaka till att göra linje 16 till en linje med 18 m bussar. I många växande svenska städer för ju just nu en diskussionen om att införa 24 m bussar. Har erfarenheterna av 24 m bussar varit dåliga? Eller är det ekonomiska skäl som gör att man överger konceptet?

janjoh

Jag tror utan att ha fakta men bott i Göteborg i 11 år och har bra erfarenhet av kollektivtrafiken, att det är rent ekonomiska skäl. Istället för att satsa på 24 m ledbussar som har passat förträffligt på linjen. De har ju körts i över tio år nästintill dagligen och med förlängda busshållplatser. Men alla kommer ju inte försvinna med försvinner fyra av dem i december så kommer det ändå att märkas av. Nya bussar är naturligvis en kvalitesförbättring men de ska inte överbelastas heller så de slits onormalt fort.

Adrian Langemar

#12
Det är väl som med de flesta sådana här "innovationer". När det inte är nytt längre försvinner intresset. Just nu är det minielbussar och linbanor som är inne. Och som alltid får bussarna mycket mindre uppmärksamhet än spårvagnarna. När det var enkelvagnar på 10:an sågs det som kris, men att det dagligen går mängder av enkelleder på linje 16 verkar inte vara så betydelsefullt.

Bussmicke

Skulle linbanor vara inne?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jacob med C

Någon vet 70 är på väg till Umeå? Såg den imorse utanför OKQ8 Övik.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!