Umeå - nytt och gammalt

Startat av Greger Larsson, 23 april 2016, 19:59:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Sju nya VDL vid Transdevs depå på Västerslätt, dörrplacering 1-2-1, inga inventarienr vad jag kunde se:





Nobina 6191, en av de två som kom från Skåne i höstas:



6928, Omnicityled från 2003:



Umeå Buss körde anslutning till Vasabåten:



Sprinter från 2014:


Frank Persson

Kul att Transdev köper VDL till Umeå. De blev verkligen snygga i Ultra-lack.

j-a

Citat från: Frank Persson skrivet 23 april 2016, 20:41:14 PM
Kul att Transdev köper VDL till Umeå. De blev verkligen snygga i Ultra-lack.
Undrar verkligen om det är lika kul för dom som ska jobba med dom?? :-X

Ersa

Den helt nya Ultradesignen med björklöv blev riktigt snygg! Säkerligen även billigare att ha ny enfärgad mörkblå lack, med ljusblå dekaler ovanpå. De i framtiden övertagna B9S torde väl även lackas om och få den nya designen?

Angående helt nya VDL kan de väl inte vara så illa att köra med jämfört med (förr trevliga, men idag) rätt ålderstigna och därmed halvslitna Scania, Volvo och Solaris?

Till slut alltid kul att se den återuppväckta anslutningslinjen till den lika återuppväckta Vasabåten.

AdmirT

Citat från: Ersa skrivet 23 april 2016, 23:32:06 PM
Den helt nya Ultradesignen med björklöv blev riktigt snygg! Säkerligen även billigare att ha ny enfärgad mörkblå lack, med ljusblå dekaler ovanpå. De i framtiden övertagna B9S torde väl även lackas om och få den nya designen?

Angående helt nya VDL kan de väl inte vara så illa att köra med jämfört med (förr trevliga, men idag) rätt ålderstigna och därmed halvslitna Scania, Volvo och Solaris?

Till slut alltid kul att se den återuppväckta anslutningslinjen till den lika återuppväckta Vasabåten.

5-6 st 69xx ska tas över från Nobina vid operatörsbytet. 7453 + 00xx och övriga 69xx försvinner till Stockholm om inte något ändras fram tills dess.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Bussnissen

Citat från: Ersa skrivet 23 april 2016, 23:32:06 PM
Den helt nya Ultradesignen med björklöv blev riktigt snygg! Säkerligen även billigare att ha ny enfärgad mörkblå lack, med ljusblå dekaler ovanpå. De i framtiden övertagna B9S torde väl även lackas om och få den nya designen?

Angående helt nya VDL kan de väl inte vara så illa att köra med jämfört med (förr trevliga, men idag) rätt ålderstigna och därmed halvslitna Scania, Volvo och Solaris?

Till slut alltid kul att se den återuppväckta anslutningslinjen till den lika återuppväckta Vasabåten.
HELslitna skulle jag kalla dom. Särskilt 57XX vagnarna.Riktiga sorgebarn. Har aldrig fungerat ordentligt sedan ankomst från Gävle.
Solaris har aldrig varit någon favorit i Umeå. Bäst har 53XX varit. Men det ska bli trevligt med nya fräscha bussar utan allehanda sunklukter inne i bussen.
Samtliga 69XX är planerade att bli kvar i tre år. Jag tror det blir längre. Stora driftstörningar på ellbussar och laddstationer


AO

Den nya lacken ser riktigt snygg ut måste jag säga!
Kommer några nya ledvagnar också att köpas in? Eller flyttas från andra platser? 5-6 st ledvagnar låter som för få.

Ersa

Citat från: AO skrivet 24 april 2016, 12:25:05 PM
Den nya lacken ser riktigt snygg ut måste jag säga!
Kommer några nya ledvagnar också att köpas in? Eller flyttas från andra platser? 5-6 st ledvagnar låter som för få.

Om alla 17 st B9S (6905-6921) blir kvar i åtminstone först tre år, och först därefter minskar till 5-6 st, så behövs det förhoppningsvis bara köpas in 10-11 st VDL-ledvagnar med leverans framåt år 2019. Det är ju bara bra med lite spridning på åldern i vagnparken, så att inte vartenda fordon behöver vara av samma årsmodell som trafikstarten. Begagnat från andra ställen skulle ju också kunna förekomma, om Transdev nu har något passande i trafik som blir ledigt.
Vi får se! :)

AO

Citat från: Ersa skrivet 24 april 2016, 13:36:49 PM
Om alla 17 st B9S (6905-6921) blir kvar i åtminstone först tre år, och först därefter minskar till 5-6 st, så behövs det förhoppningsvis bara köpas in 10-11 st VDL-ledvagnar med leverans framåt år 2019. Det är ju bara bra med lite spridning på åldern i vagnparken, så att inte vartenda fordon behöver vara av samma årsmodell som trafikstarten. Begagnat från andra ställen skulle ju också kunna förekomma, om Transdev nu har något passande i trafik som blir ledigt.
Vi får se! :)

Ja då är det nog inga problem. Men jag tolkade AdmirT:s inlägg som att endast 5-6 st av 69xx ska tas över vid operatörsbytet? Och Solaris- och Scanialederna försvinner väl också? Runt 20-30 ledbussar känns väl rimligt för en stad som Umeå så rätt många fler behövs ju.

AdmirT

Citat från: AO skrivet 24 april 2016, 14:18:07 PM
Ja då är det nog inga problem. Men jag tolkade AdmirT:s inlägg som att endast 5-6 st av 69xx ska tas över vid operatörsbytet? Och Solaris- och Scanialederna försvinner väl också? Runt 20-30 ledbussar känns väl rimligt för en stad som Umeå så rätt många fler behövs ju.

Utgår bara från det som står på företagets intranät faktiskt, med betoning på att jag skrev att något kan ändras framöver.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Ersa

Citat från: AO skrivet 24 april 2016, 14:18:07 PM
Ja då är det nog inga problem. Men jag tolkade AdmirT:s inlägg som att endast 5-6 st av 69xx ska tas över vid operatörsbytet? Och Solaris- och Scanialederna försvinner väl också? Runt 20-30 ledbussar känns väl rimligt för en stad som Umeå så rätt många fler behövs ju.

Citat från: AdmirT skrivet 24 april 2016, 14:35:49 PM
Utgår bara från det som står på företagets intranät faktiskt, med betoning på att jag skrev att något kan ändras framöver.

Interninformation som ges från arbetsledarna inne på berörda depåer brukar vara mer utförlig och detaljerad, jämfört med den info som står på intranätet. Så jag har ingen anledning att tro att uppgifterna från Bussnissen skulle vara felaktiga.

Greger Larsson

Tanken är att de dieseldrivna ledbussarna succesivt kommer att ersättas av eldrivna diton under de tre närmaste åren.
Om den tidsplanen håller kan man förstås hysa en viss skepticism till och då blir B9S kvar längre än så.

Bussfanatikern

#12
Jag tror också att Bussnissen har rätt eftersom att han i en tidigare tråd har skrivit att alla Volvo B9S stadsledbussar, 6905-6921 samt 95 och 7453, skulle bli kvar. Länkar till den här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,67692.0.html

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 24 april 2016, 18:11:05 PM
Tanken är att de dieseldrivna ledbussarna succesivt kommer att ersättas av eldrivna diton under de tre närmaste åren.
Om den tidsplanen håller kan man förstås hysa en viss skepticism till och då blir B9S kvar längre än så.

Det känns som ett välplanerat övertagande från en seriös operatör, som med långsiktigt tänk försökt gardera sig inför att alla tidsplaner kan förändras under första halvan av avtalstiden.

Bussnissen

Citat från: Bussfanatikern skrivet 26 april 2016, 00:57:28 AM
Jag tror också att Bussnissen har rätt eftersom att han i en tidigare tråd har skrivit att alla Volvo B9S stadsledbussar, 6905-6921 samt 95 och 7453, skulle bli kvar. Länkar till den här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,67692.0.html

Som det ser ut för närvarande så försvinner 0095 och 7453 söderut. Saknade av få.   

                                                                                                                                                                                                                                             
Citat från: Ersa skrivet 24 april 2016, 13:36:49 PM
Om alla 17 st B9S (6905-6921) blir kvar i åtminstone först tre år, och först därefter minskar till 5-6 st, så behövs det förhoppningsvis bara köpas in 10-11 st VDL-ledvagnar med leverans framåt år 2019. Det är ju bara bra med lite spridning på åldern i vagnparken, så att inte vartenda fordon behöver vara av samma årsmodell som trafikstarten. Begagnat från andra ställen skulle ju också kunna förekomma, om Transdev nu har något passande i trafik som blir ledigt.
Vi får se! :)

Endast tre nya diesel ledvagnar ser ut att vara på gång, MAN. I inledningsskedet åtminstone .  Övriga är förmodligen tänkta att vara el-ledvagnar. Vilket i dagsläget måste betraktas som högt spel med trafiken. 2130 är och förblir en varannan dags buss.
Hur man från Hybricon ska få ut nio fungerande bussar till 13 juni det återstår att se.
Sedan skulle det inte förvåna om samtliga Scania ledvagnar blir kvar som reserver till Hybricons bussar.