Tråden om extraljus!

Startat av Tommy E, 10 februari 2016, 00:36:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kurra-Gurra

På de xenonljus som ligger i det högre prissegmentet brukar man vid beställning även kunna välja den s.k. färgtemperaturen, vanligtvus angiven i °Kelvin. 4000°K, 5000°K och 6000°K brukat vara de vanligaste alternativen, och högre temp ger ett vitare ljus. Det är lite olika vad man föredrar, men målgrupperna brukar vara följande:
(Nedanstående del kan vara lite raljant, så de forumiter som har lätt att bli kränkta scrollar med fördel vidare)

6000°K
Är ett extremt vitt ljus med en del s.k. Blåstick. Det är lätt att det blir tröttsamt för ögat i ex.vis snölandskap.
Väljes med fördel av 20-åriga Jocke med 14-årig flickvän, körandes Volvo 740 på tvären genom alla kurvor. Kepsen längst bak på hjässan och 3 hekto baksnus under läppen. "Eddie Meduza - Rockabilly Rebel"-tröja och "SCANIA V8"- Tatuering. Wunderbaumsbuffé i backspegeln.

4000°K
Ett gräddvitt och " mjukare" sken som är vilsammare för ögonen, speciellt för folk som lätt blir bländade.
Väljes av 65-åriga Bernt-Åke körandes runt i en mindre SUV av dyrare fabrikat, ständigt 10 km/h under gällande hastighetsbegränsning. Kylargrillen full av "Motormännen-plaketter". Hatt samt trenchcoat/tweedkavaj. Blockerar andra trafikanter från att köra om, " Då det kan anses farligt". Liten hund i baksätet, som man givetvis noggrant rengör efter varje tur.

5000°K
Är ett bra mellanläge, lyser upp bra utan att trötta ut ögonen. Väljes av alla vi andra  ;)

WalleW

#16
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 12 februari 2016, 18:14:13 PM
(Nedanstående del kan vara lite raljant, så de forumiter som har lätt att bli kränkta scrollar med fördel vidare)

Tack för informativt inlägg  :D ...
Att det är kryddat med humoristisk och träffsäker raljans gör det bara lite mer underhållande...
Jag har några 6000K-grabbar i närområdet. Alla har hals-kedjor av en dimension som lätt klarar bogsering av en A-traktor...

En liten fråga bara..:
Den här Bernt-Åke... Är det lilla hunden eller baksätet som han rengör efter varje tur... ;)..?

/   M v h   Walle

Kurra-Gurra

Citat från: WalleW skrivet 12 februari 2016, 19:25:58 PM
En liten fråga bara..:
Den här Bernt-Åke... Är det lilla hunden eller baksätet som han rengör efter varje tur... ;)..?

/   M v h   Walle
Både och, det här med "Lättskött" samt "Underhållsfri" är något som denna målgrupp bara tror är reklambluffar, att ägna en halvtimme åt matrielvård efter varje användningstillfälle är liksom helt naturligt för alla "Bernt-Åkar" därute, oavsett om det rör sig om skinnsäten eller elaka Jack Russel-terriers  ;)

WalleW

#18
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 12 februari 2016, 21:14:31 PM
Både och, det här med "Lättskött" samt "Underhållsfri" är något som denna målgrupp bara tror är reklambluffar, att ägna en halvtimme åt matrielvård efter varje användningstillfälle är liksom helt naturligt för alla "Bernt-Åkar" därute, oavsett om det rör sig om skinnsäten eller elaka Jack Russel-terriers  ;)
Good morning!

Ahhh... Då var det klarlagt  :)... Men nu känner jag av utanförskapet igen... ::)  Jag har varken SUV, liten hund eller extraljus... ;)

/   M v h   Walle

Tommy E

Nu har jag pratat med en bussförare om Arrivas nya LED-extraljus, och enligt honom är de nya respektive de gamla extraljusen som att jämföra dag och natt (bokstavligen ;)). LED-strålkastarna ger en bred ljusbild som täcker hela synfältet, medan den rektangulära modellen bara lös upp mindre områden på vägen. Bytet av extraljus tycks alltså ha blivit mycket lyckat!

Före:


Efter:
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Tommy E

Ingen som har några erfarenheter av Scanias egna extraljus? ;)





Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Matte

#21
Citat från: Tommy E skrivet 12 mars 2016, 00:58:08 AM
Ingen som har några erfarenheter av Scanias egna extraljus? ;)

Dom e helt okej. Men dom är lite så att som bländar höger spegel som hänger framför bussen. Fördelen är att dom inte ändrar på sig vid tvättning/låga grenar på träd.




EDIT: Citat av alla tre bilder borttaget
/Admin