Tråden om extraljus!

Startat av Tommy E, 10 februari 2016, 00:36:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy E

Med anledning av den nyligen postade bilden på Nobina 3175 med LED-ramp under vindrutan tänkte jag att extraljus kanske kan vara intressant att diskutera lite närmare. Visserligen kör jag inte buss själv, men jag tycker om att se bra när jag kör personbil också... ;) Jag testar att starta denna tråd, så får vi se hur mycket det finns att säga i ämnet!

Vilka är de bästa/sämsta modellerna och placeringarna av extraljus på bussar? Rent spontant tycker jag det verkar bäst att ha extraljusen så högt som möjligt, men eftersom Nobina nu testar en annan placering tycks det finnas nackdelar också. Med jämna mellanrum ser man ju bussar där takstrålkastarna pekar i alla möjliga riktningar, är det i tvätten detta uppstår?

Tyvärr har jag ännu inte hört något omdöme om de runda takmonterade LED-strålkastare som har kommit upp på vissa Arrivabussar i SL-området, men jag återkommer så fort jag får veta något om dem. Det verkar i alla fall finnas skäl att byta ut de extraljus man har haft tidigare på t.ex. Scanialedbussarna i serien 7001-24. Vid ett tillfälle för några veckor sedan satt jag längst fram i en buss med de gamla rektangulära extraljusen, och när föraren blev anropad på radion glömde han att blända av för mötande trafik. Under tiden mötte vi tre personbilar och en buss, men ingen av dem visade några tecken på att vara besvärade av helljuset... :P
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Patrik

4 st NBB 75W Xenon på taket ska det vara!

Hurra för NBB!  :D
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

WalleW

Citat från: Tommy E skrivet 10 februari 2016, 00:36:12 AM
Vilka är de bästa/sämsta modellerna och placeringarna av extraljus på bussar?
Citat från: Patrik skrivet 10 februari 2016, 07:08:18 AM
4 st NBB 75W Xenon på taket ska det vara!

Hej!

På taket och en bit in på detsamma är enligt min mening den bästa placeringen, om det inte snöar eller disar för mycket,
för då vill man helst ha ljus-källan under ögon-höjd.
Det är viktigt vid all extraljus-montering att man minimerar den s k egen-bländningen, "spill-ljuset" nedåt och uppåt från själva
strålkastarna, och då tycker jag att "en bit in på taket" är bäst, då får man ingen egen-bländning nedåt framför vindrutan.

Vilka märken och varianter på extraljus som är bäst i nutid kan jag inte uttala mig om. På "min tid" var det Hella och Bosch som gällde
på både lastbilar och bussar. NBB började komma på personbilar...
Marchal (som var franskt, men som uttalades med engelsk fonetik av oss okunniga tonåringar på 60-talet) dominerade på 60-talets
personbilar, Bosch och Hella var starkt på G, medan Lucas (han som uppfann mörkret) tappade...

/   M v h   Walle

Fredde

Jag skulle vilja säga såhär:

Nackdelen takmontage: Dagliga tvättar i borstmaskin sliter på dess fästen, som tillslut släpper, varpå lamporna pekar åt helt andra håll.
Fördel takmontage: Man ser och syns bättre. Minde risk att glasen skadas av stenskott eller vid krock med djur alt. andra fordon.

Montering av lampor under vindrutan är till nackdel för stenskott och sammanstötning med andra fordon då de dyra lamporna förolyckas. Även stöldrisken finns med denna placering.

Nackdel LED: Koncentrerade och har inte samma spridning som andra ljuskällor. Ingen värme från ljuskällan som smälter snö och is.
Fördel LED: Upptändningen är omedelbar. Även hållbarheten på dioderna är mycket lång.

Nackdel xenon: Ingen värme från ljuskällan för is/snö. Konstanta på- och avslag sliter enormt på xenonlampan. Priset på extraljus från Hella/Bosch med original xenon är högt.
Fördel xenon: Enormt ljusutbyte, vissa extraljus med xenon lyser 1 km. Konverterade halogenextraljus till xenon går att få till ett bra pris.

Nackdel halogen: Dålig effekt från halogenlampor. Ofta dålig räckvidd.
Fördel halogen: Värmen från lamporna smälter is och snö. Billiga i inköp.

Kurra-Gurra

Citat från: Tommy E skrivet 10 februari 2016, 00:36:12 AM
Vilka är de bästa/sämsta modellerna och placeringarna av extraljus på bussar? Rent spontant tycker jag det verkar bäst att ha extraljusen så högt som möjligt, men eftersom Nobina nu testar en annan placering tycks det finnas nackdelar också.?
Detta är ju till viss del personliga preferenser, till viss del ren fakta, men jag kan rada upp några för och nackdelar som jag tycker:
X-ljus på taket
+Ger bäst ljusspridning, lyser över även den högsta av snövallar, relativt stöldskyddade
-Svåra att justera, svårare att hålla rena i slasket, mest komplicerad kabeldragning

X-ljus under vindrutan
+Lyser fortfarande över de flesta snövallar, lätta att torka rena, enklare installation
-Lättare att sno, bländar föraren om de är dåligt justerade

X-ljus nere vid originallysena
+Billig, enkel installation, lätta att torka rena
-mycket oskyddad installation, ljusen krossas vid kollision även med småvilt, enkla att sno

X-ljus inbyggda innanför vindrutan
+Kan beställas direkt från fabrik, hålls rena om torkarna sveper över dem, stöldsäkert!
-Bländar som FAN! Om det läcker det minsta lilla ljus in blir hela instumentpanelen upplyst! Svårare att byta lampan i!

Citat från: Tommy E skrivet 10 februari 2016, 00:36:12 AM
Med jämna mellanrum ser man ju bussar där takstrålkastarna pekar i alla möjliga riktningar, är det i tvätten detta uppstår?
Ja, speciellt om man kör bussen i 50 km/h genom tvättbanan :-X  Detta problem kan dock till stor del avhjälpas på Volvo B9S genom att placera extraljusen närmare mittlinjen.
Citat från: Patrik skrivet 10 februari 2016, 07:08:18 AM
4 st NBB 75W Xenon på taket ska det vara!
Hurra för NBB!  :D

Detta är dagens visdomsord  ;D
Det bästa alternativet enligt mig är fyra separata, runda, stora extraljus monterade på taket i grupper om två-och-två, liksom lite framför skyltskåpet!

Citat från: Tommy E skrivet 10 februari 2016, 00:36:12 AM
men ingen av dem visade några tecken på att vara besvärade av helljuset... :P
Då har man för dåligt extraljus, Det skall vara så att den som inte bländar av för en måste sjukskriva sig dagen därpå  ;)

Kurra-Gurra

Citat från: Fredde skrivet 10 februari 2016, 10:36:25 AM
lamporna pekar åt helt andra håll.
t på xenonlampan. Priset på extraljus från Hella/Bosch med original xenon är högt.
Fördel xenon: Enormt ljusutbyte, vissa extraljus med xenon lyser 1 km.
NBB 225 xenon t.ex ;)
Men som sagt, Jag och Patrik till hör ju NBB-generationen, så man är väl lite partisk  ;D

Patrik

Citat från: Fredde skrivet 10 februari 2016, 10:36:25 AM
Jag skulle vilja säga såhär:

Nackdelen takmontage: Dagliga tvättar i borstmaskin sliter på dess fästen, som tillslut släpper, varpå lamporna pekar åt helt andra håll.
Fördel takmontage: Man ser och syns bättre. Minde risk att glasen skadas av stenskott eller vid krock med djur alt. andra fordon.

Vi tvättar inte med borstmaskin på fronten av bussen så vi har iaf inte såna problem :)

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 10 februari 2016, 10:53:42 AM
NBB 225 xenon t.ex ;)
Men som sagt, Jag och Patrik till hör ju NBB-generationen, så man är väl lite partisk  ;D

True that!  ;D
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

WalleW

#7
 "Den gula hinnan, det är känt,
   borstas bort med Pepsodent"...

...löd en reklam-jingel för Pepsodent tandkräm från pirat-sändaren Radio Nord som låg på internationellt vatten utanför Utö på 60-talet.
Men när man talar om strålkastare och egen-bländning är det den "gråa hinnan" i siktfältet närmast framför vindrutan man vill minimera i dis och regn/snöfall.

Redan på 50-talet var man varse problemet med egenbländning uppåt från bilars original-strålkastare, och experimenterade bl a med "ögonbryn" av solskärms-typ som man ofta kan se på engelska och amerikanska veteran-bilar. De var ansågs dock opraktiska, och samlade bl a på sig smuts och snö-glopp som dämpade ljus-flödet, samt rost kring sargerna.

Det finns moderna varianter av nämnda "ögon-bryn" som skärmar av egen-bländning  uppåt,  nedåt eller både och. Jag började mixtra med det när jag hade plogbilar på 80-talet och det var tvunget att montera strålkastarna högre än plog-skivan, dels när den var lyft, dels med den i flyt-läge och snöröken vällde upp över kanten.

Ni som har intresse, resurser och möjlighet:  Testa gärna under realistiska väder-förhållanden och upplev skillnaden...

//https://www.google.se/search?q=Bl%C3%A4ndskydd+bilstr%C3%A5lkastare++bilder&biw=1600&bih=744&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiCrq7DjO3KAhUFbxQKHfK6C2wQ7AkIPA

PS
    Kan man inte kräva bättre integrerade fästen / skydd för takmonterade strålkastare från busstillverkaren ? Som tål vardagligt bruk
    i form av t e borst-tvätt och löst hängande trädgrenar bättre...
                                                                                                   DS
/   M v h   Walle



Ersa

Citat från: Fredde skrivet 10 februari 2016, 10:36:25 AM
Nackdelen takmontage: Dagliga tvättar i borstmaskin sliter på dess fästen, som tillslut släpper, varpå lamporna pekar åt helt andra håll.

Om borsten tar i dem så är ju fästena för ljusen felplacerade, för långt i framkant. Har man dessutom glömt att montera rejäla stabiliseringsstag så är det ju inte så konstigt att det hela bara blir ännu en halvmesyr. Gör om, gör rätt!
Det var nog tre eller fyra år sedan nu, sedan jag bytte ut två smått värdelösa fyrkantiga extraljus på taket av vår Scania. Upp kom istället stora runda som fick det obligatoriska stabiliseringsstagen baktill. De har aldrig blivit ett enda dugg sneda under dessa år trots daglig tvätt i automatisk tvätthall.
Å andra sidan har jag förståelse för att takmonterade extraljus på en Volvo B9S är smått omöjliga att montera bra. Här hade hål i kåpan där man försänker in extraljusen varit bättre. Dvs som originaltillbehören till de flesta av Scanias lastbilar.

I övrigt beror val av extraljus även vad man kör för typ av trafik. På långväga landsbygdstrafik med få stopp och få möten är ett gäng xenon på taket perfekt, men utanför storstäderna där man måste blända av för möte 5-10 ggr/minut är xenonlamporna snart utslitna.

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 10 februari 2016, 10:40:15 AM
X-ljus inbyggda innanför vindrutan
+Kan beställas direkt från fabrik, hålls rena om torkarna sveper över dem, stöldsäkert!
-Bländar som FAN! Om det läcker det minsta lilla ljus in blir hela instumentpanelen upplyst! Svårare att byta lampan i!

Angående de inbyggda xenonljusen vid sidan av destinationsskylten i Volvo 8900 är det väl bra tänkt. Dock är de sent ute, då Danielssons i Östersund eftermonterade just xenonextraljus på samma ställe i några Carrus Vega, Carrus Star och första årgången av Volvo 9700 redan år 2002. Det lustiga är att dessa eftermonterade inte bländade ner på panelen ett enda dugg! Så för mig är det nu idag 14 år senare, rätt svårt att vara imponerad av konstruktionen i dagens Volvo 8900 där förarna tryckt upp hushållspapper för att dämpa bländningen.

Niclas Wennerlid

Citat från: Tommy E skrivet 10 februari 2016, 00:36:12 AM

Med jämna mellanrum ser man ju bussar där takstrålkastarna pekar i alla möjliga riktningar, är det i tvätten detta uppstår?


Visserligen står borstarna för en hel del av skadorna eller felriktningarna på takmonterade extraljus men den största boven är faktiskt låga och utstående grenar som tar i.

// Niclas

Kurra-Gurra

Citat från: Ersa skrivet 10 februari 2016, 20:59:26 PM
Angående de inbyggda xenonljusen vid sidan av destinationsskylten i Volvo 8900 är det väl bra tänkt. Dock är de sent ute, då Danielssons i Östersund eftermonterade just xenonextraljus på samma ställe i några Carrus Vega, Carrus Star och första årgången av Volvo 9700 redan år 2002. Det lustiga är att dessa eftermonterade inte bländade ner på panelen ett enda dugg! Så för mig är det nu idag 14 år senare, rätt svårt att vara imponerad av konstruktionen i dagens Volvo 8900 där förarna tryckt upp hushållspapper för att dämpa bländningen.

Jovisst, den trista sanningen i dagens bussproduktion är att eftermonterade grejer ofta är mer gedigna och genomtänkta än originalgrejer. Ofta för att man frågar förarna och ägarna om synpunkter innan man börjar skruva...

Att Volvo 8900 egenbländar så fruktansvärt att det känns som om ögonen håller på att fatta eld beror på flera konstruktionsmissar som tillsammans ger en bländningseffekt i kvadrat:
*Lampan sitter helt naken bredvid skylten, ingenting hindrar att ljuset sprider sig åt alla håll
*Det är samma glas bäde för föraren och skyltskåpet
*För att dämpa egenbländningen monterar Volvo en gummilist mellan skylt-hyllan och kupén, dennna list höll i ungefär 400 mil, sen hade den vibrerat loss...
*Slutligen så sveper inte torkarna över lamporna där de sitter, så att när rutan gror igen fylls skåpet med ÄNNU mer ljus...

:-[ :-[

Matte

Har erfarenhet av takmonterade halogen antingen eftermonterade eller fabriksmonterade, fabriksmonterade bredvid skyltskåpet på Scania CN113 och dom fabriksmonterade på Volvo 8900 i skyltskåpet.

Dom monterade i skyltskåpet på Nobinas 3040-3111 har endast det problemet att dom bländar höger ytterspegel och dödavinkel spegel. Bra räckvidd tycker jag dom har och perfekt riktade för lysa upp väg och diken vid landsvägs körning.

Dom monterade på gamla Scania CN113 bredvid skyltskåpet bländade också spegeln rätt mycket.

Dom bussar jag har erfarenhet av som har eller haft takmonterade har aldrig haft ett stag som håller fast dom i överkant på nyare bussar. Däremot va äldre Volvo bussar hade ett rör i en båge precis bakom som skyddade dom från att rubbas av träd å buskar. Och låga träd eller buskar är det som oftast petar till dom och väldigt sällan tvätten enligt min erfarenhet. Och dom flesta Scania OmniLink som Keolis haft i Södertörn har knappt vart fastskruvade då man kunde peta på dom väldigt lätt. Petig som jag är hittar jag oftast ett ställe jag kan ställa mig å rikta in dom  om dom pekar helt fel.

homer

Citat från: Matte skrivet 11 februari 2016, 18:59:28 PM
Har erfarenhet av takmonterade halogen antingen eftermonterade eller fabriksmonterade, fabriksmonterade bredvid skyltskåpet på Scania CN113 och dom fabriksmonterade på Volvo 8900 i skyltskåpet.

Dom monterade i skyltskåpet på Nobinas 3040-3111 har endast det problemet att dom bländar höger ytterspegel och dödavinkel spegel. Bra räckvidd tycker jag dom har och perfekt riktade för lysa upp väg och diken vid landsvägs körning.

Dom monterade på gamla Scania CN113 bredvid skyltskåpet bländade också spegeln rätt mycket.

Dom bussar jag har erfarenhet av som har eller haft takmonterade har aldrig haft ett stag som håller fast dom i överkant på nyare bussar. Däremot va äldre Volvo bussar hade ett rör i en båge precis bakom som skyddade dom från att rubbas av träd å buskar. Och låga träd eller buskar är det som oftast petar till dom och väldigt sällan tvätten enligt min erfarenhet. Och dom flesta Scania OmniLink som Keolis haft i Södertörn har knappt vart fastskruvade då man kunde peta på dom väldigt lätt. Petig som jag är hittar jag oftast ett ställe jag kan ställa mig å rikta in dom  om dom pekar helt fel.

Hur är de med extraljusen som sitter på scania citywide? är ju en liten lampa som är imbyggd i en litten plastboll(ser de ut som iallafall)

Tommy E

Tack för alla svar som inkommit hittills, jag har läst dem med stort intresse! :) Det där med egenbländning var ett intressant fenomen som jag aldrig har tänkt på, för i personbilar sitter man ju alltid långt bakom extraljusen.

Citat från: homer skrivet 11 februari 2016, 21:57:43 PM
Hur är de med extraljusen som sitter på scania citywide? är ju en liten lampa som är imbyggd i en litten plastboll(ser de ut som iallafall)

Dessa extraljus finns även på vissa Omnilink II, bl.a. Arriva 8401-16 har sådana. Jag visar dock en bild på en Citywide för att återknyta till ditt inlägg. ;) Lamporna tycks ju vara skyddade från grenar och tvättborstar, och sitter dessutom lite bakom takkanten vilket bör minska risken för egenbländning. Dock ser de ganska små ut, så man kan undra om de verkligen lyser upp vägen tillräckligt bra. Vad säger ni som har erfarenhet av att köra med dem?

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

WalleW

Citat från: Tommy E skrivet 11 februari 2016, 23:29:11 PM
Tack för alla svar som inkommit hittills, jag har läst dem med stort intresse! :) Det där med egenbländning var ett intressant fenomen som jag aldrig har tänkt på, för i personbilar sitter man ju alltid långt bakom extraljusen.



Citat från: homer skrivet 11 februari 2016, 21:57:43 PM
Hur är de med extraljusen som sitter på scania citywide? är ju en liten lampa som är imbyggd i en litten plastboll(ser de ut som iallafall)
Dessa extraljus finns även på vissa Omnilink II, bl.a. Arriva 8401-16 har sådana. Jag visar dock en bild på en Citywide för att återknyta till ditt inlägg. ;) Lamporna tycks ju vara skyddade från grenar och tvättborstar, och sitter dessutom lite bakom takkanten vilket bör minska risken för egenbländning. Dock ser de ganska små ut, så man kan undra om de verkligen lyser upp vägen tillräckligt bra. Vad säger ni som har erfarenhet av att köra med dem?

Good morning!

Trevligt att man kan sprida lite ljus över någons tillvaron, särskilt när man tipsar om att ljuset inte ska spridas  :D ! (som det kan bli... ;) )

Fenomenet egenbländning uppstår endast när luften omkring ljuskällan/strålkastaren är fylld av små reflekterande partiklar i form av fukt,dis, dimma och/eller nederbörd. Vid torr och ren luft märker man inte av det. På moderna personbilar har original-strålkastarna en annan och bättre utformning än de hade förr, nu ofta "inbakade" och avskärmade uppåt av karossen, och mycket av problemet med egenbländning från dessa är därmed reducerat.
Har man traditionella extraljus (med lamphus, reflektor och glas) på personbilen uppstår ofta egenbländning uppåt från dessa och den "gråa hinnan" framträder. Vill man testa med att skärma av egenbländningen så har ju dessa extraljus en bra "arbets-höjd".
På plogbilarna testade jag med gummiduk, som jag skar till i olika former, och fäste med stora slang-klämmor. Att mina föga aerodynamiska "gummi-skärmar" satt kvar berodde sannolikt mest på de relativt låga farterna, max 40 -45 km/h.
Men testa kan man ju faktiskt göra med stilla-stående fordon...

Det ska bli spännande att höra om era erfarenheter från "de små plastbollarna" på buss-taken, jag har aldrig kört med sådana... :)

/   M v h   Walle