VDL Jonckheere går ur produktion

Startat av Kurra-Gurra, 22 december 2015, 17:44:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kurra-Gurra

Citat från: bussexperte skrivet 25 december 2015, 18:18:30 PM
Jag är säkert att det kommer ej nytt "Finbuss" i VDL gruppen i framtiden och att denna strategi är rätt.

Futura är en bra buss för en attraktivt pris och är lämpligt för turistbusstrafik och fjärrbusstrafik. Marknaden för en absolut lyxiga "Finbuss" blir däremot mindre och mindre - de alla flesta medelstora och stora bussföretagare kör numera ocksa fjärrbusstrafik och dom vill ha flexibla bussarna för alla sorts trafik till bra pris.
Titta pa SETRA - 500 HD finns redan manga hundra exemplarer i drift - och hur mycket 500 HDH finns samtidigt i Europa ? Samma är det med Mercedes-Tourismo och Travego och MANLionsCoach jämfört med Neoplan-Cityliner.

Sa jag tyckar att VDL här rätt strategi med Futura-familjen.
Det är nog så att marknaden för "Finbussar" står still, medan "Bruksbussar" har gått framåt kraftigt de sista åren. Därför verkar det som om marknaden för dyra bussar krymper.
Även för EvoBus och NeoMAN och Volvo är det mestadels de relativt billiga bussarna som säljer bäst. Man har ändå kvar de dyra bussmodellerna i sortimentet för att vara en så att säga "Heltäckande busstillverkare". Annars finns risk att kunden vänder sig till någon konkurrent när de väl vill köpa en lyxig buss, och då riskerar man att tappa kunden helt. Med tanke på att VDL numera verkar vilja vara med och spela med "de stora pojkarna" (EvoBus, NeoMAN, VanHool, Volvo) så gör man kanske klokt i att ändå ta fram en uppföljare till Jonckheere?

Du som brukar tala dig varm om dubbeldäckare, vad tänker du om att VDL Synergy snart kommer att ersättas av Futura DD? Det blir ju isåfall att ersätta en gammal design med en ännu äldre design?

Kurra-Gurra

Citat från: L-G Lassander skrivet 25 december 2015, 19:32:27 PM
Nja, den Futura som nu tillverkas presenterades 2010, och är nog en betydligt modernare konstruktion än den presenterad 1982! När nya Futura FHD2 kom, döptes den gamla modellen till Futura Classic, och sista exemplaret av denna gick till Anderson Travel i London 2014. Så trots att namnet är detsamma, är modellen idag en helt annan.

Min arbetsgivare har lika många Futura FHD2 och VDL Jonckheere, och det finns ingen tvekan om att Futuran är en mycket bättre buss än Jonckheere. Köregenskaperna går egentligen inte ens att jämföra, så stor är skillnaden.
Jovisst är hela chassiet och drivlinan av en helt annan värld idag jämfört med sina 20 år äldre föregångare, men Designen på karossen är i stort sett samma sak, en rund nos och helt plana, intetsägande sidor. De allra sista årsmodellerna har en lite sportigare akterspegel, men det är det enda som verkligen skiljer. Iochmed att modellen är så långlivad är ju också designen nuförtiden nästan ikonisk, lite som Porsche 911  8)

Intressant det du säger om att Jonckheere är så mycket sämre att köra än Futura, då är det kanske lika bra att lägga ned modellen, och bygga en ny!
Upplever också Futuran som en rätt ok och stabil buss. Kör dock mestadels VDL Synergy (eller Berkhof Axial, som den kallades när den var ny en gång i tiden  ;) ) och anser att den också är en helt ok buss med stabilt och bra chassie, mest lämpad för landsväg/motorväg. Tungstyrda som ena riktiga as är de dock! Sikten i höger döda vinkel är tyvärr mycket dålig p.g.a den designade böjda dekorstolpen (Som också den har hängt med ända sen Axial). Retarderna har en tendens att gå sönder, och man måste byta hela växellådan när de gör det  :(

Lars-Håkan_E

Vad gäller både gamla och nya Futuran så är en av de saker jag personligen reagerar på är närsikten åt höger genom att dörrutan slutar så högt upp, nu har jag inte kört den "nya" modellen annat än vid en VDL aktivitet men jag reagerade på att detta verkar ha följt med i designen.

bussexperte

#18
Med bussdesign det är i fall ocksa mycket persönligt ansikt.
För min fall jag tycker f.eks. at FHD2 har bättre design än LionsCoach, Tourismo, Travego samt Setra 400er.

At utveckla en seperat fordonsmodell är extremt dyrt. Och det blir högt oklart hur mycket bussföretagere köper en theoretisk nya Jonckheere... - i tyskland är den helt okänd f. eks. . Sa om man vill ha en lyxiga VDL kan man väljer dyraste upprustning. Om det ej räcker sa väljer man mer imponerande Cityliner, Altano, Setra 517 HDH m. fler... .

Titta pa Dacia f. eks. . Dom är extremt framgangsrik i tyskland, en splitterny kombibil för endast 7000,- € - och vi har olika egen bilfabriker i tyskland med 1000tals modeller. Sa om man har en bra "Dacia-Bus" - man behövs ej speciellt en egen lyxiga modell. I dag är fjärrbussmarknad sa extremt viktigt ocksa för bussföretagere - sa manga vill bli flexibelt med bussarna bra för linje och turister.

Jag har flera ganger akt med FHD2 i fjärrbusstrafik som passager i tyskland - och där finns fra passagerssikt ej skillnaden till Setra 500 HD, Tourismo och Lionscoach. Sa denna 4 modeller kan man kollas "normala tyska (och franska, nederländiska m. fl.) fjärrbussarna" som dominerar marknaden. Lite mer komfort och bättre interior finns i Irisbus Magelys Pro, Cityliner och Altano modeller som använder en liten antal fra fjärrbussbolaget. Jag tycker ocksa at det finns en stor skillnaden mellan gamla Bova-Futura och FHD2, FHD2 är mycket mer komfortabelt, modernare och bättre.

Vad det gäller FDD sa tycker jag at dom ser bättre ut med aktuella design än Synergy. Och jag undrar mej ocksa varför det finns sa daligt försäljning i tyskland och andra ländarna. Efterfragan för SETRA 431 DT och vanHool Astromega är extremt högt aktuell - kanske mer än 6 manader väntetid - men där finns 0 (!) Synergy/FDD bussarna i fjärrbusstrafik i tyskland, österrike, swiss, tchekien, slovakia, poland, italia och frankrike. Alla beställa 431 eller Astromega som kostar officiellt ca. 470.000,- till 460.000,- € - ocksa fjärrbussbolaget i nederland !

Samma problem är det med andra dubbeldäckare som Beulas Jewel, Ayats Eclipse, Irmaos Mota Atomic 9 norr om Spanien. Offenbart finns det stora rabatter för Flixbus-busspartner och Megabus-Polskibus-Onnibus-Superbus-gruppen och lätt och bra finansiering för 431 och Astromega. Sa Sverige är en fra bäst marknad för Synergy/FDD med olika exemplarer under senaste aren och 2015 ocksa.

L-G Lassander

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 25 december 2015, 20:08:58 PM
Jovisst är hela chassiet och drivlinan av en helt annan värld idag jämfört med sina 20 år äldre föregångare, men Designen på karossen är i stort sett samma sak, en rund nos och helt plana, intetsägande sidor. De allra sista årsmodellerna har en lite sportigare akterspegel, men det är det enda som verkligen skiljer. Iochmed att modellen är så långlivad är ju också designen nuförtiden nästan ikonisk, lite som Porsche 911  8)

Visst är Bova Futura en ikon inom bussvärlden med sina över 30 år i produktion utan större förändringar! Själv har jag både åkt och kört gamla Futura modellen. En bekväm buss att åka i och en fantastisk buss att köra. Ligger mycket stabil på vägen även i dåliga Nordiska förhållanden. Tyvärr upplever jag, och många av mina kollegor, att dessa egenskaper saknas hos Jonckheeren.
Men nog tycker jag att utseendet ändå har förändrats en hel del, och dagens modell ser i minä ögon mycket modern ut.




Att Jonckheere modellen får leva vidare på dem Brittiska marknaden förstår jag väl. Den är väldigt poplär där, speciellt byggd på Volvo chassin. Britterna vill helst köpa sina turistbussar chassibyggda istället för helbyggda. En Jonckheere byggd på Volvo B12B chassi från Park's of Hamilton passerar längs Princess Street i Edinburgh:


bussexperte

Var snälla och titta pa interior-bilder fra FHD och FDD:

http://www.avtobusi.com/wp-content/uploads/VDL-Futura-FDD2-40.jpg
http://www.autobusi.net/wp-content/uploads/2015/08/vdl_futura_krc_genk2.jpg
http://www.autobusi.net/wp-content/uploads/2015/11/IMG_3384-copy.jpg
http://phototrans.eu/images/photos/original/624/579765.jpg

Jag kan absolut ej ser nötvändighet för att bygga en "nya" Jonckheere parallelt i framtiden och ocksa dennas fortsättning pa britiska marknaden är lite speciellt... .


Kurra-Gurra

Citat från: bussexperte skrivet 26 december 2015, 12:04:45 PM
Med bussdesign det är i fall ocksa mycket persönligt ansikt.
För min fall jag tycker f.eks. at FHD2 har bättre design än LionsCoach, Tourismo, Travego samt Setra 400er.

At utveckla en seperat fordonsmodell är extremt dyrt. Och det blir högt oklart hur mycket bussföretagere köper en theoretisk nya Jonckheere... - i tyskland är den helt okänd f. eks. . Sa om man vill ha en lyxiga VDL kan man väljer dyraste upprustning. Om det ej räcker sa väljer man mer imponerande Cityliner, Altano, Setra 517 HDH m. fler... .
Ja jag håller med mom att Futura är snyggare än åtminstånde Lions Coach och Tourismo, som båda har mycket intetsägande design. Men det är som du säger,en smaksak!
Det blir nog inga större förtjänster på en ny lyxbussmodell, men det kan ju finnas andra syften, som t.ex. att växa på marknaden
Citat från: bussexperte skrivet 26 december 2015, 12:04:45 PM
Titta pa Dacia f. eks. . Dom är extremt framgangsrik i tyskland, en splitterny kombibil för endast 7000,- € - och vi har olika egen bilfabriker i tyskland med 1000tals modeller. Sa om man har en bra "Dacia-Bus" - man behövs ej speciellt en egen lyxiga modell. I dag är fjärrbussmarknad sa extremt viktigt ocksa för bussföretagere - sa manga vill bli flexibelt med bussarna bra för linje och turister.
Men även Dacia har flera olika modeller:
Sandero och Duster är personbilarna som säljer bra, och förmodligen tjänar in de stora pengarna åt företaget.
Sedan finns även Lodgy och Logan storkombi och minibuss, samt Dokker skåpbil och Pick-up.
Dessa ser man ytterst sällan, säljer mycket dåligt men de finns ändå kvar på programmet. Mest kanske för att Dacia då kan erbjuda ett brett modellprogram som lockar nya kunder?
Citat från: bussexperte skrivet 26 december 2015, 12:04:45 PM
Jag har flera ganger akt med FHD2 i fjärrbusstrafik som passager i tyskland - och där finns fra passagerssikt ej skillnaden till Setra 500 HD, Tourismo och Lionscoach. Sa denna 4 modeller kan man kollas "normala tyska (och franska, nederländiska m. fl.) fjärrbussarna" som dominerar marknaden. Lite mer komfort och bättre interior finns i Irisbus Magelys Pro, Cityliner och Altano modeller som använder en liten antal fra fjärrbussbolaget. Jag tycker ocksa at det finns en stor skillnaden mellan gamla Bova-Futura och FHD2, FHD2 är mycket mer komfortabelt, modernare och bättre.
Intressant, jag har faktiskt aldrig åkt Futura som passagerare, så jag har aldrig tänkt på hur man upplever den jämfört med andra bussar. I Sverige är nya VDL Futura ännu ganska sällsynt, mest kanske p.g.a de problem med återförsäljare och eftermarknad som avhandlats i tråden. Ännu mer sällsynt är Iveco Magelys, då Iveco saknar servicenätverk och återförsäljare för allt annat än småbussar i Sverige, man kan dock köpa via Vest i Norge, men det är lätt hänt att man väljer bort bussar från ett visst märke om det är lite krångligt att köpa dem  :-\
Citat från: bussexperte skrivet 26 december 2015, 12:04:45 PM
Vad det gäller FDD sa tycker jag at dom ser bättre ut med aktuella design än Synergy. Och jag undrar mej ocksa varför det finns sa daligt försäljning i tyskland och andra ländarna. Efterfragan för SETRA 431 DT och vanHool Astromega är extremt högt aktuell - kanske mer än 6 manader väntetid - men där finns 0 (!) Synergy/FDD bussarna i fjärrbusstrafik i tyskland, österrike, swiss, tchekien, slovakia, poland, italia och frankrike. Alla beställa 431 eller Astromega som kostar officiellt ca. 470.000,- till 460.000,- € - ocksa fjärrbussbolaget i nederland !

Samma problem är det med andra dubbeldäckare som Beulas Jewel, Ayats Eclipse, Irmaos Mota Atomic 9 norr om Spanien. Offenbart finns det stora rabatter för Flixbus-busspartner och Megabus-Polskibus-Onnibus-Superbus-gruppen och lätt och bra finansiering för 431 och Astromega. Sa Sverige är en fra bäst marknad för Synergy/FDD med olika exemplarer under senaste aren och 2015 ocksa.
Jag tycker faktiskt också det är konstigt, då VDL Synergy är en prisvärd buss, om man står ut med att det är en väldigt gammal modell jämfört med 431 och Astromega. Speciellt i kontinentala Europa där det är smidigare med reservdelar och eftermarknad, svenska VDLs stora nackdel  :-[
Det blir intressant att se vad som händer med VDLs dubbeldäckarförsäljning när nya Futura DD kommer!

Beulas Jewel tror jag är lite för dyr för att folk ska våga köpa den, om de ska lägga ut så mycket pengar som dessa kostar vill företagen hellre köpa ett "välkänt koncept" som SETRA eller VanHool. Ayats och Irmaos är väl i stort sett okända märken, de enda man ser i Sverige är nästan alltid sightseeingbussar med öppet tak, dessa verkar vara de enda som tillverkar dessa. Men vill man sälja på bred front behövs mer reklam. Massor av reklam!

Kurra-Gurra

Citat från: L-G Lassander skrivet 26 december 2015, 14:25:56 PM
Visst är Bova Futura en ikon inom bussvärlden med sina över 30 år i produktion utan större förändringar! Själv har jag både åkt och kört gamla Futura modellen. En bekväm buss att åka i och en fantastisk buss att köra. Ligger mycket stabil på vägen även i dåliga Nordiska förhållanden. Tyvärr upplever jag, och många av mina kollegor, att dessa egenskaper saknas hos Jonckheeren.
Men nog tycker jag att utseendet ändå har förändrats en hel del, och dagens modell ser i minä ögon mycket modern ut.
Ja visst ser den senare oerhört mycket modernare ut, men ändå är det mest detaljerna som förändrats: Strålkastarna, den stora logotypen i nosen och sidorutorna har blivit lite välvda. Man kan tydligt se att det är samma modell, fast mycket modernare. Uppenbarligen finns ingen mening att ändra designen för mycket då man har träffat rätt från början med en särpräglad, tidlös design   :D
Jämför med den enda andra uråldriga bussmodell som fortfarande tillverkas: VanHool Astromega
Där är i princip hela bussen förändrad sedan förra generationen, det enda som är gemensamt är att de har två våningar, och att namnet på modellen är detsamma....

Citat från: L-G Lassander skrivet 26 december 2015, 14:25:56 PM
Att Jonckheere modellen får leva vidare på dem Brittiska marknaden förstår jag väl. Den är väldigt poplär där, speciellt byggd på Volvo chassin. Britterna vill helst köpa sina turistbussar chassibyggda istället för helbyggda.
I See, som man säger i England  ;)
Varför har Britterna just en sån fäbless för VDL Jonckheere?
Att de föredrar chassie+kaross istället för helbygge antar jag beror på den klassiska brittiska konservatismen  :P

bussexperte

Service, verkstad och reservedelar är viktigt - men med aterforsälning efter nagra ar i bruk jag ser ingen problem med i Sverige lite mer exotiska modeller fra Sydeuropa. Begagnad bussmarknad är i dag via webben europäisk - sa om man har f.eks. en spansk buss är dett lätt at hitta en spansk företag som köper den senare.
I Tenerife f.eks. finns massor fra 15, 20 eller 25 ar gamla turistbusser fra alla spanska bussmärken i trafik mellan hotellerna och flygplatsen.

Modellerna som f.eks. Setra 500HD eller Tourismo har normalt bra aterförsäljningvärde - men jag är ocksa lite skeptisk hur det ser ut om i 3 eller 4 ar finns plötsligt flera hundra bussar av samma modell samtidigt pa bruksbussmarknaden... . Fjärrbussarna rullar oftast dag och natt ca. 1,2 till 1,5 mio km i 3, 4 ar sa det blir tiden för byte mot nya bussarna. Megabus f.eks. har ej buss i daglig drift (endast nagra reservebussar) som är äldre än 5 ar.

VDL aterförsäljning maste gar bra senare i nederland, tyskland, poland och sverige.

Kurra-Gurra

Citat från: bussexperte skrivet 26 december 2015, 18:57:48 PM
Service, verkstad och reservedelar är viktigt - men med aterforsälning efter nagra ar i bruk jag ser ingen problem med i Sverige lite mer exotiska modeller fra Sydeuropa. Begagnad bussmarknad är i dag via webben europäisk - sa om man har f.eks. en spansk buss är dett lätt at hitta en spansk företag som köper den senare.
I Tenerife f.eks. finns massor fra 15, 20 eller 25 ar gamla turistbusser fra alla spanska bussmärken i trafik mellan hotellerna och flygplatsen.

Modellerna som f.eks. Setra 500HD eller Tourismo har normalt bra aterförsäljningvärde - men jag är ocksa lite skeptisk hur det ser ut om i 3 eller 4 ar finns plötsligt flera hundra bussar av samma modell samtidigt pa bruksbussmarknaden... . Fjärrbussarna rullar oftast dag och natt ca. 1,2 till 1,5 mio km i 3, 4 ar sa det blir tiden för byte mot nya bussarna. Megabus f.eks. har ej buss i daglig drift (endast nagra reservebussar) som är äldre än 5 ar.

VDL aterförsäljning maste gar bra senare i nederland, tyskland, poland och sverige.
Återförsäljare = Wiederverkäufer, alltså själva busshandlaren som säljer bussen från fabrik. Det är denna bit som VDL har problem med. Det är svårt att få tag i reservdelar, service och hjälp när bussen väl är köpt...

Begagnathandel = gebrauchtwagenmarkt
Andrahandsvärde = wiederverkaufswert

Redde ut lite otydligheter  :)

Mussebuss

Personligen ställer jag mig ytterst tveksam till "försäljningsframgångarna" av VDL modeller, då en stor del av den kakan helt enkelt beror på att man målat in sig i ett hörn eller sitter med skägget i brevlådan i och med att man sitter med sitt kapital i en koncern som äger agenturen. Då vore det väl inte särskilt smart att köpa annat än "sin egen produkt". Var dessa bolag "fria" (fritt utryckt), så skulle nog inte marknaden se ut som den gör idag. Därav kan man bl a se så många VDL:er som rullar i Dalarna tex.
Men jag får en svag känsla av att verkligheten snart kommer ikapp ekonomerna... Men jag har haft fel förr, framtiden får väl utvisa mina profetior..

bisquit

Ligger något i det. När t.ex. Weidemans buss i Kumla. Blev uppköpta och nya bussar skulle införskaffas till trafiken. Ja då blev det 5 citea 2 axliga. samt en futura till beställningen. Dem har aldrig tidigare köpt VDL.
Har även om jag inte minns fel hört att Söne beställt VDL Futura till trafiken Degerfors-Karlskoga-Örebro. På Linje 502 & 500. Med trafikstart nästa år på nya avtalet.

Kurra-Gurra

Citat från: Mussebuss skrivet 27 december 2015, 11:46:57 AM
Personligen ställer jag mig ytterst tveksam till "försäljningsframgångarna" av VDL modeller, då en stor del av den kakan helt enkelt beror på att man målat in sig i ett hörn eller sitter med skägget i brevlådan i och med att man sitter med sitt kapital i en koncern som äger agenturen. Då vore det väl inte särskilt smart att köpa annat än "sin egen produkt". Var dessa bolag "fria" (fritt utryckt), så skulle nog inte marknaden se ut som den gör idag. Därav kan man bl a se så många VDL:er som rullar i Dalarna tex.
Men jag får en svag känsla av att verkligheten snart kommer ikapp ekonomerna... Men jag har haft fel förr, framtiden får väl utvisa mina profetior..
Det stämmer att de flesta som skaffat sig VDLer har någon anknytning till Björks-koncernen. Men samtidigt undrar jag om inte fler "fria" företag köt VDL, om inte Björks hade haft agenturen. Om ett fristående företag hade haft agenturen för VDL, och livnärt sig på enbart agenturen hade säkert eftermarknaden funkat mycket bättre, och de flesta som väljer bort VDL gör det just p.g.a eftermarknaden...