VDL Jonckheere går ur produktion

Startat av Kurra-Gurra, 22 december 2015, 17:44:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kurra-Gurra

http://bussmagasinet.no/?p=6185

VDL Jonckheere kommer att läggas ned, detta p.g.a att man inte får tag på lämpliga Euro 6-chassien. Endast i UK kommer den fortsätta finnas, då Volvo endast vill sälja högerstyrda Euro 6-chassien, och DAF inte kan leverera av nån anledning. Hur kommer detta att påverka VDLs framgångar på marknaden i Sverige (Och resten av Europa med, för den delen)? Jonckheere har ju varit något av VDLs "Finbuss", medan Futura är mer "Vardagsbuss".

Även Synergy-dubbeldäcken kommer ju att utgå till förmån för nya Futura dubbeldäckare. Det betyder att VDL endast kommer att ha olika varianter av Futura på sitt produktprogram, om man borträknar de småbussar man bygger på Merca/Ivecochassien.
Är detta kanske rentav en uttänkt strategi, för att kunna standardisera ordentligt och få ned kostnaden?
Kommer VDL klara att behålla sina nyvunna marknadsandelar med bara Futura FMD2-122, FMD2-129, FHD2-122, FHD2-129, FHD2-131, FHD2-139, FHD2-148 och FDD2
Det kan verka som ett utförligt program ändå, men det är bara Futuror i olika längd och höjd...  :-X

Observera att ovanstående inlägg inte på något sätt kränker, hånar eller sågar VDL, van der Leegte Groep, PACCAR, eller något annat som har med Holländsk busstillverkning att göra  :P

Johan B

Kan säkert ge stordriftsfördelar med enbart varianter av Futura i o m många gemensamma delar och produktionstekniker. Sedan vill det till att produkten lyckas tilltala en tillräckligt stor kundgrupp, både dem som söker en expressbuss och de som kör beställning. Men det går ju Futura i bägge trafiktyperna idag så den verkar vara mångsidig. Efter vad jag hört så ska Futurorna vara enkla och rätt så bra konstruktioner men det skall tilläggas att jag inte sett en på närmare håll sedan de hette Bova Futura ;)

j-a

Citat från: Johan B skrivet 24 december 2015, 12:22:40 PM
Kan säkert ge stordriftsfördelar med enbart varianter av Futura i o m många gemensamma delar och produktionstekniker. Sedan vill det till att produkten lyckas tilltala en tillräckligt stor kundgrupp, både dem som söker en expressbuss och de som kör beställning. Men det går ju Futura i bägge trafiktyperna idag så den verkar vara mångsidig. Efter vad jag hört så ska Futurorna vara enkla och rätt så bra konstruktioner men det skall tilläggas att jag inte sett en på närmare håll sedan de hette Bova Futura ;)
Att Futurorna skulle vara bra finns det allt delade meningar om >:(

Kurra-Gurra

Citat från: Johan B skrivet 24 december 2015, 12:22:40 PM
Kan säkert ge stordriftsfördelar med enbart varianter av Futura i o m många gemensamma delar och produktionstekniker. Sedan vill det till att produkten lyckas tilltala en tillräckligt stor kundgrupp, både dem som söker en expressbuss och de som kör beställning. Men det går ju Futura i bägge trafiktyperna idag så den verkar vara mångsidig. Efter vad jag hört så ska Futurorna vara enkla och rätt så bra konstruktioner men det skall tilläggas att jag inte sett en på närmare håll sedan de hette Bova Futura ;)
En stor baktanke med Futura är att delarna ska vara enkla att byta och hålla i lager, Alla luckor är lika stora, alla rutor är lika stora osv.
Att VDL kommer att överleva med bara Futura betvivlar jag inte, men om de kommer att behålla de marknadsandelar som de kämpat och tagit mycket offensivt på senare år tror jag inte är lika säkert. De flesta andra stora busstillverkare har ju en "Bruksmodell" och en "Finmodell" i turistbuss/expressbuss-segmentet:
Ex.vis
Tourismo-Travego
Comfortclass-Topclass
9700-9900
Tourliner-Cityliner
Ex-Tx
Higer Touring-Irizar pb
osv.
Den enda andra större aktören med bara en turistbuss/expressbuss är MAN, men de har ju å andra sidan hela Neoplan att luta sig emot vad gäller "Finbussar" Utöver Futura tillverkar VDL även Citea, men det är ju en helt annan produkt, med ett annat syfte... :-\

Citat från: j-a skrivet 24 december 2015, 13:25:36 PM
Att Futurorna skulle vara bra finns det allt delade meningar om >:(
Att Futurorna inte är av toppkvalitet är kanske sant, liksom övriga delar av VDLs bussmodelller, men de flesta verkar iallafall tycka att det är rätt prisvärda grejer, och att man får "mycket buss för pengarna". Eller var det något särskilt dåligt som du syftade på? :o



j-a

Tja var ska man börja ??? Dessutom finns det ju ett liv efter leverans också som heter eftermarknad >:( Innan man börjar vräka ut bussar i stort antal borde man ha en fungerande reservdels och eftermarknad också >:( Fungerar inte den biten kan det rasera ryktet för ett märke alldeles i onödan.

Kurra-Gurra

Citat från: j-a skrivet 24 december 2015, 17:31:48 PM
Tja var ska man börja ??? Dessutom finns det ju ett liv efter leverans också som heter eftermarknad >:( Innan man börjar vräka ut bussar i stort antal borde man ha en fungerande reservdels och eftermarknad också >:( Fungerar inte den biten kan det rasera ryktet för ett märke alldeles i onödan.
I detta har du helt rätt, VDLs reservdelstillgång är något av ett fiasko. Men detta är ju snarare generalagentens fel, inte VDL som busstillverkare...

j-a

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 24 december 2015, 17:40:01 PM
I detta har du helt rätt, VDLs reservdelstillgång är något av ett fiasko. Men detta är ju snarare generalagentens fel, inte VDL som busstillverkare...
Ja det är dit jag vill komma att det kan ge bussen ett sämre rykte än den skulle behöva ha,nu blir det ju en skitbuss hur bra den må vara,när den biten är som den är :(

Kurra-Gurra

Citat från: j-a skrivet 24 december 2015, 17:51:13 PM
Ja det är dit jag vill komma att det kan ge bussen ett sämre rykte än den skulle behöva ha,nu blir det ju en skitbuss hur bra den må vara,när den biten är som den är :(
Jag vet inte om det fortfarande är Björcks-koncernen som har generalagenturen för VDL i Sverige, men isåfall kan de ju vara en del av problembilden. De kanske skulle försöka bygga upp ett eget Verkstads/återförsäljarnät i Norden, kanske i samarbete med DAFs lastbilsverkstäder. Min erfarenhet är att det är enklare att få tag på reservdelar direkt från DAF i Holland, än via svenska agenter. Men leveranstiden är drygt en vecka på ex. En vanlig vattenpump, en vecka som bussen bara står. Dessutom är det ju bara aktuellt för den som byter vattenpumpen själv...
Detta är VDLs stora nackdel.

Tror du att VDL kommer att komma med en ny "lyxbuss" efter Jonckheere, eller tror du man kommer behålla sin marknadsandel med enbart låga och höga Futura i olika längder. Eller kanske att man kommer att tappa andelar p.g.a eftermarknaden?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 24 december 2015, 18:37:51 PM
Jag vet inte om det fortfarande är Björcks-koncernen som har generalagenturen för VDL i Sverige...

Jodå, det är VDL Bus & Coach Nordic AB som är generalagent och svarar för den nordiska eftermarknaden. Dess moderbolag är Björks & Byberg AB med säte i Västerås. (Obs! stavningen Björks. Björcks Buss kan föra tankarna till ett bussbolag i Nykvarn.)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kurra-Gurra

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 december 2015, 22:05:43 PM
Jodå, det är VDL Bus & Coach Nordic AB som är generalagent och svarar för den nordiska eftermarknaden. Dess moderbolag är Björks & Byberg AB med säte i Västerås. (Obs! stavningen Björks. Björcks Buss kan föra tankarna till ett bussbolag i Nykvarn.)
Tack för info och förtydligande! Är det kanske p.g.a att man helst inte hjälper sina konkurrenter som eftermarknaden fungerar så illa? Men samtidigt verkar det rätt otroligt och oseriöst om så skulle vara fallet.... Varför VDL i centralt inte tar tag i frågan vet jag inte, det är synd att det är så svårt att få eftermarknaden att funka  :-\

Kurra-Gurra

Egentligen är det lustigt att VDLs enda någotsånär nya turistbuss läggs ned, medan den allra äldsta kommer fortsätta produceras.
När kom Bova Futura egentligen? Nån gång i början av 80-talet måste det vara! Och Berkhof Axial (som numer har fått xenonljus och kallas sportigt nog VDL Synergy) är väl också från 80- eller åtminstånde tidigt 90-tal? Enda kvarvarande produkten som då inte är en minst 25 år gammal konstruktion är Citea  :-X
Hoppas att VDL kommer med en ny "Finbuss"efter Jonckheere, det kommer bli enformigt med en j***a massa Futuror annars  :'(

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 25 december 2015, 18:00:48 PM
Egentligen är det lustigt att VDLs enda någotsånär nya turistbuss läggs ned, medan den allra äldsta kommer fortsätta produceras.
När kom Bova Futura egentligen? Nån gång i början av 80-talet måste det vara!

Närmare bestämt 1982. Det lär vara den äldsta bussmodell som fortfarande tillverkas. Visst har Futura fått en del ansiktslyftningar under årens lopp men till sina huvuddelar är den sig lik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bussexperte

Jag är säkert att det kommer ej nytt "Finbuss" i VDL gruppen i framtiden och att denna strategi är rätt.

Futura är en bra buss för en attraktivt pris och är lämpligt för turistbusstrafik och fjärrbusstrafik. Marknaden för en absolut lyxiga "Finbuss" blir däremot mindre och mindre - de alla flesta medelstora och stora bussföretagare kör numera ocksa fjärrbusstrafik och dom vill ha flexibla bussarna för alla sorts trafik till bra pris.
Titta pa SETRA - 500 HD finns redan manga hundra exemplarer i drift - och hur mycket 500 HDH finns samtidigt i Europa ? Samma är det med Mercedes-Tourismo och Travego och MANLionsCoach jämfört med Neoplan-Cityliner.

Sa jag tyckar att VDL här rätt strategi med Futura-familjen.

Kurra-Gurra

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 december 2015, 18:05:19 PM
Närmare bestämt 1982. Det lär vara den äldsta bussmodell som fortfarande tillverkas. Visst har Futura fått en del ansiktslyftningar under årens lopp men till sina huvuddelar är den sig lik.
Verkligen! En Futura från 2015 skiljer sig inte mycket i designen jämfört med en från 1995.  :D
Futura har alltså om ett par dagar tillverkats i 34 år! Tanken svindlar. Det är nog bara VanHool Alizée som ens kommer i närheten av att vara lika långlivad!  :o
Men då borde ju åtminstånde karossen vara rätt fri från barnsjukdomar vid detta laget  :P

L-G Lassander

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 25 december 2015, 19:24:13 PM
Verkligen! En Futura från 2015 skiljer sig inte mycket i designen jämfört med en från 1995.  :D
Futura har alltså om ett par dagar tillverkats i 34 år! Tanken svindlar. Det är nog bara VanHool Alizée som ens kommer i närheten av att vara lika långlivad!  :o
Men då borde ju åtminstånde karossen vara rätt fri från barnsjukdomar vid detta laget  :P

Nja, den Futura som nu tillverkas presenterades 2010, och är nog en betydligt modernare konstruktion än den presenterad 1982! När nya Futura FHD2 kom, döptes den gamla modellen till Futura Classic, och sista exemplaret av denna gick till Anderson Travel i London 2014. Så trots att namnet är detsamma, är modellen idag en helt annan.

Min arbetsgivare har lika många Futura FHD2 och VDL Jonckheere, och det finns ingen tvekan om att Futuran är en mycket bättre buss än Jonckheere. Köregenskaperna går egentligen inte ens att jämföra, så stor är skillnaden.