Vilka äger sovbussar/liggbussar?

Startat av Fredrik Tysk, 11 augusti 2015, 12:43:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Tysk

Hej!
Är det någon som vet vilka svenska bussföretag som idag har sovbussar / liggbussar?

Kanske ingen sitter inne på en komplett lista, så då får ni gärna nämna de som ni känner till så kanske det blir en hyfsat komplett förteckning i alla fall...

Med vänlig hälsning
Fredrik

Mustman

Gerts Busstrafik har en S 431 DT från 2012, har åkte med den ToR Stockholm- Argentière
Leja touring har en liknande dubbeldäckare med sovinredning
Sohlbergbuss tror jag också har en dubbeldäckad liggbuss
Och så har Strömstad Tanum har en enplans liggbuss.

Har dock inte regnr på dessa, det är bussar vi har använt i förbundet jag är aktiv i under våra långresor. Och det är taget fritt ur minnet
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Jo

Citat från: Mustman skrivet 11 augusti 2015, 15:15:09 PM
Gerts Busstrafik har en S 431 DT från 2012, har åkte med den ToR Stockholm- Argentière
Leja touring har en liknande dubbeldäckare med sovinredning
Sohlbergbuss tror jag också har en dubbeldäckad liggbuss
Och så har Strömstad Tanum har en enplans liggbuss.

Har dock inte regnr på dessa, det är bussar vi har använt i förbundet jag är aktiv i under våra långresor. Och det är taget fritt ur minnet

Ja Sohlberg körde ett flertal Setra dubbeldäckare för UCPA förra vintersäsongen jämte Strömstad Tanum och Gerts busstrafik. Vet inte om Sohlberg tagit över några av Strömstads Tanums bussar och körningar då Sohlberg verkade dominera vissa av veckorna.

Fredrik Tysk


Mackedo

Hej!
Lite sent svar på detta inlägg, men jag hoppas det gör någon glad

Dessa 431:or har sovinredning i Sverige
WWZ 821 Svenska Neoplan (fd Leja Touring)
XPS 940 Gerts Busstrafik
CEK 876 Sohlbergs (fd Strömstad-Tanum)
EFG 715 Sohlbergs (fd Strömstad-Tanum)
BRP 280 Sohlbergs (fd Strömstad-Tanum)

BWC 580, en S416HDH som nämndes tidigare har vad jag vet inte längre sovinredning.
Sen hade Bergkvara två 431:or som har varit till salu i ett antal år. Vet ej om dessa är kvar eller har gått på export.

Lars-Håkan_E

Citat från: Mackedo skrivet 15 december 2015, 21:28:36 PM
Hej!
Lite sent svar på detta inlägg, men jag hoppas det gör någon glad

Dessa 431:or har sovinredning i Sverige
WWZ 821 Svenska Neoplan (fd Leja Touring)
XPS 940 Gerts Busstrafik
CEK 876 Sohlbergs (fd Strömstad-Tanum)
EFG 715 Sohlbergs (fd Strömstad-Tanum)
BRP 280 Sohlbergs (fd Strömstad-Tanum)

BWC 580, en S416HDH som nämndes tidigare har vad jag vet inte längre sovinredning.
Sen hade Bergkvara två 431:or som har varit till salu i ett antal år. Vet ej om dessa är kvar eller har gått på export.

XGB316 Bergkvarabuss 070, S417GT-HD kan vi lägga till denna lista.

Mustman

Är det alltså bara Setra som går att få med sovsäten?
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Sundås

Byggs det ens några nya sovbussar idag? Har för mig att reglerna ändrades..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Kent T

Såvitt jag har förstått går det inte beställa Setrabussar med sovstolar monterade i fabriken. Man får alltså beställa en buss utan inredning och sedan komplettera med sovstolar från annan leverantör, ex danska Bröndum. Men tydligen har man lagt ner tillverkningen där, så en komplett sovstolsutrustning till en dubbeldäckare lär vara svår att få tag i. Vet inte om det är tillåtet att flytta gammal sovbussutrustning till en ny buss, lär vara svårt att få den typgodkänd.

bussexperte

Det är interessant at det finns sovbussar i Sverige ocksa.

Nya moderna sovbussarna (byggd 2013-2014) är en serie (13 bussarna) 15m vanHool Astromega TX 29 för Megabus Gold, varje buss kostar 500.000 brittiska Pund och blir byggd i Belgium.
Dom trafikera dagligen som nattbuss mellan Scotland och London, tar ca. 8 timmar, biljetter kostar fra 15 brittiska Pund.
Bussarna har 53 sittplatser som kan ombyggd till 42 sovplatser som kan bookad som enkel- eller dubbelbäd.

http://uk.megabus.com/uploads/proof_mgld007_landing-page-banner-2_v2.jpg
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/04/18/article-0-195EBC1A000005DC-319_634x529.jpg
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/04/18/article-2311262-195EBC35000005DC-616_634x422.jpg
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/04/18/article-0-195EBDED000005DC-781_634x422.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-Ce-ku7jPozc/Uem28BtWZsI/AAAAAAAAD4o/6Q4hwpLVrvk/s1600/DSC_3055.JPG
https://c1.staticflickr.com/9/8543/8676170046_03c7a79aab_b.jpg
http://www.photo-transport.co.uk/buses/megabus/gold-2.jpg

I Tyskland är det tyvärr ej tillaten at trafikera med sovplatser. Hur är det i andra länderna ?



yngrot

Ser inte vidare bekvämt ut varken sova eller sitta i dessa säten
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bussexperte

Pa megabusgold.com finns ocksa en 360 grad video om sovbuss-interior.

Naturligtvis är det ej hotelsäng-kvalitet men om man prova bokningar finns ocksa priser omkring 50,- eller över 100,- brittiska pund - sa offenbart är det populärt i scotland. Man kan boka enkelsäng, dubbelsäng eller ocksa dubbelsäng för en person mot tillägg. Dessutom finns en stewardess omboard som byggs om din säng när du vill. Tillsvidare service med dryck och snack. I Tyskland fungerar "normala" nattbussen mycket bra och är bättre bokad och med högre priser än dagsbussen. Om det bli theoretiskt tillaten med sängplatser i bussen i Tyskland - det shulle bli mycket framgangsrik. Var snälla och titta här pa kartan:
https://www.flixbus.com/sites/default/files/overnight-bus_0.png
Det är endast nattbusnätet fra Flixbus men där finns manga mer nattlinjer fra Postbus, Megabus, Berlinlinienbus och Eurolines ocksa parallelt.
Exempel Berlin-München nattbussar fra 20.12. till 21.12: 12 stycken (8 x Flixbus, 2 x Postbus, 1 x Megabus, 1 x Berlinlinienbus)!

Om man jämföra sovbussen med kryssningsbaten f.eks., ok, där finns 4 sänger i en hytt med toa och dusch - men jag tänkar dessutom att det MegabusGold-system är en bra lösning för bussen. Och för dagtid-resor - i Tyskland är 4er plats-sittgrupper mycket populärt i dubbeldäckare... .
I Sverige skulle det förmodligen fungerar bra med en nattbuss Köbenhavn-Malmö-Lund-Helsingborg-Halmstad(=ca. midnatt)-Stockholm-Uppsala, kanske ocksa en linje Malmö-Lund-Kristianstad-Karlshamn-Ronneby-Karlskrona-Kalmar(= ca. midnatt)-Stockholm-Uppsala. Om man lämnar Malmö ca. 20:30 klockan är det interessant som kvällsbuss för resenär fra Malmö/Lund till Blekinge och Kalmar samt som nattbuss fra Blekinge till Stockholm.
Nattbuss-Linjeidee för Norra-Sverige: Tromsö-Narvik-Kiruna-Gällivare-Jokmokk-Boden-Lulea-Pitea-Skelleftea-Umea(=ca. midnatt !)-Uppsala-Stockholm

mittlinje

Bussexperte! Vad är det som gör att du alltid tror att det som fungerar i Centraleuropa ska  fungera i de nordiska länderna? Vi är kalla, traditionella och har svårt att ta till oss nyheter ifall vi inte skapat dem själv och att de passar in i vårt liv. Vi är alltid utanför zenit. Till och med om centraleuropeiska kontinentalplattan lämnar oss följer endast en sträcka från Kullabygden via Fyledalen mot Ystad med och vi kommer skapa nya hamnstäder.
Bergkvarabuss har provat anslutning till Sverige och den fungerar inte fullt ut ifall jag förstår de förändringar som sker, däremot är den tyska delen godartad eftersom man köpt in nya bussar för den centraleuropeiska trafiken (Elite).

bussexperte

Hehe, bästa bevis är för eks. Onnibus.fi som är en 100% kopia av kontinentala Polskibus.com ... :)

Sa det kan fungera ocksa i norden at kopia koncepten fra kontinenten - men där finns ej garanti.
LIDL i Sverige, Finland och Danmark gar bra - men i Norge ej och verksamheten har inställts där 2008.

Vad det gäller med Bergkvarabuss-EliteTrafic-Flixbus till Malmö - det var en felinfo att trafiken upphör till Malmö. Det var en linjeändring - bussarna fra Malmö trafikerar nu över Hamburg till Leverkusen (nära Köln). Flixbus har nu strategi att öppnar manga linjer i ett land pa ett slag - men där saknas mer eller mindre endast Sverige och Spanien... - sa väntar vi vad händar 2016/2017.

Viktigaste fragan är ocksa prissystem. Tänk pa Eurolines f. eks. - där fanns alltid manga eurolines-busslinjer mellan olika europäiska storstäderna. Men prisen var extremt högt och bussarna oftast nästan tomt. Nu trafikerar pa manga samma förbindelse parallelt flera moderna bussbolaget med lagt prissystem - och passagerare finns i extremt högre antal. 

Vad det gällar sovbussen i Sverige - jag kan tänkar mej at det är attraktivt - men naturligtvis finns det ej garanti att svenskarna akceptera sovbussar i stora antal.

Greger Larsson

Vill man hyra en sovbuss finns ju ett antal aktörer med, typ turnébussar med 16-20 sovplatser, bl a de Megaliners som Starlight förfogat över, det finns även några Setror.
Men sovbussar i linjetrafik.. njaa, med det säkerhetstänk vi har idag känns det helt uppåt väggarna. Vad skulle hända vid en kraftig avåkning eller i värsta fall, brand, med en dubbeldäckare med 50-60 liggande resenärer?