Holms busstrafik (0230)

Startat av reseguiden86, 01 augusti 2014, 21:07:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86

Här är några bilder på 0230 som tillhör Holms Busstrafik i Herrljunga, här inväntar den en av turerna som den gör, i Fristad som 240 mot Herrlunga 12:45....






Observera tåget i bakrunden som också var på väg till Herrljunga, varför Västtrafik har planlagt Tåg samt Buss i ungefär samma veva till Herrljunga är en gåta, då Bussen har på sin höjd, 2-5 passagerare mellan Fristad-Herrljunga



På 0230 samt 3778 kan chaufförerna lätt stå med tomgång för att hålla bussarna svala ,då dem inte är utrustade med det mät-systemet som Veolia har..

Bernt Talbrant

Citat från: reseguiden86 skrivet 01 augusti 2014, 21:07:41 PM
Här är några bilder på 0230 som tillhör Holms Busstrafik i Herrljunga, här inväntar den en av turerna som den gör, i Fristad som 240 mot Herrlunga 12:45....



Nja, bussarna det gäller tillhör trots allt Veolia men det är Holms som kör dem. "Brukare" som det står i bilregistret.

Jonas Gustafsson

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 01 augusti 2014, 23:21:40 PM
Nja, bussarna det gäller tillhör trots allt Veolia men det är Holms som kör dem. "Brukare" som det står i bilregistret.

Har du ytterligare bevis för ägandeskapet? Att Holms busstrafik står som brukare kan ju betyda både att de äger bussen och att de inte gör det.
Jämför med Sönes bussar i Kungälv där det registreras annorlunda: de bemannas av Lebu:s förare och det står Lebu på dem, men i Transportstyrelsens uppgifter står ändå ägaren, Söne Buss i Göteborg, som brukare.
Jag är medveten om att 0230 och 3778 är numrerade i Veolias nummerserie. Där har det f. ö. skett en miss då nummer 3778 även tillhör en buss i Göteborg, f.d. GS 270.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 02 augusti 2014, 01:11:39 AM
Har du ytterligare bevis för ägandeskapet? Att Holms busstrafik står som brukare kan ju betyda både att de äger bussen och att de inte gör det.
Jämför med Sönes bussar i Kungälv där det registreras annorlunda: de bemannas av Lebu:s förare och det står Lebu på dem, men i Transportstyrelsens uppgifter står ändå ägaren, Söne Buss i Göteborg, som brukare.
Jag är medveten om att 0230 och 3778 är numrerade i Veolias nummerserie. Där har det f. ö. skett en miss då nummer 3778 även tillhör en buss i Göteborg, f.d. GS 270.
//Jonas G

230 (och "3778") har inte samma försäkringsbolag eller samma leasinggivare som Veolias liknande bussar i serien. Så vitt jag förstått beställdes och specades bussarna av Veolia men sedan kom man på att det var mer förmånligt att använda underentreprenör i Herrljunga (liksom Borås Lokaltrafik hade gjort). Det blev då av naturliga skäl Holms Busstrafik och bussarna överfördes på dem.

Bussarna är förvisso märkta med Veolia-nummer men Holms har också egna nummer 13 resp 14. De senare är dock inte utsatt på fordonen.

Denna busstur har ändå sedan Älvsborgstrafikens dagar avgått Fristad 12.45. Det vill säga i åtminstone 15 år. Under den tiden har tågtidtabellerna ändrats ett stort antal gånger och de styrs till största delen av att de skall passa till tågen mot Stockholm i Herrljunga. Det finns knappast någon som skulle välja bussen för att åka mellan Fristad och Herrljunga eftersom den tar 46 minuter jämfört med tågets 25. Bussens uppgift är främst att betjäna de byar och fastigheter som inte ligger intill järnvägen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 augusti 2014, 09:37:59 AM
230 (och "3778") har inte samma försäkringsbolag eller samma leasinggivare som Veolias liknande bussar i serien. Så vitt jag förstått beställdes och specades bussarna av Veolia men sedan kom man på att det var mer förmånligt att använda underentreprenör i Herrljunga (liksom Borås Lokaltrafik hade gjort). Det blev då av naturliga skäl Holms Busstrafik och bussarna överfördes på dem.

Bussarna är förvisso märkta med Veolia-nummer men Holms har också egna nummer 13 resp 14. De senare är dock inte utsatt på fordonen.

Jag vet att det var lite diskussioner om detta när bussarna var nya och jag hade för mig att resultatet av dessa blev att de ägdes av Veolia. Det är jag f ö inte ensam om.

SBH om Veolia 0230 (notera övrig info)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 02 augusti 2014, 10:06:32 AM
Jag vet att det var lite diskussioner om detta när bussarna var nya och jag hade för mig att resultatet av dessa blev att de ägdes av Veolia. Det är jag f ö inte ensam om.

SBH om Veolia 0230 (notera övrig info)

Enligt SBH gick den över till Holms samma dag som den registrerades. Men enligt Transportstyrelsen har bussen bara haft en ägare och den står som sagt registrerad på Holms Busstrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 augusti 2014, 11:04:22 AM
Enligt SBH gick den över till Holms samma dag som den registrerades. Men enligt Transportstyrelsen har bussen bara haft en ägare och den står som sagt registrerad på Holms Busstrafik.

Visst - men är Holms ägare eller brukare? SBH skriver som sagt att bussen ägs av Veolia i grunden med Holms som operatör. Är det inte så är det ju bra om det blir utrett en gång för alla. Den som vet säkert hur det ligger till kan ju meddela Uffe i så fall.  :)

S Svensson

#7
Jag skall väl inte direkt säga att jag vet. Men jag har granskat uppgifter från bilregistret.
BWT 607 har samma försäkringsbolag som Buss i Väst AB gick över till. Kreditköp från VFS Nordic AB (Volvo "lastbil" dotterbolag).
regbevis 1 är utfärdat 2014-05-27. Kallar Holm denna för 14 ?

Vad gäller Veolia har jag sett på BUZ447, Veolia 3743, som ägs (?) av Santander comsumer bank AS,Norge.
Vad gäller Veolia nr 3778 så återfinnes detta troligen på en buss i Göteborg.
Hur är det Staffan är detta Holm 15. Hur är det fulla numret hos Holm vad gäller radionummer.

Det hela kompliceras av att Holm kör åt Buss i Väst AB. Dessutom verkar det som om avtal kan ha skrivits om. Därav nytt registreringsbevis.

Till yttermera så är det mycket svårt att diskutera och fastslå ägandet efter som sådant har en speciell betydelse i Sverige. Den sakrättsliga biten inkl domstolsutlåtande från HD om ånglok på Malmbanan ca 1907 tillmäter märkningen betydelse. Dvs det skall stå på bussen (fordonet) vem som står för fordonet. I Malmström:Civilrätt behandlas 1)Märkning 2)Registrering 3)annonsering.
Vad gäller buss med märkning 0230 resp 3778 måste det tydligt framgå vad som gäller. Exempel GS bussar där det för 20 år sedan stod en skylt att "Denna buss ägs av Göteborgs Trafik AB. 2)Registrering enligt bilregister står Holm som brukare och att det är Kreditköp. 3) annonsering innebär att man skriver att en buss tillhör Scania AB Södertälje men det finns i bussbolagets vård.
Den slutsats jag drar med tanke på äganderättsförbehåll  är att VFS Nordic AB troligen kan anses som ägare tills bussen är betald.   
Jag tror att man kan utesluta Veolia SV Transport AB. Möjligt är att Buss i Väst AB står för visst kontrakt. Även förr i tiden kunde bussar vara skrivna så att de tillhörde Buss i Väst AB,men det var sällan de var reg på BiV. Men det hände.
När det gäller fordonshandlare är det troligen så att de har betydligt större inflytande än man tror. Det är ju viktigt att de får betalt för sina fordon.
Tilläggas kan att jag också undersökte bilregister med fax. Första ägare sedan den blev i bruktagen i trafik var Holm. Förreg tidigare på Volvo återförsäljare. Vad gäller Veolia buss 3743 så är första ägare Volvohandlaren och andra ägaren Santander Consumer Bank AS och då leasas den av Veolia.
Sedan är jag lite konfunderad på vilka trafikavtal som det handlar om. Veolia påstås ha hela område Borås-Herrljunga vilket inte verkar stämma. För vissa linjer och delar av linjer (omlopp) körs av Buss i Väst AB. Holm kör alltså troligen åt både Veolia och Buss i Väst AB om det nu inte är så att det enbart är åt Buss i Väst AB. Detta beror ju på avtalsskrivning. De båda bussarna som Holm använder har alltså aldrig tillhört eller använts av Veolia.

reseguiden86

Om dem var specade av Veolia var då inte huvudtanken att dem först skulle användas med övriga bussar i någon av depåerna i Borås/Svenljunga/Tranemo/Skene?? en förare som jag pratade med här om dagen som körde den turen till Herrljunga sa att Holms står som ägare för bussarna, men det verkar alltså råda delade meningar om den frågan?

Senare den dagen så gick 0230 även på Linje 246 (Veolias linje? ) och sen på 543 (buss i väst)

Staffan Sävenfjord

Citat från: reseguiden86 skrivet 03 augusti 2014, 12:19:23 PM
Om dem var specade av Veolia var då inte huvudtanken att dem först skulle användas med övriga bussar i någon av depåerna i Borås/Svenljunga/Tranemo/Skene?? en förare som jag pratade med här om dagen som körde den turen till Herrljunga sa att Holms står som ägare för bussarna, men det verkar alltså råda delade meningar om den frågan?

Senare den dagen så gick 0230 även på Linje 246 (Veolias linje? ) och sen på 543 (buss i väst)

246 är Veolias linje där Holms kör som underentreprenör. De båda Veolia-bussarna får meranvändas på andra linjer, som Holms kör som delägare i Buss i Väst.

Huvudtanken med 230 och 3778 var först att de skulle användas för den trafik som Veolia skulle köra i Herrljunga. Nu kom man dock på att det var bättre med underentreprenör till den trafiken och där stod man med två bussar övertaliga. Samtidigt behövde underentreprenören två bussar och därför överfördes de båda bussarna på Holms Busstrafik.

I ägandefrågan har jag redan uttalat min uppfattning. Även jag har hört en bussförare vid Holms säga att det är de som äger bussen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Som sagt Veolia speca 0230+3778   men Veolia äger inga bussar alls i Borås området  alla hyrs..  enda Veolia ägt var om jag minns rätt 2265  som vi körde på linje 700..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Alebom

Hur gammal är den här Volvon?

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Kan tillägga att  0230 numera kan ses i Tranemo  då vi fått den som ersättare för 0218  som är plockad på användbara delar..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussfanatikern