Scania Citywide Arriva (Tips)

Startat av goranbuss, 16 april 2014, 10:47:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

goranbuss

Citat från: igel skrivet 16 april 2014, 22:12:39 PM
Man får väl säga att det är lite märkligt. När Arriva tog över Norrort så införskaffades nya kortvagnar och boggibussar som drivs av Biodiesel. De ända etanolarna var de etanolledbussar som togs över från Keolis. Att Arriva nu börjar att nyinförskaffa etanolbussar är märkligt. Finns det sådana fördelaktiga villkor i E20 avtalet att det lönar sig med etanol, i så fall kan man ju undra varför ingen av de bussar som var nya till avtalsstarten drivs med etanol.
Det är säkert att Arriva vill ha nya bussar och att det ska vara billigt i drift  ::)

bussvictor

Sen har även Märsta en citywide 7824


Bussvictor

goranbuss

Citat från: bussvictor skrivet 17 april 2014, 00:58:49 AM
Sen har även Märsta en citywide 7824


Bussvictor
7916 & 7917 I Råsta/Lunda. Men det finns inte så många reggade i Stockholm http://www.svenskbusshistoria.se/asp/ScaniaOmni/body.asp?omni=true&bodytype=citywide

Tommy E

Citat från: bussvictor skrivet 17 april 2014, 00:58:49 AM
Sen har även Märsta en citywide 7824

7829 om man ska vara noggrann ;) Nu när jag ändå har visat bilder på de andra två kan jag lägga in en bild på den också.

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Måns Johannesson

Man kan ju misstänka att dessa 3 bussar är någon typ av prov- eller fälttestvagnar. Verkar annars lite udda att man köper 3 vagnar varav 2 med etanoldrift vilka dessutom sprids ut på 3 olika depåer. Annars är sista leverans av etanolbussar till Stockholm de 111 bussar som 2011 köptes till E19:s start (dvs. Stockholm Sydväst och Nacka-Värmdö).

/Måns

Jo

Citat från: Måns Johannesson skrivet 17 april 2014, 11:45:27 AM
Man kan ju misstänka att dessa 3 bussar är någon typ av prov- eller fälttestvagnar. Verkar annars lite udda att man köper 3 vagnar varav 2 med etanoldrift vilka dessutom sprids ut på 3 olika depåer. Annars är sista leverans av etanolbussar till Stockholm de 111 bussar som 2011 köptes till E19:s start (dvs. Stockholm Sydväst och Nacka-Värmdö).

/Måns

Säljer etanolbussar fortfarande bra i andra delar av världen som tex Sydamerika?

buskörare

Citat från: mrxgbus skrivet 17 april 2014, 02:46:05 AM
7916 & 7917 I Råsta/Lunda. Men det finns inte så många reggade i Stockholm http://www.svenskbusshistoria.se/asp/ScaniaOmni/body.asp?omni=true&bodytype=citywide

7917 hör inte till Råsta/Lunda utan hör hemma i Täbydepån. Norrort alltså.

goranbuss

Citat från: buskörare skrivet 17 april 2014, 16:41:28 PM
7917 hör inte till Råsta/Lunda utan hör hemma i Täbydepån. Norrort alltså.
Jag visste inte det  ::)  Tack  :)

Måns Johannesson

Citat från: buskörare skrivet 17 april 2014, 16:41:28 PM
7917 hör inte till Råsta/Lunda utan hör hemma i Täbydepån. Norrort alltså.

Och 7916 hör hemma på Mälaröarna (Tappström). Råsta/Lunda har inga CityWide.

/Måns

goranbuss

#24
Citat från: Måns Johannesson skrivet 17 april 2014, 18:36:05 PM
Och 7916 hör hemma på Mälaröarna (Tappström). Råsta/Lunda har inga CityWide.

/Måns
Fråga Tommy E ,han har fordonlista för nästan alla Arriva & Nobina  + det står på hans webbsida

buskörare

Citat från: mrxgbus skrivet 17 april 2014, 18:55:31 PM
Fråga Tommy E ,han har fordonlista för nästan alla Arriva & Nobina  + det står på hans webbsida

Det står inte på hans hemsida att Råsta eller Lunda har nån CityWide dock?

goranbuss

Om jag ska vara ärlig, kollade jag inte vart den kom ifrån  ::)

CW66

Citat från: mrxgbus skrivet 16 april 2014, 20:20:33 PM
Det köptes säkert som röd (tror att röd lack är standard) Sen lackar verkstan den till blå

Knappast.
Bussen lackas i den färg som slutligen blir beslutad inför tillverkningen.
Troligen beställdes bussen som röd, som sedan ändrades till blå innan leverans och lackering.

Finns ingen standard vad gäller färger - allt sker enligt beställning

Ersa

Och färgangivelsen i Transportstyrelsens register har väl aldrig varit överdrivet korrekt. SL-bussar som levererats röda har ofta stått som både FLERF och VIT, nästan lika ofta som RÖD. Samt att den första satta färgen i registret sällan ändras, även om bussen får 4-5 olika färgscheman under 15-16 års livslängd.

bussvictor

1917 är i Täby och rullar på 670 och 178an 7916 rullar ifrån Ekerö på linje 177 och 176


Bussvictor