Huvudmeny

Knepigt möte

Startat av Göran B, 09 januari 2014, 20:45:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Det ursprungliga påståendet var ju att "många av våra förare" inte skulle klara det, hur många är många? 10 st, 10% eller 90%? Det är upp till var och en att bedöma.

Det finns säkert stadsbussförare i utlandet också, kanske t o m i Castiglione, som inte är så särskilt skickliga. Har dock en känsla av att vi i Sverige är extra duktiga på att tvinga folk som inte har den minsta fallenhet för att köra buss till att göra det...

yngrot

Citat från: Buss-busen skrivet 12 januari 2014, 22:12:15 PM
Vi kan ta Täby centrum som exempel. Räckena vid de nya rondellerna är rödfärgade av bussar som skrapat i. Om det inte beror på inkompetenta förare så vet jag inte vad det beror på.




Kan ju oxå bero på att rondellen inte är anpassad för stora fordon vilket tyvärr ofta är fallet  och då är det svårt även för oss som är rätt bra på att köra buss ... oj nu stack jag väl ut huvet för långt  ??? ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Ax

Citat från: JDS skrivet 12 januari 2014, 23:08:12 PM
Det ursprungliga påståendet var ju att "många av våra förare" inte skulle klara det, hur många är många? 10 st, 10% eller 90%? Det är upp till var och en att bedöma.

Det finns säkert stadsbussförare i utlandet också, kanske t o m i Castiglione, som inte är så särskilt skickliga. Har dock en känsla av att vi i Sverige är extra duktiga på att tvinga folk som inte har den minsta fallenhet för att köra buss till att göra det...

Finns en ganska enkel förklaring till varför man måste "tvinga" folk till det. Ingen vill bli busschaufför frivilligt. I alla fall inte tillräckligt många för att kunna ha en förarkår som trivs med sitt jobb och kan utföra sitt jobb professionellt.

Om vi bara hade folk som ville köra buss så skulle vi säkert ha en mycket trevligare och bättre busstrafik men inte i närheten av den turtäthet som vi kräver.

HJP

Citat från: yngrot skrivet 15 januari 2014, 09:56:26 AM
Kan ju oxå bero på att rondellen inte är anpassad för stora fordon vilket tyvärr ofta är fallet  och då är det svårt även för oss som är rätt bra på att köra buss ... oj nu stack jag väl ut huvet för långt  ??? ;D
****
Nejdå. I Aspudden i Stockholm, finns några mycket små cirkulationsplatser. Ledvagnarna som går där, klättrar ofta upp på rondellen (den runda delen i mitten), eftersom de är för långa för de små cirkulationsplatserna.

HJP

JDS

Citat från: Björn Ax skrivet 15 januari 2014, 10:44:11 AM
Finns en ganska enkel förklaring till varför man måste "tvinga" folk till det. Ingen vill bli busschaufför frivilligt. I alla fall inte tillräckligt många för att kunna ha en förarkår som trivs med sitt jobb och kan utföra sitt jobb professionellt.

Om vi bara hade folk som ville köra buss så skulle vi säkert ha en mycket trevligare och bättre busstrafik men inte i närheten av den turtäthet som vi kräver.

Men nu har jag inte talat om folk som VILL köra buss, utan folk som har fallenhet för det. Det kan man ha även utan att ha det som drömjobb. Många av dem som idag har häftigare jobb skulle nog kunna tänka sig att köra buss, och göra det bra, om det ekonomiska läget vore lite sämre. (Vilket det egentligen är, folk inser det bara inte.)

Ersa

Citat från: Taunusch skrivet 11 januari 2014, 06:11:22 AM
Min känsla är att många av våra chaufförer i Sverige inte ens lyckats ta bussen hel runt hörnet - UTAN möte....  ;)

Hade stadsmiljön på fotot legat i Sverige hade linjen givetvis trafikerats av 15 meter långa boggibussar utan styrbar tredjeaxel, alternativt 13,5 meter långa tvåaxliga bussar med långt axelavstånd.
Önskemål om 12-metersbussar, med utökad turtäthet som kompensation för färre antal sittplatser, hade förhalats eller avvisats pga oförstånd.

(Jag önskar att min beskrivning ovan bara vore ett skämt eller en gnutta satir, men tyvärr inte...)

Citat från: yngrot skrivet 15 januari 2014, 09:56:26 AM
Kan ju oxå bero på att rondellen inte är anpassad för stora fordon vilket tyvärr ofta är fallet  och då är det svårt även för oss som är rätt bra på att köra buss ... oj nu stack jag väl ut huvet för långt  ??? ;D

Spot on! 8)

Björn Ax


Citat från: JDS skrivet 15 januari 2014, 21:59:14 PM
Men nu har jag inte talat om folk som VILL köra buss, utan folk som har fallenhet för det. Det kan man ha även utan att ha det som drömjobb. Många av dem som idag har häftigare jobb skulle nog kunna tänka sig att köra buss, och göra det bra, om det ekonomiska läget vore lite sämre. (Vilket det egentligen är, folk inser det bara inte.)

Nej men jag svarade på ditt påstående att vi i Sverige skulle vara extra duktiga på att tvinga folk som inte har någon som helst fallenhet för det.




Sent from my iPhone using Tapatalk

JDS

Citat från: Björn Ax skrivet 16 januari 2014, 07:39:20 AM
Nej men jag svarade på ditt påstående att vi i Sverige skulle vara extra duktiga på att tvinga folk som inte har någon som helst fallenhet för det.

Jag kan inte ta ifrån dig att du blev inspirerad till att skriva ett svar, men du svarade strängt taget inte på själva påståendet utan valde ett annat, snarlikt spår.  :)

Björn Ax

Citat från: JDS skrivet 16 januari 2014, 22:40:51 PM
Jag kan inte ta ifrån dig att du blev inspirerad till att skriva ett svar, men du svarade strängt taget inte på själva påståendet utan valde ett annat, snarlikt spår.  :)

Nej eftersom detta är ett diskussionsforum så borde jag ju få svara om jag vill eller?

Jag svarade på ditt påstående att vi i Sverige är extra duktiga på att tvinga folk att bli bussförare. Det såg ut som på ditt inlägg att du var förvånad över detta? Det var väl inte direkt ett sidospår eller?

Vara duktig på att köra buss är många men även utav dessa så är det många som inte trivs med att köra buss och kanske tänker på annat under sina arbetspass. Du kan vara hur duktig som helst på att köra buss men är du inte koncentrerad fullt på trafiken så blir det inte bra oavsett.

Walter

Citat från: Ersa skrivet 16 januari 2014, 00:40:59 AM
Hade stadsmiljön på fotot legat i Sverige hade linjen givetvis trafikerats av 15 meter långa boggibussar utan styrbar tredjeaxel, alternativt 13,5 meter långa tvåaxliga bussar med långt axelavstånd.
Önskemål om 12-metersbussar, med utökad turtäthet som kompensation för färre antal sittplatser, hade förhalats eller avvisats pga oförstånd.

(Jag önskar att min beskrivning ovan bara vore ett skämt eller en gnutta satir, men tyvärr inte...)

Spot on! 8)

Nej men så är inte SL land eller Stockholm hela landet.  Det finns en annan verklighet.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Walter skrivet 17 januari 2014, 08:25:33 AM
Nej men så är inte SL land eller Stockholm hela landet.  Det finns en annan verklighet.

Naturligvis är smidigheten betydligt bättre på utsidan av Stockholms länsgräns. Helt klart.  8)