Huvudmeny

Knepigt möte

Startat av Göran B, 09 januari 2014, 20:45:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran B

Det blev lite körigt i denna 90-graderskurva... Bakom personbilen till vänster fanns ytterligare en buss i en "normal" kurva.  Samtliga bussar i linjetrafik.
Det blev en stunds backande och baxande innan den blå bussen till höger hade kunnat köra förbi och de andra kunde fortsätta!



Plats: Castiglione, Atrani, Amalfikusten söder om Napoli, Italien.
Bussbolag: SITA Sud  ( http://www.sitasudtrasporti.it/ )

Taunusch

Min känsla är att många av våra chaufförer i Sverige inte ens lyckats ta bussen hel runt hörnet - UTAN möte....  ;)

Fikman

Citat från: Taunusch skrivet 11 januari 2014, 06:11:22 AM
Min känsla är att många av våra chaufförer i Sverige inte ens lyckats ta bussen hel runt hörnet - UTAN möte....  ;)

Instämmer, många vet inte vad R stör för på växelväljaren

Blue

Det var alltid spännande när man skulle köra Amalfi utflykten, man visste att det skulle bli trångt och bökigt.
På vissa sträckor fick man skicka ut reseledaren så hon kunde gå i förväg och stoppa bilarna så att man kunde klara en trång passage, för i Italien är det som bekant "alla först" som gäller!
Nu får man inte kör med turistbuss längs Amalfikusten längre (iaf. inte utan speciellt tillstånd) så det angenäma problemet är borta. Mycket beror det på att alla envisas med att köra turister i linjebussar (läs 13 och 14 meter långa turistbussar :) ) så att dom redan trånga passagerna blev ännu svårare att klara, en ensam buss går bra men när det är två i vardera riktningen så tar det tid att passera och köerna byggs snabbt på.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

HJP

Citat från: Taunusch skrivet 11 januari 2014, 06:11:22 AM
Min känsla är att många av våra chaufförer i Sverige inte ens lyckats ta bussen hel runt hörnet - UTAN möte....  ;)
****
Märklig kommentar. Om vägen vore enkelriktad, så skulle inte kurvan utgöra något problem.

HJP

Björn Forslund

Citat från: HJP skrivet 11 januari 2014, 13:22:36 PM
****
Märklig kommentar. Om vägen vore enkelriktad, så skulle inte kurvan utgöra något problem.

HJP

Ja, ta en sväng med en innerstadsbuss i t ex Stockholm så ska ni få se snitsiga förare som smidigt tar sig runt ännu trängre hörn med dubbelparkerade bilar överallt. Passa på medan MaxCi finns kvar!

MrBrave

Citat från: Fikman skrivet 11 januari 2014, 11:34:54 AM
Instämmer, många vet inte vad R stör för på växelväljaren

Förstår inte vad du menar med denna kommentar, de flesta bussförare jag känner, och det är många efter mina drygt 30 år i branchen, är mycket skickliga i att backa. Du kan idag inte köra buss någonstans utan att det krävs backning, t.ex ut från en gate vid en terminal

Fikman

Citat från: MrBrave skrivet 11 januari 2014, 18:27:28 PM
Förstår inte vad du menar med denna kommentar, de flesta bussförare jag känner, och det är många efter mina drygt 30 år i branchen, är mycket skickliga i att backa. Du kan idag inte köra buss någonstans utan att det krävs backning, t.ex ut från en gate vid en terminal

Rakt bakåt från gate kan vem som lära sig att backa, även tant Ajna på 89
Av dom ja sett köra linje så är det inte många som skulle fixa lite mer avanserad körning
Sett dom som tagit om 5-8 gånger för att rak backa med ledvagn .....

Taunusch

Citat från: HJP skrivet 11 januari 2014, 13:22:36 PM
****
Märklig kommentar. Om vägen vore enkelriktad, så skulle inte kurvan utgöra något problem.

HJP

En alltför stor del av de bussförare jag åker med i vardagen skulle jag inte kunna ösa särskilt mycket beröm över ens om det handlade om att bara köra rakt fram....

Björn Forslund

Citat från: Taunusch skrivet 11 januari 2014, 22:06:20 PM
En alltför stor del av de bussförare jag åker med i vardagen skulle jag inte kunna ösa särskilt mycket beröm över ens om det handlade om att bara köra rakt fram....

Nu vet jag inte var du åker eller hur ofta. Stolpskott finns givetvis i alla branscher och bakom rattar i fordon av alla kategorier. Men man ska nog vara försiktig med att generalisera. Jag tror att de flesta yrkesförare som kört några år är duktiga på det de gör. Sedan finns det ju givetvis de som tvingats till ett yrke bakom ratten pga arbetslöshet och kanske inte trivs med detta.
Ta en tripp med t ex en 42:a från Karlberg i rusningstrafik så får du oftast se på snygg körning med flyt på trånga gator med massor av dubbelparkerade bilar.

HJP

Citat från: Taunusch skrivet 11 januari 2014, 22:06:20 PM
En alltför stor del av de bussförare jag åker med i vardagen skulle jag inte kunna ösa särskilt mycket beröm över ens om det handlade om att bara köra rakt fram....

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 januari 2014, 10:49:39 AM
Nu vet jag inte var du åker eller hur ofta. Stolpskott finns givetvis i alla branscher och bakom rattar i fordon av alla kategorier. Men man ska nog vara försiktig med att generalisera. Jag tror att de flesta yrkesförare som kört några år är duktiga på det de gör. Sedan finns det ju givetvis de som tvingats till ett yrke bakom ratten pga arbetslöshet och kanske inte trivs med detta.
Ta en tripp med t ex en 42:a från Karlberg i rusningstrafik så får du oftast se på snygg körning med flyt på trånga gator med massor av dubbelparkerade bilar.
****
Måste hålla med Björn Forslund. Man bör vara försiktig med svepande generaliseringar.
Jag vet inte om du, Taunusch, har kört buss någon gång. Att tycka, är en sak. Att veta, en annan.
Och du Fikman. Argument som: "tant Ajna på 89", är väl ändå ett lågvattenmärke. Har du kört buss?

HJP

Taunusch

Citat från: HJP skrivet 12 januari 2014, 16:31:19 PM
****
Måste hålla med Björn Forslund. Man bör vara försiktig med svepande generaliseringar.
Jag vet inte om du, Taunusch, har kört buss någon gång. Att tycka, är en sak. Att veta, en annan.
Och du Fikman. Argument som: "tant Ajna på 89", är väl ändå ett lågvattenmärke. Har du kört buss?

HJP

Jag uttalar mig efter mina erfarenheter som bussresenär med gedigen yrkesförarbakgrund.

Fikman

Citat från: HJP skrivet 12 januari 2014, 16:31:19 PM
****
Måste hålla med Björn Forslund. Man bör vara försiktig med svepande generaliseringar.
Jag vet inte om du, Taunusch, har kört buss någon gång. Att tycka, är en sak. Att veta, en annan.
Och du Fikman. Argument som: "tant Ajna på 89", är väl ändå ett lågvattenmärke. Har du kört buss?

HJP

Jo jag har kört Buss, Föredrar köra beställningstrafik, slipper man alla "donkar" som harvar linje för brödfödan åt företag som ser dom anställda som en onödig kostnad i marginalen.
En av bästa kommentarerna jag fått var av en dam som åkte med när jag körde ersättning för tvärbanan i sthlm, när jag klev upp på e4 från Gröndal så kom en tradare i nästa fil vinglandes mot höger (mot mig), vi kan säga såhär att hade bussen vart 4H skitigare hade vi bytt skit med varandra och man hade ett skithuspapper till godo mot räckte, när damen klev av Alvik sa hon, vilken tur det inte var en ordinarie linje chaufför, dom hade aldrig fixat det, hon satt på vänstersidan och väninnan på höger, hörde flera som skrek till över hur tajt det var.

Buss-busen

Vi kan ta Täby centrum som exempel. Räckena vid de nya rondellerna är rödfärgade av bussar som skrapat i. Om det inte beror på inkompetenta förare så vet jag inte vad det beror på.

HJP

Citat från: Taunusch skrivet 12 januari 2014, 18:01:35 PM
Jag uttalar mig efter mina erfarenheter som bussresenär med gedigen yrkesförarbakgrund.

Citat från: Fikman skrivet 12 januari 2014, 19:48:05 PM
Jo jag har kört Buss, Föredrar köra beställningstrafik, slipper man alla "donkar" som harvar linje för brödfödan åt företag som ser dom anställda som en onödig kostnad i marginalen.
En av bästa kommentarerna jag fått var av en dam som åkte med när jag körde ersättning för tvärbanan i sthlm, när jag klev upp på e4 från Gröndal så kom en tradare i nästa fil vinglandes mot höger (mot mig), vi kan säga såhär att hade bussen vart 4H skitigare hade vi bytt skit med varandra och man hade ett skithuspapper till godo mot räckte, när damen klev av Alvik sa hon, vilken tur det inte var en ordinarie linje chaufför, dom hade aldrig fixat det, hon satt på vänstersidan och väninnan på höger, hörde flera som skrek till över hur tajt det var.
****
Jamen då är ni ju duktiga, båda två, och vet vad ni talar om. Jag vidhåller dock, att man bör vara försiktig med svepande generaliseringar. Det finns bra och dåliga förare, precis som det finns bra och dåligt folk i alla branscher.

HJP