Flytt av buss(ar) från Märsta till Täby - februari 2013

Startat av Mikael T Nilsson, 21 februari 2013, 17:04:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Idag tursattes Arriva 7831 på lokallinjerna i Danderyd. Då återstår det alltså att se om dessa vagnar blir permanenta i Täby/Norrort eller om de flyttas vidare.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Tommy E

Trevligt! Det verkar vara en väldig omsättning på 78xx-bussar, jobbigt för dem som försöker hålla sina listor uppdaterade. :P
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

ML-buss

38-vagnarna som tillhör Keolis kanske kommer till Nacka /Värmdö. Skall bli 11 bussar till inför starten av 2 nya linjer till Cityterminalen. Eller nån som vet vad det annars blir för bussar ?

Tommy E

Citat från: ML-buss skrivet 01 mars 2013, 21:03:35 PM
38-vagnarna som tillhör Keolis kanske kommer till Nacka /Värmdö. Skall bli 11 bussar till inför starten av 2 nya linjer till Cityterminalen. Eller nån som vet vad det annars blir för bussar ?

Visst talar du om bussar som har tillhört Keolis hela tiden, dvs inte de som Fredrik Gelin nämnde tidigare i tråden?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ted Selander

Nej, det finns inga sådana bussar som "tillhört Keolis hela tiden". De här bussarna, som inte numrerats om, lämnade Keolis i augusti 2012. Hur och på vilka villkor de används idag vet jag inte.

Adrian Langemar

Citat från: ML-buss skrivet 01 mars 2013, 21:03:35 PM
38-vagnarna som tillhör Keolis kanske kommer till Nacka /Värmdö. Skall bli 11 bussar till inför starten av 2 nya linjer till Cityterminalen. Eller nån som vet vad det annars blir för bussar ?
Menar du 37-vagnar?

Tommy E

Citat från: Ted S skrivet 02 mars 2013, 00:03:14 AM
Nej, det finns inga sådana bussar som "tillhört Keolis hela tiden". De här bussarna, som inte numrerats om, lämnade Keolis i augusti 2012. Hur och på vilka villkor de används idag vet jag inte.

Jo, det vet jag. Jag ville bara vara säker på vilka bussar ML-buss talade om. Såvitt jag förstår verkar det handla om bussar i 38xx-serien, som inte har något med trafikövertagandena att göra, och som därmed har "tillhört Keolis hela tiden". Eftersom saken togs upp i en tråd om Arriva 78xx-bussar (f.d. Keolis 37xx) var jag ändå inte riktigt säker på vilka bussar som avsågs, och därför var det bäst att ställa en fråga. Jag frågade ju just om det handlade om bussar som inte nämnts tidigare i tråden. Dock kan det ju även ha råkat bli ett skrivfel, som Adrian frågade om.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

P.Ek

Citat från: ML-buss skrivet 01 mars 2013, 21:03:35 PM
38-vagnarna som tillhör Keolis kanske kommer till Nacka /Värmdö. Skall bli 11 bussar till inför starten av 2 nya linjer till Cityterminalen. Eller nån som vet vad det annars blir för bussar ?

Vad är det för nya linjer?

ML-buss

En ny linje från Gustavberg och en från Orminge till Cityterminalen
Gissningsvis kanske nummer 425C , 445C

Omnilasse

Citat från: ML-buss skrivet 01 mars 2013, 21:03:35 PM
38-vagnarna som tillhör Keolis kanske kommer till Nacka /Värmdö. Skall bli 11 bussar till inför starten av 2 nya linjer till Cityterminalen. Eller nån som vet vad det annars blir för bussar ?

Keolis har begärt finansiering för upp till 13 gasbussar av SL inför året. Tydligen måste det vara gas för att klara reglerna för förnyelsebart i avtalet. Man har ju en "gasdel" där som måste uppfyllas och där man inte får välja fritt bland bränslesorter. Troligen har väl alltså Keolis - eftersom man redan fått godkännande från SL - beställt nya bussar (eller är på g. med det).

Eftersom det är gas kanske det är troligt att man kör med MAN - det är väl fortfarande bara de som har gasbussar som passar för regionaltrafik (förutom Solaris), och eftersom man har MAN tidigare i garaget, vill man väl undvika att köpa in ett annat märke (om det inte finns tungt vägande skäl för att inte välja MAN). 

Ted Selander

Tråden behöver delas, ämnet har glidit iväg en bra bit geografiskt!

De aktuella linjerna har dock inte med denna gasbussutökning att göra. Det är linjer som planeras för att locka bilister när Danviksbron ska renoveras, med början i april. Det kommer att bli minskad kapacitet för bilar, medan busskörfälten utlovas bli obrutna. De två linjerna planeras trafikera dubbelriktat, och inte bara i högtrafiktid utan även under dagtid M-F.

Mikael T Nilsson

Hej,

Idag rullade 7834 i morgonrusningen på Väsbylinje 565 och i eftermiddagsrusningen på Täbylinje 613. Uppenbarligen delas någon av dessa linjer mellan Märsta och Täby/Norrort.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 mars 2013, 20:19:45 PM
Hej,

Idag rullade 7834 i morgonrusningen på Väsbylinje 565 och i eftermiddagsrusningen på Täbylinje 613. Uppenbarligen delas någon av dessa linjer mellan Märsta och Täby/Norrort.

Det tror jag inte? Säkert att det inte sågs fel? Kan ju tänkas vara så att bussen flyttats mellan under dan. Det fortsätter dyka upp bussar hos oss som inte är våra egentligen, senaste jag sett är 7530 eller 7533.

Bussmicke

7834 kör 607/627 nu mitt på dagen,  bildbevis finns.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Citat från: Bussmicke skrivet 08 mars 2013, 13:14:58 PM
7834 kör 607/627 nu mitt på dagen,  bildbevis finns.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Ja, 7834 är stationerad i norrort, jag har kört den, så det är helt riktigt. Däremot att den ska ha gått på en Märstalinje mitt i alltihopa verkar konstigt.