Flytt av buss(ar) från Märsta till Täby - februari 2013

Startat av Mikael T Nilsson, 21 februari 2013, 17:04:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Helgen 5-6 januari flyttades Scanialedvagnarna 7826-27 från Märsta till Täby. Tydligen har fler ledvagnar i denna serie nu under februari flyttats från Märsta till Täby. Arriva 7828 (se bild) flyttades enligt Transportstyrelsen till Täby den 13 februari.

Har fler ledvagnar flyttats från Märsta till Täby under februari?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Tommy E

Intressant! Jag var just på väg att starta en tråd om ev. bussomflyttningar till Norrort, men vi kan ju använda den här. Både Märsta- och Råstabussar verkar ju kunna dyka upp på Norrortslinjer.
Såvitt jag vet har 7835, 7838 (ej ommärkt) och 7848 (ej ommärkt) siktats på Norrortslinjer, och av dessa har i alla fall 7838 även gått i Märsta. Jag vet dock inte om de här bussarna är stationerade i Norrort, eller bara gjorde tillfälliga inhopp. Kan någon annan bidra med information eller teorier?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Mikey

7827 och 7828 skall det vara som flyttades från Märsta till Norrort 7e januari. 7826 ska aldrig ha rullat i Märsta...

Angående regionalvagnarna med nummer 7830 och uppåt (f.d Keolis 37xx Råsta) verkar de inte tillhöra något område som jag ser det. Dessa vagnar verkar blandas hejvilt över alla trafikområden och går som ersättningsbussar till diverse spårtrafik. I Märsta verkar det finnas 3-4st sådana vagnar i taget som hela tiden byts ut på något löpande band tydligen, för det är aldrig samma vagnar man ser. En och samma individ kan rulla en vecka på Saltsjöbanan, sedan en vecka i Märsta och en vecka i Råsta osv. enligt bilder jag sett.

Tommy E

Citat från: Mikey skrivet 21 februari 2013, 17:54:41 PM
7827 och 7828 skall det vara som flyttades från Märsta till Norrort 7e januari. 7826 ska aldrig ha rullat i Märsta...

Just det, jag brydde mig inte om att kontrollera, men det har du helt rätt i. :P
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Mikael T Nilsson

Citat från: Tommy E skrivet 21 februari 2013, 17:42:34 PM
Intressant! Jag var just på väg att starta en tråd om ev. bussomflyttningar till Norrort, men vi kan ju använda den här. Både Märsta- och Råstabussar verkar ju kunna dyka upp på Norrortslinjer.
Såvitt jag vet har 7835, 7838 (ej ommärkt) och 7848 (ej ommärkt) siktats på Norrortslinjer, och av dessa har i alla fall 7838 även gått i Märsta. Jag vet dock inte om de här bussarna är stationerade i Norrort, eller bara gjorde tillfälliga inhopp. Kan någon annan bidra med information eller teorier?

Tack för dessa observationer. Jag ska själv hålla ett extra öga öppet i  Norrortstrafiken för att upptäcka vagnflyttar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Tommy E skrivet 21 februari 2013, 18:13:09 PM
Just det, jag brydde mig inte om att kontrollera, men det har du helt rätt i. :P

Men stämma verkligen detta? Enligt mina anteckningar var det 7826 och inte 7828 som gick till Täby i januari.
Om det är som ni säger har Transportstyrelsen fel. Där framgår det att 7828 är registrerad på.Täby fr o m 13 februari.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikey

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 21 februari 2013, 18:17:44 PM
Men stämma verkligen detta? Enligt mina anteckningar var det 7826 och inte 7828 som gick till Täby i januari.
Om det är som ni säger har Transportstyrelsen fel. Där framgår det att 7828 är registrerad på.Täby fr o m 13 februari.

Ja. 7826 har alltid rullat i Råsta och Tommy E har bilder på den från i höstas på sin hemsida, tagna på Råstalinjer. Det är 7827-28 som flyttades från Märsta, och båda dessa är registrerade på Täby från 13e februari. (Arriva brukar generellt vara långsamma med sådant). 7826 är fortfarande registrerad i Råsta.

Mikael T Nilsson

Citat från: Mikey skrivet 21 februari 2013, 18:29:10 PM
Ja. 7826 har alltid rullat i Råsta och Tommy E har bilder på den från i höstas på sin hemsida, tagna på Råstalinjer. Det är 7827-28 som flyttades från Märsta, och båda dessa är registrerade på Täby från 13e februari. (Arriva brukar generellt vara långsamma med sådant). 7826 är fortfarande registrerad i Råsta.

Ok, jag ger mig  :) Att Arriva ofta är långsamma med registrering av sina vagnar förklarar ju saken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Tommy E skrivet 21 februari 2013, 17:42:34 PM
Intressant! Jag var just på väg att starta en tråd om ev. bussomflyttningar till Norrort, men vi kan ju använda den här. Både Märsta- och Råstabussar verkar ju kunna dyka upp på Norrortslinjer.
Såvitt jag vet har 7835, 7838 (ej ommärkt) och 7848 (ej ommärkt) siktats på Norrortslinjer, och av dessa har i alla fall 7838 även gått i Märsta. Jag vet dock inte om de här bussarna är stationerade i Norrort, eller bara gjorde tillfälliga inhopp. Kan någon annan bidra med information eller teorier?

Hej,

Såg två Arrivaledvagnar (f.d. Råsta eller Märsta) med Keolisnr i Norrortstrafiken i morse. Tror att en av dem var f.d. Keolis 3773.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Tommy E

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 22 februari 2013, 18:55:07 PM
Hej,

Såg två Arrivaledvagnar (f.d. Råsta eller Märsta) med Keolisnr i Norrortstrafiken i morse. Tror att en av dem var f.d. Keolis 3773.

Okej, Arriva 7833 alltså. Var den fortfarande märkt 3773?

7835 siktades på Norrortslinje även idag, så åtminstone den flyttar jag i mina listor nu.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Mikael T Nilsson

Citat från: Tommy E skrivet 22 februari 2013, 21:46:36 PM
Okej, Arriva 7833 alltså. Var den fortfarande märkt 3773?

Ja, den hade endast Keolisnr. Jag såg inte till något nummer i 78xx-serien.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Måns Johannesson

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 23 februari 2013, 08:14:04 AM
Ja, den hade endast Keolisnr. Jag såg inte till något nummer i 78xx-serien.

Jag har flera gånger sett 7833 (ommärkt) i trafik runt Sundbyberg den senaste tiden. Eftersom jag dessutom sett den flera gånger är jag rätt säker på att jag inte sett/antecknat fel. Fast jag kan inte svära på den är helt ommärkt, kan ju vara så att den fortfarande är märkt 3773 i något hörn.

/Måns

buskörare

Citat från: Måns Johannesson skrivet 23 februari 2013, 09:15:19 AM
Jag har flera gånger sett 7833 (ommärkt) i trafik runt Sundbyberg den senaste tiden. Eftersom jag dessutom sett den flera gånger är jag rätt säker på att jag inte sett/antecknat fel. Fast jag kan inte svära på den är helt ommärkt, kan ju vara så att den fortfarande är märkt 3773 i något hörn.

/Måns

Jag kan kolla på måndag, men jag vet att det finns en 37-vagn som det står 37xx på bakändan i alla fall.

Fredrik Gelin

Citat från: Mikey skrivet 21 februari 2013, 17:54:41 PM
Angående regionalvagnarna med nummer 7830 och uppåt (f.d Keolis 37xx Råsta) verkar de inte tillhöra något område som jag ser det. Dessa vagnar verkar blandas hejvilt över alla trafikområden och går som ersättningsbussar till diverse spårtrafik. I Märsta verkar det finnas 3-4st sådana vagnar i taget som hela tiden byts ut på något löpande band tydligen, för det är aldrig samma vagnar man ser. En och samma individ kan rulla en vecka på Saltsjöbanan, sedan en vecka i Märsta och en vecka i Råsta osv. enligt bilder jag sett.
Ett antal av fd Keolis 37xx (de sista i serien) lär enligt uppgift vara ägda av SL men disponeras av Arriva.
Jag har för mig att jag läst någon annan tråd om dessa bussar och deras förehavanden (ersättningsbussar).
Några av dessa verkar bo/ha bott i Okvista och i Märsta där de rullat på lite blandade linjer.
Det finns dock en möjlighet att bussarna kommer att flytta något söderut i länet under våren, flera av dem skall besiktigas i februari/mars och då är frågan om Arriva vill behålla dem eftersom de då måste kosta på bussarna som alltså enligt vissa obekräftade uppgifter egentligen inte är deras...
//Fredrik

Tommy E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 februari 2013, 12:06:34 PM
Det finns dock en möjlighet att bussarna kommer att flytta något söderut i länet under våren, flera av dem skall besiktigas i februari/mars och då är frågan om Arriva vill behålla dem eftersom de då måste kosta på bussarna som alltså enligt vissa obekräftade uppgifter egentligen inte är deras...
//Fredrik

Där ser man! En till bidragande faktor kanske kan vara att Tvärbaneavstängningen blev senarelagd? Vet du något om hur många bussar det gäller?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se