Huvudmeny

RME = etanol?

Startat av buskörare, 30 december 2012, 00:07:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 december 2012, 17:39:37 PM
Varför konverteras B9:orna, är det ett beställarkrav att bussarna skall gå på RME?
De är ju så pass gamla att det inte lär bli smärtfritt att gå över till RME-drift...
Keolis har precis konverterat en B9:a av första generationen på prov, så jag blev lite förvånad att Arriva väljer att göra det rakt av.
Inget krav, men antagligen har Arriva valt att ta med det i sitt anbud. Så gjorde ju Nobina för Norrtälje också. Däremot är det ju ett "mervärde" som ger extra poäng i beräkningen av anbudet. Eftersom det ju i princip inte kostar något mer att köra på RME än vanlig diesel, så blir det ju en bra affär.

Kravet är 50 procent  av bussarna på förnyelsebart bränsle vid trafikstart - men alla alla nya bussar måste gå på miljöbränsle. Från och med 2017 skall alla bussar i trafikområdet vara miljöbussar. Det senare innebär ju också att om man vill ha kvar B9-orna i trafik så måste man ändå göra "konverteringen" förr eller senare.

Ersa

Ursäkta, men vad är det för konvertering av B9:orna ni pratar om?

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 01 januari 2013, 12:27:50 PM
Ursäkta, men vad är det för konvertering av B9:orna ni pratar om?
För min del satt jag det inom "cituationstecken" - avsåg alltså egentligen inte någon teknisk förändring - utan mer att måla på "biodiesel" på bussen och ev. vissa anpassningar av underhållsplan/service på motor och bränslesystem. Skall man göra det rätt, skulle jag vara ytterst förvånad om inte några sådana parametrar bör vidtas för att behålla samma prestanda, livslängd på motor etc. Men säkerligen går det att köra även utan det sistnämnda. Bränslet är ju så pass nytt också att använda i denna koncentration att det säkert finns en del saker som man måste lära sig med tiden för att få ut det bästa ut av fordonet.

Niclas Rosenius


  Dessutom har inte VDL nån Etanol-motor för den delen i sitt motorprogram.

  //Niclas

Fredrik Gelin

Citat från: Ersa skrivet 01 januari 2013, 12:27:50 PM
Ursäkta, men vad är det för konvertering av B9:orna ni pratar om?
Konverteringen för att köra på RME istället för diesel bör bestå i att man byter diverse komponenter i bränslesystemet (bla bränsleslangar) samt att man som Lasse skriver bör justera serviceplanen så bussarna får tätare intervall, speciellt i början av RME-driften.
Får man detta att fungera får man en miljöbuss som på sikt kan bli billigare att köra än en konventionell dieselbuss då RME:n om jag förstått det rätt kostar ungefär som dieseln, men motorn drar något mindre när den går på RME.
Som du skrev gjorde Nobina något slags enklare konvertering med två motorras som följd, för att undvika detta bör man byta lite mer än bara slangarna, men exakt vad som görs vid konverteringen verkar variera beroende på vem som utför den.
Motortillverkarna brukar heller inte lämna några garantier när man efterkonverterar en motor från ett bränsle till ett annat oavsett om det är tillverkaren själv som står för konverteringen.
För Keolis del har konverteringarna främst utförts på Volvo B9S och B7R av andra generationen och där har man sett att det blivit problem med injektorerna och bränsleslangarna efter en tids RME-drift.
B7:orna verkar även gå bättre på RME än B9:orna än så länge, varför kan jag dock inte svara på.
De Scanior som hittills konverterats hos Keolis verkar ha klarat övergången bättre än Volvobussarna än så länge, de har gått relativt smärtfritt på RME trots att det som jag förstått det i stort sett bara bytts slangar och filter.

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 01 januari 2013, 20:26:17 PM
Konverteringen för att köra på RME istället för diesel bör bestå i att man byter diverse komponenter i bränslesystemet (bla bränsleslangar) samt att man som Lasse skriver bör justera serviceplanen så bussarna får tätare intervall, speciellt i början av RME-driften.
Får man detta att fungera får man en miljöbuss som på sikt kan bli billigare att köra än en konventionell dieselbuss då RME:n om jag förstått det rätt kostar ungefär som dieseln, men motorn drar något mindre när den går på RME.
Som du skrev gjorde Nobina något slags enklare konvertering med två motorras som följd, för att undvika detta bör man byta lite mer än bara slangarna, men exakt vad som görs vid konverteringen verkar variera beroende på vem som utför den.
Motortillverkarna brukar heller inte lämna några garantier när man efterkonverterar en motor från ett bränsle till ett annat oavsett om det är tillverkaren själv som står för konverteringen.
För Keolis del har konverteringarna främst utförts på Volvo B9S och B7R av andra generationen och där har man sett att det blivit problem med injektorerna och bränsleslangarna efter en tids RME-drift.
B7:orna verkar även gå bättre på RME än B9:orna än så länge, varför kan jag dock inte svara på.
De Scanior som hittills konverterats hos Keolis verkar ha klarat övergången bättre än Volvobussarna än så länge, de har gått relativt smärtfritt på RME trots att det som jag förstått det i stort sett bara bytts slangar och filter.

Två motorras enbart vid Rimbodepån bör jag kanske förtydliga (och haverier av ett flertal växellådor och kompressorer därtill, dock ej relaterat till RME). Hur mycket likvärdigt som skett i övriga trafikområdet har jag ingen aning om.
"Konvertering" eller ej, så verkar Volvomotorerna inte må särskilt bra av RME, ens efter 18 månader. Och Volvo lämnar heller inga som helst garantier. All RME-körning sker på helt egen risk.

Lars-Håkan_E

RME ger problem vintertid och då kör ju många på vanlig standarddiesel, dessutom är det ett fåtal värmare (Webasto/Strocco) som klarar att hantera RME, nyare RME bussar har ofta dubbla tankar så man kan köra diesel till brännaren, i SL området finns väl inte detta problem då extravärmare väl inte är särskilt vanliga

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 januari 2013, 21:10:34 PM
RME ger problem vintertid och då kör ju många på vanlig standarddiesel, dessutom är det ett fåtal värmare (Webasto/Strocco) som klarar att hantera RME, nyare RME bussar har ofta dubbla tankar så man kan köra diesel till brännaren, i SL området finns väl inte detta problem då extravärmare väl inte är särskilt vanliga

Jodå alla B9:or och nyare B12:or är helt beroende av fungerande webasto för att kunna hålla motortemperaturen och därmed den invändiga värmenivån uppe under färd. En B9S med krånglande webasto blir kall inuti även om det inte är köldgrader, och temperaturmätaren på instrumentbrädan tar sig aldrig upp mer än till 25% av tavlan.

Optimal

Alla bussar i Nyboda samt Alla i City förutom 51xx  har Webasto / Strocco. Sen att kanske bara 40 procent fungerar är en annan sak. Dom nya 8900 samt Omnilink har separat tank för diesel värmaren.

Sen tycker jag att RME bussarna är slöare än Diesel vagnarna.

BadTab

Det som görs i konverteringen till FAME från Diesel är att man byter allt gummi i bränslesystemet (som Fredrik Gelin nämnt).

Dessutom så monterar man en s.k Tigerloop på bränsleledningen till värmaren, för att förhindra att bränslet kaviterar pga för tunna ledningar. Sen justerar man co och gör div andra åtgärder för att förhindra driftstopp på den.

Håller på med såna här konverteringar, så är det ngt ni undrar så svarar jag i möjligaste mån..

markuz85

Stroco klarar RME men de har tjockare bränsleledningar (12mm har jag för mig jämfört med 8mm för diesel/etanol) och högre bränsletryck. Sedan ska ju såklart luftblandningen ställas annorlunda också.

BadTab

Det stämmer, men ingen vill betala konstnaden för att dra nya tjockare ledningar, därav tigerloopen istället.. =)

markuz85

Citat från: BadTab skrivet 02 januari 2013, 20:13:14 PM
Det stämmer, men ingen vill betala konstnaden för att dra nya tjockare ledningar, därav tigerloopen istället.. =)

Aha, man lär sig nåt nytt varje dag :)