Huvudmeny

RME = etanol?

Startat av buskörare, 30 december 2012, 00:07:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Provkörde en av våra nya VDL-bussar igår och en kollega frågade då vad den gick på för bränsel. Det står biodiesel på sidan, men enligt båda "instruktörerna" som var med så går dom på etanol? Hur kommer det sig?

JDS

RME betyder rapsmetylester, det görs av metanol (med mera) och inte av etanol. Men biodiesel behöver inte nödvändigtvis innehålla RME, det finns andra blandningar också...

buskörare

Citat från: JDS skrivet 30 december 2012, 00:22:00 AM
RME betyder rapsmetylester, det görs av metanol (med mera) och inte av etanol.

Aha, kan det vara så att dom missförstått metanol vs etanol då? För dom var helt säkra på att det var etanol.

JDS

Citat från: buskörare skrivet 30 december 2012, 00:22:58 AM
Aha, kan det vara så att dom missförstått metanol vs etanol då? För dom var helt säkra på att det var etanol.

Skulle tro det, eller så är det möjligen så att man köper en soppa som faktiskt är gjord på etanol (vad nu den skulle heta).

Om det däremot är rena etanolvagnar så är det ju livsfarligt att skriva "biodiesel" på dem. Har du regnummer på någon av dem?

Ersa

Etanol är på väg bort som bränsle av tunga fordon. Som JDS skriver innehåller RME inte etanol.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rapsmetylester

buskörare

Citat från: JDS skrivet 30 december 2012, 00:32:19 AM
Skulle tro det, eller så är det möjligen så att man köper en soppa som faktiskt är gjord på etanol (vad nu den skulle heta).

Om det däremot är rena etanolvagnar så är det ju livsfarligt att skriva "biodiesel" på dem. Har du regnummer på någon av dem?

CWY 019 på den vi fick provköra. Kollat upp den och det står diesel som drivmedel på Transportstyrelsen.

Fredrik Gelin

Då är det mycket troligen RME som beskrivits ovan som hälls i tanken.

SL anser att biodiesel är detsamma som RME i praktiken och betalar i vissa fall ut en "bonus" till operatörerna om de kör på RME isf diesel i sina bussar.

Häller man etanol i en RME-buss går den oftast inte ens att starta, men häller man RME i en etanolbuss misstänker jag att det blir ordentligt kladdigt i motorn...
Än så länge håller SL isär bränslena, men det är upp till varje operatör att märka bussarna med rätt bränsletyp vid de främre hjulhusen.
//Fredrik

Nico

Istämmer med Fredrik, med största sannolikhet är det RME i VDL-vagnarna. Även på de andra håll är det RME som VDL-bussar rullar på, t.ex. de vagnar som finns på linje 676. RME är (som JDS skriver ovan) sedan en av flera olika varianter på s.k. biodiesel som då ska gälla för att vara ett helt förnyelsebart bränsle som kan användas i befintliga dieselfordon. Var ganska nyligen på ett seminarium där flera kemiingenjörer hade intressanta föreläsningar om detta. Rent tekniskt så finns det numera även möjlighet att utvinna biodiesel ur t.ex. slakteriavfall. Däremot är det inte helt lönsamt än.

RME (rapsmetylester) är däremot en form av FAME (Fatty Acid Methyl Ester), som är ett samlingsnamn på biodiesel som huvudsakligen har vegetabiliska oljor som råvara. RME tillverkas i huvudsak av rapsolja där det sedan blandas in metanol och kaliumhydroxid. Även i en del av den vanliga diesel som säljs i Sverige så finns det ibland tillsatser av RME på i normalfallen runt 6-7 % även om det sänks vintertid. På sikt har det sagts att detta sannolikt lär komma att öka. Stötestenen i nuläget är att det inte är alla motortillverkare som vill lämna fulla garantier om motorerna körs på biodiesel.



»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Nej som sagts här så kommer vi nog inte i princip få se några nya etanolbussar i trafik ens i SL-området - när nu biodiesel börjat användas. Orsaken är ju två ganska väsentliga aspekter - biodiesel går att köra i vanliga motorer - även om det kan vara problem med garantiåtagandet från tillverkarna. Det gör att det finns en eftermarknad för bussarna. En sådan marknad finns i princip inte för etanolbussar. Den andra rätt väsentliga aspekten är rent logistiskt - etanol har mycket sämre energimängd vilket gör att det går åt betydligt större mängd soppa. Detta gör det svårt i vissa områden att ha bussarna ute under ett helt trafikdygn utan att behöva ta tillbaka dem till depån för tankning under dagen. Sådant kostar givetvis pengar.

Till detta kommer diskussioner om ifall det är bra att använda etanol (med tanke på att det framställs ibland på sätt som inte innebär en minskning av koldioxiden). Här finns förvisso en risk att en debatt kan blåsa upp även rörande rapsolja (om att använda livsmedel som drivmedel). Men som sagt så finns det ju annat som man troligen kan göra biodiesel på i framtiden också, såsom tallolja etc.

Det ovan nämnda har ju gjort att SL under senare år varit tvungna att finansiera etanolbussar (och även gasbussar). Det gör man inte när det gäller biodiesel. Även i innerstaden har man ju nu fasat ut etanolbussarna till förmån för gas. Teoretiskt kanske det kommer finnas möjlighet att köra etanol även i det nya avtalet för innerstaden - men i praktiken kommer det knappast att bli så.

Men i den mån SL finansierar fordon och utföraren får välja enbart mellan gas eller etanol, kan det väl fortfarande förekomma att man även framgent kan välja det senare. Frågan är väl bara om Scania kommer hålla igång tillverkningen så länge till för en allt mindre, eller i det närmaste obefintlig marknad.

Nico

Citat från: Omnilasse skrivet 30 december 2012, 09:52:16 AMFrågan är väl bara om Scania kommer hålla igång tillverkningen så länge till för en allt mindre, eller i det närmaste obefintlig marknad.

Man hör ju alltid rykten som bara flyger runt så jag vet inte om detta stämmer, men för en del år sedan så skulle väl Scania lägga ned (eller hade redan gjort så) sin tillverkning av etanolanpassade motorer? Har för mig att det kan ha varit runt eller strax efter sekelskiftet. Om ryktet då stämmmer så blev de då dock ombedda/övertalade av SL m.fl. att inte göra så... vilket väl satt hårt inne just som sagt för att det är en så pass begränsad marknad.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mats W

Samtliga nya bussar från VDL och Volvo kommer att köras på RME från trafikstart. Även de 41 Scaniorna som tidigare gått i Holland kommer att gå på RME. Så snart kontraktet är övertaget kommer också samtliga Volvo B9or att byggas om så de klarar RMEdrift

Fredrik Gelin

Varför konverteras B9:orna, är det ett beställarkrav att bussarna skall gå på RME?
De är ju så pass gamla att det inte lär bli smärtfritt att gå över till RME-drift...
Keolis har precis konverterat en B9:a av första generationen på prov, så jag blev lite förvånad att Arriva väljer att göra det rakt av.

Nico

Kanske att kostnaden kan räknas hem på så vis att man slipper hålla på med olika bränsletyper.... men det är enbart en spekulation fråm min sida.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mats W

Nobina kör med RME sedan drygt ett år i sina 55-vagnar i Norrtäljeavtalet, dessutom körde man 19 st Volvo B9 ur första generationen nästan ett år i Tyresö på RME.

Ersa

Citat från: Mats W skrivet 30 december 2012, 17:50:22 PM
Nobina kör med RME sedan drygt ett år i sina 55-vagnar i Norrtäljeavtalet, dessutom körde man 19 st Volvo B9 ur första generationen nästan ett år i Tyresö på RME.

I Norrtälje har mig veterligen ingen "konvertering" förekommit annat än att vissa filter bytts ut med tiden. Annars är det bara RME rätt ner i alla dieselfordon från och med 2002 års modell och framåt (B12 & B9), direkt efter att de ankom från Tyresö och Björknäs. Däremot är det förbud att tanka RME i de fåtal B10:or som finns i trafikområdet, då de inte klarar av bränslet. Nu har ju förvisso flera B12-motorer och även några två-tre år unga B9-motorer skurit ihop vid övergången till RME, men jag antar att dessa haverier med tillhörande motorbyten (utan garanti från Volvo) är väntade och därför är inräknade i budgeten.