Nobina 5428-då och nu (bilder)

Startat av Oskar A, 01 december 2012, 19:26:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar A





Bussen var utställd på mässan då ett estniskt företag precis helrenoverat bussen.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

bisquit

Den var riktigt snyggt renovrad. Det kosta ca: 500.000:- Att renovera denna Vega. Förutom ny lack omklädda stolar m.m. Samt total-rekondad. Så har bussen fått en uppdgraderad Euro5 motor. Istället för den gamla som var en Euro3.  8) Detta är något fler borde göra. Samt något man bör ta med till Politikernas konstiga ålderskrav om 10 års gräns i en del städer.
Tänk om Keolis i samarbete med SL. Kunde göra samma sak med alla Maxci-bussarna! Då skulle dessa lätt kunna rulla några år till för en billig penning. Visst skall de fräschas upp lite. Men bättre att satsa ordentligt.  8)

Jacob

Snyggaste Vegan någonsin! Dock hade jag gärna sett den i UL-gult. Tycker UL-gult harmoniserar fint med det mörkblå stolstyget :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: bisquit skrivet 01 december 2012, 20:42:21 PM
Den var riktigt snyggt renovrad. Det kosta ca: 500.000:- Att renovera denna Vega. Förutom ny lack omklädda stolar m.m. Samt total-rekondad. Så har bussen fått en uppdgraderad Euro5 motor. Istället för den gamla som var en Euro3.  8) Detta är något fler borde göra. Samt något man bör ta med till Politikernas konstiga ålderskrav om 10 års gräns i en del städer.
Tänk om Keolis i samarbete med SL. Kunde göra samma sak med alla Maxci-bussarna! Då skulle dessa lätt kunna rulla några år till för en billig penning. Visst skall de fräschas upp lite. Men bättre att satsa ordentligt.  8)

100% medhåll. Bort med de osmidiga årsmodellskraven nu! Inför istället krav på viktigare saker som t.ex alkolås, Euro5-klassade motorer samt nya stolar med trepunktsbälten. Tänk om man kunde köra sådana här Vegor i trafiken istället för bussar som visserligen är lite nyare rent årsmodellsmässigt, men som har sämre byggda karosser, saknar bälten och har Euro2- och Euro3-motorer.

I många andra länder är det ju inte alls udda att man helt sonika byter hela karossen på en äldre buss. I Storbritannien har man länge servat Routemasterbussar på detta vis, att man plockat av kaross från chassi och renoverat dem bägge. Samt bytt ut motorer mot nya renare. I Finland lär det finnas minst en gammal Carrus Star från första halvan av 1990-talet med lång växelspak, men som har samma kaross, stolar/inredning och yttre design som en splitterny Volvo 9700. Ofta renoverar man även chassit när man byter ut karossen mot en nyare modell.

I Sverige är det tack och adjö när bussen fyllt c:a 12-16 år, oavsett om den är i det renoverade skick Vegan ovan är i. Och inte får väl denna Vega rulla inom miljözonerna heller trots Euro5-motor, pga att chassits årsmodell är 2001? Eller är detta ändrat numera?

Vill inte avsluta med att verka kritisk, men de hade hemskt gärna kunnat få byta ut den gamla registreringsskylten mot en ny EU-skylt i aluminium, samt monterat den i en svart eller kromad ram. En gammal skylt på en buss med ny lack, nya strålkastare och ny vindruta är bara så fult, och kostnaden för skyltar och ramar är väl knappt någon enstaka procent av vad lacken kostat?

yngrot

Håller med Ersa nya regskyltar borde de kostat på sig  här snackar vi ca 200SEK..   Tyvärr var förarstolen glappig det var en liten miss tycker jag ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bisquit

En annan intressant paradox. I Göteborg. Så får bussarna bara vara 10år gamla. Sen så kasseras dem av Västtrafik. Medan spårvagnar ifrån 60-talet, kan rulla på utan vidare.
Kan någon vettig människa förklara för mig vad som gör skillnaden mellan en Buss och en Spårvagn? Vad som gör att bussen inte får vara mer än 10-16år. När den rullar i trafik. Medan Spårvägen verkar ha no limit. Fast de är snarlika i modell för en vanlig svensson.
Nej politikerna har ingen vettig koll!

Jan

Egentligen så är detta en super bra lösningar en Euro5 buss för 500000. Varför tar man inte och fixar till bälten på samtliga platser vilket hade gjort detta till en 10 poängare.
I branschen 37 år

Ersa

Citat från: bisquit skrivet 02 december 2012, 18:39:27 PM
En annan intressant paradox. I Göteborg. Så får bussarna bara vara 10år gamla. Sen så kasseras dem av Västtrafik. Medan spårvagnar ifrån 60-talet, kan rulla på utan vidare.
Kan någon vettig människa förklara för mig vad som gör skillnaden mellan en Buss och en Spårvagn? Vad som gör att bussen inte får vara mer än 10-16år. När den rullar i trafik. Medan Spårvägen verkar ha no limit. Fast de är snarlika i modell för en vanlig svensson.
Nej politikerna har ingen vettig koll!

För att en buss räknas som "icke miljövänlig" efter dessa 10-16 år, vare sig den har helt ny drivlina eller ej. Här är det enbart tillverkningsåret på chassit/ramen som räknas. Inte motorns euroklass, avgasutsläpp, karossens ålder eller inrednings/säkerhetsnivån.
En spårvagn går på el och räknas därför alltid som miljövänlig oavsett ålder. Men där tråd- och elbussar finns brukar även de räknas som miljövänliga livet ut.

torrentjohan

Citat från: Ersa skrivet 02 december 2012, 21:16:12 PM
För att en buss räknas som "icke miljövänlig" efter dessa 10-16 år, vare sig den har helt ny drivlina eller ej. Här är det enbart tillverkningsåret på chassit/ramen som räknas. Inte motorns euroklass, avgasutsläpp, karossens ålder eller inrednings/säkerhetsnivån.
En spårvagn går på el och räknas därför alltid som miljövänlig oavsett ålder. Men där tråd- och elbussar finns brukar även de räknas som miljövänliga livet ut.

Kanske kan vara värt att påpeka idiotin för bestämmande personer?

Ersa

Citat från: torrentjohan skrivet 02 december 2012, 21:37:12 PM
Kanske kan vara värt att påpeka idiotin för bestämmande personer?

Det är väl våra folkvalda politiker, samt alla tjänstemän?

JDS

Problemet är ju att trafikhuvudmännen inte äger bussarna och därmed inte kan detaljstyra vilka åtgärder som ska göras på dem för att hålla dem i ett godtagbart skick. För att kunna utkräva ansvar av operatörerna måste man ha kvantitativa gränser och nästan det enda man har lyckats kvantifiera är bussens ålder.

Med spårfordonen är det helt annorlunda, dessa ägs vanligen av huvudmannen själv (i Göteborg av kommunen) och om man tycker att de börjar se för jävliga ut, eller behöver moderniseras på någon punkt, så är det bara att ge order inom organisationen, så fixas det till. Då behöver man inga fåniga gränsvärden som inte gör någon gladare.


Ersa

Citat från: JDS skrivet 03 december 2012, 00:48:52 AM
Problemet är ju att trafikhuvudmännen inte äger bussarna och därmed inte kan detaljstyra vilka åtgärder som ska göras på dem för att hålla dem i ett godtagbart skick. För att kunna utkräva ansvar av operatörerna måste man ha kvantitativa gränser och nästan det enda man har lyckats kvantifiera är bussens ålder.

Nå, nog är det rätt enkelt att skriva enkla fordonskrav i en upphandling. Det är väl bara att släppa på kraven på chassits årsmodell, och istället vara hårdare på krav Euroklassning på motorer, avgasrening samt trepunktsbälten på alla stolar inkl förarens.
Om man har full koll på branschen vill säga. Vilket man väl får anta att alla inblandade upphandlingspersonal på alla trafikhuvudmän och i alla landsting har...

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 03 december 2012, 09:31:25 AM
Nå, nog är det rätt enkelt att skriva enkla fordonskrav i en upphandling. Det är väl bara att släppa på kraven på chassits årsmodell, och istället vara hårdare på krav Euroklassning på motorer, avgasrening samt trepunktsbälten på alla stolar inkl förarens.
Om man har full koll på branschen vill säga. Vilket man väl får anta att alla inblandade upphandlingspersonal på alla trafikhuvudmän och i alla landsting har...

Första reg datum är ju en väldigt enkel gräns och omöjlig att "fuska med"
För det måste man ta i beräkning att det förekommer och har förekommit väldigt mycket slarv och fusk i branschen, så det finns en anledning till att man använder sig av ett trubbigt men lättkontrollerat krav.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 03 december 2012, 10:16:20 AM
Första reg datum är ju en väldigt enkel gräns och omöjlig att "fuska med"
För det måste man ta i beräkning att det förekommer och har förekommit väldigt mycket slarv och fusk i branschen, så det finns en anledning till att man använder sig av ett trubbigt men lättkontrollerat krav.

Visst är det smidigt att inte behöva inte lyfta ändan från kontorsstolen, utan bara titta i papper med registreringsnummer. Men man kan ju även motverka slarv och fusk genom att regelbundet vara ute och titta till sin egen trafik som man är ansvarig över. T.ex kan ansvariga börja åka mer buss istället för att ta egen bil.

Walter

Citat från: Ersa skrivet 03 december 2012, 10:57:41 AM
Visst är det smidigt att inte behöva inte lyfta ändan från kontorsstolen, utan bara titta i papper med registreringsnummer. Men man kan ju även motverka slarv och fusk genom att regelbundet vara ute och titta till sin egen trafik som man är ansvarig över. T.ex kan ansvariga börja åka mer buss istället för att ta egen bil.

Skånetrafiken har just nu annons ute efter en fordonsansvarig, när man läser platsannonsen kan man tolka det som ett ökat intresse för entreprenörernas fordon.... eller att man själv ska köpa in fordonen i framtiden.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!