Huvudmeny

Gotlandsbuss

Startat av Bussmicke, 09 juni 2012, 12:30:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Fortsättning härifrån

Har nu fått ändan ur vagn och gjort min fotolista. Har för avsikt att försöka åka dit i augusti i år så resan äntligen blir av.
Hemse-Roma-Klintehamn-Visby är det som planeras som man ser det mesta som rullar på Regiontrafiken.
Vem kör [26] från Bäl? Kör den bussen annan linje man kan se i Visby, i så fall när?
Dag 1
Visby, Säveskolan

Dag 2
FM Hemse
EM Klintehamn

Dag 3
FM Roma skola
EM Visby, hemresa

Hade velat hinna till Bäl men kan bli svårt. Vill hinna se så många bussar som möjligt.

Har lagt till Omnilinkarna i Visby men undrar vilken buss man har för innerstadslinjen idag.
En annan sak, varför har man inte reggat stadsbussarna på VLT när allt annat står på ägarbolagen. Enligt listan har VLT bara en Scala numera.

Regionbuss
BOX 061        Vi6  Tottes bussar
BOX 062        Ög1   Ala Buss
BOX 065        Kl1   Stenbergs buss
BOX 074        Bu2   Suderbuss
BOX 085        He1   Stånga buss
BOX 087        Vi1   Perssons buss
BOX 101        Sl2   Anderssons buss
BOX 102        Vi3   Perssons buss
BOX 105        Få3   Fårö busstrafik
BOX 106        Vi2   Visby Lokaltrafik
BOX 112        Vi5  Peter Gadd Buss
BOX 116        Kl2   Stenbergs Buss
BOX 123        Sl3   Anderssons Buss
BOX 124        Bu3   Suderbuss
BOX 126        Res1   GotlandsBuss AB
BOX 137        Vi4      Peter Gadd buss
BOX 144        He2   Karlssons Buss
BOX 145        Bu1   Ardgrens Buss
BOX 154        Få1   Fårö busstrafik
BOX 161        Ög2   Ala Buss
BOX 165        He3       Stånga buss
DEH 541        Få3   GotlandsBuss
DEH 544        Sl1   Anderssons Buss
EEZ 974        Få2?  Tottes bussar
XDF486         ??      Stånga buss


Visby Stadsbuss
ATZ 702        102   GotlandsBuss AB
CFD 722        101   GotlandsBuss AB
CFD 740        104?   GotlandsBuss AB
EFK 807        103   GotlandsBuss AB
XXX 000         ??   GotlandsBuss AB?  Servicelinjen


//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kristofer

26:an körs av Gadds buss med någon av deras turistbussar, normalt RSW934. Den brukar synas i trakten av Stenkumla som skolbuss efter morgonturen från Bäl men går inte på någon annan reguljär linje.

Fårö busstrafik kör ibland på linje 20 med sin ljusgula buss, som jag just nu inte har regnumret på. Har aldrig sett den i Visby i rusningen, men mitt på dagen kan den dyka upp.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Lars-Håkan_E

Tätortsbussarna körs av samverkansbolaget själva numera, även chaufförerna där är anställda av GotlandsBuss.

Åker du efter skolstarten har du ett stort antal nya och nyare skolbussar att hinna med också

Bussmicke

Sista veckan i augusti funderar jag på att åka.
Trodde all linjetrafik kördes med nytt. Då körs väl 13 och. 32? 42 Med annat också ?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

13 och 42 körs ju med skolbussar

32 körs med 10 ans förstärkningsbuss, alltså med Scala

Lars-Håkan_E

Citat från: Kristofer skrivet 11 juni 2012, 17:52:07 PM


Fårö busstrafik kör ibland på linje 20 med sin ljusgula buss, som jag just nu inte har regnumret på. Har aldrig sett den i Visby i rusningen, men mitt på dagen kan den dyka upp.

XLB 598, en Setra 316 UL ex Dacke Trafik.

Den brukar gå i Fårö:s vanliga omlopp, alltså även till Hemse o Klintehamn

Bussmicke

Citat från: Håkan_E skrivet 11 juni 2012, 19:25:24 PM
Åker du efter skolstarten har du ett stort antal nya och nyare skolbussar att hinna med också

Var då?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: Bussmicke skrivet 14 juni 2012, 00:01:33 AM
Var då?

På större delen av ön, förutom Visbyområdet där skolbussavtalet redan har rullat i  några år.
På alla andra håll så är det nya eller nyare bussar med bälten och Euro 5 motorer som gäller från aug 2012, några nya åkare och ett par som försvinner.

Kristofer

Citat från: Bussmicke skrivet 14 juni 2012, 00:01:33 AM
Var då?

Alla skolbussturer som gäller från höstterminens start finns listade här. En del överklaganden har kommit in, men till 99% kommer det nog att se ut så här.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Tommy E

Citat från: Kristofer skrivet 14 juni 2012, 10:33:18 AM
Alla skolbussturer som gäller från höstterminens start finns listade här. En del överklaganden har kommit in, men till 99% kommer det nog att se ut så här.

Intressant karta! Jag försökte modifiera adressen för att se turerna i andra delar av landet, men lyckades inte. Finns det något sätt att ordna detta?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Lars-Håkan_E

Citat från: Tommy E skrivet 14 juni 2012, 13:18:52 PM
Intressant karta! Jag försökte modifiera adressen för att se turerna i andra delar av landet, men lyckades inte. Finns det något sätt att ordna detta?

Nej.

Detta är ju konsultens webbsida, bara de kommuner som anlitat dem finns då att få fram om man har adressen.

Kristofer

Citat från: Bussmicke skrivet 09 juni 2012, 12:30:17 PM
Har lagt till Omnilinkarna i Visby men undrar vilken buss man har för innerstadslinjen idag.

XXX 000         ??   GotlandsBuss AB?  Servicelinjen

KHE 610 är det som kör servicelinjerna, bl a innerstadslinjen.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Bussmicke

Aha, Gotlandsbuss själva det med. Årmodell 2009
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: Bussmicke skrivet 15 juni 2012, 15:08:38 PM
Aha, Gotlandsbuss själva det med. Årmodell 2009

Ja samtlig tätortstrafik "ägs" och bemannas av samverkansbolaget själva sedan en typ förra sommaren, det har säkerligen med investeringarna i de nya Biogasbussarna att göra, en alltför stor risk för en ensam delägare.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kristofer skrivet 14 juni 2012, 10:33:18 AM
Alla skolbussturer som gäller från höstterminens start finns listade här. En del överklaganden har kommit in, men till 99% kommer det nog att se ut så här.

Det ska ju finnas en likadan "karta" uppdelad områdes och operatörsvis, har du möjligen adressen även till den?

Bussmicke skulle nog ha nytta av den gissar jag.