Nya bussar till linje 469 + lite fler bilder

Startat av P.Ek, 24 mars 2012, 13:56:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjorn_k

Igen: Ja, 00xx-boggierna är de klart bästa bussarna (enl min mening) vi har i depån just nu. dessa är med få undantag placerade på yttergaragen Bromskär, Östersjö då de krånglar ytterst lite samt går bra på småvägar och i vinterväglag.

Norrtälje-TO borde, för att optimeras, behandlas särskiljt från "övriga SL" i fråga om busstandard och kanske även i övrigt trafikhänseende?

bjorn_k

"Ytterligare en busstyp" förresten? Normalgolvare skulle väl utan större problem kunna rulla heldagsomlopp i Norrtälje TO utan att ens behöva nosa på någon stadslinje(för även vi normalgolvsentusiaster inser att stadstrafiken ska köras med låggolvare och inget annat). Men det har jag inte räknat alls på, bara "höftat med armbågen" :)


bjorn_k

Att sen blåbuss/stomlinje"projektet" är rent nys i fråga om bussutnyttjande osv (tänk bara kostnaderna för all röd och blå lackfärgspigment...) det är en helt annan fråga, om än intressant!

Bussens färg måste väl vara det absolut MINST viktiga? Säkerhet, Bekvämlighet, Tillgänglighet tillexempel...? Dessutom lär väl entreprenörerna mycket hellre göra egen reklam än skylta med THM-färger (om nu inte THM bekostar lackeringen)

Vanlig konversation;

Jag: Jo, jag jobbar på Nobina.
Vän1: Nobina? Vad gör dom? Aldrig hört talas om...
Jag: Jag kör buss, i Norrtälje mest men även i Stockholm
Vän2: Ja-HAA, du jobbar på SL?
Jag(lite trött): Nä, jag jobbar på N O B I N A..
Vän1/2: jasså, hm... Vilka är det... Hmmm... Jag som trodde SL skötte all trafik... Hmm

Lars-Håkan_E

Citat från: bjorn_k skrivet 25 mars 2012, 22:30:09 PM
"Ytterligare en busstyp" förresten? Normalgolvare skulle väl utan större problem kunna rulla heldagsomlopp i Norrtälje TO utan att ens behöva nosa på någon stadslinje(för även vi normalgolvsentusiaster inser att stadstrafiken ska köras med låggolvare och inget annat). Men det har jag inte räknat alls på, bara "höftat med armbågen" :)

Nu gällde det SL i allmänhet o Nacka o Värmdö i synnerhet, just Norrtälje där man idag inte alls har någon meranvändning eller optimering av fordonsanvändningen annat än några turer på 401 så skulle man mkt väl kunna använda normalgolv med lift, frågan är bara om operatörerna skulle vara så förtjusta i en sådan lösning, i a f dem som har mer SL trafik.

bjorn_k

Citat från: Håkan_E skrivet 25 mars 2012, 23:11:57 PM
Nu gällde det SL i allmänhet o Nacka o Värmdö i synnerhet, just Norrtälje där man idag inte alls har någon meranvändning eller optimering av fordonsanvändningen annat än några turer på 401 så skulle man mkt väl kunna använda normalgolv med lift, frågan är bara om operatörerna skulle vara så förtjusta i en sådan lösning, i a f dem som har mer SL trafik.
My bad... Jag som aldrig kan hålla mig till ämnet missade att vi pratade om N/V :)

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 25 mars 2012, 23:11:57 PM
just Norrtälje där man idag inte alls har någon meranvändning eller optimering av fordonsanvändningen annat än några turer på 401 så skulle man mkt väl kunna använda normalgolv med lift, frågan är bara om operatörerna skulle vara så förtjusta i en sådan lösning, i a f dem som har mer SL trafik.

Normalgolv med rullstolslyft är strängeligen förbjudet i hela Norrtälje trafikområde. Gäller även sommarförstärkningar på 676 mellan ordinarie tidtabellslagda turer, samt på "rena" skollinjer (med SL-nummer) ute i skogarna som kommer 50 km från Stockholm som närmast.
Strax intill är nya bussar med normalgolv och rullstolslyft tillåtet (och vanligt förekommande) på alla skol- och stomlinjer som passerar Knutby och Almunge. Dvs bl.a 147, 806, 808 och 809. Och detta i 8-10 år framåt.

Ändå finns det folk som hävdar att UL- och SL-avtalen inte skiljer sig så mycket från varandra...

Jag tror knappast att operatören i Norrtälje skulle ha nåt emot att ha 5-6 st B12MA med rullstolslyft på garageplanen att vid tillfälle snabbt kunna förstärka 676 med. Snarare är det huvudmannen som säger stopp för sånt.

Mikael T Nilsson

Citat från: bjorn_k skrivet 25 mars 2012, 22:24:50 PM
Igen: Ja, 00xx-boggierna är de klart bästa bussarna (enl min mening) vi har i depån just nu. dessa är med få undantag placerade på yttergaragen Bromskär, Östersjö då de krånglar ytterst lite samt går bra på småvägar och i vinterväglag.

Norrtälje-TO borde, för att optimeras, behandlas särskiljt från "övriga SL" i fråga om busstandard och kanske även i övrigt trafikhänseende?

Tack för denna info. Visst är det en buss vardera stationerad i Bromskär/Blidö och Östersjö/Björkö?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

bjorn_k

Det finns två rampplatser och likaledes två st bussar på vardera ställe!

Mikael T Nilsson

Citat från: bjorn_k skrivet 27 mars 2012, 14:08:08 PM
Det finns två rampplatser och likaledes två st bussar på vardera ställe!

Intressant! Tack för uppgiften!

Då finns väl just nu följande "satellitgarage" till Norrtälje:

-Rimbo (Fridströms)
-Hallstavik (4 bussar)
-Älmsta (3 bussar)
-Östersjö/Björkö (2 bussar)
-Bromskär/Blidö (2 bussar)
-Väddö? (2 bussar?)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 26 mars 2012, 02:23:26 AM
Normalgolv med rullstolslyft är strängeligen förbjudet i hela Norrtälje trafikområde. Gäller även sommarförstärkningar på 676 mellan ordinarie tidtabellslagda turer, samt på "rena" skollinjer (med SL-nummer) ute i skogarna som kommer 50 km från Stockholm som närmast.
Strax intill är nya bussar med normalgolv och rullstolslyft tillåtet (och vanligt förekommande) på alla skol- och stomlinjer som passerar Knutby och Almunge. Dvs bl.a 147, 806, 808 och 809. Och detta i 8-10 år framåt.

Ändå finns det folk som hävdar att UL- och SL-avtalen inte skiljer sig så mycket från varandra...

Jag tror knappast att operatören i Norrtälje skulle ha nåt emot att ha 5-6 st B12MA med rullstolslyft på garageplanen att vid tillfälle snabbt kunna förstärka 676 med. Snarare är det huvudmannen som säger stopp för sånt.

Nu var det inte några sommarförstärkningar som avsågs utan att planera in ytterligare en udda busstyp som enbart skulle kunna användas på enstaka linjer (Störst problem på Värmdö-Nacka)
Fler busstyper innebär fler omlopp och sämre utnyttjande av bussarna, dessutom får operatörerna ännu svårare att flytta bussar inom länet för att tillfredställa medelålderskraven.

bjorn_k

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 28 mars 2012, 09:17:50 AM
Intressant! Tack för uppgiften!

Då finns väl just nu följande "satellitgarage" till Norrtälje:

-Rimbo (Fridströms)
-Hallstavik (4 bussar)
-Älmsta (3 bussar)
-Östersjö/Björkö (2 bussar)
-Bromskär/Blidö (2 bussar)
-Väddö? (2 bussar?)
Inte Väddö... Erik får svara på antalet bussar i Rimbo :)

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.