Nya bussar till linje 469 + lite fler bilder

Startat av P.Ek, 24 mars 2012, 13:56:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

P.Ek

Imorse hade jag tänkt att fota 6680 och 6681 på linje 469, för jag trodde de nya vagnarna inte skulle sättas i trafik förrän på måndag men där hade jag fel! 6680 och 6681 rullar vidare hos Lidingö


Keolis 7629 mot Finnberget vid Nacka Forum, stadshuset


Cirka 8 minuter senare kom Keolis 7628 mot andra ändhållplatsen Nacka sjukhus, passande reg-skylt som slutar med siffrorna 469 eftersom denna buss antagligen bara kommer gå på linje 469 tills vidare


Tidigare vid Slussen räknade man med att 8:48-turen mot Stavsnäs och Sollenkroka på linje 434 skulle bli full, så först gick Keolis 6042, sen 6447 och här på bilden flexen 5786 som extratur på 433 mot Stavsnäs


Nobina 7234...


...och Keolis 7051 vid Nacka Forum


Keolis 7044 vid Slussen


Och sist Keolis 7052

//P.Ek :)

Mikael T Nilsson

Tack för detta trevliga bildsvep! Kul att du fick med flexvagnen!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

P.Ek

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 24 mars 2012, 15:49:04 PM
Tack för detta trevliga bildsvep! Kul att du fick med flexvagnen!

Kul att du tyckte om bilderna! Flexvagnen kom vid rätt tid till skillnad från förra lördagen då det bara var en extrabuss och båda bussarna var fulla. Kan de inte sätta in någon av de fem B10MA i 56-serien som ska finnas i Björknäs??

Carl Eric

Tack för bilderna! Kul att du har fått N-Vs snyggaste bussar på bild!   8)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Fredde

Citat från: P.Ek skrivet 24 mars 2012, 19:40:04 PM
Kan de inte sätta in någon av de fem B10MA i 56-serien som ska finnas i Björknäs??

Nej det är inte aktuellt.


P.Ek

Citat från: Carl Eric skrivet 25 mars 2012, 10:45:13 AM
Tack för bilderna! Kul att du har fått N-Vs snyggaste bussar på bild!   8)
Tycker att NVs MAN-bussar är mycket snyggare än t ex innerstadsmännen :)
Citat från: Fredde_J skrivet 25 mars 2012, 10:53:32 AM
Nej det är inte aktuellt.
Hur menar du?

jbnilsson

En höggolvare får väl under inga omständigheter förstärka en ordinarie avgång i N/V. Däremot köra som extra tur mellan ordinarie avgångar. I detta fallet är det väl förstärkningsturer till ordinarie avgång, och då ska det köras med godkända bussar, alltså krav på lågentre, bälten, regionalstandard osv...

Så har jag förstått det iaf.

Ted Selander

Citat från: jbnilsson skrivet 25 mars 2012, 15:01:23 PM
En höggolvare får väl under inga omständigheter förstärka en ordinarie avgång i N/V. Däremot köra som extra tur mellan ordinarie avgångar. I detta fallet är det väl förstärkningsturer till ordinarie avgång, och då ska det köras med godkända bussar, alltså krav på lågentre, bälten, regionalstandard osv...

Så har jag förstått det iaf.
Så länge som ordinarie avgång trafikeras av godkänd buss, får den dubbleras/förstärkas med buss utan lågentré. Gäller tidtabellsperioden ut.

P.Ek

Citat från: Ted S skrivet 25 mars 2012, 15:09:19 PM
Så länge som ordinarie avgång trafikeras av godkänd buss, får den dubbleras/förstärkas med buss utan lågentré. Gäller tidtabellsperioden ut.

Så har jag också förstått det, och en lördagsmorgon klockan 9 kan väl inte alla fem normalgolvare vara upptagna? På 434ans 8:48-tur på lördagar finns två möjligheter att byta till båt, vid Stavsnäs och vid Sollenkroka så resandeantalet är ganska högt och bussarna blir fulla ganska snabbt. Då är det rätt läge att förstärka med en normalgolvare.

Ted Selander

Citat från: P.Ek skrivet 25 mars 2012, 16:09:18 PM
Så har jag också förstått det, och en lördagsmorgon klockan 9 kan väl inte alla fem normalgolvare vara upptagna? På 434ans 8:48-tur på lördagar finns två möjligheter att byta till båt, vid Stavsnäs och vid Sollenkroka så resandeantalet är ganska högt och bussarna blir fulla ganska snabbt. Då är det rätt läge att förstärka med en normalgolvare.
Underförstått mellan parterna är att gamlingarna endast används när inga andra fordon finns tillgängliga. Därav ingen insats under veckosluten.

P.Ek

Citat från: Ted S skrivet 25 mars 2012, 16:19:25 PM
Underförstått mellan parterna är att gamlingarna endast används när inga andra fordon finns tillgängliga. Därav ingen insats under veckosluten.
Synd tycker ja.. tack för info iaf :)

Ersa

Numera borde väl alla veta att normalgolv måste undvikas på landsbygden i SL-trafiken. Så fort en normalgolvare rullas ut riskerar man att "kränka" resenärerna vilket därmed leder till bråk och därmed viten. Det spelar ingen roll om det är proppfullt med stående i lågentrébussar i 90 km/t på motorvägarna eller om pendlare lämnas kvar vid hållplatserna för att kapaciteten inte alltid uppnås då lågentrébussarna har färre antal stolar. SL och Landstinget har numera tillgängligheten som krav framför allt annat. Och då menas golvhöjden i främre delen bussen. Något krav på att alla hållplatserna på något vis ska vara anpassade till lågentrébussarna för att instegshöjden ska bli bra verkar inte finnas. Sen kan man tycka vad man vill om det, men det är en annan sak.

Lars-Håkan_E

Detta tycker jag mig läst förut ;D

Stockholm har "tyvärr" ett problem jämfört med många andra län som få verkar tänka på.

Den som är intresserad kan ju sätta sig ned och räkna fram hur många extra fordon som skulle krävas om man införde ytterligare en busstyp, nämlifgen normalgolvsbuss med lift och extra stor rullstolsplats/barnvagnsplats, en busstyp som då enbart skulle kunna användas i speciella omlopp på enstaka linjer/depå, det blir ytterligare en uppgång i vagnantal jämförbar med blåbussatsningen om inte ännu större.
Dessutom kan man med fog anta att förarpersonalen vill ha extra tid för att manövrera lift och hjälpa kunder med barnvagnar.

En normalgolvare skulle t.ex inte kunna användas i Nackatrafiken och förmodligen inte heller på annat än enstaka Värmdölinjer, ett nytt "Vest äventyr" om någon minns det  ;)

I Uppland kör UL väldigt marginell förortstrafik eftersom den kör av Uppsalabuss i första hand, då är det inget problem med normalgolvare med lift.

homer

Citat från: Håkan_E skrivet 25 mars 2012, 20:32:19 PM
Detta tycker jag mig läst förut ;D

Stockholm har "tyvärr" ett problem jämfört med många andra län som få verkar tänka på.

Den som är intresserad kan ju sätta sig ned och räkna fram hur många extra fordon som skulle krävas om man införde ytterligare en busstyp, nämlifgen normalgolvsbuss med lift och extra stor rullstolsplats/barnvagnsplats, en busstyp som då enbart skulle kunna användas i speciella omlopp på enstaka linjer/depå, det blir ytterligare en uppgång i vagnantal jämförbar med blåbussatsningen om inte ännu större.
Dessutom kan man med fog anta att förarpersonalen vill ha extra tid för att manövrera lift och hjälpa kunder med barnvagnar.

En normalgolvare skulle t.ex inte kunna användas i Nackatrafiken och förmodligen inte heller på annat än enstaka Värmdölinjer, ett nytt "Vest äventyr" om någon minns det  ;)

I Uppland kör UL väldigt marginell förortstrafik eftersom den kör av Uppsalabuss i första hand, då är det inget problem med normalgolvare med lift.

Eftersom både nacka och Värmdö så send som i augusti hade en väldigt hög andel normalgolvare så skulle jag väl inte säga att de skulle bli stora problem, men jag förstår ändå vad du menar... Sl trafiken skiljer sig väldigt mycket från övriga sverige trafikmässigt. Norrtälje är väl undantaget är man iof, rent praktiskt skulle kunna lösa de väldigt bra genom att bara köra med höggolvare, men å andra sidan är en volvo 8900 bra mycket bättre på landsväg än en gammal sliten b10ma.

problemet i norrtälje verkar väl snarare vara att SL inte har ställt tillräckligt höga krav på de lågentre fordon som ska rulla i kommunen.  dessutom tror jag till och med att norrtäljepassagerarna föredrar tex nobina 0064 framför vilken normalgolvad buss som helst, då dessa är både tysta, bekväma och väldigt bra på vintervägar...

DEB

Citat från: Ted S skrivet 25 mars 2012, 16:19:25 PM
Underförstått mellan parterna är att gamlingarna endast används när inga andra fordon finns tillgängliga. Därav ingen insats under veckosluten.

Är det ett krav eller är det Keolis själva som väljer att bespara normalgolvarna så gott som det går? För här i Handen t.ex så kör CN113 normalgolv även på söndagkvällar, när större delen av omnilink-flottan jäser i depån.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/