GDG bussar avdeln ing "udda"

Startat av S Svensson, 08 oktober 2007, 20:04:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Jag har en plac lista för borlänge 1990. Om det är intresse så kan jag följa upp denna.
2625 lev Dalarna. omplac Alingsås som förstärkning för 841.
262-2627 Dalarna
2628 lev G best,omplav Vänersborg - Borlänge
2629 lev G best, omplac Ludvika - Borlänge
2630 lev G best, omplac Kungälv reserv
2728 lev G best, omplav Alingsås- Borlänge
2729 lev G best,omplac Alingsås -Borlänge - Västerås
2730 lev G best, ompac Karlstad
2631  G xp ,omplac Karlstad
2632  G xp. omplac Karlstad
2633  G xp. omplac Vänersborg (museivagn,fanns avst på gamla verkstad.
2634  G xp,omplac Ludvika
2635  G xp, vissa prov åt Volvo. gått över 300000 mil
2637  G xp,ompac Karlstad
2925  Gxp, omplac Töreboda
2926  G xp, kvar G  till Komarken trafikskola ,ev åt Swebus
2927  G xp,omöplac Töreboda till Vänersborg för xp tur,såld Magnus Krokström.
2928  G xp, omplac Malung åter Kungälv reserv till trafikskola vid LindholmenG
2929  G xp, omplac Karlstad
2075  G xp (första B10M vH 310) såld  Stjernberg,Skene)
2825   Karlstad ---2826 Lidköping ---2827-2830 kvar Dalarna
         ingen anteckning om omplacering
2876,2878 van Hool och 2875,2877,2879 Lier La Strada
2975,2976 van Hool och 2977,2978 Lier la Strada
2979 BHN 330 B58-Höglund,Säffle övt från  LB  66
2980 DPB979 B58-Ikarus regnr "dyker upp" som GDG linjevagn
2025 ADK634 12 m vH utan AC Sandviken
2026 AFM811 12 m vH med AC Borlänge
2125 CHM068 12m utan AC, G-Kungälv
2126 AHN593 12m med AC
2225-2229 vH 13m utan AC för X presslinjer
2230 EHN149 12 m med AC G-Kungälv,G best till Alingsås xp först såld
2325-2326 13 m? utan AC för Arvika
2327 ESA670 13m? Borlänge
2425-2426 13m dörr 1-1-0 G-Kungälv
2427-2429 13 m best dörr1-0-0 plac Kungälv ev omplac till Vänersborg
Vänersborg hade fö flera ScV-Lier turister som linjevagnar .ev vr 2754 någon annanstans.
3925 plac Karlstad
3926-3928 G xp troligen sålda direkt efter slutanvändning. Troligen reg på G hela tiden men tjänstgjorde på hela GDG nätet.
Hoppas uppgifterna var intressanta och gamla minnen kom till liv.
GDG var under åren 1909-1918 inte GDG utan GSG. Vad gäller bussarna gick GDG in i Stockholm och även om man kallade sig GDG så visst var det väl GSG- Göteborg-Stockholm-Gävle på 80 talet.
I dag är det inte mycket kvar av GDG expressnmät.Blöandningen mellan vanlig linjetrafik och långlinje finns ej. Trafik får inte ske inom ett län och i dag kör Swebus Express emellan 4 städer,Oslo.Stockholm-Göteborg och Malmö.Mindre orter lämnas åt sidan.

j-a


S Svensson

Jag kan ha skrivit fel. Vad säger läsarna.Just nu kan jag inte kontrollera min anteckning. Jag har heller inget minne av denna buss. 2126 kommer jag ihåg och 2230 minns jag både i G och i A och som såld.Men med AC bortagen då.

j-a

På mina bilder på 2026 från början av 80 talet finns då ingen Ac,inte kan den ha blivit bortplockad så tidigt?

Ulf Fernestad

#19
Citat från: S Svensson skrivet 14 oktober 2007, 18:36:10 PM
Jag har en plac lista för borlänge 1990. Om det är intresse så kan jag följa upp denna.
2625 lev Dalarna. omplac Alingsås som förstärkning för 841.
262-2627 Dalarna
2628 lev G best,omplav Vänersborg - Borlänge
2629 lev G best, omplac Ludvika - Borlänge
2630 lev G best, omplac Kungälv reserv
2728 lev G best, omplav Alingsås- Borlänge
2729 lev G best,omplac Alingsås -Borlänge - Västerås
2730 lev G best, ompac Karlstad
2631  G xp ,omplac Karlstad
2632  G xp. omplac Karlstad
2633  G xp. omplac Vänersborg (museivagn,fanns avst på gamla verkstad.
2634  G xp,omplac Ludvika
2635  G xp, vissa prov åt Volvo. gått över 300000 mil
2637  G xp,ompac Karlstad
2925  Gxp, omplac Töreboda
2926  G xp, kvar G  till Komarken trafikskola ,ev åt Swebus
2927  G xp,omöplac Töreboda till Vänersborg för xp tur,såld Magnus Krokström.
2928  G xp, omplac Malung åter Kungälv reserv till trafikskola vid LindholmenG
2929  G xp, omplac Karlstad
2075  G xp (första B10M vH 310) såld  Stjernberg,Skene)
2825   Karlstad ---2826 Lidköping ---2827-2830 kvar Dalarna
         ingen anteckning om omplacering
2876,2878 van Hool och 2875,2877,2879 Lier La Strada
2975,2976 van Hool och 2977,2978 Lier la Strada
2979 BHN 330 B58-Höglund,Säffle övt från  LB  66
2980 DPB979 B58-Ikarus regnr "dyker upp" som GDG linjevagn
2025 ADK634 12 m vH utan AC Sandviken
2026 AFM811 12 m vH med AC Borlänge
2125 CHM068 12m utan AC, G-Kungälv
2126 AHN593 12m med AC
2225-2229 vH 13m utan AC för X presslinjer
2230 EHN149 12 m med AC G-Kungälv,G best till Alingsås xp först såld
2325-2326 13 m? utan AC för Arvika
2327 ESA670 13m? Borlänge
2425-2426 13m dörr 1-1-0 G-Kungälv
2427-2429 13 m best dörr1-0-0 plac Kungälv ev omplac till Vänersborg
Vänersborg hade fö flera ScV-Lier turister som linjevagnar .ev vr 2754 någon annanstans.
3925 plac Karlstad
3926-3928 G xp troligen sålda direkt efter slutanvändning. Troligen reg på G hela tiden men tjänstgjorde på hela GDG nätet.
Hoppas uppgifterna var intressanta och gamla minnen kom till liv.
GDG var under åren 1909-1918 inte GDG utan GSG. Vad gäller bussarna gick GDG in i Stockholm och även om man kallade sig GDG så visst var det väl GSG- Göteborg-Stockholm-Gävle på 80 talet.
I dag är det inte mycket kvar av GDG expressnmät.Blöandningen mellan vanlig linjetrafik och långlinje finns ej. Trafik får inte ske inom ett län och i dag kör Swebus Express emellan 4 städer,Oslo.Stockholm-Göteborg och Malmö.Mindre orter lämnas åt sidan.
Varför blev dessa bussar omplacerade 1990 till Blg!!???? Och en del av uppräknade bussar var skrotplacerade på garageplan i Kuä 1986. 2980 har ju inte existerat sen slutet på 70-talet dök upp igen 1981 som 1169 "nygammalt"
mvh Fernestad

j-a

Vad hände med 2636 ,har för mig jag såg den också på skrotplan i Kungälv i slutet av 80 talet,då var den krockad

Nicklas Vasa

2979 finns kvar som racebuss.

2980 kände jag inte till, men det var intressant.

Det där med AC har jag aldrig brytt mig om, men jag vet att 25 och 27 vagnarna hade.

Anledningen till att det stationerades mycket bussar i Borlänge -89-91 var att man fick skolskjutsarna som någon sorts tröst för att man förlorat linjetrafiken, och jag har sett en siffra på att man hade 40 st beställningsvagnar vid denna tidpunkt i Borlänge, antar att man försökte satsa på beställningar också, jag vet att man hade mycket personal att hålla med jobb, och en satsning gjordes ju också på Taxi verksamhet. Skolskjutsarna förlorades i upphandling -91.

S Svensson

Som jag skrev för en månads sedan. 2635 och 2636   rapporterades finnas vid skrotplatsen i Nykroppa. Tyvärr vet jag inte nu hur det var.Jag kontrollerade senare med bilreg och det var oklart vad som hänt med 2636. Det är möjligt att båda drogs därifrån som Vasa hävdat. Eftersom 2635 var rostig undertill  så kanske den stått ute en lång tid.
Vad som hände 2633 vet jag inte heller. När jag var i Vg sommaren 1990 var gamla garaget kvar och fullt med gamla bussar som sades vara avsedda för museiändamål,däribland Lier 1025 som först skulle få Swebusnr 0001. Nu gick detta senare  till en Mazda och 2-4 till Vo 745.(de senare i Borlänge).Även 550 fanns i Borlänge fastän den senare fick annat nr beroende på tvenumrerande.

Nicklas Vasa

550 ? Vad var det för något ? Jag känner bara till Vanhool:en 550....

Taxi bilarna fick nummer, men jag har inte dom i huvudet just nu....
Men det var ungefär 20 st med färdtjänst bussarna....

S Svensson

Det blev fel. Tittar i listan och ser att det skall vara 0551 NDO802 som är en VW Transport.
GDG-(Swebus nummer) 0002 MPS814; 0003 MYB 485; 0004 MHF 663;0005 GDP361 ;0006 KLA 405.  Borlänge 90-08-06 förteckning.
Vad gäller NDO802 så fann jag att detta nr inte stämde.Detta innebar att SJ-(Swebus) gav den ett annat nr Vad jag kommer ihåg på rak arm så bör det varit 3212. Nu hittade jag inte detta exakt till undrlaget till Färdskrivaren. I vilket fall tog jag med detta i det jag sände in.

GDG-(Swebus) nr 0001 gavs till buss 1025 men togs tillbaka på den lista som sändes ut och 0365 gavs nr 0001 LKT767 Mazda 626 komb sedan reg på Swebus Continent juli/aug 1990.
Detta innebär också att gamla 1-6 inte var kvar 1 jan 91 då "nya" Swebus tog över.
Fö så hade jag en Karlstads lista på samma ställe. Volvo B10M med Alpuskaross 0290 - 0292 har automatlåda liksom 0468 och 0469 (1861 och 1862) har. Det har sagts mig muntligt att 1576-1578 alltså hade Allison GB644 medan de andra 1861-1862 hade 5HP500. Kan detta stämma. 0520 i Årjäng hade/har handikapplift.
901105 hade Sandviken 3098,3100,3103,3105.3106.3107,3108,3109;Hofors 3099,3101,3104;Ockelbo 3097 och 3102.Dessa GDG bussar fick SJ-(Swebus)nummer.
JGP 752 är enl bilregistrets utdrag 900814 både belagd med körförbud och avställd (2636). LCL597 har enbart kf.

Nicklas Vasa

Ja, reg nr på VW:n känner jag igen, men inte inv nr, Bussarna i Värmland låter troligt att det var automater i dessa, men exakt vilken typ, vet jag ej, det där med handikapp lift var intressant, vad gick denna på för körning ? var det något special, eller något test ?

Av bussar i Sandviken kan nämnas att 407, alltså GDG 1789 senare stationerades där.

Och övriga skolbussar till Borlänge, var förutom 1005 som Bengt Andersson körde, togs 1101 i trafik + att 1604 och 1904 kom från Sandviken, och så kom 1815 från Surahammars trafik, och denna lilla Merca var riktigt snygg i GDG design....

Nicklas Vasa

3222-23 känns dessa nr igen ? man hade ett antal Mercedes O309 också.....
....förutom då 1815.....

S Svensson

Joda, men dessa köptes av Swebus själva.De är inte några GDG vagnar. Jag vill minnas att dessa var avsedda för Kramfors till att börja med.