GDG bussar avdeln ing "udda"

Startat av S Svensson, 08 oktober 2007, 20:04:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Det finns uppenbarligen ett intresse för GDG bussar. Jag har tidigare skrivit om linjevagnar som fått kaross i Kungälv.
Udda bussmärken har funnits också. Ett sådant numera vanligt "varumärke" är Setra. Bussen tillverkas av Kässbohrer och betecknar att den har integralchassi (Selbsttragent).
GDG har haft några sådana också i en tid då sådana var ovanliga.Redan 1971 kom till Göteborgsområdet 2115 EH435 av minsta S90 modellen. Den var till en början brun.Mjölkcholad nedtill och mörk choklad -färg upptill. Senare den mera vanliga GDG färgen som var vanlig till 1982.
Uppenbarligen uppstod tycke och GDG beställde 2 ex av en Setra S80 för linjeändamål. 1315 HDL376 och 1316 HCZ121  för Kungälv och följdes senare av 1515HTA499;1516 HTF329;1517 HRU169;1518 HRD299 och 1519 HWH 392. De sista var avsedda för Dalarna.1515 var troligen i Dalarna först,men omplacerades till Kungälv. Denna havererade troligen där. Mindre bussar kan vara svårkörda. De är inga stora bussar men är heller inte någon personbil. GDG folk berättade att bussen kvaddades och man vet inte hur för den låg innanför en stenmur.På denna syntes inga märken alls.
Ca 1975? övertogs ett företag i Dalarna. Anders Mååg i Insjön. Han hade två Setra S140 eller 150. 2215 var ADZ044 och 2415 HDM089. 2215 omplacerades till Kungälv där den var regionvagn.Kom uppenbrligen från Dalarna i tur på linje 245.
Andra udda vagnar som GDG övertog var 2116 EHG351. Denna var en kort MB-Delta Plan som kallades Nordic. Kom från Nora Bergslags Järnväg. Jag vet inte var denna gick på GDG men när den sålts så "dök" den upp kring Boråstrakten i GDGs vinröda färg. Det var Jan Rydberg,Nitta Taxi,som köpt den. 2315 var en Mercedes-Benz 302 ENU 212.
GDG hade i slutet av 1960 talet och början av 70 talet ganska dålig ekonomi. Detta innebar att av intäkterna som företaget fick så härrörde huvuddelen från  verksamhet som  kiosker och serveringar. Beställnints och turisttrafik gick på sparlåga. Personer som intresserade av detta bereddes inte arbete då. Lennart Carlsson som utvecklade bussresorna gick över till Stena Line och bygde upp deras verksamhet med bussresor. En mindre känd del av Stena. Även på SJ var det svårt med detta. Björn Kroll bildade eget rese och bussföretag och Gunnar Johansson i Borås slutade på SJ och gick till Markresor. Men Gunnar J och Berndt Karlsson (nyligen avliden) gick till Borås Lokaltrafik och utvecklade detta företags betällningstrafik.
GDG var ju ägt av SJ och drevs ju som komplement till SJ. Trafiken på linjen Göteborg-Karlstad minskades ned på järn väg och stationer drogs in. GDG började hör köra linjetrafik med expressbuss.Dessa stannade i regel på gamla jv stationerna. I Skaraborg hade VGJ lagts ned 1970 och SJ ,Mariestad,och LB Partille började köra snabbuss Mariestad-Göteborg med förarebyte i Vara.I samband med sanering av linjenät i Skaraborg tog GDG över linjen 241 och förängde den från Mariestad till Kristinehamn och därifrån till Karlskoga och Örebro.Det kördes även bakvägen till Karlstad.Vi är framme  vid ungefär 1976. GDG tog med SJs goda minne över långlinjetrafiken med buss,den sk Continentbus-trafiken. Hade börjat i Stockholm bla men det gick dåligt ekonomiskt och Hellgrens i Skellefteå samarbetade om långlinjetrafiken. GDG fick ta över och de utvecklade långlinjetrafiken ännu en gång. SJ hde ju hållit på på 50 talet och Linjebuss hade också haft utlandstrafik som man gjorde sig av med 1955. Linjebuss och GDG samarbetade en period om turisttrafik fram till ca 1975. Denna avdelning fanns i Växjö. Linjebuss utvecklade på 70 talet själva turisttrafik. Några från GDG gick över till LB. LB fick problem och avvecklade sin turistsektor. Tyvärr tillhörde en hel del resebyråfolk bussdelen av företaget vilket medförde arbetslöshet när de inte behövdes.
Beställningstrafiken och Continenttrafiken fick 1976-77 bussarna 2628-2630,2728-2730 till Göteborg för trafiken till bla Tyskland. Borlänge fick 2725-2727 för samma trafik från Stockholm. Uppenbarligen tomkörde Borlänge bussarna till Stockholm. Bussen 2727 med förartur omplacerades efter något år till Sandviken så även de körde tur från Stockhoplm. Oftast kl 12.00 torsdagar. Bussarna från Göteborg möttes på färjan till Tyskland och fick byta resenärer inbördes. Ibland var bagaget kvar och det finns många uppgifter om hur man körde väskor till resenärerna efteråt.
Jag kommer att återkomma med uppgifter om fordon som övertogs från andra företag  som gick på beställningar och långlinjer om intresse finns. Sören S

Ulf Fernestad

Citat från: S Svensson skrivet 08 oktober 2007, 20:04:13 PM
Det finns uppenbarligen ett intresse för GDG bussar. Jag har tidigare skrivit om linjevagnar som fått kaross i Kungälv.
Udda bussmärken har funnits också. Ett sådant numera vanligt "varumärke" är Setra. Bussen tillverkas av Kässbohrer och betecknar att den har integralchassi (Selbsttragent).
GDG har haft några sådana också i en tid då sådana var ovanliga.Redan 1971 kom till Göteborgsområdet 2115 EH435 av minsta S90 modellen. Den var till en början brun.Mjölkcholad nedtill och mörk choklad -färg upptill. Senare den mera vanliga GDG färgen som var vanlig till 1982.
Uppenbarligen uppstod tycke och GDG beställde 2 ex av en Setra S80 för linjeändamål. 1315 HDL376 och 1316 HCZ121  för Kungälv och följdes senare av 1515HTA499;1516 HTF329;1517 HRU169;1518 HRD299 och 1519 HWH 392. De sista var avsedda för Dalarna.1515 var troligen i Dalarna först,men omplacerades till Kungälv. Denna havererade troligen där. Mindre bussar kan vara svårkörda. De är inga stora bussar men är heller inte någon personbil. GDG folk berättade att bussen kvaddades och man vet inte hur för den låg innanför en stenmur.På denna syntes inga märken alls.
Ca 1975? övertogs ett företag i Dalarna. Anders Mååg i Insjön. Han hade två Setra S140 eller 150. 2215 var ADZ044 och 2415 HDM089. 2215 omplacerades till Kungälv där den var regionvagn.Kom uppenbrligen från Dalarna i tur på linje 245.
Andra udda vagnar som GDG övertog var 2116 EHG351. Denna var en kort MB-Delta Plan som kallades Nordic. Kom från Nora Bergslags Järnväg. Jag vet inte var denna gick på GDG men när den sålts så "dök" den upp kring Boråstrakten i GDGs vinröda färg. Det var Jan Rydberg,Nitta Taxi,som köpt den. 2315 var en Mercedes-Benz 302 ENU 212.
GDG hade i slutet av 1960 talet och början av 70 talet ganska dålig ekonomi. Detta innebar att av intäkterna som företaget fick så härrörde huvuddelen från  verksamhet som  kiosker och serveringar. Beställnints och turisttrafik gick på sparlåga. Personer som intresserade av detta bereddes inte arbete då. Lennart Carlsson som utvecklade bussresorna gick över till Stena Line och bygde upp deras verksamhet med bussresor. En mindre känd del av Stena. Även på SJ var det svårt med detta. Björn Kroll bildade eget rese och bussföretag och Gunnar Johansson i Borås slutade på SJ och gick till Markresor. Men Gunnar J och Berndt Karlsson (nyligen avliden) gick till Borås Lokaltrafik och utvecklade detta företags betällningstrafik.
GDG var ju ägt av SJ och drevs ju som komplement till SJ. Trafiken på linjen Göteborg-Karlstad minskades ned på järn väg och stationer drogs in. GDG började hör köra linjetrafik med expressbuss.Dessa stannade i regel på gamla jv stationerna. I Skaraborg hade VGJ lagts ned 1970 och SJ ,Mariestad,och LB Partille började köra snabbuss Mariestad-Göteborg med förarebyte i Vara.I samband med sanering av linjenät i Skaraborg tog GDG över linjen 241 och förängde den från Mariestad till Kristinehamn och därifrån till Karlskoga och Örebro.Det kördes även bakvägen till Karlstad.Vi är framme  vid ungefär 1976. GDG tog med SJs goda minne över långlinjetrafiken med buss,den sk Continentbus-trafiken. Hade börjat i Stockholm bla men det gick dåligt ekonomiskt och Hellgrens i Skellefteå samarbetade om långlinjetrafiken. GDG fick ta över och de utvecklade långlinjetrafiken ännu en gång. SJ hde ju hållit på på 50 talet och Linjebuss hade också haft utlandstrafik som man gjorde sig av med 1955. Linjebuss och GDG samarbetade en period om turisttrafik fram till ca 1975. Denna avdelning fanns i Växjö. Linjebuss utvecklade på 70 talet själva turisttrafik. Några från GDG gick över till LB. LB fick problem och avvecklade sin turistsektor. Tyvärr tillhörde en hel del resebyråfolk bussdelen av företaget vilket medförde arbetslöshet när de inte behövdes.
Beställningstrafiken och Continenttrafiken fick 1976-77 bussarna 2628-2630,2728-2730 till Göteborg för trafiken till bla Tyskland. Borlänge fick 2725-2727 för samma trafik från Stockholm. Uppenbarligen tomkörde Borlänge bussarna till Stockholm. Bussen 2727 med förartur omplacerades efter något år till Sandviken så även de körde tur från Stockhoplm. Oftast kl 12.00 torsdagar. Bussarna från Göteborg möttes på färjan till Tyskland och fick byta resenärer inbördes. Ibland var bagaget kvar och det finns många uppgifter om hur man körde väskor till resenärerna efteråt.
Jag kommer att återkomma med uppgifter om fordon som övertogs från andra företag  som gick på beställningar och långlinjer om intresse finns. Sören S
2116 fanns i Karlstad när jag började där -79, den gick bara småturer som flygbuss som längst från verkstan den tog mer motorolja än diesel , försvann från Ksd i början av -80 talet. Även 2415 fanns där ett tag innan den försvann till Sura i Västerås även denna buss var inte så populär bland chaufförerna
mvh Fernestad

j-a

Kul läsning hoppas på fortsättning.Finns det bilder på dessa fordon också?

Göran O

Vagn 1518 fanns uppställd vid en gård några km norr om Kungälv efter gamla E6:an nu i sommar. Har dock varit borta någon månad nu.

Nicklas Vasa

Intresse finns, berätta mer....

Några Setror i Dalarna känner jag inte till, inte mer än att det på -70 talet provades några små bussar på lågfrekventa stadslinjer i Borlänge, men dessa försvann fort....

Mercedesen 2315 gick däremot i Borlänge, men den gick till skrot tidigt....

Jag vet också att många av dessa små Setror finns kvar, lastbilsreggade, men jag har inte det i huvudet....

-88 kom en Setra ledvagn, som senare Wasatrafik övertog och döpte till 1811, (KLL 224) undrar om denna ägdes av GDG eller Dalatrafik ? Gick i alla fall på ett Ludvika omlopp som utgick från Borlänge, och jag vill minnas att denna levererades som manuell, men byggdes om till automat, då den istället sattes in på stadslinjer i Falun. Detta var ju en av osämjorna mellan GDG och Dalatrafik, då Dalatrafik envist hävdade att det skulle vara Ledvagnar och GDG då hävdade
motsatsen....

För våra Ume bor ska berättas att i denna veva lånades en Volvo Säffle ledvagn ner från Ume, (NSD 765) som provbuss, Dalatrafik hade ju redan två Scanior (AWU 265,BWZ 115) antar att man jämförde bussarna, innan man bestämde sig....

Någon har berättat att han på frågan till Dalatrafiks dåvarande VD Roger Asp, om varför man valde Scania, fick svaret: "-ställ upp en scania bredvid en Volvo vid start från hållplats, så får du se".

Hans J

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 oktober 2007, 17:49:50 PM
Intresse finns, berätta mer....

Några Setror i Dalarna känner jag inte till, inte mer än att det på -70 talet provades några små bussar på lågfrekventa stadslinjer i Borlänge, men dessa försvann fort....

Mercedesen 2315 gick däremot i Borlänge, men den gick till skrot tidigt....

Jag vet också att många av dessa små Setror finns kvar, lastbilsreggade, men jag har inte det i huvudet....

-88 kom en Setra ledvagn, som senare Wasatrafik övertog och döpte till 1811, (KLL 224) undrar om denna ägdes av GDG eller Dalatrafik ? Gick i alla fall på ett Ludvika omlopp som utgick från Borlänge, och jag vill minnas att denna levererades som manuell, men byggdes om till automat, då den istället sattes in på stadslinjer i Falun. Detta var ju en av osämjorna mellan GDG och Dalatrafik, då Dalatrafik envist hävdade att det skulle vara Ledvagnar och GDG då hävdade
motsatsen....

För våra Ume bor ska berättas att i denna veva lånades en Volvo Säffle ledvagn ner från Ume, (NSD 765) som provbuss, Dalatrafik hade ju redan två Scanior (AWU 265,BWZ 115) antar att man jämförde bussarna, innan man bestämde sig....

Någon har berättat att han på frågan till Dalatrafiks dåvarande VD Roger Asp, om varför man valde Scania, fick svaret: "-ställ upp en scania bredvid en Volvo vid start från hållplats, så får du se".

Nicklas!

Nej, GDG varken köpte in eller ägde den omtalade Setra-ledvagnen. Det var mycket riktigt en manuellt växlad ledbuss med bakmotor, en förträfflig kombination!  ::)

GDG hade mycket väl kunnat inhandla ledvagnar för trafiken. Konflikten mellan Dalatrafik och GDG låg på ett helt annat plan.
Jag kan berätta att vid den sista leveransen av stadsbussar, från Scania till GDG Dalarna, var representanter från Dalatrafik med vid slutbesiktningen av fordonen i Katrineholm för att kontrollera att de uppfyllde de önskemål Dalatrafik ställt då det blev aktuellt att nybeställa stadsbussar. Detta sagt bara för att visa att det inte låg konflikt i allt mellan GDG och Dalatrafik vilket ofta är den allmänna uppfattningen.

/HansJ

S Svensson

Jag tror att vi går vidare.Västgötland är stort.Buslinjenätet har växt fram på olika sätt. SJ,GDG och LB gick delvis aktivt in för att förvärva småföretag. GDG:s Björn Larsson satt med i en utredning om linjenätet och vad kommuner och företag skulle göra. För området som kallas GL ibland fick GDG ta över bussar. Sedan fick GDG även ta över bussar i Skaraborg. Därefter skedde linjebyte emallan GDG och SJ.
När det hela var gjort fortsatte GDG sin satsning på kort långlinjetrafik och lContinenttrafik.
751231 tog GDG över Linjebuss Västgötanät. Det skall väl också påpekas härvid lag att det var en spillra från tidigare. LB lade ned ganska många linjer redan på 50 talet och början av 60 talet. 40 bussar förvärvades av GDG från LB. För li nje 241 togs LB 66 över .Dessutom togs LB 592 över.2979 BHN 330 och 1850 CGY470 togs över. LB 67 stannade kvar hos LB och omplacerades. Jag tror inte 1850 någonsin gått på linje 241 utan den fick komma med ändå. Den ingick i e n serie expressbussar för Skåne som LB anskafade. Då jag såg den i början av 80 talet vr den ombyggd med linjeinredning. Märkt i fronten med SCANIA 110. Båda hade Höglundskarosser. Ett legendariskt företag som GDG tog över  linjetrafiken för var LGV Trafik AB med busstrafik emellan Trollhättan och Lidköping. Delen Trollhättan - Grästorp var övertagen från Linjebuss LB tog över där i syfte att komma till Göteborg.Men GDG köpte Albinssons linje till Lilla Edet från Trollhättan. Beställningstrafiken fick vara kvar. LGV medförde till GDG 1965 ECD891 en MBOH1517 med Jonckheerekaross. Denna buss såldes 1980 till Valdemarsviks Busstrafik. 2328 FRF635;2231 FCD902 och 2528 HUX030 var de som togs över och blev kvar länge. Av gedigna Autokory-DeltaPlan kaross. Placerade i Vänersborg och senare sedda i Göteborg ibland.Det utökades på linje 241 och jag passerade ofta på fredagarna när 241 skulle gå. Ofta förstärkning på 241 var de båda bussar som 1 april togs över av Thore Samuelsson i Ljung. 1032 AWO999 var en Volvo Kutter 7 och FKJ 887 var en Ikarus med nr 2232 hos GDG. Thore Samuelsson tog en gång på 60 talet över en linje Vårgårda-Ljung från LB där han vr förare. Han fortsatte med en beställningsbuss som senare köptes av Alfredssons i Borås. Th Samuelsson är son till Amandus Samuelsson som startade linjen Bollebygd-Töllsjö och Töllsjö-Alingsås.  som senare överläts till AW Alfredsson och är del av nuv linje 550.GDG tog även över Götene Buss AB från Borell. Tre bussar togs över vrav 2529 HUP572 sattes in på. 241.Denna var en Vo VBK 50.1699BUS580 och 1877 DUS451 var linjevagnarna. Sönerna Borell fortsatte med var sin beställn ingsvagn med egna företag Götene resp Borells Buss AB.
GDG i Alingsås var först i gamla LB byggnader men flyttade till en fabriksbyggnad vid jv stn.Nu helt borta med en väg i stället. Två Alingsåsföretag togs över. Det ena var Erik Carlsson i Norsesund med bussarna CPK007 Vo B57/73,ABJ947 Vo B71518 /63 och APJ 351 en äldre Volvo som togs över 10 jan 1977. Jag känner ej till om något var kvar. Troligen avveckling av företaget. Det tredje företaget  som GDG tog över vr 1 april 1976 som Henry Berden togs över. Företaget låg i  Nårunga utanför Vårgårda. Berden startade bussföretag men sålde detta 1938 till VBHJ. Detta gällde linjen Alingsås-Ljung som G Thyrelius fick trafikera ett tag innan den hamnade hos Linjebuss. LB överlät busstrafik till Berden som även drev cafe i Vårgårda. Övertagna bussar GNB340 CR145/73;APC471 Sc B110/68 och AHB282 B63509/62. Företaget fortsatte med taxi och liten buss i Vårgårda under ledning av Rolf Eriksson och hans fru född Berden.
Tyvärr hittade jag inte GDG inv nr för dessa så sanbbt.
GDG tog på 90 talet över Larvs Busstrafik AB utanför Vedum. Övertagna bussar 2233EON041,eventuellt aldrig ommärkt till GDG, och 2930 KKG878.Ev var en CF110 (BF76/68 med SKVkaross) med övertagandet också.
GDG anskaffade 13 m van Hool för expressbusstrafiken. 2625-2629 hamnade i Dalarna och 2631-2637 sattes in i ett centralt expressbussomlopp från Kungälv senare Göteborg-Nickeln.
1979 hade dessa gått så långt så att det kom 5 nya 2925-2929 som sattes in i expressomlopp. Dessutom kom det godsbussar för expresstrafiken. 3925 plac i karlstad och 3926-3928 placerades i Göteborg centralt. En placering som de innehade troligen hela tiden men de slutade gå i omlopp och gick huvudsakligen i Värmland och Dalarna. Nytt var att turen ca 17.40 från G gick med godsbuss och 2 ton paket till Karlstad-Örebro-Kopparberg-Gävle. En udda buss är även 1317. Den är udda hos GDG och övertagen från Anders Mååg och har regnr BUY016. Den användes av personal emellan NE platsen och Nickeln och ev till Kungälv. Denna är en personbil sk Kleinbus från Volkswagen. Alltså vanlig utanför GDG
Till sist en kommentar om Vasakritik. Det är möjligt att GDG och Dalatrafik hade svårt att samarbeta. Svårigheten blev också störe av att Sandberg hävdade att svensk lag gäller och att Dalatrafiks vD hade egna regler. Det är inte ens fel att två träder säger man. Men jag hörde en gång innan bråket blev större att Dalatrafik vägrade betala för GDG körning eftersom man tyckte att GDG skulle köra "gratis". GDG lagsökte Dalatrafik om att de skulle betala och detta gillade inte någon. Varför darrar Asplöv frågade någon nyligen på TV. Jag tror inte det var mera konflikter emellan LHM och trafikföretag i Dalarna än på andra ställen. Jag har hört ett och annat. Några drev sina teser politiskt och till slut kom det här med LHM trafikeringsrätt. Se gärna GDG och Dalatrafiks konflikt som en del på vägen mot LHM s trafikeringsrätt.
Återkommer med omplaceringar av van Hool. När jag tittade igenom upgifterna hittde jag inte alla GDG nr för de båda företagen utanför Alingsås. Har därför utelämnat dem alla.  Sören S

Lars

Hej
De där Setrorna i Karlstad minns jag men inga nummer, jag jobbade i Karlstad 1985-1986 och 1985 fanns det Setra kvar. Det enda jag körde den var i samband med att jag tvättade och tankade bussarna. Jag kommer ihåg att de var små och det var svårt o se vad som var bak o fram på dem det var nästan bara färgen på lyktorna som var olika..

Är det nån som möjligtvis kan ha bild på Sertrorna?

Lars

Ulf Fernestad

Citat från: Lars skrivet 11 oktober 2007, 18:32:12 PM
Hej
De där Setrorna i Karlstad minns jag men inga nummer, jag jobbade i Karlstad 1985-1986 och 1985 fanns det Setra kvar. Det enda jag körde den var i samband med att jag tvättade och tankade bussarna. Jag kommer ihåg att de var små och det var svårt o se vad som var bak o fram på dem det var nästan bara färgen på lyktorna som var olika..

Är det nån som möjligtvis kan ha bild på Sertrorna?

Lars
1516-1517
mvh Fernestad

Lars

Tack Ulf

Nu vet jag numren.

I nästa inlägg från Svensson om Västergötland och GDG står det om övertagandet av Larvs busstrafik. Jag körde en del mellan Årjäng och Vänersborg den sk bussen Dalslänningen på åttitalet (GDG Årjäng körde trafiken efter järnvägsnedläggelsen av DVVJ mellan Årjäng och Vänersborg på ÄLAB linje 702 och förare från Arvika var ersättare) där kom det ibland en GDG målad Vanhool som ersättningsbuss var det 2930, den hade snyggare inredning än GDGs bussar och tutan var riktigt rolig starkhorn som låt som en polissiren. ett litet tryck på den o bilarna bara slängde sig åt sidan men var ljudet kom från fattade de inte riktigt.......

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars skrivet 11 oktober 2007, 19:15:50 PM
Tack Ulf

Nu vet jag numren.

I nästa inlägg från Svensson om Västergötland och GDG står det om övertagandet av Larvs busstrafik. Jag körde en del mellan Årjäng och Vänersborg den sk bussen Dalslänningen på åttitalet (GDG Årjäng körde trafiken efter järnvägsnedläggelsen av DVVJ mellan Årjäng och Vänersborg på ÄLAB linje 702 och förare från Arvika var ersättare) där kom det ibland en GDG målad Vanhool som ersättningsbuss var det 2930, den hade snyggare inredning än GDGs bussar och tutan var riktigt rolig starkhorn som låt som en polissiren. ett litet tryck på den o bilarna bara slängde sig åt sidan men var ljudet kom från fattade de inte riktigt.......

När jag kollade in den linjen var det denna som gick som ersättningsbuss för de målade:
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

j-a

2930 ,var det den som saknade toalett?

Lars

Hej staffan!
Det kan nog stämma att 2628 gick som ersättning ibland men kollade med Svensk busshistoria o det var 2930 som jag lyckades köra till Årjäng från Vänersborg.
När det där om toalett kom upp så minns jag att den sasknade det men att bussarna till Årjäng skulle va utrustade med WC

j-a

2628 fanns under tiden 1990-91 på Dalregementet som militärbuss,den hade kvar GDG lacken.

Nicklas Vasa

#14
Sista leveransen av Scania stadsbussar till GDG, var 10 st CN 112 varav tre placerades i Sandviken, två i Avesta och två i Ludvika, och tre i Falun, det satt miljömotorer i dessa, så det blev liv på miljöpartister i Borlänge, när ingen av dessa stationerades i Borlänge, följdaktligen lånades två från Falun ett tag, 1857 och 1859, kan ha varit våren -88 som dessa fick gå i Borlänge.

Vad gäller Vanhool Jumbo, så kom dom flesta till Borlänge -90, för att gå på skolkörningar, 2526-27 + 2727 från Sandviken 2626-27, 2725, 2729, 2827,2830 hade man redan, var 2828 skrotad ? 2829 var det i alla fall, vart tog 2629 och 2634 vägen, som gått i Ludvika ? kom 2625 ? i alla fall då 2628, 2728, 2730, 2826 och en del av dessa blev senare militärfordon.
Det kom också mercedes bussar, 2368 hade man redan, 2367, 2371, 2566 och kom 2568 ?
det kom också en linjevagn 1627.

GNB 240 är GDG 1301 senare stationerad i Ludvika.