Huvudmeny

Nobina 7395 [Bild]

Startat av Fredde, 12 juni 2011, 18:45:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussföraren

Citat från: virtual1 skrivet 12 juni 2011, 22:49:04 PM
Står 8900 på SBH, men kanske är fel?

Förmodligen.

i Bilregistret står 8500 på två ställen

8900 finns inte som ledbuss (ännu)

Fredde

Bak på bussen sitter två sånna här:

Backsensorer? Blinkande ljus vid backning? Extra backljus i mindre tappning?





Walter

Citat från: virtual1 skrivet 12 juni 2011, 22:49:04 PM
Står 8900 på SBH, men kanske är fel?

Bakstammen är märkt 8500 så det är en 8500 facelift.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

KG

Citat från: Fredde_J skrivet 12 juni 2011, 22:58:22 PM
Bak på bussen sitter två sånna här:

Backsensorer? Blinkande ljus vid backning? Extra backljus i mindre tappning?

http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG2174.jpg[/img]




Hade det inte varit en buss hade jag bestämt hävdat orange blixtljus av led-typ, men varför skulle man sätta såna på en buss?

5783

Citat från: KG skrivet 13 juni 2011, 07:44:52 AM
Hade det inte varit en buss hade jag bestämt hävdat orange blixtljus av led-typ, men varför skulle man sätta såna på en buss?

Kanske skall användas i mörker om bussen inväntar bärgare.

the0fiskis

Citat från: KG skrivet 13 juni 2011, 07:44:52 AM
Hade det inte varit en buss hade jag bestämt hävdat orange blixtljus av led-typ, men varför skulle man sätta såna på en buss?
tror mer på i så fall vita ledar som lyser bättre och bredare  ???
ser inte ut som backsensorer...

Alex Ljusteröbon

25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

yngrot

Ja de ser inte så dumma ut i verkligheten som jag först tyckte.. Men tyvärr är förarplatsen liten i de nya både på längden och bredden synd.. men enligt Volvofolk finns det krav på bredden intill förarplatsen och då blir det vi som få ta smällen med mindre förarplats. Men det mest korkade är ändå förargrinden som är låg och inte heller täcker trappsteget till förarplatsen blir mkt kalldrag..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredde

Idag var 7395 utom synhåll och ersatt med 7398 (COF563).


Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 12 juni 2011, 22:58:22 PM
Bak på bussen sitter två sånna här:
Backsensorer? Blinkande ljus vid backning? Extra backljus i mindre tappning?


Som jämförelse:


De extra backljusen på Keolis 57xx-Vegor i Norrtälje, samt Keolis 12xx-vagnarna som flyttades från Sörmland till Norrtälje.


Ännu en Vega i Keolis 57xx-serie, men med extrabackljusen utbytta till diodljus i samma storlek.


Backljusen i Nobina 74xx-dubbeldäckare. Diodbackljus är nu standardutrustning.

Robert T

Nobina Uppsala kör med ordentliga extraljus bakåt. Det måste ju vara bättre? Men kanske inte så estetiskt förvisso.

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 20 juni 2011, 23:41:55 PM
Nobina Uppsala kör med ordentliga extraljus bakåt. Det måste ju vara bättre? Men kanske inte så estetiskt förvisso.

Om man som förare vill se bakåt är extraljus självkart bäst.
Men om det viktigaste är att synas räcker det gott och väl med dioder och en rejäl backvarningssignal.

Robert T

Citat från: Ersa skrivet 20 juni 2011, 23:50:33 PM
Men om det viktigaste är att synas räcker det gott och väl med dioder och en rejäl backvarningssignal.

Fast, har det någonsin hjälpt?  ;)

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 21 juni 2011, 01:31:18 AM
Fast, har det någonsin hjälpt?  ;)

Det gör att fordonet uppfyller extra krav!  8)
Sen att folk utan syn- och hörselfel ändå står och tittar upp i himlen precis bakom den lysande och pipande bussen, och blir otroligt förvånade när de till slut märker att fordonet kommer emot dem i kryphastighet är en annan sak... ::)