Första OmniCity-gasbussen

Startat av Ulf Rådeström, 23 oktober 2010, 16:41:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrX

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 26 oktober 2010, 21:18:01 PM
NEJ!
Bussen är en ren demovagn, och INTE beställd av någon kund, vare sig Busslink eller Nobina skall alltså ha sådana till SL-området!
Dessutom är det en gasbuss, och inte en hybrid!

Var jag fick Hybrid ifrån vet jag inte, det bara blev så av farten. Men med blåa säten som Nobinas är det väl självklart att tanken väcks att den kanske ska till Nobina. Det hade varit lustigt för var ska en stadsbuss med gas rulla för Nobinas räkning i Stockholm

Ulf Rådeström

Citat från: MrX skrivet 26 oktober 2010, 21:47:54 PM
Var jag fick Hybrid ifrån vet jag inte, det bara blev så av farten. Men med blåa säten som Nobinas är det väl självklart att tanken väcks att den kanske ska till Nobina. Det hade varit lustigt för var ska en stadsbuss med gas rulla för Nobinas räkning i Stockholm

Jo, håller med dig - jag fick en väldigt bra bild av OmniCity-gasbussen

*suck* - att det ska vara så svårt....

Kimsan

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 26 oktober 2010, 21:50:31 PM
Jo, håller med dig - jag fick en väldigt bra bild av OmniCity-gasbussen

*suck* - att det ska vara så svårt....

Har du möjlighet till fler bilder kanske inifrån vid förarplats. Skulle vara trevligt att se nu när vi gått i genom alla SL depåer och Volvo 7700  ::)

Ulf Rådeström

hehe..ska se va som kan göras på mässan idag - får göra en skärskådning!
Bussen hade förresten bra många mer än 12 framåtvända sittplatser - så många som över 20 :-)


Ted Selander

Citat från: Ted S skrivet 23 oktober 2010, 17:20:42 PM
Idel dörrar, hjulhus och barnvagnsplatser. Kan vi hoppas på 12 framåtvända sittplatser?  ???

/Ted

Citerar mig själv, och kryper en bit till korset. Hela 30 sittplatser, varav 25 framåt. Mer än fruktat alltså. Det är numera podestrar i olika höjder bakom mittdörrarna, vilket medger ett bättre nyttjande av ytan.

/Ted

Ulf Rådeström

Här är tre bilder på bussen.
Förarplatsen är "Busslink-standard" där förarplatsen är lite längre med mer plats bakåt, och fast instrumentbräda.




Kimsan

Jag ser att dörrknapparna har flyttat upp på höger sida på instrumentbrädan, är det standard på SL-bussarna? Dom Omnicity som var stationerade i Trelleborg och Omnilink Malmö hade spak och knapp vid panelen vid sidofönster där antingen radio eller färdskrivare sitter

Kimsan

Men tankar vänligast för bilderna, dom var intressanta

Peter L

Citat från: Kimsan skrivet 28 oktober 2010, 00:26:38 AM
Jag ser att dörrknapparna har flyttat upp på höger sida på instrumentbrädan, är det standard på SL-bussarna? Dom Omnicity som var stationerade i Trelleborg och Omnilink Malmö hade spak och knapp vid panelen vid sidofönster där antingen radio eller färdskrivare sitter

Det är väl numer standard på alla bussar, både Volvo och MAN har numer dörrknapparna på denna plats. Gissar ett det är någon DIN från Tyskland som anammats inom hela EU...?

buskörare

Citat från: Peter L skrivet 28 oktober 2010, 10:52:22 AM
Det är väl numer standard på alla bussar, både Volvo och MAN har numer dörrknapparna på denna plats. Gissar ett det är någon DIN från Tyskland som anammats inom hela EU...?


Även Solaris, och Volvovagnarna (de senare) i Örebro (minst 2-3 år gamla) hade knapparna där.

bisquit

Å det är egentligen inget nytt! Fanns redan på 1980-talet. I gamla hederliga Setra turistbussar! Att dörrknappen, satt till höger om föraren.8)

Johan B

Trevligt med lite interiörer. Tack för det, Ulf.

danneh

Sådana bussar med samma säten skulle gärna Veolia få köra i GBG istället för dessa 'piip' Solaris kortvagnar.

yngrot

Citat från: Peter L skrivet 28 oktober 2010, 10:52:22 AM
Det är väl numer standard på alla bussar, både Volvo och MAN har numer dörrknapparna på denna plats. Gissar ett det är någon DIN från Tyskland som anammats inom hela EU...?



Uppenbarligen kan man välja Borås nya Scania har hederligt dörrrvred till vänster..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johan B

Citat från: yngrot skrivet 29 oktober 2010, 21:27:44 PM
 


Uppenbarligen kan man välja Borås nya Scania har hederligt dörrrvred till vänster..

Vad jag vet så är den gamla hederliga placeringen till vänster standard och den här satelliten är tillval. Likaså går det att få dörrknapparna flyttade till vänstersidan under sidorutan på både Volvo och MAN om man vill ha det så.