Första OmniCity-gasbussen

Startat av Ulf Rådeström, 23 oktober 2010, 16:41:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Snart är de på gång - de första tillverkade Scania OmniCity-bussarna med biogasdrift!!

De första fem går till busslink i City med placering Frihamnen - beräknad leverans i november.
Invnr 7474-7478


Cero

Ser fin ut. Positivt med dubbeldörr längst bak också. Ska bli intressant att jämföra hur dessa är komfort- och hållbarhetsmässigt jämfört med första generationen Omnicity.

Mikael T Nilsson

Tack för denna intressanta bild!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ted Selander

Citat från: Cero skrivet 23 oktober 2010, 16:53:18 PM
Ser fin ut. Positivt med dubbeldörr längst bak också. Ska bli intressant att jämföra hur dessa är komfort- och hållbarhetsmässigt jämfört med första generationen Omnicity.

Idel dörrar, hjulhus och barnvagnsplatser. Kan vi hoppas på 12 framåtvända sittplatser?  ???

/Ted

Cyklisten

Skulle gärna se sådana i Skåne, men det är inga fler upphandlingar för stadstrafik på gång, eller?

Leo

Äntligen något nytt! Det här var roligt måste jag säga.
Jag har ju efterfrågat OmniLink II hos SL och nu fick jag även i Biogasutförande.

Månne det bli OmniCity/Link-biogasbussar till Gubbängen?

Leo

Citat från: Ted S skrivet 23 oktober 2010, 17:20:42 PM
Idel dörrar, hjulhus och barnvagnsplatser. Kan vi hoppas på 12 framåtvända sittplatser?  ???

/Ted

Det måste ju finnas många dörrar på en ren stadsbuss, i Prag fanns det splitternya bussar med 2+2+2+2+2 (ledvagn).
Alltså 5x2 dörrar. Det funkade utmärkt. De flesta åkte bara några hållplatser så många stod upp den korta sträckan.

Ulf Rådeström

Citat från: Ted S skrivet 23 oktober 2010, 17:20:42 PM
Idel dörrar, hjulhus och barnvagnsplatser. Kan vi hoppas på 12 framåtvända sittplatser?  ???

/Ted

Jag har aldrig förstått vitsen med sittplatser i bussens riktning till förmån för snabb trafikantgenomströmmning, och hög passagerarkapacitet. Det är väl en stadsbuss vi pratar om och inte en förorts- eller landsbygdsbuss?

Skall man dessutom ha lågt golv med optimal anpassning för rörelsehindrade, och olika trafikanttypers snabba på- och avstigning så får man försaka något - och då får man hjulhus - hjulen är väl en av dom få sakerna man inte kan placera på taket vad jag vet ;-)

Ted Selander

Citat från: Leo skrivet 23 oktober 2010, 18:10:29 PM
Det måste ju finnas många dörrar på en ren stadsbuss, i Prag fanns det splitternya bussar med 2+2+2+2+2 (ledvagn).
Alltså 5x2 dörrar. Det funkade utmärkt. De flesta åkte bara några hållplatser så många stod upp den korta sträckan.

Visst, det finns fordon för olika slags behov och trafik. Stockholms innerstadslinjer, bortsett från stomlinjerna, har sällan karaktären av "åka ett par hållplatser". Linjerna som är aktuella för dessa OmniCity är 40, 42, 53, 62, 65, 72 och 73 (i olika omfattning).
Jag tycker kompromissen lågentré har räckt utmärkt hittills i Stockholm, med Maxci och OmniLink.

/Ted

Hasse L

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 23 oktober 2010, 18:40:03 PM
Jag har aldrig förstått vitsen med sittplatser i bussens riktning till förmån för snabb trafikantgenomströmmning, och hög passagerarkapacitet. Det är väl en stadsbuss vi pratar om och inte en förorts- eller landsbygdsbuss?


Snart pensionär hade jag nog hoppats att företa de flesta bussresorna sittande framlänges. I egenskap, emellertid, av privilegierad innerstadsbo i hyfsad form fortsätter jag nog att promenera i första hand. (Men att få köra de nya scaniorna vid Frihamnsgaraget ett år framöver kan man förstås få se fram emot).

/H

buskörare

Citat från: Cero skrivet 23 oktober 2010, 16:53:18 PM
Ser fin ut. Positivt med dubbeldörr längst bak också. Ska bli intressant att jämföra hur dessa är komfort- och hållbarhetsmässigt jämfört med första generationen Omnicity.

Håller med. Faktiskt tar det ganska lång tid att lasta ur en buss med enkla dörrar. Och ännu längre om den har trappor bak!

jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

Kimsan

Gärna flerbilder så man kan drömma bort sig när man sitter i MAN "whiplash" Lion City. Kommer det att finnas i ledvagn också?

buskörare

Citat från: Kimsan skrivet 24 oktober 2010, 11:46:39 AM
Gärna flerbilder så man kan drömma bort sig när man sitter i MAN "whiplash" Lion City. Kommer det att finnas i ledvagn också?

I dagsläget tror jag bara det är aktuellt med kortvagnar. Åtminstone var det så det stor på infobladet vi fick.

Nico


Synd bara att man inte gav dessa vagnar inv.nr. i en egen nummerserie, men på många håll verkar det som sagt numera vara modernt med löpande nummer. Minns som sagt med fasa Veolias sex olika vagntyper i 48-serien och överlag är det ju mycket enklare att hålla isär olika busstyper/varianter om de inte ligger i samma nummerserie.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman