Bussbilder Eriksbergdepån SL

Startat av Fernando, 02 augusti 2010, 23:27:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: Fernando skrivet 02 augusti 2010, 23:27:26 PMBegrepplista:

Motorvagnsbuss= en buss utan led , med hela motorn och komponenter monterade i vagnens karross.

2-vagnarsledbuss= en bus med två vagnar som är semipermanent sammankopplade , varav en är motorvagn och den andra släp.

Manövervagn och Motorvagn är en annan konfigration , båda vagnarna delar på komponenter.

Mycket trevliga bilder måste jag säga, men däremot ställer jag mig ganska frågande inför de s.k. begreppen ovan som både känns väldigt förvirrande och samtidigt ter sig onödigt komplicerade. Överlag har nog dessa även mera gemensamt med spårburna fordon är med bussar. En buss (vagn) i den bemärkelsen vi använder begreppet (alltså som ett derivat ur omnibus) har i princip alltid en motor så beteckningen motorvagn blir ganska onödig. De etablerade beteckningarna normalvagn, ledvagn osv. är som sagt ganska simpla och lättöverskådliga.

Visst har det sedan i olika fall inom busstrafiken förekommit rena släpvagnar eller påhängsvagnar, men begreppet manövervagn ställer jag mig mycket frågande till. Detta då det explicit innebär att det går att manövrera en motorvagn från en manövervagn. Något sådant förekommer mig veterligen inte inom busstrafik och jag undrar om det någonsin har gjort det? Däremot har det varit synnerligen frekvent inom spårtrafiken, just för att det ibland varit svårt att vända ett spårfordon då slingor, vändskiva etc. saknats.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Göran Westman

hållplatsen heter faktiskt gesällvägen.

Fernando

Citat från: Fredrik Klint skrivet 03 augusti 2010, 12:38:35 PM
Det vet jag men 4493 har ändå dubbla framdörrar.
Jag hade sett fel , men såg en Maxci med dörrställningen 1-1-1 i Slussen terminalen

Fernando

#18
Citat från: homer skrivet 03 augusti 2010, 12:13:10 PM
6388 är en 8700 och inte en 8500 sen tycker jag vi från och med nu skippar utrycket "2-vagnarsledbuss" att bara säga "ledbuss"

Jag visste inte innan

Fernando


JAB

Citat från: BadTab skrivet 03 augusti 2010, 01:18:17 AM
För att förtydliga så jobbar jag inte på varken Nobina eller i Eriksbergsdepån, men jag har grävt rätt mkt i leden på Scania-ledvagnar som har samma typ av led och jag skulle tro att man håller på och byter dämpcylindrar eller kuggkransen, eftersom bälgen sitter kvar så är jag väldigt tveksam till att det är därför man öppnat så som man gjort.
Annars brukar man bara öppna undertill för att smörja, kontrollera kablage och allmänt slitage på de flesta, undantaget där är däremot Scania 4/5-serie där man lyfter på bakre golvplåten inifrån istället.

Kul med lite frågor man kan svara på..:)

Leden är bytt redan på denna ... nymålad och ren, och med nya bussningar mot vagnhalvorna :)

Ersa

Citat från: Fernando skrivet 02 augusti 2010, 23:27:26 PM
Begrepplista:
Motorvagnsbuss= en buss utan led , med hela motorn och komponenter monterade i vagnens karross.
2-vagnarsledbuss= en bus med två vagnar som är semipermanent sammankopplade , varav en är motorvagn och den andra släp, Manövervagn och Motorvagn är en annan konfigration , båda vagnarna delar på komponenter.

Jag ställer mig lite frågande till att man hittar på egna begrepp och ger ett sken av att de är de "rätta" begreppen. Varför inte bara använda de ord och begrepp som redan finns, istället för att uppfinna helt nya?

Kortbuss, boggibuss, ledbuss, dubbelledbuss, och dubbeldäckare passar bra för alla att använda, även icke braschfolk. Vill man ha det lite internt säger man med fördel kortvagn, boggivagn, ledvagn, dubbelledvagn.
Utöver det har vi normalgolv, lågentré och låggolv. Samt höggolv om man har en dubbeldäckare där underdelen består av förarplats och bagageutrymme (t.ex denna Neoplan)