Bussbilder Eriksbergdepån SL

Startat av Fernando, 02 augusti 2010, 23:27:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fernando

Copyright 2010 © Fernando Diaz

Jag var ute idag och fotade bussar åkte till tumba från hallunda , tog några bilder på vägen förstås :) sen tog jag 707:an mot fruängen och gick av i Gessälvägen vid nobinas depå tog. Gick till deras kontor och frågade någon schysst chaffis som tog mig till TL och jag fick ta bilder , totalt blev det 120 bilder och jag tog några som jag tänkte dela med mig ;)
Begrepplista:

Motorvagnsbuss= en buss utan led , med hela motorn och komponenter monterade i vagnens karross.
2-vagnarsledbuss= en bus med två vagnar som är semipermanent sammankopplade , varav en är motorvagn och den andra släp, Manövervagn och Motorvagn är en annan konfigration , båda vagnarna delar på komponenter.


Volvo 8500 2-vagnarsledbuss (00xx serien) med dörrställning 1-1-1
Står uppställd och ska tanka :)


Volvo 8500 Ersättningsbuss (Swebus 6388 gammalt serienummer ) med dörrställning 1-1
Står uppställd , den var en f.d swebus buss.


Scania MaxCi Personalbuss (44xx Serien) med dörrställning 1-2-1
Åker ut från depån, var tidigare uppställd vid hallunda centrum ;)


Scania OmniLink 2-Vagnarsledbuss (67xx Serien) med dörrställning 1-1-1
Åker ut från depån också , den här bussen är en äldre version av dem nya Omnilinkarna  i södertälje (kommer inte ihåg nummer serien på dem nya)


Scania Omnilink Motorvagnsbuss (62xx Serien) med dörrställning 1-2-1
Den vanliga klassika omnilink bussen ;)


Mercedes-Benz O530 Citaro G  2-vagnarsledbuss (54xx Serien) med dörrställning 2-2-2
Vagnarna tas isär för service, motorvagnen syns i bilden :P


Mercedes-Benz O530 Citaro G 2-Vagnarsledbuss (54xx Serien) med dörrställning 2-2-2
här ser man kopplingen mellan båda vagnarna slangarna går till motorvagnen och manövervagnen , som bla styr gasregulatorn på pedalen , alltså mekaniken.



Volvo 8500 Boggiebuss (55xx Serien) Med dörrställning 1-1-1
Lyfts upp för service med en hydraulisk lift.


BadTab

Kul med lite bilder från den vardagen jag oftast upplever, i verkstan..

Men varför inte använda de benämningarna som är använda till 99,99% av fallen, ledbuss och normalbuss/boggibuss?

Obs, bara en stilla undran..;)

Fernando

#2
Jag tycker att tekniskt sätt att dem passar bussarna , men det är inga problem att använda dem vanliga beteckningarna

JDS

För att spåra ur lite: "Motorvogn" är såvitt jag förstått ett begrepp i norsk och/eller dansk trafiklagstiftning. Jag har fått för mig att det motsvarar vårt begrepp "bil", kan det stämma?

Åter till tråden: Motorvagn och manövervagn tycker jag är rätt så fyndiga benämningar på vagnsdelarna i en påskjutsledvagn. En Hägglunds-led eller motsvarande kan man ju dela in i dragvagn och släp, men det funkar inte så bra när motorn sitter bak!

Fernando

Aa , Du har rätt eftersom motorvagn är med andra ord ett chassi med en motor som driver den

groenis

BadTab
Nu blev jag nyfiken vad föranleder att man splittar en ledbåge ?

/Lennart

Knut

Citat från: groenis skrivet 03 augusti 2010, 01:10:09 AM
BadTab
Nu blev jag nyfiken vad föranleder att man splittar en ledbåge ?

/Lennart
Kan være at man skal bytte komponenter som er i dette området. Evt bytte ledbågen
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

BadTab

#7
Citat från: groenis skrivet 03 augusti 2010, 01:10:09 AM
BadTab
Nu blev jag nyfiken vad föranleder att man splittar en ledbåge ?

/Lennart
För att förtydliga så jobbar jag inte på varken Nobina eller i Eriksbergsdepån, men jag har grävt rätt mkt i leden på Scania-ledvagnar som har samma typ av led och jag skulle tro att man håller på och byter dämpcylindrar eller kuggkransen, eftersom bälgen sitter kvar så är jag väldigt tveksam till att det är därför man öppnat så som man gjort.
Annars brukar man bara öppna undertill för att smörja, kontrollera kablage och allmänt slitage på de flesta, undantaget där är däremot Scania 4/5-serie där man lyfter på bakre golvplåten inifrån istället.

Kul med lite frågor man kan svara på..:)

groenis

Frågar man inte så får man inga svar ;)
Ska själv besöka KG Knutsons Dafverkstad och kolla ventilpaketet på
Jonken hon tappar luft lite för mycket just nu.

/Lennart

Fredrik Klint

Citat från: Fernando skrivet 02 augusti 2010, 23:27:26 PM
Copyright 2010 © Fernando Diaz

Scania OmniLink 2-Vagnarsledbuss (67xx Serien) med dörrställning 1-1-1
Åker ut från depån också , den här bussen är en äldre version av dem nya Omnilinkarna  i södertälje (kommer inte ihåg nummer serien på dem nya)


Tack för trevliga bilder, lite kommentarer:

6388 och övriga vagnar på bild är alla f.d. Swebus. Det är ju samma företag som bytte namn den 1 december förra året.
MaxCi 4493 har dörrar 2-2-1.
Vad är det för vagn i bakgrunden till vänster på bilden?

Fernando

Det finns olika versioner av MaxCi , Innerstadsversionen har dörrställningen 2-2-1 men inte förortsmodellen.

jag vet fakstiskt inte , mina batterier till kameran dog olyckligt just när jag skulle fota bussen :'(

homer

6388 är en 8700 och inte en 8500 sen tycker jag vi från och med nu skippar utrycket "2-vagnarsledbuss" att bara säga "ledbuss"

Fredrik Klint

Citat från: Fernando skrivet 03 augusti 2010, 11:21:18 AM
Det finns olika versioner av MaxCi , Innerstadsversionen har dörrställningen 2-2-1 men inte förortsmodellen.

Det vet jag men 4493 har ändå dubbla framdörrar.

Mange_buss

Citat från: Fernando skrivet 02 augusti 2010, 23:27:26 PM
Copyright 2010 © Fernando Diaz

Volvo 8500 Ersättningsbuss (Swebus 6388 gammalt serienummer ) med dörrställning 1-1
Står uppställd , den var en f.d swebus buss.


Till och med dörrställning 1-1-0  :)

Gammal Gotlandsbuss från Swebus vagnpark. Den kom till ön som ny, men fick efter bara några år i tjänst "fly" från ön genom upphandling.. Märkligt att den inte lackats om och använts någonstans i landet...

Mikael Ringmarck

Citat från: Fredrik Klint skrivet 03 augusti 2010, 07:07:34 AM
Vad är det för vagn i bakgrunden till vänster på bilden?

Det måste vara en 57-vagn från Gävle som nyligen lackats om. Kanske en av de som ska till Kallhäll?