SL Bussbilder (Nobina)

Startat av Fernando, 02 augusti 2010, 00:45:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fernando

Jag tog ett par bilder i Hallunda centrum och i Tumba bussterminal  :) Ville dela med mig dem här :P

En Mercedes Benz O530G (Nobina 5457 / 50xx Serien) Dörrställning 2-2-2-0            ledbuss :)

framsidan synlig.



  baksidan synlig.


En Scania Omnilink Dörrställning 1-2-1-0    ledbuss(63xx Serien) :P

Påstigning.. :D




Bra vinkel.. :P




Avgång.. :)


Andreas

Hej!  :) Jag ser att du är ny medlem på forumet så jag får ta o önska dig varmt välkommen till forumet! Det är väldigt snygga bilder som du har lagt upp, däremot får jag fråga om jag kan be dig om en liten sak: Det vore väldigt schysst av dig, om du ville förminska storleken på bilderna en aning eller två aningar. Jag vet inte vad du har för skärm, men om du lyckas se hela bilderna på din dataskärm, så avundas jag dig enormt, då min isf bara är en fluglort i jämförelse...  ;D I mitt fall, så måste jag dra åt höger med mus m.m. för att kunna se hela bilden. Jag hoppas inte att du tycker att jag var för hård mot dig från början, men det är bara ett gott tips, som jag också fick lära mig när jag började lägga ut bilder lite till o från. Lycka till med fotandet!  :)

/Andreas

Mattias

Citat från: Fernando skrivet 02 augusti 2010, 00:45:24 AM
Jag tog ett par bilder i Hallunda centrum och i Tumba bussterminal  :) Ville dela med mig dem här :P

En Mercedes Benz O530G (Nobina 5457) Dörrställning 2-2-2-0            2-vagnarsledbuss :)

Framsidan med manövervagnen synlig.



Baksidan med motorvagnen synlig.


Först: Välkommen till forumet!

Men sicken j-vla rishög!!
Saknar entreprenören helt krav på utseende, estetik och framförallt yttre underhåll?
//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

kgfj123

Citat från: Mattias skrivet 02 augusti 2010, 01:56:41 AM
Först: Välkommen till forumet!

Men sicken j-vla rishög!!
Saknar entreprenören helt krav på utseende, estetik och framförallt yttre underhåll?
//M

Jag tycker att Stockholmsområdet, om man jämför med t.ex. Göteborg har väldigt risiga/gamla/trasiga/fula bussar.

Fernando

Det är sant :-\ Dem var inte så risiga när jag var liten , Dem var inte buckliga , hade dålig AC , Inga trasiga läslampor.

Ersa

Citat från: kgfj123 skrivet 02 augusti 2010, 03:16:16 AM
Jag tycker att Stockholmsområdet, om man jämför med t.ex. Göteborg har väldigt risiga/gamla/trasiga/fula bussar.

Flera svar på denna åsikt har nyligen givits här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=37340.0

Optimal

Vad är en  2-vagnarsledbuss?. Det jag ser på bilderna är en helt vanlig ledbuss.

Fredrik Klint

Citat från: Mattias skrivet 02 augusti 2010, 01:56:41 AM
Först: Välkommen till forumet!

Men sicken j-vla rishög!!
Saknar entreprenören helt krav på utseende, estetik och framförallt yttre underhåll?
//M

Länge leve upphandlingar... Lägsta bugivaren vinner. Vad sparar de in på månntro?  ::)

Mange_buss

Citat från: Jim skrivet 02 augusti 2010, 11:33:01 AM
Vad är en  2-vagnarsledbuss?. Det jag ser på bilderna är en helt vanlig ledbuss.

Ja, och en helt vanlig ledbuss har två vagnar...  ;)

Hade det stått 2-ledsbuss så hade det varit fel, men den aktuella beskrivningen är helt rätt enligt mig...

Ersa

Citat från: Mange_buss skrivet 02 augusti 2010, 17:55:36 PM
Ja, och en helt vanlig ledbuss har två vagnar...  ;)
Hade det stått 2-ledsbuss så hade det varit fel, men den aktuella beskrivningen är helt rätt enligt mig...

Alla är ju fria att använda sina egna begrepp, vilket dock kan förvirra en hel del. De begrepp jag mestadels hört användas inom branschen är "ledvagn" samt "dubbelledvagn". De mer vardagliga orden "ledbuss" och dubbelledbuss" kan med fördel användas av branschfolk när de förklarar saker för utomstående, d.v.s. icke branschfolk  (t.ex. media). 1 st "buss" är oftast synonymt med 1 st "vagn", oavsett om fordonet har en eller två leder.

OBS! Detta är inte mina åsikter som jag försöker hävda är "rätt", utan de begrepp som jag oftast hört används.

Fernando

#10
Citat från: Jim skrivet 02 augusti 2010, 11:33:01 AM
Vad är en  2-vagnarsledbuss?. Det jag ser på bilderna är en helt vanlig ledbuss.

Först av allt så fungerar en buss väldigt likt en motorvagn.

En ledbuss består av två semipermanent kopplade vagnar som båda behöver varandra för att fungera.
tex Volvo ledbussarna (säffle) har motorn i mittaxeln som sitter på framvagnen på bussen. Framvagnen innehåller bla motor , växellåda ,  kylsystem etc medans den bakvagnen är bara en släpvagn ,
Men så är det ikke med mercedes citaro G
ledbussen är bakdriven , med en så kallad "motorvagn" som bakvagn och en "manövervagn" som framvagn

buskörare

Citat från: Fernando skrivet 02 augusti 2010, 20:58:38 PM
Först av allt så fungerar en buss väldigt likt en motorvagn.

En ledbuss består av två semipermanent kopplade vagnar som båda behöver varandra för att fungera.
tex Volvo ledbussarna (säffle) har motorn i mittaxeln som sitter på framvagnen på bussen. Framvagnen innehåller bla motor , växellåda ,  kylsystem etc medans den bakvagnen är bara en släpvagn ,
Men så är det ikke med mercedes citaro G
ledbussen är bakdriven , med en så kallad "motorvagn" som bakvagn och en "manövervagn" som framvagn


Så har Scania också och det är likväl en ledvagn? Jag har trots 11 år i branchen aldrig hört uttrycket 2-vagnarsledvagn. Är det nått du kommit på själv eller vad har du fått det ifrån?

Mange_buss

Citat från: Ersa skrivet 02 augusti 2010, 20:45:09 PM
Alla är ju fria att använda sina egna begrepp, vilket dock kan förvirra en hel del. De begrepp jag mestadels hört användas inom branschen är "ledvagn" samt "dubbelledvagn". De mer vardagliga orden "ledbuss" och dubbelledbuss" kan med fördel användas av branschfolk när de förklarar saker för utomstående, d.v.s. icke branschfolk  (t.ex. media). 1 st "buss" är oftast synonymt med 1 st "vagn", oavsett om fordonet har en eller två leder.

OBS! Detta är inte mina åsikter som jag försöker hävda är "rätt", utan de begrepp som jag oftast hört används.

Jag brukar också alltid använda "ledvagn" och "dubbelledvagn", men jag menade att beskrivningen, om man stannar upp lite i texten och tänker till, ju faktiskt är korrekt, även om den kanske ska användas med sparsamhet..  :)

Jag har glömt att hälsa dig välkommen märkte jag just, Fernando...  :)

Fernando

Citat från: buskörare skrivet 03 augusti 2010, 13:27:05 PM
Så har Scania också och det är likväl en ledvagn? Jag har trots 11 år i branchen aldrig hört uttrycket 2-vagnarsledvagn. Är det nått du kommit på själv eller vad har du fått det ifrån?

Det är en teknisk benämning som jag själv kom på för att det låter mer logiskt.
Men det är ingen branch benämning.

Fernando

Citat från: buskörare skrivet 03 augusti 2010, 13:27:05 PM
Så har Scania också och det är likväl en ledvagn? Jag har trots 11 år i branchen aldrig hört uttrycket 2-vagnarsledvagn. Är det nått du kommit på själv eller vad har du fått det ifrån?

Hörde det från en person som jobbade med bussar i USA när jag var där på besök för ett par år sedan.
Fast det var på engelska. tog då benämningarna och omdefinerade dem
Engelska versionen "They comprise two cars linked together by a pivoting joint. often in a tractor-trailer configuration other configurations are Pushing car - Control cab".