Fordonsförändringar Nobina Bromma/Botkyrka/Kallhäll sommar/höst!!!

Startat av virtual1, 13 juni 2010, 19:27:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Citat från: M224 skrivet 13 juni 2010, 23:08:07 PM
Har du glömt vad jag har sagt till dig eller lyssnar du bara med ett halvt öra?

Nej det är hög tid att lämna bussintresset bakom sig.

Har nog tyvärr glömt vad du sa.
Varför skulle jag lämna bussintresset bakom mig för?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

MrX

Citat från: Walter skrivet 14 juni 2010, 07:48:23 AM
Är det Scania även för dessa nya till Tyresö eller annat märke?

Ja det stämmer fint det. Har tyvärr inga fler uppgifter än antalet för tillfället och att det är Scania-boggiebussar

homer

Citat från: MrX skrivet 14 juni 2010, 02:04:32 AM
Oj jösses vad grejer det händer nu då. Tyresö kommer ju också få sin beskärda del av etanolbussar, närmare bestämt 40 nya boggiebussar. 25 blåa och 15 röda. Vad som händer med nuvarande blå vagnpark kan redan skådas på garaget. Plåtjobb görs på de flesta blåbussarna för tillfället (ingen 44XX har blivit ompysslad ännu) och 5393 som tagit en hel del smällar under vintern ser snart ut som en b10m borde se ut, fast färgerna skiftar åt alla håll. Och idag kom 5392 hem från Uppsala där den lackats om till rött, oj så fin den var! Ska se om jag kan få en bild på den imorgon. Annars är det ett hett fototips, den röda 5392

Så Tyresö kommer få Scania Omnilink boggie på Stomlinjerna?

mycket spännande att man inte valde Ledbussar, ett klokt val, men de krävs väl många fler bussar än nu?

Omnilasse

Citat från: homer skrivet 14 juni 2010, 12:09:03 PM
Så Tyresö kommer få Scania Omnilink boggie på Stomlinjerna?

mycket spännande att man inte valde Ledbussar, ett klokt val, men de krävs väl många fler bussar än nu?
Jo, det är redan planerat för det med utökning av trafiken till i höst på stomlinjerna, till dagtid 15-minutertrafik måndag-lördag och kvällar, samt söndag och helgdag 20-minuterstrafik.

Eftersom SL nu har börjat med krav på sittplats, kan man ju verkligen undra hur mycket det kommer bli med ledbussar framöver i Stockholm? Inte minst också då det används så få ledbussar i övriga delen av Sverige. I innerstads-, och tätortstrafik är det förstås ett utmärkt val och för stomlinjerna på 17X, men i övrigt när sittplatskrav gäller är ju ledbussar rätt meningslöst, i jämförelse med boggibussar. Iaf när det räcker med 1-1-0 i dörrställning.

homer

Citat från: Omnilasse skrivet 14 juni 2010, 12:24:59 PM
Inte minst också då det används så få ledbussar i övriga delen av Sverige. I innerstads-, och tätortstrafik är det förstås ett utmärkt val och för stomlinjerna på 17X, men i övrigt när sittplatskrav gäller är ju ledbussar rätt meningslöst, i jämförelse med boggibussar. Iaf när det räcker med 1-1-0 i dörrställning.

fast de är väl inte alla stomlinjer de passar på

på 670 samt 676 fungerar de väl utmärkt där resandet bara går åt ett håll och där ingen kliver på längs vägen utan alla går bara av, men på t ex 471 och 474 är de nog tyvärr inte lika smidigt

men personligen skulle jag gärna se fler boggie till förmån för Ledbussar då dem är överlägsna på vintern

Fredrik Klint

Tack för spännande uppgifter, Scania boggie låter intressant! Och många dessutom om uppgifterna stämmer, 60 totalt.

Så kanske Tyresö får ordning på blåbussarna, tycker mig väldigt ofta se röda vagnar på 870-linjerna. Men lite lustigt om man ska ha korta boggievagnar (som uppgifterna lyder om Bromma). Är det så pass få trafikanter att ledvagnarna är överdimensionerade?
Eller ska man ha tätare trafik till hösten månntro...

MrX

Citat från: homer skrivet 14 juni 2010, 12:52:42 PM
fast de är väl inte alla stomlinjer de passar på

på 670 samt 676 fungerar de väl utmärkt där resandet bara går åt ett håll och där ingen kliver på längs vägen utan alla går bara av, men på t ex 471 och 474 är de nog tyvärr inte lika smidigt

men personligen skulle jag gärna se fler boggie till förmån för Ledbussar då dem är överlägsna på vintern

Stomlinjerna i Tyresö har ju många resande i Tyresö. Genomströmmningen av passagerarna kan vara enorm även kortare sträckor innan motorvägen så boggiebussar med dörrställning 1-1-0 kan bli problematiskt. Det är sagt att boggiebussarna kommer i två varianter där de blå kommer vara halvmetern längre än de röda och då kanske har fler sittplatser. Dörrställning återstår att se vad som kommer.

Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 juni 2010, 19:48:29 PM
Så kanske Tyresö får ordning på blåbussarna, tycker mig väldigt ofta se röda vagnar på 870-linjerna. Men lite lustigt om man ska ha korta boggievagnar (som uppgifterna lyder om Bromma). Är det så pass få trafikanter att ledvagnarna är överdimensionerade?
Eller ska man ha tätare trafik till hösten månntro...

Ja och under sommaren kommer det vara fler röda ute på blåa turer än annars, åtminstone om man fortsätter att lacka om 53XX och 56XX som man gör nu. Det kommer nog saknas många blå mot slutet av sommaren. Eller så kommer det rulla 44XX på allt blått som existerar :P

virtual1

Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 juni 2010, 19:48:29 PM
Tack för spännande uppgifter, Scania boggie låter intressant! Och många dessutom om uppgifterna stämmer, 60 totalt.

Så kanske Tyresö får ordning på blåbussarna, tycker mig väldigt ofta se röda vagnar på 870-linjerna. Men lite lustigt om man ska ha korta boggievagnar (som uppgifterna lyder om Bromma). Är det så pass få trafikanter att ledvagnarna är överdimensionerade?
Eller ska man ha tätare trafik till hösten månntro...

Är väl så att det inte behövs så fantastiskt många ledbussar egentligen i Brommaområdet, man har ju bara tre idag, det man mestadels förlorar är ståplatser oavsett, och med fler boggibussar totalt så får man ju mer kapacitet på övriga linjer i gengäld.

Karsten

Citat från: virtual1 skrivet 14 juni 2010, 20:05:14 PM
och med fler boggibussar totalt så får man ju mer kapacitet på övriga linjer i gengäld.

Hmm, det resonemanget känns inget vidare. När jag bodde i Backlura och varje morgon åkte fullsatt ledvagn på 119 hade jag knappast varit nöjd om det helt plötsligt gick en mindre busstyp än vad som behövdes. Att det samtidigt kanske blivit större busstyp på linje 112 hade hjälpt föga..

Hur ser förresten användandet av ledvagnar i Bromma/Lunda ut idag? Går de på linje 119 i rusningen fortfarande?

Mikael Ringmarck

Citat från: Karsten skrivet 14 juni 2010, 20:21:42 PM
Hmm, det resonemanget känns inget vidare. När jag bodde i Backlura och varje morgon åkte fullsatt ledvagn på 119 hade jag knappast varit nöjd om det helt plötsligt gick en mindre busstyp än vad som behövdes. Att det samtidigt kanske blivit större busstyp på linje 112 hade hjälpt föga..

Hur ser förresten användandet av ledvagnar i Bromma/Lunda ut idag? Går de på linje 119 i rusningen fortfarande?

När jag körde senast så rullade de tre ledvagnarna bara i morgonrusningen. Men de rullar inte enbart på 119 utan t ex 119 Spånga - Backlura - Spånga > 116 Spånga - Vällingby > 118 Vällingby - Hallonbergen - Vällingby.Min egen erfarenhet från senare år är att det kan vara mycket folk utifrån Hässelby villastad men att det är först utåt Kälvesta som bussen kan bli full. Det är många som ska med pendeln.

117 däremot har länge haft problem med mycket resenärer och för små bussar oavsett tid. Att några korta boggibussar skulle hjälpa särskilt mycket verkar föga troligt - här hade det nog egentligen varit bäst med ledbussar. Men den som lever får se och det ska bli intressant att åka de nya bussarna när de kommer.

Nico


Kanske inte stämmer då det är baserat på hörsägen, men i fallet med t.ex. 112 och 117 är det väl även fråga om att man inte har rätt att köra ledbuss på hela sträckningarna? Vill ha det till att man åtminstone på 117 gärna hade tursatt ledvagn om man bara fått, men att tillståndsgivande myndighet backat då folk (som i sig oftast inte har någon direkt koll på vad som skiljer en ledvagn från en normalvagn) som bor längs med linjen ställt sig negativa. Får man inte köra ledvagn så kan man ju då lika gärna flytta dem till ett annat ömråde där man får.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 15 juni 2010, 10:42:28 AM
Kanske inte stämmer då det är baserat på hörsägen, men i fallet med t.ex. 112 och 117 är det väl även fråga om att man inte har rätt att köra ledbuss på hela sträckningarna? Vill ha det till att man åtminstone på 117 gärna hade tursatt ledvagn om man bara fått, men att tillståndsgivande myndighet backat då folk (som i sig oftast inte har någon direkt koll på vad som skiljer en ledvagn från en normalvagn) som bor längs med linjen ställt sig negativa. Får man inte köra ledvagn så kan man ju då lika gärna flytta dem till ett annat ömråde där man får.
Det har ju iaf varit på förslag att man ska köra med ledbussar på 117. En förutsättning har ju dock varit att man först bygger om hållplatserna. Det är ju dock möjligt att man fått nej till det, eller så väljer man att köra med boggi till dess det har hunnit åtgärdats. Man kan dock notera att i planen för trafikförändringar har man för 2010 tagit bort det gamla kravet om ledbussar, till att istället skriva att vissa avgångar kan komma att trafikeras med större bussar. Fördelen med att välja boggibussar är ju också därför att man kan samutnyttja vagnparken även på andra linjer (där tillstånd saknas).

Nico


OK, men det där med busshållplatsernas utformning hänger jag inte riktigt med på. Detta då de (i alla fall i mina ögon) inte direkt särskiljer sig från andra jämförbara i närområdet och de övriga liknande trafikeras ju då som sagt i en hel del fall med ledvagn.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HB

Citat från: Nico skrivet 15 juni 2010, 16:24:21 PM
OK, men det där med busshållplatsernas utformning hänger jag inte riktigt med på. Detta då de (i alla fall i mina ögon) inte direkt särskiljer sig från andra jämförbara i närområdet och de övriga liknande trafikeras ju då som sagt i en hel del fall med ledvagn.

En hel del av hållplatserna längs linje 117 är för korta för ledbuss. Eftersom linjen går i Stockholms kommun så är det väghållare och polis som godkänner avsteg från längdbestämmelser i Stockholm. Och utan ombyggnader, inget tillstånd. /Henrik/

homer

Citat från: MrX skrivet 14 juni 2010, 02:04:32 AM
närmare bestämt 40 nya boggiebussar. 25 blåa och 15 röda. Vad som händer med nuvarande blå vagnpark kan redan skådas på garaget.

Hur många röda Boggie vagnar har Tyresö idag? kommer samtliga bytas ut mot Scania?