Fordonsförändringar Nobina Bromma/Botkyrka/Kallhäll sommar/höst!!!

Startat av virtual1, 13 juni 2010, 19:27:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Efter en mycket intressant rundtur på Lundadepån tidigare idag så kunde man få reda på idel spännande förändringar inom Nobinas bussflotta
här i stan!

Bromma kommer tappa:
----------------------
* Alla korta 54XX-vagnar av Mercorna tillbaka till Mercedes!!! - 16st!
* Alla långa 54XX-vagnar (3 st?! Mercor)
* Alla korta 59XX-vagnar (3 st?! Mercor)
* Alla 57XX-vagnar (Carrus) - 6st

Och troligtvis blir det väl några andra också, då det är 31 stycken nya som ska ersätta totalt!

Botkyrka kommer tappa:
-----------------------
* De 6 st 69XX-vagnar som kommer från Umeå (ja, det blir alla från 6935-6940), de kommer bara göra ett kort
   gästspel i Botkyrka under sommaren, så vill man plåta dem i Huddinge/Botkyrka så får man göra det snabbt!

Bromma kommer få:
------------------
* 20 st Omnilinkar (korta, 13m drygt) boggi (etanol om jag förstod det rätt) - kommer troligtvis till Augusti!!!!!
* De 6 st 69XX-vagnar som kommer från Umeå/Botkyrka, se där ja!
* 5 st vagnar (just nu okänt vilka) från Halmstad, hämtas nästa vecka för omlack i Uppsala!

Så Bromma kommer bli rena Omni-land framöver, en tredjedel av flottan är då Scania plötsligt!

Botkyrka kommer få:
--------------------
* Tillbaka sina förlorade långa 54XX-vagnar från Bromma, så det blir 'hem' igen för Mercorna!
* Utöka sin Mercasamling med de korta 59XX-vagnarna!

Kallhäll kommer få:
------------------
* De 6 st 57xx-vagnar som Bromma då tappar!

Bromma får inga 'nya' bussar från Gävle, men kan man kanske ana att Kallhäll får ta över några
ytterligare 57xx-vagnar då istället???

Phew! - Inte lite nytt för oss bussmuppar att hålla reda på, men mycket intressant att höra!


homer

vad händer med kort-mercorna i 54 serien? jag förstår inte vad du menar? kommer återförsäljare köpa tillbaka dem???

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 13 juni 2010, 19:27:36 PM
Efter en mycket intressant rundtur på Lundadepån tidigare idag så kunde man få reda på idel spännande förändringar inom Nobinas bussflotta
här i stan!
* Alla korta 54XX-vagnar av Mercorna tillbaka till Mercedes!!! - 16st!

Underbart, äntligen

Citat från: virtual1 skrivet 13 juni 2010, 19:27:36 PM
Botkyrka kommer få:
--------------------
* Tillbaka sina förlorade långa 54XX-vagnar från Bromma, så det blir 'hem' igen för Mercorna!
* Utöka sin Mercasamling med de korta 59XX-vagnarna!

Tyvärr, Tråkigt

Etanol i Bromma, det var en nyhet.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: homer skrivet 13 juni 2010, 19:33:42 PM
vad händer med kort-mercorna i 54 serien? jag förstår inte vad du menar? kommer återförsäljare köpa tillbaka dem???

Precis, tydligen är det nån klausul i deras kontrakt som gör att de kan återlämnas till återförsäljaren inom 8 år (eller liknande) -
kanske pga att man nu enbart vill satsa på etanol i Bromma...

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 13 juni 2010, 19:49:34 PM
Är det för mycket att hoppas på att ledvagnarna leasing snart tar slut?

Jag gissar nu bara, men jag tror nog att 49XX-lederna från Gävle kan få ett liv i Botkyrka med,
om de inte kan åberopa leasing där med så är nog Botkyrka det enda stället de kan hamna på!

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2010, 19:51:18 PM
Leasingavtalet är nog precis lika lång även för dessa, men här finns det säkert bruk för bussarna därav att man kör vidare med dem.

Jfr när dåvarande Swebus avvecklade i Göteborg 2004.

De bussarna fick man ju bruk för. Vissa i Norge, andra i SL-land
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 13 juni 2010, 20:06:20 PM
Jag gissar nu bara, men jag tror nog att 49XX-lederna från Gävle kan få ett liv i Botkyrka med,
om de inte kan åberopa leasing där med så är nog Botkyrka det enda stället de kan hamna på!

Hoppas inte, är lite trött på se Citaro.
Känns lika vanliga som Maxci o snart är MAN lite för vanliga..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 13 juni 2010, 20:18:41 PM
Hoppas inte, är lite trött på se Citaro.
Känns lika vanliga som Maxci o snart är MAN lite för vanliga..

För vanliga? =) - bortsett från Bergkvarabuss/Nobinas invadering med Citaros i Skåne/Blekinge så gödslas det väl inte med Citaro
direkt i övrigt? Visst finns det några stycken i Gällivare och hos KR med, men i övrigt, va???? - en sökning på Citaro i SBH ger
vid handen 352 träffar o alla rullar inte längre, söker du på Carrus t.ex. (OK, lite dålig jfrlse då det finns fler Carrustyper,
men ändå) så har du 3132!!!! träffar istället, en sökning på Autosan ger 131 träffar o tror att de snart är förbi Citarorna...

Nej, fler Citaros i Sverige, tack =)

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2010, 19:42:14 PM
Avslutad leasing t.ex

gäller de samma för fjollorna? isåfall har man ju ett ypperligt tillfälle att bli av med dessa skräpbussar

Ersa

Umeås sex st etanoldrivna törstiga OmniCity-ledvagnar lär nog också bli flyttade söderut (till SL-trafiken?) framöver för att bättra på Umedepåns bränsleekonomi. Jag skulle gissa att dessa sex kommer rulla så lite som möjligt under sommartidabellen.

6924, MWA873, (Polarbuss 46 / Veolia 1046)
6925, OCN795, (47/1047)
6926, TGB169, (71/1071)
6927, TGB175, (72/1072)
6928, TGB211, (73/1073)

Andreas

Citat från: virtual1 skrivet 13 juni 2010, 20:58:35 PM
För vanliga? =) - bortsett från Bergkvarabuss/Nobinas invadering med Citaros i Skåne/Blekinge så gödslas det väl inte med Citaro
direkt i övrigt? Visst finns det några stycken i Gällivare och hos KR med, men i övrigt, va???? - en sökning på Citaro i SBH ger
vid handen 352 träffar o alla rullar inte längre, söker du på Carrus t.ex. (OK, lite dålig jfrlse då det finns fler Carrustyper,
men ändå) så har du 3132!!!! träffar istället, en sökning på Autosan ger 131 träffar o tror att de snart är förbi Citarorna...

Nej, fler Citaros i Sverige, tack =)

Skulle också gärna föredra lite mer Citaro, Carrusar etc. etc. Mina favvosar, med en stor portion ironi från min sida, dvs. B9S:arna och Omnilink II, har redan 430 träffar runt om i landet, resp. 423 Omnilink II - bussar, varav en skrämmande stor del av dessa rullar i SL-trafiken...  ::) Om några år finns väl ingenting annat. Jo, kanske MAN och Solaris, samt ett stort gäng Setror och Carrus 9700/9900 bussar.

M224

Citat från: Bussmicke skrivet 13 juni 2010, 19:49:34 PM
Är det för mycket att hoppas på att ledvagnarna leasing snart tar slut?

Har du glömt vad jag har sagt till dig eller lyssnar du bara med ett halvt öra?

Nej det är hög tid att lämna bussintresset bakom sig.

MrX

Oj jösses vad grejer det händer nu då. Tyresö kommer ju också få sin beskärda del av etanolbussar, närmare bestämt 40 nya boggiebussar. 25 blåa och 15 röda. Vad som händer med nuvarande blå vagnpark kan redan skådas på garaget. Plåtjobb görs på de flesta blåbussarna för tillfället (ingen 44XX har blivit ompysslad ännu) och 5393 som tagit en hel del smällar under vintern ser snart ut som en b10m borde se ut, fast färgerna skiftar åt alla håll. Och idag kom 5392 hem från Uppsala där den lackats om till rött, oj så fin den var! Ska se om jag kan få en bild på den imorgon. Annars är det ett hett fototips, den röda 5392

Walter

Är det Scania även för dessa nya till Tyresö eller annat märke?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!