Huvudmeny

Swebus nya Scania

Startat av Hans Fredriksson, 06 maj 2010, 12:21:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Men det finns andra som är Scania fantaster som väl är... ;D  Jag brukar räkna in mig i den fållan.. ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ingemar

Citat från: Ersa skrivet 06 maj 2010, 16:48:18 PM
Jodå, backkamera ska finnas. Är det inte den svarta saken uppe på takkanten?
Mitt misstag, trodde att det skulle vara samma lösning som på vår OmniExpress med en självöppnande lucka mellan motorluckan och bakfönstret...

Citat från: CS skrivet 06 maj 2010, 20:13:52 PM
Nej hårt var lite felaktigt skrivet av mig. Alldeles lagom behöver man trampa :)
Jag förstod det i alla fall på Scanias tekniker att det var något dom ordnade för hybriderna, men jag kan såklart ha missuppfattat. Det är i alla fall en positiv funktion och det är kul att dom tagit vara på den, oavsett var den kommer från.
Något positivt med Scania iaf :P
Vi har denna funktion på samtliga bussar med detta chassi. Tryck ner bromspedalen lite extra, bussen står på hållplatsbroms tills nästa gång du gasar. Funkar kanonbra!
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Johan B

Citat från: Ersa skrivet 07 maj 2010, 02:34:04 AM
Knappar i 9700 & OmniExpress som bara håller bussen stilla i 4-5 sekunder ger jag inte ett dugg för. Varför denna tidsbegränsning? Det är ju bra vid enstaka start i uppförslut, men jag vill även kunna använda den vid rödljusstopp på 10-20 sekunder, (eller 30-40 sekunder i Uppsala). Inte heller vill jag ha nån krånglig bromsfunktion i pedalen som låser fast bussen i lägen då man inte vill ha den fastlåst, som t.ex långsamma bilköer.

Det är inte alls ofta Volvo och Scania kan lära sig något av Neoplan/MAN och Solaris, men här kommer ett undantag så lyssna noga! Avskaffa den där uppförslutknappen och montera istället in Neoplans vippströmbrytare med ett H på som låser fast hållplatsbromsen (dörrbromsen) utan att dörren behöver öppnas. Den duger fullgott vid både start i uppförsbacke och vid 30-sekundersstopp vid rödljus.

Volvo med "H-knapp" har levererats till Europamarknaden. Att inte speca det när man ändå ska ha dörrbroms tycker jag är dumsnålt. För skönt vid rödljusen är det med autobroms så slipper man slita ut handbromsspaken eller öppna/stänga framdörren.

Matte

#18
Citat från: Ersa skrivet 07 maj 2010, 02:34:04 AM
Knappar i 9700 & OmniExpress som bara håller bussen stilla i 4-5 sekunder ger jag inte ett dugg för. Varför denna tidsbegränsning? Det är ju bra vid enstaka start i uppförslut, men jag vill även kunna använda den vid rödljusstopp på 10-20 sekunder, (eller 30-40 sekunder i Uppsala). Inte heller vill jag ha nån krånglig bromsfunktion i pedalen som låser fast bussen i lägen då man inte vill ha den fastlåst, som t.ex långsamma bilköer.

Det är inte alls ofta Volvo och Scania kan lära sig något av Neoplan/MAN och Solaris, men här kommer ett undantag så lyssna noga! Avskaffa den där uppförslutknappen och montera istället in Neoplans vippströmbrytare med ett H på som låser fast hållplatsbromsen (dörrbromsen) utan att dörren behöver öppnas. Den duger fullgott vid både start i uppförsbacke och vid 30-sekundersstopp vid rödljus.

Den knappen du pratar om som akvtiverar dörrbroms utan att dörren öppnas finns på nästan alla Scania OmniLink i Busslinks regi(förutom dom allra första i 52XX serie. Men samma funktion finns i bromspedalen på nyare Scania OmniLink så du slipper sträcka dig fram för att knappa på den vipp knappen som sitter på panelen.. Det enda du behöver göra är att när du stannat trampa lite till sen är dörrbromsen aktiverad tills du gasar för att lossa den normalt.

Björn Lövdahl

Citat från: groenis skrivet 07 maj 2010, 04:07:44 AM
Ersa
Du skulle gilla min gamla Merca från -03 denna skumma personbil hade olika bromsar beroende
på vad du ville.
1 Start i med eller motlut trampa lite till på pedalen
2 Vid rödljus samma sak bilen rörde sig inte om du inte trampa till på bromsen eller gasade
3 Vippa till spaken till cruisen när du har foten på bromsen och du styrde det hela med gaspedalen
upp till 60km/h både gas och broms i samma pedal.

En del av dessa system kom senare i bussarna när tekniken var testad i personbilarna,
Prova bromsen i de nya MAN/Neoplan vagnarna en del kan ha fått det här systemet.

Det enda vettiga med Scania är att den kan ställa in farten och även ställa in farten vid utförslut
T.ex 90km/h och 94km/h i nerförsbackarna.
I övrigt är jag ingen Scaniafantast.

/Lennart

Farthållaren och överhastigheten använder jag konstant i stort sett på våra Scania R. 80 resp 84km/h
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Ersa

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 07 maj 2010, 21:15:13 PM
Farthållaren och överhastigheten använder jag konstant i stort sett på våra Scania R. 80 resp 84km/h

Farthållaren och överhastigheten har jag ofta använt i en Setra levererad i november år 2000... ;)

groenis

Yngrot
Jag har inget emot Scaniafantaster så länge de överser mitt intresse för Stjärnan ;D
Vad skulle vi annars skriva om ;)

Jag tror nog att Scania liksom alla andra märken har fler finesser än vad vi får veta
så länge det inte är vi som specar dem så får vi fattiga förare ta vad som erbjuds ::)

/Lennart

Ersa

Citat från: Matte skrivet 07 maj 2010, 19:42:13 PM
Den knappen du pratar om som akvtiverar dörrbroms utan att dörren öppnas finns på nästan alla Scania OmniLink i Busslinks regi(förutom dom allra första i 52XX serie. Men samma funktion finns i bromspedalen på nyare Scania OmniLink så du slipper sträcka dig fram för att knappa på den vipp knappen som sitter på panelen.. Det enda du behöver göra är att när du stannat trampa lite till sen är dörrbromsen aktiverad tills du gasar för att lossa den normalt.

Eller så placerar man knappen på vänster panel, bakom parkeringsbromsspaken så att föraren kan trycka på den utan att behöva sträcka på sig.