Huvudmeny

Swebus nya Scania

Startat av Hans Fredriksson, 06 maj 2010, 12:21:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Om man skulle försöka sig på en recension av den nya Scanian hos Swebus:
Jag körde två svängar skolturer Norrahammar-Månsarp och mitt intryck var att man snabbt blev vän med fordonet.
Det blev inte många kilometrar landsväg utan mer förortslinjetrafik. Och det är ju inte där bussen hör hemma. Men det gick bra ändå trots sin långa hjulbas.
Motorgången påminner mycket om MAN som även den vill ligga på låga motorvarv. Det låga varvtalet i förorttrafik ger en del vibrationer och ljud från drivlinan. Men har man bara kommit upp i motorvägsfart så blir det tystare. Men så tyst som i MAN blir det inte.
Vid start i uppförsbacke hinner bussen rulla ett par meter innan dragläget hittats. Det finns en knapp för bakåtbroms som jag inte hittade vid körtillfället. Men den finns där och tur är la dä.
Längst fram i bussen finns en display riktad mot passagerarna som med regelbundet växlar värden på inne- utetemperatur, klockslag och fordonets aktuella hastighet i km/tim.
Karosseriets höga midjelinje som ger högt placerade fönster för tankarna till långfärdsbussarna i Sydamerika och det är ju häftigt och snyggt.
En bra detalj är att kameran aktiveras när bakdörren öppnas.
Avslutar med att hoppas att busssen blir en succé. Förusättningarna finns där med den nya Scanian.
















Ingemar

Det går att välja vad innedisplayen skall visa via menyerna vid förardisplayen.

Det ser ut som om den inte är utrustad med backkamera på de bilder jag sett? Varför kostar man inte på sig en sådan liten detalj? Det är ju ändå en hel del terminaler att backa på...
MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Ersa

Jodå, backkamera ska finnas. Är det inte den svarta saken uppe på takkanten?

homer

Citat från: Ingemar skrivet 06 maj 2010, 14:14:10 PM
Det går att välja vad innedisplayen skall visa via menyerna vid förardisplayen.

Det ser ut som om den inte är utrustad med backkamera på de bilder jag sett? Varför kostar man inte på sig en sådan liten detalj? Det är ju ändå en hel del terminaler att backa på...
MVH Ingemar

Och vad är de som sitter ovanför bakfönstret???

För övrigt ser de ut och vara en mycket trevlig buss, gillar speciellt tyget på stolarna, ser mycket snyggare ut än de Nobina använder i lokaltrafikbussarna.

j-a

 :)vad är det för växellåda i dessa bussar?

1896

Citat från: j-a skrivet 06 maj 2010, 19:18:46 PM
:)vad är det för växellåda i dessa bussar?

Exakt min fundering....  ???

Matte

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 06 maj 2010, 12:21:37 PM
Vid start i uppförsbacke hinner bussen rulla ett par meter innan dragläget hittats. Det finns en knapp för bakåtbroms som jag inte hittade vid körtillfället.

Har ett tips. När du stannat och kanske inte når den knappen för bakåtbroms. Testa att bromsa till lite hårdare på bromspedalen när du stannat. Då kan det vara så att den nämda bromsen läggas i automatiskt. Det kan vara inbyggt där. Den funktionen finns på dom nya Scania Etanol ledbussar jag kört. Dom är bara några månader gamla och är riktigt skönt när man står i köer att kunna använda detta.
Men som sagt. Det är inget jg vet att det ska finnas på dessa bussar.

CS

Citat från: Matte skrivet 06 maj 2010, 19:29:48 PM
Har ett tips. När du stannat och kanske inte når den knappen för bakåtbroms. Testa att bromsa till lite hårdare på bromspedalen när du stannat. Då kan det vara så att den nämda bromsen läggas i automatiskt. Det kan vara inbyggt där. Den funktionen finns på dom nya Scania Etanol ledbussar jag kört. Dom är bara några månader gamla och är riktigt skönt när man står i köer att kunna använda detta.
Men som sagt. Det är inget jg vet att det ska finnas på dessa bussar.

En funktion som, om jag inte är felinformerad, togs fram till etanolhybriderna, det var i alla fall vad dom sa. Dessa har inget driv framåt på tomgång så för att inte rulla bakåt kunde man trycka till bromsen hårt och dörrbromsen ansattes. Mycket smidig funktion som gärna får dyka upp på andra bussar!

Matte

Citat från: CS skrivet 06 maj 2010, 20:01:39 PM
En funktion som, om jag inte är felinformerad, togs fram till etanolhybriderna, det var i alla fall vad dom sa. Dessa har inget driv framåt på tomgång så för att inte rulla bakåt kunde man trycka till bromsen hårt och dörrbromsen ansattes. Mycket smidig funktion som gärna får dyka upp på andra bussar!

Den funktionen finns i dom helt nya Busslink 3601-35. Ja det är dom exemplaren jag har kört av dom som levererats till Busslink Södertörn. Men den funktionen finns säkert på alla i den leveransen som även finns i Täby. Sen behöver man inte trrampa direkt hårt. Bara lite hårdare än vad somkrävdes föratt stanna bussen.

CS

Citat från: Matte skrivet 06 maj 2010, 20:05:07 PM
Den funktionen finns i dom helt nya Busslink 3601-35. Ja det är dom exemplaren jag har kört av dom som levererats till Busslink Södertörn. Men den funktionen finns säkert på alla i den leveransen som även finns i Täby. Sen behöver man inte trrampa direkt hårt. Bara lite hårdare än vad somkrävdes föratt stanna bussen.

Nej hårt var lite felaktigt skrivet av mig. Alldeles lagom behöver man trampa :)
Jag förstod det i alla fall på Scanias tekniker att det var något dom ordnade för hybriderna, men jag kan såklart ha missuppfattat. Det är i alla fall en positiv funktion och det är kul att dom tagit vara på den, oavsett var den kommer från.
Något positivt med Scania iaf :P

Fikman

En klart trevlig vagn att köra och seåg att dom fått vettigare plasering av inre bakspegel med

Björn Lövdahl

Ang växellåda, som jag fattat det en 8 växlad Opticruise av nya generationen, utan koppling.
Ang backhållare, kan det inte var knappen till vänster om farthållaren på konsollen nere till vänster? Ser inte hela symbolen på bild. Men på vår nya lastbil sitter det en knapp iaf.
Sen ser jag att det är en annan skrivare i dessa än i våra Scanior..är det Lathi som sätter in VDO istället för Stoneridge eller Scania har VDO på bussarna och Stoneridge på lastbilarnà?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Knut

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 06 maj 2010, 22:07:29 PM
Ang växellåda, som jag fattat det en 8 växlad Opticruise av nya generationen, utan koppling.
Ang backhållare, kan det inte var knappen till vänster om farthållaren på konsollen nere till vänster? Ser inte hela symbolen på bild. Men på vår nya lastbil sitter det en knapp iaf.
Sen ser jag att det är en annan skrivare i dessa än i våra Scanior..är det Lathi som sätter in VDO istället för Stoneridge eller Scania har VDO på bussarna och Stoneridge på lastbilarnà?
Alle andre Scania busser jeg har kjørt ( i Norge) har Stoneridge skriver. Mulig at Swebus har bestilt VDO slik at man bare har en type å forholde seg til.
Er rett at den har Opticruise uten koplingspedal
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Ersa

Knappar i 9700 & OmniExpress som bara håller bussen stilla i 4-5 sekunder ger jag inte ett dugg för. Varför denna tidsbegränsning? Det är ju bra vid enstaka start i uppförslut, men jag vill även kunna använda den vid rödljusstopp på 10-20 sekunder, (eller 30-40 sekunder i Uppsala). Inte heller vill jag ha nån krånglig bromsfunktion i pedalen som låser fast bussen i lägen då man inte vill ha den fastlåst, som t.ex långsamma bilköer.

Det är inte alls ofta Volvo och Scania kan lära sig något av Neoplan/MAN och Solaris, men här kommer ett undantag så lyssna noga! Avskaffa den där uppförslutknappen och montera istället in Neoplans vippströmbrytare med ett H på som låser fast hållplatsbromsen (dörrbromsen) utan att dörren behöver öppnas. Den duger fullgott vid både start i uppförsbacke och vid 30-sekundersstopp vid rödljus.

groenis

Ersa
Du skulle gilla min gamla Merca från -03 denna skumma personbil hade olika bromsar beroende
på vad du ville.
1 Start i med eller motlut trampa lite till på pedalen
2 Vid rödljus samma sak bilen rörde sig inte om du inte trampa till på bromsen eller gasade
3 Vippa till spaken till cruisen när du har foten på bromsen och du styrde det hela med gaspedalen
upp till 60km/h både gas och broms i samma pedal.

En del av dessa system kom senare i bussarna när tekniken var testad i personbilarna,
Prova bromsen i de nya MAN/Neoplan vagnarna en del kan ha fått det här systemet.

Det enda vettiga med Scania är att den kan ställa in farten och även ställa in farten vid utförslut
T.ex 90km/h och 94km/h i nerförsbackarna.
I övrigt är jag ingen Scaniafantast.

/Lennart