Högtrafiklinjer från innerstan till förort (SL)

Startat av Mikael T Nilsson, 26 mars 2010, 14:52:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer några bilder på bussar som trafikerar högtrafiklinjer från Stockholms innerstad till förorter. Först den nya etanolbussen Busslink 3609 som numera tillhör Busslink Södertörn (Handen/Jordbro). Bussen var först stationerad i Råsta, men har nu flyttat söderut. Även 3610-11 var först placerade i Råsta. Bussnackaren Andreas har nyligen lagt ut en bild på 3611 på linje 818. Linje 818 är en av två linjer som Busslink Södertörn trafikerar och som utgår från Centralen under högtrafik. Den andra linjen är 809C.



Busslink 5172 på Söderortslinje 153 som i rusningstrafik trafikerar sträckan Fridhemsplan-Bredäng. 5172 tillhör dock innerstan med placering Hornsberg, om den inte har flyttats till Söderort, vilket jag tvivlar på. Bakom syns Maxcibussen Busslink 5133, som även den gick på linje 153. Den tillhör också Hornsberg. Annars verkar linjen mest trafikeras av äldre Scania Omnicityledbussar från Busslink Söderort.



Busslink 6021 är en av få Scania Omnilinkledbussar (i serien 6021-6026) som för tillfället endast är avsedda för högtrafiklinjerna 608, 624C och 628C som utgår från Humlegården mot Vallentuna och Åkersberga. 6021 är stationerad i Hornsberg, men tillhör Täby. I övrigt trafikeras de tre linjerna främst av Volvo B9S-bussar och Scania Omnicity led (etanol) från Norrort/Täby.

Linje 628 (utan "C") utgår från Danderyds sjukhus.



Högtrafiklinje 861C utgår ifrån Cityterminalen mot Nynäshamn och trafikeras av Busslink Södertörn. Här ser vi den f.d. trängselvagnen 6659. I denna serie ledvagnar har Handen nr 6651-6659. 6651-6653 levererades dock ursprungligen till Busslink Lidingö 2005 för dåvarande trängsellinje 221X, men flyttades lite senare till Handen.



Även högtrafiklinjerna 435C och 446C utgår ifrån Cityterminalen. Linjerna går till Nacka och Värmdö och borde  tillhöra Nobina Björknäs, men av någon anledning är det Nobina Tyresö som är trafikutövare. Huvudsakligen ska nya Volvo B9S trafikera linjen, precis som bilden visar, vagn 0084. Linje 446 (utan "C") utgår ifrån Slussen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico


Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 mars 2010, 14:52:01 PM



Busslink 5172 på Söderortslinje 153 som i rusningstrafik trafikerar sträckan Fridhemsplan-Bredäng. 5172 tillhör dock innerstan med placering Hornsberg, om den inte har flyttats till Söderort, vilket jag tvivlar på. Bakom syns Maxcibussen Busslink 5133, som även den gick på linje 153. Den tillhör också Hornsberg. Annars verkar linjen mest trafikeras av äldre Scania Omnicityledbussar från Busslink Söderort.

Om jag inte är helt ute och snurrar så kör Hornsberg en del avgångar på bl.a. linje 153.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Citat från: Nico skrivet 26 mars 2010, 16:06:45 PM
Om jag inte är helt ute och snurrar så kör Hornsberg en del avgångar på bl.a. linje 153.

Hej,

Ja, jag började nästan misstänka det när jag såg två Hornsbergare på linjen. Tack för uppgiften.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

M224

Trevliga bilder, mindre trevligt att åka 5172 på motorvägen...  :-X Men man får vara glad så länge de inte kör OmniCity till Norsborg eller Nynäshamn...

Optimal

Citat från: M224 skrivet 26 mars 2010, 16:10:45 PM
Trevliga bilder, mindre trevligt att åka 5172 på motorvägen...  :-X Men man får vara glad så länge de inte kör OmniCity till Norsborg eller Nynäshamn...

Dom går ju mycket mjukare på motorvägen än i stan. Dock så varvar man ju max vid 90 km/h, Så det låter ju ganska mycket, men annars är Omnicity inga som helst problem med att åka på motorväg. ( Låter inte som du åkt tillräckligt mycket Omnicity på motorväg). Tycker faktist att citaro går värre då vissa av dom ålar sig fram ( Typiskt tyskt fenomen), Sen bara på Söderhallens MAN leder.

Carl Eric

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 mars 2010, 14:52:01 PM


Även högtrafiklinjerna 435C och 446C utgår ifrån Cityterminalen. Linjerna går till Nacka och Värmdö och borde  tillhöra Nobina Björknäs, men av någon anledning är det Nobina Tyresö som är trafikutövare. Huvudsakligen ska nya Volvo B9S trafikera linjen, precis som bilden visar, vagn 0084. Linje 446 (utan "C") utgår ifrån Slussen.

Är det inte så att 446C utövas av Nobina Björknäs, och 435C av Nobina Tyresö? Var det inte någon som sa det?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mikael T Nilsson

Citat från: M224 skrivet 26 mars 2010, 16:10:45 PM
Trevliga bilder, mindre trevligt att åka 5172 på motorvägen...  :-X Men man får vara glad så länge de inte kör OmniCity till Norsborg eller Nynäshamn...

Jag kan hålla med, av någon anledning är Scania Omnilink bekvämare att åka i än Omnicity.


Citat från: Jim skrivet 26 mars 2010, 17:38:27 PM
Dom går ju mycket mjukare på motorvägen än i stan. Dock så varvar man ju max vid 90 km/h, Så det låter ju ganska mycket, men annars är Omnicity inga som helst problem med att åka på motorväg. ( Låter inte som du åkt tillräckligt mycket Omnicity på motorväg). Tycker faktist att citaro går värre då vissa av dom ålar sig fram ( Typiskt tyskt fenomen), Sen bara på Söderhallens MAN leder.

Ja, Omnicity kanske är lite tystare i motorvägstrafik.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: calken skrivet 26 mars 2010, 19:49:17 PM
Är det inte så att 446C utövas av Nobina Björknäs, och 435C av Nobina Tyresö? Var det inte någon som sa det?

Det har jag missat i så fall. Tillhör inte 0084 Tyresö? Även 0090 körde på 446C samma dag.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredde

Citat från: calken skrivet 26 mars 2010, 19:49:17 PM
Är det inte så att 446C utövas av Nobina Björknäs, och 435C av Nobina Tyresö? Var det inte någon som sa det?

Nja, i skrivande stund kör Björknäs enbart en avgång mot stan på 446C.


Matte

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 mars 2010, 14:52:01 PM





Högtrafiklinje 861C utgår ifrån Cityterminalen mot Nynäshamn och trafikeras av Busslink Södertörn. Här ser vi den f.d. trängselvagnen 6659. I denna serie ledvagnar har Handen nr 6651-6659. 6651-6653 levererades dock ursprungligen till Busslink Lidingö 2005 för dåvarande trängsellinje 221X, men flyttades lite senare till Handen.


Du har helt rätt att det är Busslink Södertörn som kör denna linjen. Dock så är det från Ösmo bussen i fråga kommer och även har sitt hem. Södertörn är namnet för hela fd Handen/Jordbro & Ösmo/Estö.

M224

Citat från: Jim skrivet 26 mars 2010, 17:38:27 PM
Dom går ju mycket mjukare på motorvägen än i stan. Dock så varvar man ju max vid 90 km/h, Så det låter ju ganska mycket, men annars är Omnicity inga som helst problem med att åka på motorväg. ( Låter inte som du åkt tillräckligt mycket Omnicity på motorväg). Tycker faktist att citaro går värre då vissa av dom ålar sig fram ( Typiskt tyskt fenomen), Sen bara på Söderhallens MAN leder.

Mjukare ja, men inte ens du kan väl påstå att det är en bra buss för att köra på motorväg med? De låter ju fullständigt övervarvade och man kan ju tro att de ska skaka sönder vilken minut som helst. Har åkt dem ett antal gånger på just 153 till Bredäng.

F.ö så håller jag med om Citaro och krängningarna, men detta ser jag mer eller mindre som ett "pusherproblem". Åkte OmniLink 6308 idag på 151 från Fridhemsplan till Norsan och jag kände tendenser till "ålande" även på den. Dock inte i lika stor utsträckning som på Citaro som är hemska att åka med på motorväg.

Mikael T Nilsson

Citat från: Matte skrivet 26 mars 2010, 20:05:53 PM
Du har helt rätt att det är Busslink Södertörn som kör denna linjen. Dock så är det från Ösmo bussen i fråga kommer och även har sitt hem. Södertörn är namnet för hela fd Handen/Jordbro & Ösmo/Estö.

Aha, så alla dessa depåer ingår Södertörns trafikområde. Ja, garagen ligger ju i området Södertörn. Tack för info. Jag visste inte att Ösmo hade fler Scaniabussar än boggievagnarna med Lahti-kaross. Fick för mig att man koncentrerade Volvo i Ösmo.

I de gamla vagnlistor jag har hemma för SL (Buss) och Busslink kan man se att placeringarna under 80-talet benämndes Ny (Nynäshamn) (Ringbusarna med inv.nr. 7001-7011, Ha (Handen), Ry (Ribby) och Ös (Ösmo).

Lite senare lades Ribby ned och Håga (Hå) togs i bruk. Ännu senare listades placeringarna på Södertörn enligt St (Södertörn = Handen & Håga) och Ös (Ösmo). Nu finns alltså endast beteckningen St kvar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Optimal

Citat från: M224 skrivet 26 mars 2010, 20:13:27 PM
Mjukare ja, men inte ens du kan väl påstå att det är en bra buss för att köra på motorväg med? De låter ju fullständigt övervarvade och man kan ju tro att de ska skaka sönder vilken minut som helst. Har åkt dem ett antal gånger på just 153 till Bredäng.

F.ö så håller jag med om Citaro och krängningarna, men detta ser jag mer eller mindre som ett "pusherproblem". Åkte OmniLink 6308 idag på 151 från Fridhemsplan till Norsan och jag kände tendenser till "ålande" även på den. Dock inte i lika stor utsträckning som på Citaro som är hemska att åka med på motorväg.

Det är ingen bra buss för motorväg Nej. Men det fungerar helt ok tycker iaf jag. På motorväg så skakar dom ju ingenting, så då kan man inte klaga, men så fort dom börjar rulla på alla dessa dåliga gator, då kan man klaga. Har faktist hört en passagerare fråga föraren. "Håller verkligen den här bussen för den här hastigheten". Då var det ungefr 38 km/h på Odengatan över några småhål. Söderhallens B9LA, dom rullar utan några krängningar som helst nästan. Tror det handlar mer om vilket skick dessa " Krängningshämmare" och "Styrleder" är. Just Mercedes krängningshämmare slits extra fort, så det räcker med ett litet glapp så är det kört.

Ulf Berlin

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 mars 2010, 14:52:01 PM



Busslink 5172 på Söderortslinje 153 som i rusningstrafik trafikerar sträckan Fridhemsplan-Bredäng.

Intressant att även Hornsberg kör denna linje.
En MaxCi-bild på 153an skulle ju verkligen en"udda-bild"./Ulf

Bussmicke

Herrn verkar vara på hugget med sina fototurer.
Dags att stråla samman?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.