Huvudmeny

Busslink 3679

Startat av Scania FAN (PL), 27 februari 2010, 22:43:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 28 februari 2010, 11:25:15 AM
Men då en etanolbuss kan kan dra mer än dubbelt så mycket bränsle som en diesel blir det ju en förlust ändå om de rullar många tusen mil/år.

Dom gjorde ett prov på Hornsberg, 2 blåa ledvagnar, en diesel och en etanol. dom hade rullat lika länge ute i trafik. Samma linje osv.  När det väl var tankdags så hade etanolbussen en bränsleförbrukning som var 126% högre mot dieselvagnen. Om det stämde vet jag inte, men det låter ju troligt.

bisquit

Citat från: buskörare skrivet 28 februari 2010, 00:04:27 AM
Fast att det finns förare som är mindre lämpliga har väl inget med Busslinks inköp av Scania att göra  ??? MaxCi tillverkas inte längre, knappast Busslinks fel?

Nej förvisso. Sen så är ju Huvudmannen med och styr vad det skall vara för buss. Men de kunde köpt något mer robust, typ Vestbyggen eller mer Man. Eller ännu bättre Setra.. Visst har Scania sina fördelar. Men tappar mycket i komfort och kvalitet.. Nu kanske de blivit lite bättre med tiden. Men de har ändå en del att jobba på..

Ted Selander

Citat från: bussjöns skrivet 27 februari 2010, 23:35:08 PM
De nya OmniLink som har kommit till Norrort och Norrtälje är dieslar och troligen även 3679 om den ska till Täby. Nummerserien däremot påtalar sig att det är en etanolvagn så Råsta kan ligga bra till (som i sin tur flyttar sina B9S till Täby för trafiken på 178/670).

//bussjöns

Ja, inte mycket att tillföra denna fladdriga tråd, annat än möjligen att det är 8 blå av 45 OmniLink etanolbussar (led) som ska levereras under våren till Norrort och Handen.
De är en fortsättning på de 40 som redan levererats, skillnaden är att de 45 har regionalstandard, full AC, bälten, gardiner etc.

Det är SL som på detta sätt vill öka antalet bussar som drivs med förnyelsebar energi.

/Ted

Mikael Ringmarck

Thanks for the nice photos you publish here on "Bussnack" Scania FAN!  :D Always interesting to see photos from the factory in Poland.

Optimal

Citat från: bisquit skrivet 28 februari 2010, 12:45:17 PM
Nej förvisso. Sen så är ju Huvudmannen med och styr vad det skall vara för buss. Men de kunde köpt något mer robust, typ Vestbyggen eller mer Man. Eller ännu bättre Setra.. Visst har Scania sina fördelar. Men tappar mycket i komfort och kvalitet.. Nu kanske de blivit lite bättre med tiden. Men de har ändå en del att jobba på..

Alla vest är inte bra. Jag har åkt ett gäng nya vest och vissa av dom skrammlar mer än omnicity.

Björn Lövdahl

Citat från: Jim skrivet 28 februari 2010, 16:00:59 PM
Alla vest är inte bra. Jag har åkt ett gäng nya vest och vissa av dom skrammlar mer än omnicity.

Min allmänna uppfattning är att iaf nyare Vest skramlar betydligt mer än Omnicity-link och är på nåt vis trängre. Jag föredrar alltså Omni framför Vest
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Scania FAN (PL)

Citat från: Mrbuss skrivet 28 februari 2010, 15:37:55 PM
Thanks for the nice photos you publish here on "Bussnack" Scania FAN!  :D Always interesting to see photos from the factory in Poland.
Im very happy :) Currently, the factory is new buses for Copenhagen

Mikael Ringmarck

Citat från: Scania FAN (PL) skrivet 28 februari 2010, 18:26:29 PM
Im very happy :) Currently, the factory is new buses for Copenhagen

I think I speak for all of us when I say that I'm looking forward to see pictures of them 8)

Joe

Citat från: Jim skrivet 28 februari 2010, 11:43:19 AM
Dom gjorde ett prov på Hornsberg, 2 blåa ledvagnar, en diesel och en etanol. dom hade rullat lika länge ute i trafik. Samma linje osv.  När det väl var tankdags så hade etanolbussen en bränsleförbrukning som var 126% högre mot dieselvagnen. Om det stämde vet jag inte, men det låter ju troligt.

Intressant! De borde ha dragit 140 % mer eftersom etanol innehåller 40 % mindre energi per liter. Vet du vem som ansvarade för testet?

Läs förresten vad Naturvårdsverket skriver om etanol - Brasiliansk etanol kommer troligen även i framtiden  att vara ett av de bästa biodrivmedlen för att minska bilars klimatpåverkan. Det konstateras i en ny rapport, som beskriver hur svensk etanolanvändning indirekt kan leda till utsläpp i olika delar av världen. http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre-meny/NyheterPuff/Svensk-etanolanvandning-ar-en-komplex-fraga/

Optimal

Citat från: Joe skrivet 28 februari 2010, 19:57:20 PM
Intressant! De borde ha dragit 140 % mer eftersom etanol innehåller 40 % mindre energi per liter. Vet du vem som ansvarade för testet?

Läs förresten vad Naturvårdsverket skriver om etanol - Brasiliansk etanol kommer troligen även i framtiden  att vara ett av de bästa biodrivmedlen för att minska bilars klimatpåverkan. Det konstateras i en ny rapport, som beskriver hur svensk etanolanvändning indirekt kan leda till utsläpp i olika delar av världen. http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre-meny/NyheterPuff/Svensk-etanolanvandning-ar-en-komplex-fraga/


Var bara ett test dom gjorde inofficiellt. Dom fick det till 126% ökning. Allt handlar ju om hur hårt föraren trycker på gasen osv.

Fredrik Klint

Citat från: Ted S skrivet 28 februari 2010, 13:06:42 PM
Ja, inte mycket att tillföra denna fladdriga tråd, annat än möjligen att det är 8 blå av 45 OmniLink etanolbussar (led) som ska levereras under våren till Norrort och Handen.
De är en fortsättning på de 40 som redan levererats, skillnaden är att de 45 har regionalstandard, full AC, bälten, gardiner etc.

Det är SL som på detta sätt vill öka antalet bussar som drivs med förnyelsebar energi.

/Ted

Kommer dessa regionaler att ha 1-1-1-0 i dörrställning? Blev lite förvånad att 3601-3640 har dubbla mittdörrar men ändå höga ryggstöd, inte den vanligaste kombinationen.

Ulf Rådeström

Citat från: Fredrik Klint skrivet 28 februari 2010, 20:55:46 PM
Kommer dessa regionaler att ha 1-1-1-0 i dörrställning? Blev lite förvånad att 3601-3640 har dubbla mittdörrar men ändå höga ryggstöd, inte den vanligaste kombinationen.

Svar nej... - 1-2-1-0 på alla 85 bussarna.
Antar att man vill få in barnvagnar etc utan krångel med en enkel mittdörr bara.

Nico


De höga ryggstöden har väl med bälten att göra? I övrigt håller jag nog med Ulf där för dessa vagnar lär rulla i områden där barnvagnarna inte är så få. Med SL:s inställning till det hela, dvs. att barn i barnvagn fortfarande åker gratis, så lär inte omfattningen minska.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Klint

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 28 februari 2010, 22:24:51 PM
Svar nej... - 1-2-1-0 på alla 85 bussarna.
Antar att man vill få in barnvagnar etc utan krångel med en enkel mittdörr bara.

Där ser man! Tack för svar.
Bättre kanske med 1-2-1-0 men rent estetiskt ser det snyggare ut med 1-1-1-0. Tittar man på Handens 6651-6659 samt 6007-6016 så är ju dessa regionaler med 1-1-1-0 där mittdörren är av bredare modell, så där är nog inga problem med barnvagnar iaf.

Matte

Citat från: Nico skrivet 01 mars 2010, 09:00:34 AM
De höga ryggstöden har väl med bälten att göra? I övrigt håller jag nog med Ulf där för dessa vagnar lär rulla i områden där barnvagnarna inte är så få. Med SL:s inställning till det hela, dvs. att barn i barnvagn fortfarande åker gratis, så lär inte omfattningen minska.

På dom ca30 levererade till Södertörn har inga bälten. Det är väll ända lyxet på inredningen i dessa bussar att dom har höga ryggstöd. Det va nån som sa till mig att 3601-40(eller 43) inte är i Regional utförande förutom höga ryggstöd. Och resterade har Regional standard.