Huvudmeny

Busslink 3679

Startat av Scania FAN (PL), 27 februari 2010, 22:43:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Optimal

Citat från: bisquit skrivet 27 februari 2010, 23:38:55 PM
Ja det är tragiskt att Busslink köper in Omnilink. Bättre bussar finns. Promenerar hellre än att behöva åka sådant skrot. Som sen snabbt körs sönder av en del okunniga förare..

Jag tycker det är bra. Jag gillar dom. När dom fungerar som dom ska så är dom bland dom bästa, bäst ergonomiska och skönaste bussarna att köra.

buskörare

Citat från: bisquit skrivet 27 februari 2010, 23:38:55 PM
Ja det är tragiskt att Busslink köper in Omnilink. Bättre bussar finns. Promenerar hellre än att behöva åka sådant skrot. Som sen snabbt körs sönder av en del okunniga förare..

Nu tycker jag förvisso att Scania har misslyckats totalt med sina växellådor sista åren, men annars är dom riktigt trevliga att köra. Får jag välja mellan Volvo och Scania väljer jag Scania alla gånger. Och vad menar du med att okunniga förare kör sönder Scania?

Optimal

Citat från: buskörare skrivet 27 februari 2010, 23:45:24 PM
Nu tycker jag förvisso att Scania har misslyckats totalt med sina växellådor sista åren, men annars är dom riktigt trevliga att köra. Får jag välja mellan Volvo och Scania väljer jag Scania alla gånger. Och vad menar du med att okunniga förare kör sönder Scania?

Vad är fel på växellådorna?. Sen är det inte Scania som gör växellådorna alla bussarna, utan vissa är från Voith eller ZF

buskörare

Citat från: Jim skrivet 27 februari 2010, 23:53:06 PM
Vad är fel på växellådorna?. Sen är det inte Scania som gör växellådorna alla bussarna, utan vissa är från Voith eller ZF

Då är det nått annat, för det är bara på Scania dom beter sig illa. Såvida vi inte hade en på Volvo och en på Scania i Örebro förstås. Dom nyper väldigt i nerväxlingarna, framförallt när man går ner från 50. Och på våra nya LinkII:or som kom förra året så hoppar det ganska mycket dels när man stått still och ska iväg och dels ibland både i upp- och nerväxlingar. Tydligast från 2002 och uppåt.

bisquit

Menar inte att förare kör sönder just Scania utan mer att de är många förare som är mindre lämpade att köra buss. Å det är dessvärre sämre kvalitet i dessa modeller av plast än gamla häckar som Maxi m.fl.

buskörare

Citat från: bisquit skrivet 28 februari 2010, 00:02:25 AM
Menar inte att förare kör sönder just Scania utan mer att de är många förare som är mindre lämpade att köra buss. Å det är dessvärre sämre kvalitet i dessa modeller av plast än gamla häckar som Maxi m.fl.


Fast att det finns förare som är mindre lämpliga har väl inget med Busslinks inköp av Scania att göra  ??? MaxCi tillverkas inte längre, knappast Busslinks fel?

Ulf Rådeström

Citat från: Jim skrivet 27 februari 2010, 23:26:33 PM
Jo precis. Nu med dagens teknik kan man få en dieselmotor att vara riktigt miljövänlig, t.o.m miljövänligare än etanol. Men SL tror jag inte vill förstå eller vill känna till det.


Jodå - SL har alla gånger insett detta för längesen som du skriver.
Men försök för en sekund att till "den allmänna okunniga massan" att säga diesel eller etanol - så LÅTER det mycket miljövänligare och bättre med etanol i "folks" öron och ögon.
Diesel är fortfarande något skitigt och hemskt - hur mycket rening du än har på motorn - tyvärr...

Men håller helt med dig annars!

Ulf Rådeström

Citat från: bisquit skrivet 27 februari 2010, 23:38:55 PM
Ja det är tragiskt att Busslink köper in Omnilink. Bättre bussar finns. Promenerar hellre än att behöva åka sådant skrot.

Då är jag nog rädd för att du får promenera överallt i världen framöver, eftersom bussar som tillverkas idag i långt mycket är likvärdiga både i konstruktion och material.

Saker på bussarna som inte tillverkas själv, som tex växellådor görs ju ofta av ett fåtal andra företag som alla använder sig av, och material är likvärdigt om det är Säffle, Carrus, Solaris, MAN eller Omni det sitter på.
Det är ju frågan om att hitta material som är lättare till vikt för vägarna med all utrustning som skall in, samtidigt som man hela tiden jagar bränslebesparing.
Tyvärr får man sämre hållbarhet ibland - men kanske även också lägre materialkostnader vid lagning än om du skulle bygga upp en stålkonstruktion från början till viss del vid en kollission än att byta ut olika kompositdelar bara.

Dessutom vill företag knappast betala överpriser för att beställa gamla robusta stålkonstruktioner som skall hålla i ungefär max 15 år eftersom man ofta byts ut vid upphandlingar.
Och då är det inte upphandlingen i sig som är boven - utan den tekniska utvecklingen på miljöområdet som styr utbytet av bussar idag....

Det enda som är tragiskt i det hela är väl inlägget från dig - önskar att du kunde se ett steg längre än att bara kalla det skrot - och se till varför det är såhär istället....

Mikael T Nilsson

Tack för denna bild. Enligt uppgifter jag fått tidigare ska blåbussarna 3678-3685 levereras till Täby.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 28 februari 2010, 09:50:56 AM
Jodå - SL har alla gånger insett detta för längesen som du skriver.
Men försök för en sekund att till "den allmänna okunniga massan" att säga diesel eller etanol - så LÅTER det mycket miljövänligare och bättre med etanol i "folks" öron och ögon.
Diesel är fortfarande något skitigt och hemskt - hur mycket rening du än har på motorn - tyvärr...

Exakt detta "påstår" väl staten också i form av sina skatter?
984 kr/år i skatt för en etanolvagn, medan motsvarande buss med dieselmotor kan ha en årsskatt på 21 300 kr...

Björn Lövdahl

Citat från: Ersa skrivet 28 februari 2010, 10:19:05 AM
Exakt detta "påstår" väl staten också i form av sina skatter?
984 kr/år i skatt för en etanolvagn, medan motsvarande buss med dieselmotor kan ha en årsskatt på 21 300 kr...

Bara där finns ju en anledning till att skaffa etanol istället för en ny och ren dieselbuss. 20 000kr i skillnad per år och buss blir rätt mycket pengar i slutänden.
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Robert Brink

CitatTack för denna bild. Enligt uppgifter jag fått tidigare ska blåbussarna 3678-3685 levereras till Täby.

Skönt att Täby får mer och mer "riktiga" bussar, så Hr: Strömblad blir glad när han ska ut och köra... ::)

//R

Ersa

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 28 februari 2010, 10:20:49 AM
Bara där finns ju en anledning till att skaffa etanol istället för en ny och ren dieselbuss. 20 000kr i skillnad per år och buss blir rätt mycket pengar i slutänden.

Men då en etanolbuss kan kan dra mer än dubbelt så mycket bränsle som en diesel blir det ju en förlust ändå om de rullar många tusen mil/år.

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 28 februari 2010, 10:19:05 AM
Exakt detta "påstår" väl staten också i form av sina skatter?
984 kr/år i skatt för en etanolvagn, medan motsvarande buss med dieselmotor kan ha en årsskatt på 21 300 kr...

Lika för Biogasbussarna, dom har också en skatt på 984 kr.

Björn Lövdahl

Citat från: Ersa skrivet 28 februari 2010, 11:25:15 AM
Men då en etanolbuss kan kan dra mer än dubbelt så mycket bränsle som en diesel blir det ju en förlust ändå om de rullar många tusen mil/år.

Så klart, det har du rätt, tänker man med r-ven så kommer man inte ihåg alla detaljer ;D ;D
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se